Cand Fordurile zburau: povestea lui Mizar, masina-avion care s-a inaltat la cer

- Numele masinii era de la o stea din Carul Mare
- Motorul avionului era mult prea mic pentru greutatea ansamblului
- Fordul era unul de serie, perfect functional
Ideea unei masini zburatoare nu este deloc noua. Ba chiar ea exista inca din anii '20, dar se pare ca si acum, ca si acum un secol, relatia dintre avion si automobil pare sa functioneze doar la distanta. Recent, un astfel de avion cu 4 roti numit AeroMobil s-a prabusit dupa decolare. Iar cazuri si mai triste au tot fost de-a lungul istoriei... semn ca poate nu trebuie sa combinam aceste doua mijloace de deplasare.
De-a lungul timpului industria auto a avut parte de foarte multi temerari. Dar cei care au ramas in istorie cu o inventie buna pot fi numarati pe degete: fratii Michelin pentru prima anvelopa, Gottlieb Daimler pentru primele sisteme de franare sau Karl Benz pentru primul automobil cu motor termic de serie. Au existat insa de-a lungul vremii si diverse nume care au incercat sa aduca ceva nou in peisajul auto, dar fara prea mare succes, pierzandu-se in negura istoriei asa cum fumul dispare in vazduh in urma unei Dacii vechi...
Printre acele nume care nu apar in cartile de istorie, printre cei care s-au bucurat de o notorietate efemera si acum sunt asociati cu esecul se numara si Henry Smolinski, un american ce si-a propus sa faca primul automobil zburator functional 100%.
Chiar daca in trecut au mai existat diverse proiecte de masini zburatoare, deznodamantul in toate cazurile era unul singur: noul aparat de zbor se putea inalta la o altitudine foarte mica si manevrabilitatea lasa de dorit. Smolinski insa si-a propus sa demonstreze ca se poate realiza un avion cu care poti merge si la cumparaturi, la colt de strada...
Un alt proiect din anii '50 care nu a decolat niciodata
El a urmat scoala de inginerie aeronautica, dupa care a lucrat in domeniu la North American Aviation ca inginer pana in 1959. Dupa experienta acumulata aici, Smolinski a fost angajat de Rocketdyne, o companie specializata pe rachete si nave spatiale cerute de guvern in Razboiul Rece. Ulterior, in anul 1971, suprasaturat de experienta si vise proprii de a face un pas important in cariera si de a-si pune amprenta in istorie a fondat compania Advanced Vehicle Engineers cu sediul in Van Nuys, California.
Impreuna cu prietenul sau Hal Blake, Henry a vrut sa produca in serie un kit pentru soferi pe care acestia il puteau prinde cu suruburi de propriul automobil. In imaginatia lui, soferii si-ar fi putut transporta propria masina pe calea aerului pana la un aeroport, puteau scoate kitul cu aripi si motor, dupa care plecau pe roti acolo unde aveau treaba. Cu alte cuvinte, ei voiau sa inventeze un sistem prin care masina se transforma in avion.
Pentru a da drumul la proiect era nevoie de un prototip. Si pentru asta au ales un Ford Pinto, o masina de mici dimensiuni cunoscuta pentru tendinta de a lua foc, nicidecum pentru calitatile mecanice sau fiabilitate. In continuare, pentru realizarea jumatatii-avion ei au folosit piese de la un avion Cessna Skymaster caruia i-au scos motorul din fata cu elice, dar si cabina de pasageri. Partea din spate cu aripile si motorul ramas a fost fixata de micul Pinto.
Desi la partea de "unificare" nu au intampinat probleme, cand a fost vorba de adaptare a interiorului masinii la comenzile de avion a fost o adevarata provocare. De exemplu, miscarile eleroanelor de la aripi si cozi se faceau prin intermediul unor cabluri legate direct la volanul masinii. Bordul a primit in plus ceasuri de bord de avion care sa indice viteza in aer, un giroscop, altimetru si multe alte sisteme de navigatie.
Noua masinarie zburatoare a fost botezata Mizar, dupa numele unei stele ce formeaza Carul Mare. Si pentru ca in anii '70 ideea unei masini zburatoare era o ciudatenie, proiectul Mizar s-a bucurat de un urias succes la presa care a parut foarte interesata de cum se va comporta masina in aer. Si primul zbor de test nu a intarziat sa apara, confirmand temerile opiniei publice. In 1973, pilotat de Charles Red Jennise, masina-avion numita Mizar a decolat de pe un aeroport din California. La prima vedere totul parea fara probleme, dar in scurt timp au cedat suporturile aripii din dreapta si pilotul si-a dat seama ca nu mai poate intoarce. A redus viteza si a aterizat in linie dreapta pe un camp de fasole. Pentru ca nu a putut scoate ansamblul avionului de pe masina, el s-a intors la aeroport pe sosea cu aripile prinse de masina. Noroc ca motorul masinii nu a avut de suferit...
In acelasi an, dupa primul zbor de test esuat, Blake si Smolinski au redesenat prinderile aripilor si au imbunatatit modul in care jumatatea-avion se desprindea de jumatatea-masina. Pe 11 septembrie 1973, din cauza ca fostul pilot de teste, Jennise, nu putea sa zboare, masina Mizar a fost pilotata de cei doi inventatori. Ei au decolat de pe aeroportul Ventura County tot din California fara aprobarea turnului de control...
Mac Grisham, directorul aeroportului, a vazut masina zburatoare mult prea tarziu pe pista de decolare si a realizat ca nu au aprobarea lui. A fugit in turnul de control ca sa vorbeasca cu Smolinski prin statia radio, dar inainte sa ajunga sus a auzit sirena care semnala prabusirea unui aparat de zbor. Cand a privit in directia in care trebuia sa fie avionul-masina, el a vazut o perdea mare de fum negru ridicandu-se spre cer. In ciuda reactiei prompte a masinilor de interventie, cei veniti la fata locului nu au putut face mare lucru... Atat Blake, cat si prietenul sau, Smolinski, murisera in urma impactului si a incendiului...
Autoritatile au facut investigatii ulterior si au realizat ca masinaria zburatoare avea probleme grave la suduri si multe piese nu erau prinse cum trebuie. Mai mult, greutatea ansamblului masina-avion era cu mult peste limita permisa motorului original de Cessna, lucru care a condus cel mai sigur la tragicul accident.
Este interesant cum unii sunt in stare sa-si dea viata pentru a vedea propriul vis indeplinit. Dar este foarte trist cand vezi ca un inventator asa cum a fost Smolinski a decedat la primul sau zbor cu propria masina zburatoare. Tot ce putem sa credem este ca a murit zambind, dupa ce a reusit sa zboare o oarecare distanta la bordul proiectului la care a lucrat toata viata.
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei


