Cealalta masina romaneasca: Oltcit si istoria sa

- Numele Oltcit vine de la Oltenia-Citroen
- In total s-au fabricat circa 230.000 de masini Oltcit
- Automobilul era foarte modern la vremea sa
In 1976 incepe o colaborare intre Franta si Romania. Este cea de-a doua colaborare, dupa ce Dacia a inceput sa faca masini cu ajutorul celor de la Renault in 1968. De aceasta data insa, compania franceza Citroen este cea care face un parteneriat cu guvernul socialist roman. Asa s-a nascut Oltcit, cea de-a doua marca romaneasca de masini realizate in serie mare.
Pe vremea copilariei noastre, toti tinerii visau la un Oltcit. Masina aceea moderna care avea volanul cu o singura spita, iar in loc de manete pentru semnale avea butoane. Nu mai spunem de alte elemente moderne, precum discurile de frana pe toate rotile, discurile de frana langa cutie, nu langa janta, suspensiile cu bare de torsiune si o sumedenie de elemente moderne si de confort. Cert este ca Oltcit a fost intotdeauna marca vazuta ca fiind cea superioara marcii Dacia, mai cizelata, mai eleganta si mai sportiva.
Numele vine, asa cum este lesne de inteles, de la Oltenia si de la Citroen. Iar sigla are un O de la Oltenia si un V intors din sigla celor de la Citroen, dorind sa arate clar colaborarea. Iar productia propriu-zisa incepe tocmai in octombrie 1982, la mai bine de 6 ani de la semnarea contractului cu francezii. In aceasta afacere, francezii au venit cu licenta de fabricare, planurile si liniile de asamblare, dar si cu garantia ca vor cumpara produsul finit pentru a fi distribuit in Franta, Austria, Belgia, Olanda si Italia, exportul reprezentand 40% din productie.
Productia merge bine insa pana in 1989, chiar daca uzina de la Craiova nu isi atingea niciodata tintele impuse de francezi. De exemplu, capacitatea era de 130.000 de unitati realizate anual, insa la Oltcit se fabricau numai 60.000 de masini in 4 ani. Asa ca nu trebuie sa ne mire decizia francezilor de a se retrage din afacere in 1991, mai ales ca inginerii romani incepeau sa utilizeze componente de la Dacia 1310 care nu erau aprobate de francezi. In 1991 se schimba si denumirea, francezii dorind sa nu mai aiba numele Oltcit componenta CITroen in el. Asa ca in 1991, numele uzinei se schimba in Automobile Craiova S.A., iar masinile devin Oltena.
Dupa 1994 vine un alt investitor strain, pe numele sau Daewoo. Acestia cumpara 51% din actiuni si incep sa produca componente pentru masinile coreene, in timp ce vehiculele Oltena se mai vand pana in 1996, dar cu o pierdere uriasa la fiecare unitate vanduta. Ultimul model de Oltcit se vinde in februarie 1996, dupa care uzina incepe fabricarea de masini Cielo, Tico si Matiz.
Uzina Oltcit a avut insa aceeasi soarta ca si Dacia. A fost o fabrica care functiona in pierdere, care facea masini cu o calitate indoielnica, o uzina care era capusata si din care fura toata lumea, la fel ca la Dacia si ARO, dar care, a avut in cele din urma un sfarsit fericit. Pentru ca dupa Daewoo au venit cei de la Ford care produc si acum automobile si motoare. Insa marca Oltcit, asa cum a luat ea nastere in 1976, a fost doar o alta marca auto de care romanii nu au stiut sa profite.
Oltcit Special, foto: romaniancar.com
Oltcit Special
Fabricarea primului model de Oltcit incepe exact ca si fabricarea primelor Dacii: cu piese originale frantuzesti. In acest caz, e vorba de piese de Citroen Visa, masina dupa care a fost inspirata marca Oltcit. Motorul de le modelul Special era acelasi propulsor pe benzina de 652 cmc cu 2 pistoane boxer, fiind acelasi motor ca si pe modelul Citroen 2CV dar cu o capacitate marita. Acelasi motor racit cu aer a fost montat ulterior si pe Citroen Visa Special. In rest, Oltcit Special mai avea o cutie cu rapoarte foarte scurte, aprindere electronica integrala si o viteza maxima de 125 km/h.
Oltcit Club
Urmatorul model fabricat in uzina de la Craiova era realizat cu piese atat frantuzesti, cat si romanesti. Motorul insa era frantuzesc, acesta fiind un propulsor cu 4 pistoane boxer, de 1129 cmc care provenea de pe un Citroen 11GS. Si acest motor era racit cu aer, prin intermediul unui ventilator urias care circula aerul prin blocul motor.
Ulterior s-au fabricat diverse variante: Oltcit Club 11 RT, a carui denumire se pare ca vine de la Romanesc Total, avea motorul romanesc, la fel si cutia cu 4 trepte. Cutia avea interne de Dacie, iar sistemul de franare original frantuzesc este inlocuit cu cel de Dacia 1310: discuri pe fata si tamburi pe spate.
Urmeaza modelul Oltcit Club 11 RM, adica Romanesc Modernizat, care a revenit la frana pe disc si pe puntea din spate, insa elementele rotilor, adica fuzete si chiar planetare erau tot de Dacia 1310.
Oltcit Club 12 TRS
Dupa cum spune si numele, acest Oltcit avea un motor ceva mai mare. De fapt era un motor de 1.3, adica 1299 cmc de pe Citroen 12 GSA. Motorul este un 1129 cu cilindree majorata, folosind acelasi bloc si acelasi arbore, cilindri, pistoanele, chiulasele si galeriile de admisie fiind diferite la 1299 cmc. Acest model este modern, realizat dupa anii '90 si a fost cel mai performant, reusind sa aiba o viteza de top de aproape 160 km/h datorita unei cutii cu 5 rapoarte.
Oltcit Club 12 CS
Spre sfarsitul productiei de masini Oltcit, craiovenii s-au gandit ca viitorul sta in masinile utilitare. Asa s-a nascut in 1993 modelul Club 12 CS, un Oltcit care avea o bena mica in locul banchetei spate si a portbagajului, iar unicele modificari erau pe partea de suspensie, acest model avand niste bare de torsiune mai groase pe puntea spate. Acest model avea motorul de 1299 cmc si o cutie cu 5 trepte, insa era facut dupa Revolutie cu materiale de proasta calitate, iar tabla era extrem de vulnerabila la ploaie si ruginea. Iar puntea spate avea niste bucse gandite prost, iar daca aceasta camioneta mica era incarcata, puntea spate ceda in timp.
Oltcit Axel 12 TRS
Tot spre sfarsitul productiei a mai fost realizat un model exclusiv destinat exportului. Avea caroseria si motorul frantuzesti, iar initial avea un motor de 1199 cmc. Ulterior, i s-a pus motorul de 1299 cmc frantuzesc si o cutie de viteze cu 5 trepte, aceste masinii find insa destinate exportului in tari precum Franta, Olanda, Belgia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Iugoslavia, Argentina, Uruguay, Paraguay, Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Columbia, Siria, Iordania, Egipt, Turcia, Bulgaria.
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei


