Istoria Taxei Auto: 10 ani de interese si incompetente politice cu o singura victima - soferul din Romania

- Prima denumire a fost TAXA DE PRIMA INMATRICULARE
- In 2008 intra in vigoare TAXA DE POLUARE
- A fost declarata ilegala inca de la aparitie
Ca sa iti dai seama ce speta josnica, ce ipocriti si cat de disperati dupa bani sunt politicienii care ne conduc, ajunge sa arunci un ochi la celebra TAXA AUTO de care au auzit toti soferii din Romania. O taxa care abia a implinit 10 ani, 10 ani de ilegalitate, care tocmai a fost eliminata, dar care, se pare, va fi inlocuita cu alta taxa in scurt timp...
Taxa Auto dateaza din anul 2007, fix de acum 10 ani, cand premier la acea vreme era nimeni altul decat actualul presedinte al Senatului, Calin Popescu Tariceanu. Si, ca oricare alt politician care se respecta, dl. Tariceanu avea la acea vreme, fix inainte de activarea crizei economice, o companie specializata pe importul de automobile Citroen. Nu degeaba, foarte multe voci sustin ca Taxa Auto a demarat in Romania la dorinta directa a lui Tariceanu, pentru a descuraja importurile de autoturisme second-hand si pentru a-si stimula vanzarea propriilor autoturisme. Adevar sau speculatie, cert este ca romanii sunt nevoiti sa asiste la o ironie hilara: cel care a introdus Taxa Auto este si unul dintre cei care au eliminat-o, dupa 10 ani.
La fel de penibila este si lipsa de gandire unidrectionala a politicienilor nostri. In timp ce unii au spus ca cei care polueaza cel mai mult, adica cei cu masini vechi, trebuie sa plateasca, sa ne bucuram de un aer mai curat si copaci mai verzi, facand forma Taxei Auto in acest sens, altii care au urmat la carma Ministerului Mediului au spus ca trebuie sa se intample invers. Adica astia cu masini mai noi sa plateasca mai mult, iar cei cu masini mai vechi sa plateasca mai putin, ca oricum cu cat e mai veche masina, cu atat se va strica mai repede, deci, pe termen lung, va polua mai putin...
Oricum, de la bun inceput, de cand a existat in Romania, indiferent ca s-a numit TAXA DE PRIMA INMATRICULARE, TAXA DE POLUARE, TAXA AUTO sau TIMBRU DE POLUARE, aceasta taxa a fost ilegala. Banii ceruti de stat trebuie sa fie restituiti, plus dobanda si plus cheltuieli de judecata, in unele cazuri. Cu alte cuvinte, aceasta taxa auto s-a dovedit a fi, pe termen lung, o idee foarte proasta care va arunca la gunoi multi bani din bugetul public. Adica o dovada clara de incompetenta politica, facuta doar pentru interesele unora...
2007
1 ianuarie 2007 - intra in vigoare o noua taxa numita TAXA DE PRIMA INMATRICULARE, pe care o achitau numai masinile second-hand importate;
Martie 2007 - Comisia Europeana deschide procedura de infringement, spunand ca taxa auto din Romania este ilegala si discriminatorie;
Mai 2007 - Romania trimite mai multe propuneri de modificare a taxei pe care Comisia Europeana le respinge;
Decembrie 2007 - Comisia Europeana declanseaza a doua etapa de infringement, inainte sa actioneze Romania la Curtea Europeana de Justitie;
2008
Aprilie 2008 - Guvernul Tariceanu aproba o noua forma a taxei auto: acum plateau si masinile noi, iar cele second-hand aveau taxa micsorata;
1 iulie 2008 - intra in vigoare noua taxa numita acum TAXA DE POLUARE care functioneaza pe principiul poluatorul plateste;
Iulie 2008 - producatorii de automobile din Romania si importatorii trag semnale de alarma cu privire la prabusirea pietei de masini noi;
Noiembrie 2008 - Dupa o vizita la Uzina Dacia, Presedintele Basescu propune ca autoturismele noi sa nu achite taxa;
Noiembrie 2008 - Guvernul aproba exceptia de plata a masinilor noi Euro 4 cu motoare cu o capacitate de sub 2000 cmc, exact unde se incadra Dacia;
15 decembrie 2008 - Guvernul Tariceanu decide triplarea taxei de prima inmatriculare pentru masinile second-hand din import. Se organizeaza proteste in toata tara;
Decembrie 2008 - Tariceanu pierde functia de prim-ministru, noul ministru al mediului vrea sa revina la taxa auto din Aprilie 2008;
2009
Ianuarie 2009 - Romanii incep sa isi inscrie autoturismele in Bulgaria, aceasta fiind solutia pentru taxa crescuta la masinile second-hand aduse de afara;
20 februarie 2009 - Taxa de Poluare scade pentru masinile second-hand importate cu o treime, dupa ce fusese triplata;
Martie 2009 - Ministrul Mediului de atunci, Nicolae Nemirschi, propune transformarea taxei intr-un impozit anual care sa tina cont de emisiile CO2;
Iunie 2009 - Comisia Europeana solicita Romaniei sa modifice taxa auto pentru ca este discriminatorie;
2010
Februarie 2010 - dispare exceptarea de la plata taxei a masinilor noi aflate la prima inmatriculare, indiferent de motorizare si norma de poluare. Masinile noi, inclusiv Dacia, au de acum o Taxa de Poluare;
Septembrie 2010 - Laszlo Borbely, un alt ministru al mediului, pregateste cresterea taxei auto pentru automobilele second-hand;
Noiembrie 2010 - se schimba legea si se aproba ordonanta privind autoturismele noi Euro 5, care vor plati si ele taxa de poluare de la 1 ianuarie 2011. Totodata, creste taxa pentru masinile second-hand;
Decembrie 2010 - Se aproba o noua crestere a taxei de poluare pentru autoturismele second-hand aflate la prima inmatriculare;
2011
Aprilie 2011 - Curtea Europeana de Justitie decide ca taxa de poluare este discriminatorie, Guvernul fiind obligat sa o modifice;
Mai 2011 - Autoritatile anunta o noua forma a taxei, numita de acum TAXA AUTO, pe care sunt nevoite sa o achite si masinile inscrise in tara inainte de 2007, la revanzare;
August 2011 - Guvernul aproba noua forma a TAXEI AUTO, care de acum nu mai este discriminatorie, ci este platita de toata lumea, conform cerintelor Curtii Europene de Justitie;
2012
10 ianuarie 2012 - Intra in vigoare noua lege cu privire la TAXA AUTO, fiind publicata in Monitorul Oficial
30 ianuarie 2012 - Guvernul suspenda pana la finalul anului prevederea prin care si masinile deja inscrise in Romania inainte de 2007 sunt nevoite sa achite taxa la revanzare, aceasta fiind cea mai mare nemultumire a poporului;
Ianuarie 2012 - Statul roman este obligat de UE sa achite eventuala diferenta de bani dintre taxa actuala si alte forme de taxa auto de dupa 1 iulie 2008;
Februarie 2012 - Incep procedurile soferilor de a-si recupera taxa auto achitata in instanta;
8 mai 2012 - Rovana Plumb devine noul ministru al Mediului si propune o noua modificare a taxei;
2013
Ianuarie 2013 - Intra in vigoare o noua forma a taxei auto numita acum TIMBRU DE MEDIU care functioneaza pe un principiu invers fata de taxa de poluare din 2008. Acum, politicienii spun ca, cu cat e mai veche masina, cu atat se va strica mai repede, asa ca taxa trebuie sa fie mai mica. In schimb, vehiculele cu norma Euro 3 si Euro 4 au taxa marita semnificativ;
Ianuarie 2013 - autoturismele Euro 6 noi, cele cu sistem de propulsie hibrida sau electrica, sunt exceptate de la plata Timbrului de Mediu;
2014
Ianuarie 2014 - Timbrul de Mediu primeste o noua forma si sunt introduse noi categorii de autoturisme pentru care nu se plateste, cum ar fi automobilele care transporta elevi si masinile misiunilor diplomatice;
2015
Ianuarie 2015 - Timbrul de Mediu scade in valoare cu 1% fata de anul precedent;
Ianuarie 2015 - se plateste noua taxa auto de orice masina pentru care s-a recuperat taxa in instanta sau pentru care nu a fost achitata niciodata vreo taxa auto, indiferent de tara de provenienta;
Aprilie 2015 - Taxa Auto poate fi recuperata de catre soferii care au platit-o in formele trecute fara ca acestia sa mai dea in judecata Statul. Banii platiti erau rambursati esalonat pe o perioada de 5 ani;
2016
Iunie 2016 - Curtea Europeana de Justitie emite o decizie prin care Statul roman este obligat sa restituie si Timbrul de Mediu in vigoare pentru masinile second-hand, dupa ce si celelalte trei forme ale taxei au fost declarate ilegale. Chiar si asa, incompetenta politicienilor isi spune cuvantul si timbrul de mediu continua sa fie achitat, desi se putea imediat trece la recuperarea sumei prin ANAF sau pe cale judecatoreasca;
2017
1 februarie 2017 - intra in vigoare eliminarea completa a Timbrului de mediu, la exact 10 ani si o luna de cand aceasta taxa auto si-a intrat in drepturi.
Foto: www.gentlemanscar.ro
-
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
Opel insignia diesel 2014 5399 €
-
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
-
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
-
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
-
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Dezmembrez bmw f30 2012 sedan 2.0 d
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
-
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
-
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
-
Vw golf benzina 2010 2901 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Ford focus diesel 2012 3950 €
-
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei


