Cealalta masina romaneasca: Oltcit si istoria sa

- Numele Oltcit vine de la Oltenia-Citroen
- In total s-au fabricat circa 230.000 de masini Oltcit
- Automobilul era foarte modern la vremea sa
In 1976 incepe o colaborare intre Franta si Romania. Este cea de-a doua colaborare, dupa ce Dacia a inceput sa faca masini cu ajutorul celor de la Renault in 1968. De aceasta data insa, compania franceza Citroen este cea care face un parteneriat cu guvernul socialist roman. Asa s-a nascut Oltcit, cea de-a doua marca romaneasca de masini realizate in serie mare.
Pe vremea copilariei noastre, toti tinerii visau la un Oltcit. Masina aceea moderna care avea volanul cu o singura spita, iar in loc de manete pentru semnale avea butoane. Nu mai spunem de alte elemente moderne, precum discurile de frana pe toate rotile, discurile de frana langa cutie, nu langa janta, suspensiile cu bare de torsiune si o sumedenie de elemente moderne si de confort. Cert este ca Oltcit a fost intotdeauna marca vazuta ca fiind cea superioara marcii Dacia, mai cizelata, mai eleganta si mai sportiva.
Numele vine, asa cum este lesne de inteles, de la Oltenia si de la Citroen. Iar sigla are un O de la Oltenia si un V intors din sigla celor de la Citroen, dorind sa arate clar colaborarea. Iar productia propriu-zisa incepe tocmai in octombrie 1982, la mai bine de 6 ani de la semnarea contractului cu francezii. In aceasta afacere, francezii au venit cu licenta de fabricare, planurile si liniile de asamblare, dar si cu garantia ca vor cumpara produsul finit pentru a fi distribuit in Franta, Austria, Belgia, Olanda si Italia, exportul reprezentand 40% din productie.
Productia merge bine insa pana in 1989, chiar daca uzina de la Craiova nu isi atingea niciodata tintele impuse de francezi. De exemplu, capacitatea era de 130.000 de unitati realizate anual, insa la Oltcit se fabricau numai 60.000 de masini in 4 ani. Asa ca nu trebuie sa ne mire decizia francezilor de a se retrage din afacere in 1991, mai ales ca inginerii romani incepeau sa utilizeze componente de la Dacia 1310 care nu erau aprobate de francezi. In 1991 se schimba si denumirea, francezii dorind sa nu mai aiba numele Oltcit componenta CITroen in el. Asa ca in 1991, numele uzinei se schimba in Automobile Craiova S.A., iar masinile devin Oltena.
Dupa 1994 vine un alt investitor strain, pe numele sau Daewoo. Acestia cumpara 51% din actiuni si incep sa produca componente pentru masinile coreene, in timp ce vehiculele Oltena se mai vand pana in 1996, dar cu o pierdere uriasa la fiecare unitate vanduta. Ultimul model de Oltcit se vinde in februarie 1996, dupa care uzina incepe fabricarea de masini Cielo, Tico si Matiz.
Uzina Oltcit a avut insa aceeasi soarta ca si Dacia. A fost o fabrica care functiona in pierdere, care facea masini cu o calitate indoielnica, o uzina care era capusata si din care fura toata lumea, la fel ca la Dacia si ARO, dar care, a avut in cele din urma un sfarsit fericit. Pentru ca dupa Daewoo au venit cei de la Ford care produc si acum automobile si motoare. Insa marca Oltcit, asa cum a luat ea nastere in 1976, a fost doar o alta marca auto de care romanii nu au stiut sa profite.
Oltcit Special, foto: romaniancar.com
Oltcit Special
Fabricarea primului model de Oltcit incepe exact ca si fabricarea primelor Dacii: cu piese originale frantuzesti. In acest caz, e vorba de piese de Citroen Visa, masina dupa care a fost inspirata marca Oltcit. Motorul de le modelul Special era acelasi propulsor pe benzina de 652 cmc cu 2 pistoane boxer, fiind acelasi motor ca si pe modelul Citroen 2CV dar cu o capacitate marita. Acelasi motor racit cu aer a fost montat ulterior si pe Citroen Visa Special. In rest, Oltcit Special mai avea o cutie cu rapoarte foarte scurte, aprindere electronica integrala si o viteza maxima de 125 km/h.
Oltcit Club
Urmatorul model fabricat in uzina de la Craiova era realizat cu piese atat frantuzesti, cat si romanesti. Motorul insa era frantuzesc, acesta fiind un propulsor cu 4 pistoane boxer, de 1129 cmc care provenea de pe un Citroen 11GS. Si acest motor era racit cu aer, prin intermediul unui ventilator urias care circula aerul prin blocul motor.
Ulterior s-au fabricat diverse variante: Oltcit Club 11 RT, a carui denumire se pare ca vine de la Romanesc Total, avea motorul romanesc, la fel si cutia cu 4 trepte. Cutia avea interne de Dacie, iar sistemul de franare original frantuzesc este inlocuit cu cel de Dacia 1310: discuri pe fata si tamburi pe spate.
Urmeaza modelul Oltcit Club 11 RM, adica Romanesc Modernizat, care a revenit la frana pe disc si pe puntea din spate, insa elementele rotilor, adica fuzete si chiar planetare erau tot de Dacia 1310.
Oltcit Club 12 TRS
Dupa cum spune si numele, acest Oltcit avea un motor ceva mai mare. De fapt era un motor de 1.3, adica 1299 cmc de pe Citroen 12 GSA. Motorul este un 1129 cu cilindree majorata, folosind acelasi bloc si acelasi arbore, cilindri, pistoanele, chiulasele si galeriile de admisie fiind diferite la 1299 cmc. Acest model este modern, realizat dupa anii '90 si a fost cel mai performant, reusind sa aiba o viteza de top de aproape 160 km/h datorita unei cutii cu 5 rapoarte.
Oltcit Club 12 CS
Spre sfarsitul productiei de masini Oltcit, craiovenii s-au gandit ca viitorul sta in masinile utilitare. Asa s-a nascut in 1993 modelul Club 12 CS, un Oltcit care avea o bena mica in locul banchetei spate si a portbagajului, iar unicele modificari erau pe partea de suspensie, acest model avand niste bare de torsiune mai groase pe puntea spate. Acest model avea motorul de 1299 cmc si o cutie cu 5 trepte, insa era facut dupa Revolutie cu materiale de proasta calitate, iar tabla era extrem de vulnerabila la ploaie si ruginea. Iar puntea spate avea niste bucse gandite prost, iar daca aceasta camioneta mica era incarcata, puntea spate ceda in timp.
Oltcit Axel 12 TRS
Tot spre sfarsitul productiei a mai fost realizat un model exclusiv destinat exportului. Avea caroseria si motorul frantuzesti, iar initial avea un motor de 1199 cmc. Ulterior, i s-a pus motorul de 1299 cmc frantuzesc si o cutie de viteze cu 5 trepte, aceste masinii find insa destinate exportului in tari precum Franta, Olanda, Belgia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Iugoslavia, Argentina, Uruguay, Paraguay, Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Columbia, Siria, Iordania, Egipt, Turcia, Bulgaria.
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei


