La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative

La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative
In cazul in care ar mai fi fost in viata, legendarul Felix Wankel ar fi celebrat saptamana aceasta cea de-a 110-a sa aniversare. Totusi, cum parintele motorului rotativ nu se mai afla printre noi de o buna perioada de timp, astazi onoram memoria sa cu cinci automobile reprezentative echipate cu motorizarea Wankel.
Distribuie pe Facebook

Lansat in anul 1967, modelul Mazda Cosmo este primul automobil de serie ce se poate bucura cu serviciile unui propulsor rotativ - un propulsor echipat cu doua rotoare, capabil de turatii dintre cele mai inalte, ce punea la dispozitia celui aflat la volan undeva in jurul a 110 cai putere.

La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative

Totusi, autoturismul japonez nu s-a multumit numai cu aceasta performanta. Astfel, cateva generatii mai tarziu, modelul Mazda Cosmo se putea lauda cu o noua premiera mondiala: primul automobil de serie inzestrat cu o unitate rotativa dotata cu trei rotoare.

La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative

  • Mazda RX-7:

Introdus in anul 1978, modelul Mazda RX-7 nu mai are nici o prezentare (sau cel putin asta suntem tentati sa afirmam), automobilul japonez contribuind din plin si, totodata, reprezentand intr-o oarecare masura sinonimul termenului de masina sport.

Ca o scurta istorie, reamintim urmatoarele informatii esentiale: daca prima generatie a fost livrata exclusiv in compania unei motorizari Wankel aspirate, cea de-a doua generatie putea fi comandata si intr-o versiune supraalimentata cu ajutorul unei turbine.

La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative

Situatia s-a schimbat insa radical si a devenit mult mai interesanta o data cu debutul celei de-a treia generatii, modelul Mazda RX-7 fiind acum disponibil pentru prima oara impreuna cu un motor Wankel de 1.3 litri care, cu ajutorul a doua turbine de inalta performanta, promitea nu mai putin de 255 cai putere - o valoare arhisuficienta pentru o acceleratie de la 0 la 100 km/h realizabila in mai putin de sase secunde.

Scos din productie in anul 2002, modelul Mazda RX-7 a fost inlocuit in anul 2003 de modelul Mazda RX-8 - model care, anul acesta, va fi si el scos din productie.

La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative

  • Mazda 787B:

Multumita monopostului 787B, Mazda este singurul constructor japonez care se poate lauda cu o victorie in cadrul Cursei de 24 de Ore de la Le Mans. Bine ascuns sub caroseria ce alterneaza accentele de portocaliu cu insertiile de verde se regaseste un propulsor cu patru rotoare, capabil de 690 cai putere si 10.500 rotatii per minut, ce s-a dovedit nu doar extrem de performant, ci si extrem de fiabil - un factor care pare sa fi atarnat destul de greu in obtinerea victoriei in cadrul editiei din anul 1991 a legendarului eveniment de anduranta.

La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative

Poate ca mare parte din cariera motorului Wankel se afla in stransa legatura cu istoria japonezilor Mazda, insa acest lucru nu inseamna neaparat ca nu exista si alti constructori care au incercat acest tip de motorizare. De exemplu, germanii de la Mercedes au dezvaluit in fata intregii planete, in anul 1969, un prototip al modelului C111 inzestrat cu o unitate cu trei rotoare. Un an mai tarziu, compania din Stuttgart a venit cu un nou prototip, care de-aceasta data era pus in miscare de o unitate dotata cu patru rotoare.

La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative

Desi propulsoarele rotative au fost asociate dintotdeauna cu performantele si automobilele sport, viitorul acestui tip de motorizare s-ar putea afla in stransa legatura cu eficienta si grija fata de mediu. Un astfel de exemplu ne-a fost oferit in urma cu aproximativ doi ani de nemtii de la Audi, constructorul din Ingolstadt prezentand in cadrul Salonului Auto de la Geneva din 2010 conceptul A1 e-tron - un automobil electric echipat cu un propulsor Wankel de numai 254 centimetri cubi, folosit pe post de generator.

La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative

Increzatoare in aceasta tehnologie, compania germana chiar a construit anul trecut o intreaga flota de prototipuri, folosita pentru tot felul de teste. Totusi, conform ultimelor zvonuri, cei de la Audi se gandesc serios sa renunte la acest proiect. Desi nu este nimic oficial la acest moment, motivul invocat de constructorul din Ingolstadt pare sa aiba o oarecare legatura cu costurile de dezvoltare ale acestui model, care sunt extrem de ridicate.

La multi ani, Wankel: Cinci modele reprezentative echipate cu motoare rotative

Pentru a afla pe indelete cum functioneaza motoarele rotative de tip Wankel, iti sugeram sa arunci o privire asupra urmatoarei adrese . De asemenea, sunt extrem de curiosi sa ne spui care este automobilul tau preferat echipat cu o astfel de motorizare.


Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (14) Poze Cinci modele echipate cu motoare rotative
mai multe