Povestea eternitatii si a pilotului absolut de Formula 1: Sir Stirling Moss

  • Stirling Moss a concurat in 527 de curse si a castigat 212
  • Este detinatorul recordului mondial la timp in cursa Mille Miglia
  • A obtinut 16 victorii in Formula 1, dar niciun titlu de Campion Mondial
Distribuie pe Facebook

Perioada de aur a motorsportului a fost si va ramane fara indoiala cea de la mijlocul secolului trecut. Atunci cand, inainte si dupa Al Doilea Razboi Mondial, piloti temerari fara nicio notiune legata de siguranta, alergau chiar si cu 300 km/h la volanul unor vehicule rudimentare. Pe langa Juan Manuel Fangio, Jackie Stewart, Jack Brabham si Alberto Ascari, pilotul britanic Stirling Moss a fost unul din cei mai de succes si cunoscuti piloti. In ciuda faptului ca nu a reusit sa obtina niciun titlu mondial in Formula 1, Stirling Moss a fost si va ramane simbolul sportivitatii. Unul din putinii eroi ai perioadei de aur care traieste si in zilele noastre: aceasta este povestea lui.

Nascut intr-o familie pasionata de motorsport

Stirling Craufurd Moss a vazut lumina zilei in Londra, pe 17 septembrie 1929. Parintii sai, Alfred si Aileen Moss au avut doi copii, pe Stirling si pe Pat, o sora mai mica, pasionata si ea de viteza. Se pare ca dragostea lui pentru automobile a fost mostenita de la tatal sau Alfred, care, desi isi castiga existenta avand un cabinet de stomatologie, era si un pilot de curse amator. Tatal lui Stirling a reusit sa participe in mai multe competitii de anduranta dincolo de ocean, in Statele Unite, unde venise sa studieze medicina. A reusit intre 1923 si 1925 sa ia startul in diverse curse la bordul unor masini Ford pe circuitele Brooklands si Indianapolis, dar din pacate nu a obtinut niciun rezultat mai buna de pozitia 16, rezultat obtinut in 1924 la cursa Indy 500. Ulterior, Alfred s-a intors in Londra unde a devenit un dentist renumit si s-a casatorit cu Aileen Craufurd.

Stirling MossAlfred Moss (al treilea din stanga) cu fiul sau, StirlingStirling MossAlfred Moss pe circuitul de la Brooklands, Statele Unite

Pana in 1929, cand s-a nascut Stirling, Alfred a reusit sa-si dezvolte pasiunea pentru motorsport prin intermediul sotiei sale. Si asta pentru ca Aileen a devenit pilot de curse in Anglia, unde a pionierat acest sport printre femei. La 5 ani dupa nasterea lui Stirling, cuplul a mai nascut un copil, pe Pat Moss. Interesant este ca si cel de-al 4-lea membru al familiei a cochetat cu lumea motorsportului: Pat a devenit pilot de curse. Si asta pentru ca managerul lui Stirling, Ken Gregory, a inceput sa o introduca in lumea curselor cand a facut 18 ani si ulterior Pat a devenit un adevarat pilot de succes. Sora lui Stirling a reusit sa participe si sa castige in Raliul Liege-Roma-Liege, in Coupe des Alpes, RAC Rally, East African Safari Rally si in Tulip Rally din Olanda. Si daca parintii si sora lui au trait experienta vitezei in masinile de competitie, era normal ca si Stirling sa fie atras de patru roti si un volan...

De la concursuri de calarie la coleg cu Fangio

In adolescenta, Stirling Moss a devenit un calaret iscusit si chiar a reusit sa castige cateva concursuri la varsta de 17 ani. In urma unor evenimente, a reusit sa castige niste bani, cu ajutorul carora a reusit sa achite avansul pentru un automobil de curse realizat de Cooper Car Company, un Cooper 500, monopost cu motorul pozitionat in spate. Dupa ce a reusit sa-i invinga dorinta tatalui sau de a-l face si pe el dentist, o meserie banoasa, a cumparat masina si a inceput sa participe in Formula 3.

Prima victorie importanta pentru Stirling a fost cand a implinit 21 de ani. La bordul unui Jaguar XK 120 imprumutat a reusit sa obtina victoria pe circuitul Dundrod din Irlanda in competitia RAC Tourist Trophy 1950. Ulterior, la volanul altor masini, pana in 1961, a mai reusit sa castige de 6 ori aceasta curse pe circuit.

In ceea ce priveste competitia de Grand Prix, adica Formula 1, el a luat startul pentru prima oara in 1951, la Bremgarten Swiss Grand Prix unde a terminat pe locul 8. In sezonul urmator de Formula 1, in 1952, a luat startul de 4 ori cu monoposturi ERA G Type (English Racing Automobiles) insa nu a reusit sa termine niciodata din cauza problemelor de la motor. In sezonul urmator a luat startul tot de 4 ori si a reusit sa termina de 3 ori, cea mai buna clasare fiind locul 6 pe Nurburgring la volanul unui Cooper Special.

Stirling MossStirling Moss alaturi de Alfred Neubauer (dreapta), managerul echipei Mercedes-Benz

In 1953, celebrul manager al echipei Mercedes-Benz, Alfred Neubauer, l-a vazut pe Moss la treaba, avand o strategie buna si experienta din plin, dar si mult curaj, insa din pacate numai cu masini lipsite de fiabilitate. El i-a recomandat lui Ken Gregory, managerul lui Moss, sa isi cumpere un Maserati pentru sezonul 1954, daca vrea sa aiba rezultate mai bune. Tot atunci, cei doi manageri au discutat despre posibilitatea ca Moss sa se alature echipei Mercedes-Benz, insa managerul acesteia se pare ca dorea sa vada inainte de toate un sezon de test...

Asadar, in 1954, Moss si-a cumparat un Maserati 250F cu care a luat startul in 6 curse. Din nefericire, din cauza unor probleme mecanice care au demonstrat lipsa de fiabilitate a acestui monopost italian, pilotul a reusit sa termine numai doua curse: Spa - Francorchamps Belgian Grand Prix unde a obtinut primul podium, pe pozitia a 3-a si Monza Italian Grand Prix unde a terminat al 10-lea.

Stirling MossStirling Moss la volanul unui Maserati 250F

La Monza, Moss a reusit o performanta uluitoare care l-a adus in echipa Mercedes-Benz: in cadrul cursei, el i-a depasit pe cei mai buni piloti din lume la acea vreme, Juan Manuel Fangio de la Mercedes si Alberto Ascari de la Ferrari si vreme de 68 de tururi a fost primul. Din pacate, din cauza unor probleme la motor, Moss a ajuns pe locul 10 si Fangio a castigat cursa. Dar aceasta demonstratie a fost suficienta pentru Neubauer sa-l ia in echipa Mercedes-Benz pentru sezonul 1955.

Prima victorie in Formula 1, chiar la el acasa, in Anglia

In sezonul de Formula 1 din 1955, singurul in care a alergat pentru Mercedes-Benz, Stirling Moss a reusit sa castige si prima lui cursa de Grand Prix. In total, in acest an, Moss a participat in 6 etape de F1 din care a terminat 4: doua pozitionari pe locul al treilea, una pe locul al doilea si una pe primul loc. Aceasta din urma a avut loc pe 16 iulie pe circuitul Aintree, unde a castigat British Grand Prix, urmat de Juan Manuel Fangio si Karl Kling, tot podiumul fiind ocupat de Mercedes-Benz.

Stirling MossStirling Moss la prima victorie din Formula 1

Zvonurile spuneau la acea vreme ca Fangio i-a permis coechipierului sau Moss sa-l depaseasca pentru a se bucura de o victorie la el acasa. Dar pilotul argentinian nu a confirmat niciodata acest lucru ci ii spunea lui Moss doar ca "a fost mai bun in ziua respectiva". Din pacate, aceasta a fost ultima cursa de GP terminata de Moss la bordul monoposturilor Mercedes-Benz W196, deoarece germanii s-au retras din Formula 1 in sezonul urmator, simtindu-se oarecum responsabili pentru tragedia de la Le Mans, in urma careia au murit 84 de oameni...

