Povestea celui mai bun Audi facut vreodata: Sport Quattro

  • 306 cp pentru versiunea de strada
  • Numai 214 unitati fabricate
  • Automobilul, produs in uzina BAUR

S-a dus vremea automobilelor pline de personalitate, facute de mana intr-o uzina mica, al caror scop unic era performanta. Asa cum s-a dus si epoca adevaratilor piloti de raliuri, cei care luau startul in grup B din WRC. Din acele vremuri indepartate vine un vehicul fantastic, ce va ramane in istorie drept cel mai bun Audi din toate timpurile.

Audi a sperat sa reinventeze roata in domeniul raliurilor extreme ale grupei B din anii '80, realizand prima masina de competitie cu tractiune 4x4 bazata pe modelul de strada Audi Quattro. Insa de-a lungul timpului, Audi a obtinut doar 2 titluri mondiale la producatori si 2 titluri de campion in 1983 si 1984. Destul de putin daca ne gandim ca Lancia are la activ 10 titluri mondiale in WRC, record absolut la producatori. Chiar si asa, Audi a reusit sa produca o masina fantastica cu gandul la raliuri, dar pe care au putut sa o cumpere si clientii obisnuiti.

Regula in anii '80 pentru ca o masina sa obtina omologarea in Grupa B era ca sa fie realizate cel putin 200 de unitati. Asa ca Audi si-a dorit cu ardoare sa detina suprematia in WRC si sa duca succesul lui Audi Quattro mai departe, dezvoltand o masina noua. Aceasta s-a numit Audi Sport Quattro si s-a lansat in 1984 drept cea mai scumpa masina cu tractiune integrala din lume.

Audi Sport Quattro

Produsa special pentru Grupa B

Dupa ce Lancia cu modelul sau 037 echipat cu tractiune spate le-a suflat titlul mondial in 1983, cei de la Audi au luat masuri de urgenta si au inceput sa realizeze o masina noua, o evolutie a vechiului Audi Quattro, special pentru WRC. Asa s-a nascut Audi S1 Sport Quattro pe care s-au grabit sa o construiasca in 200 de unitati pentru omologarea FIA. Masinile erau produse in fabrica Baur, cea care facea caroserii decapotabile si pentru BMW.

Masina avea ca unic scop participarea in raliuri, atat pe asfalt, cat si pe macadam. A fost scurtata cu 32 de centimetri fata de vechiul Quattro, astfel incat sa fie controlata mult mai bine. Designul exterior parea atat de scurt, incat masina avea postura unui hatchback, insa masina era doar un sedan coupe cu forme ciudate.

Pentru a reduce greutatea, inginerii Audi au apelat la materiale noi, cum ar fi panourile din kevlar ranforsat cu fibra de carbon, fibra de sticla si aluminiu, facand noul model cu 180 de kg mai usor ca precedentul. Motorul vechi avea acum blocul construit din aluminiu, nu din otel, iar acest lucru reprezenta o noutate absoluta pentru acea perioada.

Audi Sport Quattro

Audi Sport Quattro

Motor turbo de 306 cp sau 700 cp

In total, Audi a construit in primul an 200 de unitati si pana la sfarsitul productiei a mai produs inca 14, ultimele exemplare datand din 1987. Dintre acestea, 161 au fost vandute publicului larg drept masini de strada, restul fiind modificate si folosite de echipa de uzina Audi pentru raliuri.

Toate masinile aveau motor de 2,133 cmc cu 5 pistoane in linie, montat longitudinal, echipat cu o turbina uriasa KKK K-27 si 4 supape pe cilindru, dar si cu injectie mecanica Pierburg-Bosch. Puterea masinilor de strada era de 306 cp la 6700 rpm, cu un cuplu de 350 Nm la 3700 rpm. Insa uzina Audi modifica aceste motoare foarte mult pentru raliuri, propulsorul de 2.2 litri ajungand in unele configuratii si la 700 cp.

Audi Sport Quattro

Din nefericire, motoarele din aluminiu s-au dovedit a fi lipsite de fiabilitate, deoarece temperatura inalta facea ca materialul sa se dilate si racirea era defectuoasa. Aproape toate masinile produse de Audi au fost chemate in service si au primit un bloc motor din otel in locul celui din aluminiu.

