Capodoperele din fata masinii: cele mai frumoase ornamente de capota din lume

Capodoperele din fata masinii: cele mai frumoase ornamente de capota din lume
  • Ornamentele de capota erau produse manual
  • In ziua de azi, unele pot ajunge si la 100.000 de Euro
  • Clientii plateau bani grei pentru ornamente unicat
Distribuie pe Facebook

Candva, demult, cand nimic nu era mai important decat aspectul estetic, liniile si curbele care transformau automobilul intr-un obiect de arta, cativa artizani si bijutieri indemanatici se ocupau cu realizarea unor sculpturi miniaturale. Acestea erau fixate in varful masinilor, pe capota, si reprezentau chintesenta unui brand auto. Chiar daca acum producatorii lipesc un sticker si il numesc logo, iar aceasta indeletnicire este de domeniul trecutului, va aratam mai jos cateva din cele mai frumoase ornamente de capota produse vreodata.

La inceputul anilo '20, cand producatorii au inceput sa realizeze modele de lux si domeniul carosierilor care faceau masini unicate a inceput sa explodeze, ramura dedicata ornamentelor de capota a vazut si ea apogeul sau. Intre anii 1925 si 1950 a existat o intreaga afacere care producea ornamente in masa sau unicate, adevarate capodopere in miniatura realizate integral manual de artisti desavarsiti. Ornamentele erau comandate fie de catre producatorii de serie care aveau in oferta lor si automobile de lux extrem de scumpe, precum Rolls-Royce, Cadillac, Talbot, Delahaye sau Delage, fie de carosierii ce realizau manual toata masina, bazandu-se pe o platforma de uzina. Si aici vorbim de Saoutchik, Figoni et Falaschi, Pourtout, Van Vooren sau Ventoux.

Ornamentele de capota erau initial produse de catre maestrii fierari care, in cazul marcilor de serie le fabricau cu matrite, dupa care le finisau manual. O alta tehnica era sculptarea integral manuala a ornamentelor, asa cum era si in cazul modelelor Bugatti Type 41 Royale - mascota cu elefantul era o reinterpretare a sculpturilor realizate de Rembrandt Bugatti, fratele lui Ettore Bugatti. La fel se intampla si in cazul ornamentelor realizate din doua sau mai multe materiale, ornamente facute manual de catre maestrii ceasornicari specializati pe gravuri.

Ornamente de capotaDeLaHaye 135 MS Charon Cabriolet

Ornamente de capota1939 Packard Super Eight

Pe langa ornamentele de capota comandate de producatori sau carosieri, ornamente menite sa ii ofere unor automobile o individualitate aparte, existau insa si clienti care doreau un ornament unicat care sa le reprezinte caracterul. Clientul avea doua variante: ori ii spunea in timpul lucrarii carosierului ce vrea sa vada in varful masinii, ori isi comanda el ulterior un ornament 'aftermarket'. Acestea erau produse integral manual, dupa ce forma statuetei era turnata grosolan. Uneori, finalizarea unui ornament putea sa dureze chiar si 6 luni, in functie de complexitatea lucrarii.

Apogeul luxului era insa realizarea unui ornament din cristal sau pietre pretioase, comandat de la cele mai mari case de bijuterii. In anii '40, Lalique, Cartier, Swarovski sau Whiting Davis primeau comenzi de ornamente pe care le faceau fie din cristal, fie din pietre pretioase sau semi-pretioase. De exemplu, Lalique facea astfel de bijuterii-auto pentru carosierii francezi si italieni din cristal, jad sau topaze rare. Acestea ii erau livrate clientului intr-o cutie din lemn de trandafir captusit cu o catifea visinie, avand numele trecut pe o placuta metalica. Niciun ornament nu era produs in mai mult de un singur exemplar pentru a se asigura autenticitatea.

Ornamente de capota1929 Rolls Royce Phantom I Brewster Riviera

Ornamente de capota1936 Cadillac LaSalle

Ornamente de capota1933 Delage D8S de Villars Cabriolet

Din pacate, dupa ce s-a terminat Al Doilea Razboi Mondial, industria masinilor de lux nu a mai fost atat de bine vazuta. Carosierii care produceau cele mai frumoase vehicule din lume au disparut, la fel si arta de a produce aceste ornamente incredibile care transforma o masina intr-un suport pentru o capodopera. A urmat perioada ornamentelor produse in masa, de o calitate inferioara si fara detalii amanuntite. Din fericire, majoritatea acestor mici sculpturi senzationale au supravietuit si in zilele noastre, insa pe piata masinilor clasice au preturi extrem de mari. Daca un "Spirit of Ecstasy", ornamentul celebru al masinilor Rolls-Royce, costa in jur de 1000 de Euro la mana a doua, un ornament din cristal unicat poate ajunge si la 100.000 de Euro, in functie de cine a semnat lucrarea.

Asadar, nu ne mai ramane decat sa privim aceste imagini si sa ne pierdem putin in trecut, pe vremea cand nu conta consumul, nu conta neaparat puterea, nu conta nici spatiul si nici confortul. Pe vremea in care cei mai bogati oameni ai planetei plateau mii de dolari la acea vreme, echivalentul unor milioane de Euro azi, pentru a conduce cele mai frumoase si unice vehicule de pe planeta. Care aveau in varful capotei o mascota care trada opulenta si caracterul masinilor si a celui care era la volan.

Ornamente de capota1937 Cadillac 370D Fleetwood Town Cabriolet

Ornamente de capota1934 Hispano-Suiza J12 Fernandez et Darrin Coupé de Ville

Ornamente de capota1933 Pierce Arrow Sedan

Ornamente de capota1936 Delage D6-70 Figoni & Falaschi Milord Cabriolet

Ornamente de capota1934 Packard Convertible

Ornamente de capota1930 Pierce Arrow

Ornamente de capota1935 Talbot Lago T120 Cabriolet - ornament produs de Lalique

Ornamente de capotaFiat 1911Ornamente de capotaAmerican Austin Roadster 1933

Ornamente de capotaPackard Eight

Ornamente de capota1935 Buick 96S Sport Coupe

Ornamente de capota

Ornamente de capota1928 Buick

Ornamente de capota

Ornamente de capotaGAZ Volga

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capotaLaSalle

Ornamente de capota1932 Packard 903 DeLuxe Eight Sport Phaeton

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capota1926 Pontiac Coach

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capotaPontiacOrnamente de capotaChevrolet

Ornamente de capotaBuick 1955

Ornamente de capotaDeSoto

Ornamente de capota1930 Bucciali TAV8 Roadster

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capota

Ornamente de capotaUn ornament vechi pus pe o masina noua: Sf. Gheorghe omorand balaurul

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (48) Poze Ornamente de capota
mai multe