Povestea celui mai bun Audi facut vreodata: Sport Quattro

- 306 cp pentru versiunea de strada
- Numai 214 unitati fabricate
- Automobilul, produs in uzina BAUR
S-a dus vremea automobilelor pline de personalitate, facute de mana intr-o uzina mica, al caror scop unic era performanta. Asa cum s-a dus si epoca adevaratilor piloti de raliuri, cei care luau startul in grup B din WRC. Din acele vremuri indepartate vine un vehicul fantastic, ce va ramane in istorie drept cel mai bun Audi din toate timpurile.
Audi a sperat sa reinventeze roata in domeniul raliurilor extreme ale grupei B din anii '80, realizand prima masina de competitie cu tractiune 4x4 bazata pe modelul de strada Audi Quattro. Insa de-a lungul timpului, Audi a obtinut doar 2 titluri mondiale la producatori si 2 titluri de campion in 1983 si 1984. Destul de putin daca ne gandim ca Lancia are la activ 10 titluri mondiale in WRC, record absolut la producatori. Chiar si asa, Audi a reusit sa produca o masina fantastica cu gandul la raliuri, dar pe care au putut sa o cumpere si clientii obisnuiti.
Regula in anii '80 pentru ca o masina sa obtina omologarea in Grupa B era ca sa fie realizate cel putin 200 de unitati. Asa ca Audi si-a dorit cu ardoare sa detina suprematia in WRC si sa duca succesul lui Audi Quattro mai departe, dezvoltand o masina noua. Aceasta s-a numit Audi Sport Quattro si s-a lansat in 1984 drept cea mai scumpa masina cu tractiune integrala din lume.
Produsa special pentru Grupa B
Dupa ce Lancia cu modelul sau 037 echipat cu tractiune spate le-a suflat titlul mondial in 1983, cei de la Audi au luat masuri de urgenta si au inceput sa realizeze o masina noua, o evolutie a vechiului Audi Quattro, special pentru WRC. Asa s-a nascut Audi S1 Sport Quattro pe care s-au grabit sa o construiasca in 200 de unitati pentru omologarea FIA. Masinile erau produse in fabrica Baur, cea care facea caroserii decapotabile si pentru BMW.
Masina avea ca unic scop participarea in raliuri, atat pe asfalt, cat si pe macadam. A fost scurtata cu 32 de centimetri fata de vechiul Quattro, astfel incat sa fie controlata mult mai bine. Designul exterior parea atat de scurt, incat masina avea postura unui hatchback, insa masina era doar un sedan coupe cu forme ciudate.
Pentru a reduce greutatea, inginerii Audi au apelat la materiale noi, cum ar fi panourile din kevlar ranforsat cu fibra de carbon, fibra de sticla si aluminiu, facand noul model cu 180 de kg mai usor ca precedentul. Motorul vechi avea acum blocul construit din aluminiu, nu din otel, iar acest lucru reprezenta o noutate absoluta pentru acea perioada.
Motor turbo de 306 cp sau 700 cp
In total, Audi a construit in primul an 200 de unitati si pana la sfarsitul productiei a mai produs inca 14, ultimele exemplare datand din 1987. Dintre acestea, 161 au fost vandute publicului larg drept masini de strada, restul fiind modificate si folosite de echipa de uzina Audi pentru raliuri.
Toate masinile aveau motor de 2,133 cmc cu 5 pistoane in linie, montat longitudinal, echipat cu o turbina uriasa KKK K-27 si 4 supape pe cilindru, dar si cu injectie mecanica Pierburg-Bosch. Puterea masinilor de strada era de 306 cp la 6700 rpm, cu un cuplu de 350 Nm la 3700 rpm. Insa uzina Audi modifica aceste motoare foarte mult pentru raliuri, propulsorul de 2.2 litri ajungand in unele configuratii si la 700 cp.
Din nefericire, motoarele din aluminiu s-au dovedit a fi lipsite de fiabilitate, deoarece temperatura inalta facea ca materialul sa se dilate si racirea era defectuoasa. Aproape toate masinile produse de Audi au fost chemate in service si au primit un bloc motor din otel in locul celui din aluminiu.
Acceleratia masinii de strada se facea in 4.8 secunde si viteza maxima era in jurul valorii de 280 km/h. Iar acest performante erau date si de tractiunea integrala Quattro complet reglabila care avea diferentiale blocabile centrale si pe puntea spate actionate la buton.
Masina avea o cutie manuala cu 5 rapoarte si mai beneficia de cateva tehnologii inedite pentru acea vreme. De exemplu, avea ABS pe toate cele 4 roti care se activa si se dezactiva la buton. Franele erau cu discuri ventilate pe toate rotile, iar etrierele aveau cate 4 pistoane, ceea ce oferea o franare halucinanta, mult mai buna ca a unui Porsche.
Cea mai scumpa masina cu tractiune 4x4 din lume
In momentul lansarii, Audi cerea pe un Sport Quattro circa 204.000 de marci germane, cu mult peste pretul unui Porsche 930. Ceea ce o facea sa fie cea mai scumpa masina germana si cea mai scumpa masina 4x4 din lume, pana cand Porsche a lansat modelul 959. Nu e de mirare ca astazi, una din cele 150 de automobile Audi Sport Quattro ramase se vinde cu sume cuprinse intre 100.000 si 500.000 de Euro.
Pentru pretul cerut la acea vreme, soferul unei masini omologate de strada primea cateva detalii interesante. Cum ar fi scaunele sport din piele naturala si Alcantara produse de RECARO, volanul imbracat in piele, jante din aliaj usor marca RONAL pe 15 inch, o geanta speciala cu centuri in 4 puncte marca SABELT, pe care soferul le putea monta cand dorea, casetofon cu difuzoare Alpine, geamuri electrice, scaun sofer incalzit si proiectoare BOSCH care sa-i transforme Audi-ul in masina de raliu.
Cel mai bun Audi din lume a venit prea tarziu
Din pacate, Audi a venit cu noul Sport Quattro in WRC prea tarziu. Chiar daca a obtinut campionatul atat la constructori, cat si la piloti, in 1984, cand Stig Blomqvist a castigat, marca nemteasca pur si simplu venise prea tarziu in cursa masinilor cu tractiune integrala. Dupa 1984, Audi nu a mai castigat nimic pentru ca alti competitori, precum Lancia si Peugeot, au reusit sa duca masina 4x4 la un alt nivel. Adica pentru un plus de stabilitate si aderenta, au montat in modelele Delta si 205 T16 motoarele in pozitie centrala, lucru pe care Audi nu l-a facut. Si chiar daca Audi a mai lansat o evolutie a lui Sport Quattro numita E2 care avea pana la 700 cp, nu a reusit sa tina pasul cu ceilalti producatori si timp de 3 ani, cat a mai tinut Grupa B, nu a obtinut rezultate grozave.
Cea mai rapida masina pe Pikes Peak
In 1985, Audi a reusit sa obtina recordul pe celebra urcare in costa din Statele Unite, la Pikes Peak, cu un Sport Quattro. Recordul a fost adus insa de o femeie, Michelle Mouton, singura femeie-pilot in raliurile de top cu masini care depaseau uneori si 1000 cp. Ulterior, Walter Rohrl a mai obtinut o victorie la Pikes Peak in 1987.
Un adevarat dream-car
Impreuna cu Lancia Delta S4, Audi Sport Quattro este astazi cea mai scumpa masina de omologare pe care o poti cumpara. Preturile ajung la 500.000 de Euro pentru o versiune de strada fara istoric, dar pot depasi 1 milion daca au luat startul in WRC. Sport Quattro este genul acela de masina pe care ne dorim cu totii sa o conducem in viata asta, pentru a simti ce insemna forta bruta a unui motor turbo acum 35 de ani. O masina asa cum nu se va mai face vreodata si care va ramane mereu in istorie.
-
Ornament nichel superior grila calandru dacia logan 2011... 120 Lei
Jante noi 21 inch originale mercedes s-class w223 v223 maybach... 3250 €
Suport grila audi a6 s6 avant, quattro 4k (2019-2020) cod... 400 Lei
-
Mazda 3 1500 diesel euro 6d fara adblue 2016 11350 €
Comanda ac iveco daily 3 2007-2013 200 Lei
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
-
Interior scaune ford focus 2 hatchback piele gri reglaj... 700 Lei
Bara fata volkswagen passat b5 2001-2004 150 Lei
Conducta metalica apa motor audi a6v6 2.5 tdi 150cp 180cp 100 Lei
-
Renault modus 1.2 2008 850 €
Grila aerisire audi a4 b8 2.0 tdi cjc 2011 cod : 8k1820901g 83 Lei
Mufa radiator volkswagen vw passat b6 [2005 - 2010] sedan... 39 Lei
-
Modul airbag bmw e60 e61 5 series 61356957760, 6957760 150 Lei
Semnalizare oglinda dreapta dacia logan 2 mcv 2013-2020 noua... 35 Lei
Usa portiera stanga spate mitsubishi colt 2004-2009 250 Lei
-
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
Kit pornire mercedes c220 2.2cdi 0281012046, a6461504779 1300 Lei
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
Capace ford r16 la set de 4 bucati cod 420 119 Lei
Teava intercooler volkswagen golf 4 1.9 motorina 2004 50 Lei
-
Bara spate suzuki vitara 2015 2016 2017 2018 350 Lei
Motor nissan qashqai j11 diesel 1.6 tip- r9m 9900 Lei
Stopuri clare opel astra f (caravan) fundal black -cod 1804895 117.71 €
-
Vw passat model unic full options 2.0 tdi virtual cockpit... 16500 €
Suport pahare bmw seria 7 f01 f02 3.0 d 245cp / 180kw cod... 298 Lei
Tavita portbagaj originala audi a4 8w avant ultimul model nou !!! 500 Lei
-
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
0445118040 a6540700400 bosch injector mercedes c cls e class... 1000 Lei
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
-
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
Ornament switch maner deschidere haion suzuki sx4 ey gy... 120 Lei
Baveta noroi hyundai santa fe santa fe - - (2006 2012) 140 Lei
-
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Far stanga 7701063218 putin matuit renault megane ii... 100 Lei


