Cum sa reduci consumul masinii tale in 5 minute. Mit sau realitate?
- Sistemele vandute influenteaza electrica, aerul sau carburantul
- Numai o metoda este eficienta din cele vandute pe piata
- Pretul acestor sisteme incepe de la 35 de lei
Cine nu ar vrea ca peste noapte, masina lui sa mearga mai tare si consumul sa scada la jumatate? Americanii au un talent uimitor in a vinde produse inventate recent care nu au pic de eficienta. Produsele "as seen on TV" dedicate economisirii de carburant sunt pe primul loc, alaturi de tigaile magice sau solutiile pentru cresterea parului. Iata ce sisteme poti cumpara pentru masina ta. Care sunt eficiente si care nu?
Primele sisteme dedicate economiei de carburant de pe piata au aparut inca din anii '60, cand economia auto incepea sa vada primele semne ale crizei de petrol. Inca de la inceputul aparitiei automobilului insa, au existat sisteme hibride. De exemplu, Ferdinand Porsche a fost cel care, in 1901, a prezentat lumii un vehicul numit Lohner-Porsche Mixte Hybrid, primul hibrid din lume. Insa acest hibrid testa eficienta curentului electric, nicidecum nu a fost dezvoltat cu gandul la economia de benzina. Jumatate de secol mai tarziu insa, au aparut si sisteme de tip "plug and play" ce puteau fi cumparate de oricine. Majoritatea insa erau niste mijloace de obtinere a unor sume de bani, deoarece economia era doar la nivel placebo, nu si in buzunarul soferului.
Astazi, avem posibilitatea de a cumpara mai multe astfel de sisteme. Chiar daca la prima vedere par niste prostii, exista foarte multi clienti pentru asa ceva. Fie ca vorbim de sisteme ce se monteaza pe admisie, fie pe conductele de carburant sau la partea electrica, toate promit un lucru: va scadea consumul de benzina cu 10-70 de procente. Pare promitator, nu-i asa? Iata ce sisteme poti cumpara chiar si din Romania, la preturi extrem de accesibile.
1. Turbonator
Tip: economizor pe admisie
Pret: 50 de lei
Economisire carburant: 20-30%
Utilizare: universala
Montaj: tip DIY (do it yourself)
Mai demult au aparut acele sisteme in forma de elice care se montau in admisia masinii. Adica o piesa metalica de forma rotunda, care are ori niste forme interne fixe, inclinate la anumite unghiuri, ori o elice mobila. Piesa se monteaza in interiorul furtunului de admisie, fara sa fie nevoie de interventia unui mecanic.
Cum functioneaza - producatorul spune ca aerul care intra in mod obisnuit intr-o masina are moleculele aranjate haotic. Motiv pentru care arderea in motor se face ineficient si se arde mai mult carburant, pentru ca amestecul aer/benzina nu este foarte bun. Cu ajutorul acestor pale ale elicei, gandite in laborator, cu unghiuri testate si para-testate, moleculele de aer se aliniaza corespunzator si motorul va avea o ardere mai buna.
Mit sau realitate? Fara nicio ezitare, va spunem cu mana pe inima ca aceasta piesa este buna de a fi aruncata la gunoi, in cel mai bun caz. Si asta pentru ca, in caz ca nu ati pus inca mana pe admisia unui motor, fluxul de aer absorbit de motor este destul de mare. Piesa metalica nu va influenta cu nimic moleculele de aer, acest lucru facandu-se doar la nivel chimic. Dimpotriva, aceasta piesa poate obtura admisia aerului si sa va treziti ca motorul trage mai putin si ca aveti un consum crescut de carburant. Asadar, piesele de tip Turbonator sunt o mare teapa.
2. Magnetii pentru benzina
Tip: economizor pe conducta de carburant
Pret: 35 de lei
Economisire carburant: 40-60%
Utilizare: universala
Montaj: tip DIY (do it yourself)
Raspunsul la economia prin admisie a venit prin magnetii de pe conductele de carburant. E vorba de niste magneti puternici, imbracati intr-o carcasa de plastic, care se monteaza in cateva secunde direct la motor, unde conducta intra in rampa de injectie sau in carburator.
Cum functioneaza - producatorul spune ca benzina care intra in sistemul de ardere are moleculele aliniate gresit, exact ca exemplul de mai sus cu aerul. In momentul in care trece printr-un camp magnetic, aceste molecule se grupeaza ordonat si fac arderea mai buna si mai eficienta. Adica se va arde tot carburantul, nu se va irosi nimic, iar emisiile vor fi mai putin poluante.
Mit sau realitate? La fel ca si economizorul pe aer, si cel "specializat" pe benzina este inutil. Presiunea cu care curge carburantul prin conducte este uriasa, mai ales daca pompa de benzina este una performanta sau motorul este mare. Poti sa pui tu kilometri de magneti, ca moleculele vor fi nederanjate si nu vei influenta nimic asupra compozitiei carburantului. Vei avea doar un magnet in plus sub capota si nimic altceva. Asadar, magnetii de orice fel care spun ca iti vor scade consumul masinii... sunt buni de aruncat.
3. Fuel Shark
Tip: economizor prin sistemul electric
Pret: 29 de lei
Economisire carburant: 10-20%
Utilizare: universala
Montaj: tip DIY (do it yourself)
Daca altii s-au specializat pe produse care imbunatatesc moleculele de aer si altii stiu cum sa modifice compozitia carburantului, tie ce-ti mai ramane de facut? Sistemul electric. Asa au luat nastere niste gadgeturi pe care le bagi in priza de la bricheta si, brusc, ai un consum mai scazut de carburant. Cica acest produs american functioneaza pe baza tehnologiei de stabilizare a fluxului de curent prin toata instalatia electrica a masinii.
