Top 20 masini de strada senzationale realizate in vederea omologarii FIA

  • Lancia Delta S4 putea atinge 1000 cp
  • Mercedes-Benz 450 SLC - 5.0, o masina pentru raliurile africane
  • BMW M1, realizata in urma unei dispute cu Lamborghini
Distribuie pe Facebook

Atunci cand auzim cuvintele "Homologation Special" tacem din gura si ascultam cuminti. Pentru ca e vorba de automobile de strada realizate cu un singur scop: ca acel model sa fie omologat FIA pentru o competitie sportiva. Cu alte cuvinte, e vorba de masini de curse cu drept legal de a circul pe sosea. Adica... cele mai tari masini fabricate vreodata???

20. Nissan Sunny GTI-R

Homologation Special carsIntre 1990 si 1994, Nissan a dorit sa intre in WRC la grupa A. Si a ales modelul de strada Sunny (Pulsar), pentru care a fost obligat de reglementarile FIA sa produca si o versiune de strada a masinii cu care urma sa participe in Campionatul Mondial de Raliuri. Modelul Sunny GTI-R avea sub capota un motor de 2 litri turbo care producea 227 cp si tractiune integrala ce-i permiteau sa atinga o viteza maxima de 232 km/h si sa accelereze pana la 100 km/h in doar 5 secunde. Au existat doua versiuni de sosea, una dotata cu tot confortul si alta usurata la maximum, special pentru a putea fi utilizata de clienti si pe circuit. Motorul de 2 litri care a fost montat si pe Nissan Silvia putea fi usor modificat si majoritatea acestor mici hatchback-uri s-au bucurat ulterior, dar si in prezent, de motoare de peste 300 cp, avand o greutate de numai 1220 kg.

19. BMW E9 3.0 CSL

Homologation Special carsIn luna mai 1972, BMW a lansat pe piata o serie speciala numita 3.0 CSL. Era un model de strada fabricat cu un singur scop: sa omologheze acest model in cursele de ETCC (European Touring Car Championship). Cele 1000 de exemplare fabricate, necesare omologarii acestui model, erau dotate cu motor de 3.2 litri care producea aproximativ 200 cp. Insa numele de CSL insemna Coupe Sport Light, ceea ce inseamna ca aceasta versiune era mult mai usoara decat cea de serie. In 1973, BMW a castigat ETCC la bordul unui astfel de model dar a castigat si victoria in clasa la Le Mans.

18. Ford RS200

Homologation Special carsFabricat intre 1984 si 1986 pentru a raspunde cerintelor FIA pentru omologarea masinii in Grupa B din WRC, Ford a fabricat un model special numit RS200. Numele venea de la simplul fapt ca erau necesare numai 200 de exemplare de strada fabricate, asa ca Ford s-a conformat. A realizat 200 de masini plus inca 20 speciale pentru competitii. Masina avea initial un motor central de 1.8 litri supra-alimentat care producea 250 cp cuplat la o tractiune 4x4, dar ulterior ultimele modele au primit un propulsor de 2.1 litri care producea in varianta standard circa 300 cp. Insa aceleasi exemplare de Ford RS200 special modificate pentru competitie aveau puteri cuprinse intre 450 si 850 cp fiecare, in functie de modificari. Cel mai interesant aspect este ca aceste masini atingeau cei 100 km/h in sub 2 secunde!

17. Lancia Rally 037 Stradale

Homologation Special carsO masina de o importanta aparte este Lancia 037, numita si Lancia Rally. Au fost produse pentru omologarea modelului in Grupa B 200 de exemplare de strada, dotate cu motor de 2 litri supra-alimentate cu compresor. Versiunea de WRC a obtinut o victorie la producatori in 1983, fiind ultima masina cu tractiune spate care a reusit sa castige vreodata un titlu. Automobilul a fost condus de Walther Rohrl, dar pilotul german nu a reusit sa obtina si titlul la piloti in acel an, acesta fiind castigat de Hannu Mikkola cu Audi Quattro. Lancia Rally 037 avea un motor de 2 litri care producea chiar si 300 cp cu ajutorul compresorului mecanic, ultima versiunea, numita Evoluzione 2, cu motor de 2.2 litri, avand 325 cp. In varianta de WRC, masinile producea peste 500 cp. Ulterior, Lancia si-a dat seama ca propulsia este de domeniul trecutului si a apelat la tractiunea integrala cu Lancia Delta S4.

16. Volvo 242 Turbo

Homologation Special carsIn 1983, suedezii de la Volvo s-au gandit ca este timpul sa intre in cursele de raliu si circuit. Dar aveau nevoie de omologare FIA, care cerea productia unui numar de minimum 200 de exemplare pentru strada a acelui model. Asa a luat nastere Volvo 242 Turbo, produs in 500 de exemplare, toate vandute in America de Nord. Din acestea, 30 de masini s-au intors in Europa pentru competitii. Motorul de 2.1 litri turbo producea putin peste 200 cp, insa in versiunea de circuit, masina se bucura de peste 350 cp. Cele 500 de exemplare de strada erau foarte speciale, avand suspensii performante, radiatoare de racire marite, atat pentru antigel cati si intercoolerul, cel din urma racit cu injectie de apa, dar si spoilere marite. Din pacate, in ziua de azi, mai exista doar cateva astfel de masini care circula pe sosea.

15. Renault 5 Turbo

Homologation Special carsPentru a participa in WRC, Renault a lansat in 1980 o versiune de strada puternica, numita R5 Turbo. Masina si-a facut aparitia in ianuarie 1980 la Salonul Auto de la Bruxelles si a fost vanduta vreme de 4 ani in 3576 de exemplare. Acest model a luat nastere dupa ce Lancia si-a demonstrat eficienta in raliuri cu o masina dotata cu motor central si tractiune spate, modelul Stratos. Francezii s-au inspirat de la Lancia si au produs o masina mai mica, dar cu aceeasi configuratie. Micul R5 avea motorul de 1.4 litri montat central, avea un turbo-compresor si se bucura de 160 cp in versiunea de sosea. In momentul vanzarii, era cea mai puternica masina de strada fabricata in Franta. Primele 400 de exemplare, necesare omologarii in Grupa 4, realizate la uzina Alpine, au fost vandute imediat pentru a-i permite masinii sa participe la raliuri.

14. Lancia Stratos Stradale

Homologation Special carsIncepand cu 1972, Lancia a vandut numai 492 de exemplare de strada numite Lancia Stratos HF Tipo 829. Sau, mai pe scurt, Lancia Stratos. Numele de HF inseamna High Fidelity, adica o masina speciala care va fi cumparata numai de catre pasionati si cunoscatori. Automobilul si-a facut aparitia in 1971 la Salonul Auto de la Torino, dupa care a inceput sa fie vandut un an mai tarziu. Motorul central avea o capacitate de 2.5 litri fiind montat si pe Ferrari Dino, producea aproximativ 192 cp in versiunea de strada si transmitea puterea numai la puntea spate. In versiunea de competitie, Lancia Stratos atingea chiar si 560 cp. Odata ce a realizat cele 500 de exemplare necesare omologarii, unele masini au fost modificate pentru curse. Lancia Stratos este una din cele mai de succes automobile din WRC, reusind sa castige campionatele mondiale in 1974, 1975 si 1976.

13. Plymouth Road Runner Superbird

Homologation Special carsNu doar cursele europene necesitau omologarea unui anumit numar de masini pentru participare. In 1970, cei de la NASCAR cereau ca masinile care concurau sa fie disponibile publicului larg in raport de o masina pentru fiecare doi dealeri ai marcii. Cu alte cuvinte, daca inainte era un numar fix de 500 de exemplare, in 1970 Plymouth trebuia sa produca 1970 de masini. Road Runner Superbird a avut disponibile in versiunea de strada 3 motoare diferite: 426 Hemi V8, 440 Super Commando cu un singur carburator sau 440 Super Commando cu 3 carburatoare. Numai 135 de masini au fost fabricate cu motorul Hemi care producea 425 cp din cauza reglementarilor legate de noxe si asigurari. Restul, avand motorul Super Commando care producea 375 cp. Automobilul era la acea vreme o adevarata curiozitate, datorita elementelor aerodinamice ciudate. Care, din pacate, isi faceau simtita eficienta numai la viteze de peste 100 km/h.

12. BMW E36 M3 GTR

Homologation Special carsIn anii '90, BMW participa in multe competitii sportive la nivel european. Avea insa nevoie de un model special de strada, pentru a omologa Seria 3 model E36 in cursele ADAC si FIA. Asa a luat nastere modelul BMW M3 LTW (Lightweight), produs in doar 125 de exemplare, care se remarca prin culoarea alba si stickere in culorile bavareze. Ulterior, a fost produs si modelul M3 GTR care era o masina de curse, cu drept de circulatie pe sosea. Automobilele aveau sub capota motorul de 3.2 litri de pe M3, care producea 321 cp, insa la capitolul greutate stateau excelent: erau cu 200-250 de kilograme mai usoare decat masina de serie. Se spune ca doar 10 exemplare de M3 GTR au fost realizate pentru omologarea masinii in cursele ADAC German GT CUP Touring Car Series din sezonul 1994.

11. Peugeot 205 Turbo 16

Homologation Special carsPeugeot a obtinut titlul constructorilor in WRC de 5 ori. De doua ori a reusit performanta cu modelul 205 T16, o masina care s-a produs in varianta de strada in doar 200 de exemplare numite T16 Turbo. Insa masina de raliuri era cea cu adevarat spectaculoasa: motor pozitionat central, tractiune integrala si o putere de peste 450 cp. Motorul de fabrica avea o capacitate de 1800 cmc, insa a fost modificat masiv, reusindu-se dublarea puterii de fabrica de doar 200 cp, iar in unele cazuri, aceste mici automobile cu motor central aveau si peste 560 cp. Echipa Peugeot Talbot Sports condusa de Jean Todt a fost cea mai de succes, reusind sa obtina titlul la constructori de doua ori, in 1985 si 1986, dar si titlul la piloti in aceiasi ani, cu Timo Salonen si Juha Kankkunen. Peugeot 205 T16 a reusit sa invinga competitia formata din Audi, Lancia si Ford, ceea ce a demonstrat eficienta motorului central si a tractiunii 4x4. Cele 200 de masini pentru public au fost asamblate la uzina Simca, in timp ce masinile de raliu erau realizate de departamentul Peugeot-Talbot Sport.

10. Porsche 911 GT1

Homologation Special carsReglementarile FIA din 1996 cereau producerea a 25 de exemplare de strada pentru omologarea unui model in cursele de anduranta. Asa a luat nastere modelul 911 GT1 Straßenversion, un automobil ce corespundea din toate punctele de vedere pentru circulatia pe drumurile publice. Acest Porsche 911 GT1 avea sub capota un motor de 3.6 litri twin-turbo care producea 544 cp, avea o greutate de numai 1150 kg, destul incat acceleratia de pe loc sa se faca numai cu tractiunea spate in doar 3.9 secunde si viteza maxima sa fie de 308 km/h. Cu un asemenea model, dar special de curse, avand 600 cp, Porsche a reusit sa castige in 1996 cursa Le Mans la categoria GT1, iar in 1998 sa obtina primele doua pozitii la general. In ziua de azi, unul din cele 25 de exemplare pentru strada, in rarele ocazii in care apare la vanzare, depaseste pragul celor 2 milioane de Euro.

9. Ford Escort RS Cosworth

Homologation Special carsPoate cel mai indragit model produs vreodata de Ford, Escort RS Cosworth, a fost realizat in versiunea de strada pentru omologarea masinii in WRC, la Grupa A. Versiunea de strada s-a vandut intre 1992 si 1996 intr-un numar destul de redus. Avea sub capota un motor modificat de Cosworth, de 2.0 litri, dotat cu o turbina, producand 220 cp. Tractiunea integrala era standard pe toate masinile, la fel ca si eleronul urias prin care se remarca acest model. In ciuda performantelor pe care le aveau masinile de raliu si competitie, Ford Escort RS Cosworth nu a castigat niciun titlul de WRC. Insa a ramas si azi o masina emblematica si foarte indragita de pasionati. Numai 7145 de exemplare de strada au fost fabricate, ceea ce face ca acest model sa fie unul extrem de rar pe piata mondiala.

8. Mercedes-Benz 190E 2.5 - 16

Homologation Special carsMercedes-Benz a avut o idee ciudata in anii '80, si anume sa bage modelul 190 E in lumea raliurilor. Pentru asta avea nevoie de o versiune de strada speciala pentru omologare. Asa a luat nastere modelul 2.3-16V realizat in colaborare cu Cosworth, insa cand Audi a scos pe piata modelul Sport Quattro, cu motor supra-alimentat si tractiune 4x4, Mercedes si-a dat seama ca a pierdut startul. Asa ca a decis sa participe in Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM). Primul Mercedes 2.3-16V si-a facut aparitia la Frankfurt, in 1983, si se bucura de o putere de 185 cp. Ulterior, in 1988, motorul de 2.3 a fost inlocuit cu cel de 2.5, numit 2.5-16V. Au mai fost produse in 1989 si 500 de exemplare numite 2.5-16V Evolution, special pentru continuarea omologarii acestui model in cursele de DTM in care se lupta direct cu BMW M3 si Alfa Romeo 75.

7. Toyota WRC Group S 222D MR2

Homologation Special carsMasina care promitea, dar care a murit. Cam asa poate fi numit acest MR2 Project 222D. Un automobil care a fost dezvoltat pe la mijlocul anilor '80 cu gandul de a participa in WRC. Si asta pentru ca, desi modelul Celica cu a sa tractiune spate se dovedea eficienta in raliurile pe macadam din Africa, la nivel european, Toyota nu reusea mare lucru. Era clar ca si japonezii trebuiau sa se alinieze la standardele impuse de Lancia si Audi: tractiune integrala si motor central. Asa a luat nastere in 1985 un proiect de raliu numit 222D, bazat pe modelul de serie MR2. Dar pentru ca in 1986, celebra Grupa B de raliu a fost scoasa din cauza pericolului pe care il prezenta, acest proiect nu a avut sorti de izbanda. Se pare ca Toyota a produs circa 10 exemplare din cele 20 cate erau necesare omologarii, insa in ziua de azi se cunosc numai 2 in viata. O Toyota WRC Group S 222D MR2 si-a facut aparitia la Goodwood Festival of Speed in 2006, asa ca fanii au putut vedea mai bine ce ar fi putut fi aceasta masina acum 20 de ani: o greutate de 750 kg, tractiune 4x4 si un motor de 2 litri care producea 750 cp. Din pacate, acest proiect ramane unul obscur, inlocuit ulterior de Toyota Celica 4T-GTE care a obtinut mai multe titluri in WRC dupa 1990.

6. Dodge Charger Daytona

Homologation Special cars"Varul" initial de grup al lui Plymouth Road Runner Superbrid descris mai sus a fost Dodge Charger Daytona, care si-a obtinut numele de la plaja Daytona Beach care gazduieste si in ziua de astazi cursa Daytona 500. Au fost produse 503 exemplare de acest gen in 1969, cu scopul omologarii acestui model de catre NASCAR. De fapt, singurul motiv pentru care aceasta masina a luat nastere, a fost pentru participarea in competitie. Pe 24 martie 1970, la bordul unui astfel de exemplar cu numarul de concurs 88, Buddy Baker reusea sa treaca de pragul celor 300 de kilometri la ora in cursa de pe circuitul Talladega, o premiera pentru NASCAR. Dodge Charger Daytona se facea remarcat prin eleronul urias inalt de aproape 60 de centimetri, dar si prin conul metalic aerodinamic din partea frontala. Masina era disponibila cu motorul 440 CID Magnum in varianta standard, care producea 370 cp, dar au fost realizate si 70 de exemplare din cele 503 fabricate, dotate cu motorul 426 CID Hemi de 425 cp. Un astfel de exemplar costa in ziua de azi in jur de 200.000 de Euro, dar poate atinge si cateva milioane daca are un trecut pe circuitele ovale de NASCAR.

5. Mercedes Benz 450 SLC 5.0

Homologation Special carsIntre 1977 si 1981, Mercedes-Benz a produs 1470 de exemplare numite 450 SLC - 5.0, bazat pe modelul coupe C107. Acest model a fost realizat special pentru omologarea masinii in cursele de raliuri, fiind dotat cu un motor complet nou. E vorba de un motor V8 realizat din aluminiu cu o capacitate de 5 litri, ce producea putin peste 300 cp. Interesant este ca aceste masini, desi initial gandite pentru a concura in WRC, au participat numai in raliuri de anduranta din America de Sud si din Africa. Mai precis, in raliuri cu etape care insumau peste 10.000 de kilometri, adica acolo unde era necesara o fiabilitate desavarsita. In ziua de azi, un Mercedes-Benz 450 SLC - 5.0 Coupe este o raritate care ajunge sa coste si peste 400.000 de Euro, daca este in stare originala.

4. Audi Sport Quattro S1

Homologation Special carsDivizia Quattro de la Audi a demarat in 1982 un program special denumit Sport Quattro. Nemtii isi propuneau sa realizeze o masina speciala pentru WRC care sa concureze in sezonul din 1984. Insa pentru asta, era nevoie de o versiune de strada, ca sa primeasca omologarea FIA. Audi a fabricat numai 224 de exemplare pentru sosea, dotate cu motorul de 2.2 litri cu 20 de valve, supra-alimentat, care producea 306 cp. Masinile de raliu aveau puteri mult mai mari, chiar si de aproximativ 600 cp. Mai mult, aceste automobile se bucurau in premiera de o caroserie compozita din carbon si kevlar, pentru reducerea greutatii. Audi Sport Quattro S1 era si cu 32 cm mai scurt decat un Audi Quattro obisnuit, pentru a imbunatati comportamentul in viraje. In ciuda performantelor de pe hartie, se pare ca Audi nu a putut face niciodata fata masinilor realizate de Lancia, in special modelul Delta S4. Oricum, la bordul unui Audi Quattro Sport, Michele Mouton a fost prima femeie care a castigat urcarea in coasta de la Pikes Peak, realizand un nou record.

3. Mercedes-Benz CLK GTR

Homologation Special carsCei de la Mercedes-Benz au urmat de aproape pasii facuti de Porsche in domeniul sporturilor de anduranta si s-au decis ca in 1997 sa ia si ei startul cu o masina performanta. Mercedes-Benz CLK GTR este o masina de circuit cu drept de folosinta pe sosea. In total s-au fabricat numai 26 de astfel de exemplare: 20 Coupe si 6 Roadstere. Masinile erau dotate cu motorul de 6.9 litri V12 care producea 612 cp si 775 Nm cuplu. Au existat insa si doua exemplare cu numarul de sasiu #3 si #17 care s-au bucurat de motorul AMG de 7.3 litri care oferea 664 cp. Chiar daca erau masini de circuit, erau si versiuni de strada. Asa ca erau dotate cu interioare din piele si climatizare pentru un plus de confort. Masinile cu tractiune spate accelerau pana la 100 km/h in 3.9 secunde si atingeau peste 320 km/h. Pretul unui astfel de exemplare poate ajunge in ziua de azi si la 1 milion de Euro, sau chiar triplu daca e vorba de un CLK GTR cu motorul de 7.3 litri.

2. BMW M1

Homologation Special carsLamborghini a inceput o colaborare cu BMW care isi propunea sa realizeze o masina de strada speciala pentru omologare in cursele pe circuit. Insa colaborarea s-a finalizat cu o disputa, asa ca BMW s-a hotarat sa fabrice masina in regim propriu. Asa a luat nastere BMW M1, unicul BMW cu motor central produs in serie de bavarezi. Au fost produse numai 456 exemplare de strada, ceea ce face din acest model unul din cele mai rare si mai ravnite de catre colectionari. Sub capota spate avea un motor de 3.5 litri de 277 cp special produs de divizia Motorsport a marcii. BMW M1 a fost produs numai 4 ani, din 1978 pana in 1981. Din cele 456 de exemplare fabricate, 20 au fost oprite pentru a concura intr-un campionat propriu, numit BMW M1 Procar Championship. Un lucru interesant este ca BMW a decis sa puna sigla marcii in spatele masinii in ambele parti, pentru a nu fi confundata cu masinile italienesti.

1. Lancia Delta S4 Stradale

Homologation Special carsHomologation Special cars

Homologation Special carsHomologation Special cars

Homologation Special carsPoate cea mai spectaculoasa masina de strada realizata pentru omologarea modelului in WRC este Lancia Delta S4. Masina s-a fabricat vreme de numai 2 ani in versiunea de strada, producandu-se doar 200 de exemplare necesare omologarii. Delta S4 era dotata cu motor central de 1.8 litri care era supra-alimentat atat cu un turbo-compresor, cat si cu un compresor mecanic, producand 250 cp in versiunea Stradale. Insa masinile speciale de WRC erau ceva mai puternice: oficial, o Delta S4 de raliu avea 480 cp, insa in realitate, nicio masina nu avea mai putin de 560 cp. Mai mult, in anul 1985, inginerii Lancia au marit presiunea in turbo-compresor si au putut masura puterea motorului care avea peste 1000 cp. Lancia Delta S4 Stradale avea panourile caroseriei realizate din fibra de carbon si kevlar, detasabile, insa era dotata cu elemente de confort: aer conditionat, tapiterie din piele si scaune sport imbracate in Alcantara. Insa interesant este ca versiunea de strada avea un motor identic cu cel al masinilor de WRC care produceau 600 cp. Puterea de 250 de cp era obtinuta prin adaugarea unor restrictoare care se puteau demonta foarte usor. Asa ca orice posesor de Lancia Delta S4 Stradale putea sa-si dubleze oricand puterea, transformandu-si masina de sosea intr-un adevarat monstru de competitie.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (25) Poze Homologation Special cars
mai multe