CUM SA: Reducem consumul de carburant?

La orice masina se poate face un consum si mai redus de combustibil. Asta daca ne intereseaza si daca vrem sa dam cateva placeri minime de accelerare in tromba si franare violenta pe o economisire substantiala. Daca nu ne intereseaza consumul, fie ca mergem pe banii firmei sau fie ca recesiunea a trecut pe langa noi, foarte bine! Insa cum vorbim despre majoritate, exista destui soferi de masini care doresc sa mearga ceva mai rar la benzinarie. Daca esti hotarat sa alimentezi mai rar propria masina si sa incepi sa faci economii, iata cateva sfaturi ce pot fi urmate:
1. Semafoarele
Multa lume se uita la culoarea rosie a semaforului cand e prea tarziu si franeaza violent. Sau, mai rau, chit ca este rosu vizibil de la o distanta mare, continua sa accelereze pana aproape de semafor si franeaza scurt. In oras, cel mai important este sa conduci constant si sa franezi din timp. Chiar daca este aglomeratie, putem vedea destul de usor cu 50-100 m inainte de semafor daca este culoarea rosie. Fie ca mergem in frana de motor, fie ca o scoatem la punctul mort, dar din timp, putem incetini masina din timp si frana usor. Oricum este rosu, nu are rost sa acceleram pentru ca imediat sa franam. Anticiparea este cheia!
2. Turatia motorului
Caii putere si cuplul unei masini sunt dati la o anumita turatie a motorului. Turatia motorului este data de combustibil. Cu cat turam motorul mai mult, cu atat consuma mai mult. Ideal este sa mentinem o turatie constanta in mers, pe cat posibil, la sub 2000 rpm. Nu are rost sa mergem la drum intins in viteza a 4-a, la 2500 rpm cand putem merge la 1800 rpm in viteza a 5-a. Evident, exceptie fac cazurile de depasiri. Si in oras este acelasi lucru - acolo unde ne permite distanta, nu trebuie sa evitam viteza a 5-a sau orice alta viteza care ne face sa tinem motorul turat pana in 2000 rpm.
3. Climatizarea
Multe masini au climatronic ce nu se poate opri, acesta merge mereu. Trebuie insa sa fim atenti ca atunci cand nu ne dorim aer rece, sa fie apasat butonul ECON. Cu acest buton apasat (led aprins) compresorul nu este angrenat, asadar motorul are sarcina mai mica, deci consum mai redus. Daca vrem sa avem aer conditionat, nu trebuie sa ne speriem de un consum foarte urias - 1 litru/100 km in plus pentru a ne tine la racoare in caldura verii merita investit.
4. Filtre si consumabile
Un filtru de benzina infundat iti va face masina sa consume mult mai mult. Primind benzina mai putina, vei avea impresia ca motorul nu mai trage si vei fi tentat sa accelerezi si mai tare. Si un filtru de aer murdar si infundat va face acelasi lucru. Asigura-te ca filtrele sunt curate si schimbate la timp, daca doresti sa ai un consum redus.
Cat despre consumabile, foloseste numai produse de calitate. Un ulei care nu lubrifiaza bine motorul va creste sarcina si temperatura, asadar va creste si consumul.
5. Acceleratia
Nu accelera aiurea in trafic. Nu trebuie sa pleci de la semafor primul, decat daca te grabesti. Schimba vitezele intre 2000 si 2500 rpm, nu mai mult. Si chiar daca distanta este scurta pana la urmatoarea oprire, nu merge numai intr-o viteza mai turat, doar pentru a nu mai schimba si viteza urmatoare. Chiar si pe o distanta de 200-300 de metri poti merge in toate vitezele, la o turatie mica. Vei consuma mai putin decat daca faci aceeasi distanta in a 3-a viteza, la o turatie mare.
6. Viteza maxima
Da, stiu ca atunci cand mergeai spre mare cu 90-100 km/h erai mereu depasit de vreun A8 care dadea flashuri disperate. Se grabea si omul, ca femeia pierdea ora optima de bronz! Insa daca doresti sa faci o economie de combustibil, nu trebuie sa te grabesti. O viteza constanta de 90-100 km/h este perfecta. Nu numai ca tine acea turatie de care ziceam mai devreme in jurul valorii de 2000 rpm, dar la acea viteza motorul nu depune foarte mult efort pentru a combate efectele aerodinamice. De exemplu, la 160 km/h, nu doar turatia mare creste consumul ci si faptul ca masina trebuie sa dizloce mai mult aer, iar pentru asta depune foarte mult efort.
7. Foloseste pilotul automat
Asa cum ziceam, condusul constant este cel mai bun. Iar pentru asta trebuie sa folosim pilotul automat. O face mai bine decat omul. Pe autostrada este mana cereasca, pentru ca pastreaza viteza si turatia, iar tu poti interveni numai la depasiri si franare.
8. Greutate scazuta
Tot din cauza sarcinii mari, dar de data aceasta cauzata de o greutate mai mare, creste si consumul. Daca vei merge singur in oras, vei vedea ca masina e ceva mai sprintena, accelereaza mai usor si franeaza bine. Daca insa masina e plina cu 5 persoane, lucrurile de schimba. Simtind o greutate in plus, motorul va necesita mai mult combustibil pentru a depune efortul necesar accelerarii. Asadar, atunci cand pleci cu 10 saci de ciment de la Praktiker, sa nu te miri ca iti va creste consumul!
9. Presiunea in anvelope
Asigura-te ca ai presiune buna in toate cauciucurile. O anvelopa moale va face motorul sa traga mai tare. Nu numai ca in timp vei uza cauciucul desumflat, dar vei avea si un consum mai mare de combustibil. Mergi periodic la vulcanizare - o presiune in toate rotile te costa 5 lei, cam cat un litru de motorina. Deci merita.
10. Aer conditionat sau geamuri deschise?
Si cei de la Myth Busters au incercat sa afle dilema asta. Se pare ca la drum intins, masina consuma mai putin cu AC-ul pornit decat cu toate geamurile lasate. Insa, in oras, in trafic mare, geamurile deschise sunt o varianta mai buna. Chiar si asa, diferenta de consum cu sistemul de climatizare pornit nu se justifica. Cu siguranta, atunci cand e cald, merita sa mergi cu AC-ul pornit. Iar atunci cand nu este pornit, sa te asiguri ca este pe modul economic, cu compresorul dezactivat, asa cum spuneam si mai sus.
Urmand aceste sfaturi usoare, vei putea simti o scadere a consumului de combustibil in jurul valorii de 20-25%. Si cum pretul benzinei este in crestere, o economie este binevenita. Mai mult, la sfarsitul anului, vei putea observa ca esti mai bogat cu banii de pe urma a 4-5 plinuri de benzina. Spor la condus economic!
-
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
-
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 1 (e87) (2003 -... 506 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
-
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
-
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
-
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
-
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Ford focus diesel 2012 3950 €
-
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Opel insignia diesel 2014 5399 €