Cum functioneaza - odata bagat in priza, acest dispozitiv de forma unui dildo stabilizeaza tot nivelul de curent din masina. Poate sa inmagazineze curent daca simte ca tensiunea creste si poate sa o elibereze in sistem cand vede ca nivelul din instalatie scade. Astfel, avand un flux de curent constant, arderea se face uniform si mult mai eficient, scazand astfel consumul de carburant.
Mit sau realitate? Fuel Shark nu este singura piesa de acest gen care, chipurile, se baga la priza si scade consumul. Insa este total inutila si ineficienta. Acest "device" a fost desfacut de mai multi posesori si au vazut ca in interior este un capacitor minuscul care nu face nimic. Circula curentul prin el si atat. S-au facut masuratori precise si cu tensiometrul, cu sau fara Fuel Shark, fara sa se vada vreo diferenta. Este si normal, o piesa atat de mica de plastic nu poate influenta sub nicio forma felul in care functioneaza masina. Prin urmare, si acest obiect "eficient" este bun de aruncat.
4. Sistemele HHO
Tip: economizor hibrid cu hidrogen
Pret: 300-500 de lei
Economisire carburant: 40-60%
Utilizare: universala
Montaj: in service specializat
Sistemul HHO este un sistem care produce hidrogen in stare gazoasa. Pentru cei care au lipsit la lectia de chimie, in urma procesului numit electroliza, apa se transforma in oxigen si hidrogen. Acest sistem functioneaza pe acelasi principiu. Exista un vas plin cu apa din care se obtine hidrogen.
Cum functioneaza - kitul cuprinde un recipient in care se baga apa si sare. Sistemul este legat la baterie si electroliza se face la 12 volti. In partea de sus a recipientului exista un furtun care colecteaza hidrogenul obtinut dupa electroliza si il baga in admisie. Recipientul trebuie sa se umple din cand in cand, atunci cand apa se evapora. Hidrogenul este un gaz inflamabil care, odata intrat in admisie, va suplimenta benzina si va imbunatati arderea. Este de fapt un "surplus" pentru carburant, ca si cum am pune in rezervor un aditiv lichid.
Mit sau realitate? Teoretic, un astfel de sistem poate face un motor sa mearga in totalitate, fara sa mai fie nevoie de benzina. Insa ca o masina sa poate functiona pe hidrogen, este nevoie de un volum urias de apa. Mai exact, un recipient cat o cisterna de mare in care sa se faca electroliza. Gazul astfel rezultat poate alimenta arderea unui motor. Din acest motiv nici nu exista in ziua de azi autoturisme pe hidrogen, ci numai cateva hibride. De cealalta parte, kiturile acestea nici nu spun ca masina ta va putea merge in totalitate pe hidrogenul produs de ele. Ci gazul emanat este un supliment pentru carburant, ce contribuie la ardere. Nu stim ce sa credem despre acest sistem, in afara ca, cel putin pe hartie, este bun si poate functiona. Insa, exista diferite "mixuri" de lichid electrolitic. Adica apa amestecata cu sare si otet sau doar apa cu sare. In functie de acest amestec, cantitatea de hidrogen care este produsa poate face o diferenta sau nu la ardere.
5. Optimizarea electronica
Tip: CIP Tuning
Pret: 1000-1500 de lei
Economisire carburant: 10-30%
Utilizare: personalizata
Montaj: in service specializat
Singura metoda eficienta care iti poate face masina sa consume mai putin carburant este printr-un CIP Tuning specializat pe asa ceva. Adica te duci cu masina la un centru dedicat remaparii electronice si ceri optimizarea motorului.
Cum functioneaza - ECU-ul, adica calculatorul masinii tale, are o harta din fabrica. Aceasta nu este insa personalizata pe stilul tau de condus sau pe motorul masinii respective in mod individual, in fabrica fiind produse sute de autoturisme zilnic. La optimizare, se citeste harta veche si se vad parametrii de functionare. Softul cel nou este atfel realizat incat arderea sa fie imbunatatita si electronica sa optimizeze in totalitate felul in care functioneaza motorul tau: aprindere, admisie, carburant.
Mit sau realitate? Optimizarea motoarelor este singura metoda care functioneaza in domeniul scaderii de carburant. Sunt imbunatatiti absolut toti parametrii masinii in mod individual, lucrandu-se putin cate putin pe "scaparile" softului de fabrica. Desi are un pret mai mare, acest mod de economisire este cel mai eficient si se vede in timp ca a fost o investitie buna. La cerere, se pot face si softuri mai agresive, pentru masinile de firma, de exemplu. Adica poti seta un motor sa mearga economic, sa nu poate fi turat peste 4000 rpm si asa mai departe. Partea buna la aceasta metoda este ca se schimba multi parametrii, in functie de nevoie. Partea proasta este ca poate fi eliminat tot cu o vizita la un centru specializat.
Pe final, va mai aducem aminte de cea mai buna metoda de a economisi carburant. E vorba de talpa fiecaruia dintre noi si de metoda condusului. Daca vrei sa inveti niste sfaturi utile despre cum sa economisesti carburant in mersul de zi cu zi, poti sa citesti articolul: Cum sa... reducem consumul de carburant.
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Ford s-max 2.0 2011 6200 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw passat gmo 2017 11900 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €