Ponturi de sezon: cum sa conduci in siguranta pe polei, pericolul numit GHEATA NEAGRA

Ponturi de sezon: cum sa conduci in siguranta pe polei, pericolul numit GHEATA NEAGRA
  • Anvelopele de vara pe polei sunt ca niste patine
  • Pastreaza-ti distanta de franare
  • Tine amandoua mainile pe volan
Distribuie pe Facebook

La fiecare inceput de iarna, soferii romani parca vad acelasi film care se repeta an de an: zeci de accidente care au loc pe ceata, pe gheata sau pe polei. Nu avem cum sa dam vina pe natura, singurii vinovati fiind soferii care nu respecta cateva reguli de baza. Iata ce trebuie sa faci si cum sa faci daca vrei sa circuli in aceasta perioada pe asfalt acoperit de polei.

1. Anvelopele de vara pe polei sunt ca niste patine

Daca inca nu ti-ai schimbat anvelopele de vara cu cele de iarna, grabeste-te, deja este cam tarziu. Nu trebuie sa vina zapada si nameti de 2 metri ca sa iti pui pneurile de iarna, deoarece anvelopele de iarna nu sunt de zapada. Sunt pentru temperatura rece, temperatura care aduce o data cu ea si poleiul. Daca ai anvelope de vara pe masina, poti sa urmezi orice sfat din lume, deoarece sansele sa fii cauza unui accident rutier sunt maxime.

Primul sfat este sa iti pui anvelopele potrivite, fie ele de iarna, fie mixte. Daca cumva te-a luat iarna prin surprindere si inca ai pneurile de vara pe jantele masinii si circuli intr-o zona cu polei, singurul sfat este sa micsorezi viteza extrem de mult, ca sa poti frana in caz de urgenta. Deoarece, cu anvelope de vara, o sa franezi cam intr-o distanta de vreo 4 ori mai mare decat ai face-o cu pneurile potrivite.

Condusul pe polei

2. Pastreaza-ti distanta de franare

Daca vara obisnuiesti sa mergi aproape de automobilul din fata, daca pe carosabil este polei, uita de aceasta practica "romaneasca". Ajunge sa franeze cel din fata brusc, dintr-un motiv anume, ca tu sa te infigi in fundul lui mai ceva ca un copil in cadourile de Craciun. Asa ca daca nu vrei sa ai parte de Sarbatori cu bani aruncati pe geam, iti recomandam sa pastrezi o distanta de doua ori mai mare fata de masina din fata decat o tii de obicei.

Poleiul vine de obicei mana in mana cu ceata, aceasta fiind inca un motiv bun sa pastrezi distanta mare fata de masina din fata. Pentru ca pe ceata, obiectele din fata ta, inclusiv masinile si pietonii, par mai departe decat sunt in realitate. In combinatie cu un asfalt plin de polei, asta se poate dovedi a fi tragic, daca este nevoie sa franam brusc. Adica daca este o masina stationata in fata, e bine sa ai timp sa franezi.

3. Evita strazile putin circulate

Poleiul nu este nici zapada, nici gheata, nici apa. Poate fi considerata o gheata subtire de fapt, care apare atunci cand temperatura este negativa si umezeala de pe suprafata soselei ingheata. I se spune GHEATA NEAGRA pentru ca este atat de subtire incat il pacaleste pe sofer ca asfaltul e curat. Este o pelicula subtire alunecoasa ce scade aderenta anvelopelor masinii. Insa daca poleiul apare pe o sosea foarte aglomerata, cum este DN1, dispare in scurt timp din cauza traficului.

Daca vorbim de o sosea putin circulata insa, lucrurile stau altfel. Adica poleiul nu este disipat de anvelopele automobilelor si vehiculelor care circula, iar acele putine masini care aleg acel drum sunt suspuse unui risc crescut. Cu alte cuvinte, poti sa dai de un drum acoperit cu polei in aceasta perioada daca este mai slab circulat si sa circuli in siguranta pe asfalt curat acolo unde este mai aglomeratie.

Condusul pe polei

4. Noaptea, cea mai periculoasa

Majoritatea accidentelor cauzate de soferi care nu au stiut sa-si adapteze viteza la conditiile de mers pe polei au loc noaptea si dimineata devreme. Si asta pentru ca in aceasta perioada, inainte de venirea iernii crunte, noaptea sunt cele mai mici temperaturi. In schimb, ziua apare soarele si este mai cald. Iar aceste diferente de temperatura dau nastere la ceata si umezeala care noaptea ingheata pe carosabil.

Deci, asa cum este normal, cand e cel mai frig, avem polei. Adica noaptea. Motiv pentru care pe timp de noapte e recomandat sa circulam mai prudent sau deloc, dar atunci cand o facem sa micsoram viteza, sa pastram distanta fata de cel din fata si sa ne asiguram ca avem toate luminile aprinse ca sa fim vazuti de cei din fata si din spate.

Dimineata, imediat cum rasare soarele si incepe sa incalzeasca solul, apare si fenomenul de ceata, la fel de periculos. Respectam aceleasi reguli, micsorand viteza, iar dupa cateva ore, cand soarele este sus pe cer, avem toate sansele sa scapam de polei si ceata si sa circulam in conditii normale. Oricum, tot cu anvelope de iarna!

Condusul pe polei

5. Tine amandoua mainile pe volan

Sa tii ambele maini pe volan este o masura de bun-simt in orice conditii, nu doar pe asfalt acoperit de gheata sau polei. Dar putini sunt cei care, in general, circula cu amandoua mainile pe volan. Asa ca vrem sa subliniem ca, macar acum, toti soferii sa tina bine volanul in maini daca vor siguranta deplina.

Sa tii volanul cu ambele maini nu este nicio dovada de smecherie sau figuri, cum ar crede unii. Ci este o masura de siguranta. Daca ai doar o mana pe volan si cealalta este cu telefonul la ureche, sa zicem ca iti apare in fata un dobitoc care intra de pe o strada secundara. Ghici ce: cu o singura mana nu poti sa eviti impactul, ai o miscare limitata a volanului. Dar daca le-ai avea pe amandoua, poti face o miscare de rotatie mult mai repede si mult mai ampla.

Acelasi lucru este valabil si pentru situatia in care pierzi controlul din cauza "ghetii negre" pe care nu o vezi si trebuie sa redresezi. Daca ai doar o mana pe volan, nu ai nicio sansa sa redresezi masina si sa o aduci inapoi pe trasa optima, dar daca ai amandoua mainile pe volan, poti sa aduci masina inapoi pe sosea, in directia buna.

In concluzie, te sfatuim sa micsorezi viteza si sa pastrezi distanta la primele semne ale prezentei poleiului pe carosabil. La prima vedere, o pelicula subtire de gheata pare inofensiva, dar poleiul este extrem de periculos. Tocmai, ca nu se vede precum gheata si apare doar pe anumite portiuni de sosea, luandu-te pe nepregatite. Dar, cu putina atentie, putem circula pe polei fara probleme, respectand cateva reguli esentiale, mentionate mai sus.

Distribuie pe Facebook
mai multe