Acceleratia masinii de strada se facea in 4.8 secunde si viteza maxima era in jurul valorii de 280 km/h. Iar acest performante erau date si de tractiunea integrala Quattro complet reglabila care avea diferentiale blocabile centrale si pe puntea spate actionate la buton.

Masina avea o cutie manuala cu 5 rapoarte si mai beneficia de cateva tehnologii inedite pentru acea vreme. De exemplu, avea ABS pe toate cele 4 roti care se activa si se dezactiva la buton. Franele erau cu discuri ventilate pe toate rotile, iar etrierele aveau cate 4 pistoane, ceea ce oferea o franare halucinanta, mult mai buna ca a unui Porsche.

Audi Sport Quattro

Cea mai scumpa masina cu tractiune 4x4 din lume

In momentul lansarii, Audi cerea pe un Sport Quattro circa 204.000 de marci germane, cu mult peste pretul unui Porsche 930. Ceea ce o facea sa fie cea mai scumpa masina germana si cea mai scumpa masina 4x4 din lume, pana cand Porsche a lansat modelul 959. Nu e de mirare ca astazi, una din cele 150 de automobile Audi Sport Quattro ramase se vinde cu sume cuprinse intre 100.000 si 500.000 de Euro.

Audi Sport Quattro

Audi Sport QuattroAudi Sport Quattro

Pentru pretul cerut la acea vreme, soferul unei masini omologate de strada primea cateva detalii interesante. Cum ar fi scaunele sport din piele naturala si Alcantara produse de RECARO, volanul imbracat in piele, jante din aliaj usor marca RONAL pe 15 inch, o geanta speciala cu centuri in 4 puncte marca SABELT, pe care soferul le putea monta cand dorea, casetofon cu difuzoare Alpine, geamuri electrice, scaun sofer incalzit si proiectoare BOSCH care sa-i transforme Audi-ul in masina de raliu.

Audi Sport Quattro

Cel mai bun Audi din lume a venit prea tarziu

Din pacate, Audi a venit cu noul Sport Quattro in WRC prea tarziu. Chiar daca a obtinut campionatul atat la constructori, cat si la piloti, in 1984, cand Stig Blomqvist a castigat, marca nemteasca pur si simplu venise prea tarziu in cursa masinilor cu tractiune integrala. Dupa 1984, Audi nu a mai castigat nimic pentru ca alti competitori, precum Lancia si Peugeot, au reusit sa duca masina 4x4 la un alt nivel. Adica pentru un plus de stabilitate si aderenta, au montat in modelele Delta si 205 T16 motoarele in pozitie centrala, lucru pe care Audi nu l-a facut. Si chiar daca Audi a mai lansat o evolutie a lui Sport Quattro numita E2 care avea pana la 700 cp, nu a reusit sa tina pasul cu ceilalti producatori si timp de 3 ani, cat a mai tinut Grupa B, nu a obtinut rezultate grozave.

Audi Sport QuattroStig Blomqvist

Cea mai rapida masina pe Pikes Peak

In 1985, Audi a reusit sa obtina recordul pe celebra urcare in costa din Statele Unite, la Pikes Peak, cu un Sport Quattro. Recordul a fost adus insa de o femeie, Michelle Mouton, singura femeie-pilot in raliurile de top cu masini care depaseau uneori si 1000 cp. Ulterior, Walter Rohrl a mai obtinut o victorie la Pikes Peak in 1987.

Un adevarat dream-car

Impreuna cu Lancia Delta S4, Audi Sport Quattro este astazi cea mai scumpa masina de omologare pe care o poti cumpara. Preturile ajung la 500.000 de Euro pentru o versiune de strada fara istoric, dar pot depasi 1 milion daca au luat startul in WRC. Sport Quattro este genul acela de masina pe care ne dorim cu totii sa o conducem in viata asta, pentru a simti ce insemna forta bruta a unui motor turbo acum 35 de ani. O masina asa cum nu se va mai face vreodata si care va ramane mereu in istorie.

Audi Sport Quattro

Vezi toate pozele (36) Poze Audi Sport Quattro
mai multe