Stirling MossStirling Moss si Juan Manuel Fangio

Stirling Moss, cel mai bun pilot de Formula 1 care a nu a fost niciodata Campion Mondial

Asa a fost numit Moss la sfarsitul carierei sale. Si asta pentru ca, desi a obtinut 16 victorii in Formula 1, nu a castigat niciodata titlul mondial... Prima victoriei a obtinut-o cu Mercedes-Benz. Dupa care, sirul succeselor a tinut pana in 1961. De exemplu, in sezonul 1956, s-a urcat din nou la volanul unui Maserati 250F cu care a luat startul in 8 Grand Prix-uri, reusind sa castige de doua ori, la Monte Carlo si la Monza.

Stirling MossStirling Moss la Monte Carlo unde a obtinut prima pozitie cu un alt Maserati 250F

Sezonul din 1957 l-a prins pe Moss in prima etapa cu acelasi Maserati, dupa care a continuat anul cu 5 etape la bordul monoposturilor Vanwall in echipa Vandervell Products Ltd. In acest an el a castigat prima pozitie de 3 ori, iar in 1958 a castigat 4 curse de Formula 1, atat la volanul monoposturilor Vanwall, cat si intr-un Cooper T43. De fapt, anul 1958 a fost cel mai bun pentru Moss, avand 5 prezente pe podium.

Urmatorul an, in 1959, Moss a mai castigat prima pozitie in 2 curse si s-a clasat pe locul secund o singura data, in restul celor 5 etape fiind descalificat sau a abandonat. Anul urmator i-a adus numai doua victorii, la Monaco si in Statele Unite, iar in 1961, ultimul an in care a mai participat in Formula 1, a reusit o singura victorie cu un monopost Lotus 18/21 in echipa Rob Walker Racing. In urma unui accident care aproape i-a adus moartea pe circuitul de la Goodwood, Stirling decide sa se retraga din motorsportul profesionist.

Stirling MossMonopostul Lotus in urma accidentului de la Goodwood. Dupa incident, Moss renunta la Formula 1

Recordul care va ramane pentru totdeauna de la Mille Miglia realizat de Moss

Fiind angajat de echipa de uzina Mercedes-Benz, Stirling Moss era ocupat mai tot timpul. Atunci cand nu participa intr-o etapa de Formula 1, el lua startul in alte competitii internationale. Poate cea mai cunoscuta fiind Mille Miglia, o cursa pe sosea desfasurata in Italia, cu o lungime de... 1000 de mile. Adica in jur de 1600 de kilometri. In cursa din 1955, la volanul unui Mercedes-Benz 300 SLR, Moss a reusit sa castige aceasta cursa istorica avand la final o viteza medie de 159 de km/h, in unele zone cu linie dreapta, pe sosea publica neinchisa, atingand si 282 km/h. Cursa lui a fost descrisa de revista Motor Trend la acea vreme drept "The Most Epic Drive. Ever."

In varsta de numai 25 de ani, Stirling Moss s-a urcat intr-un 300 SLR de uzina, unul din cele patru inscrise in cursa, alaturi de jurnalistul Denis Jenkinson, copilotul sau. Acesta a venit cu o inovatie in materie de navigatie: avea o harta sub forma unui sul care se rula pe care erau marcate pericolele de pe traseu, pilotul reusind sa pastreze o viteza mare.

Stirling MossLa linia de start in cursa Mille Miglia din 1955

Cursa Mille Miglia era atunci o cursa contra-cronometru in care masinile plecau la fiecare 60 de secunde. Masina lui Moss a plecat din Brescia la 7:22 dimineata, de unde si numarul 722 de pe masina, urmat de un Ferrari condus de Eugenio Castelotti, unul din pilotii echipei Ferrari. Dupa aproape 150 de kilometri de la start, Moss l-a vazut in oglinda retrovizoare pe Castelotti in apropiere de orasul Padua, in timp ce alerga cu o viteza ametitoare de 282 km/h. In urma unui viraj luat prost, Moss a ajuns in spatele lui Castelotii. Insa dupa 303 kilometri de la start, italianul a fost nevoit sa opreasca pentru a-si schimba anvelopele, moment in care Mercedesul a ajuns din nou in fata.

Pe coasta Adriaticii, exact cand vomita cu capul peste portiera, din mers, la viteza mare, ochelarii navigatorului, Denis Jenkinson, au zburat si s-au facut praf. Moss nu a oprit, dar norocul sau a fost faptul ca al sau coechipier avea o pereche de rezerva... In momentul in care a ajuns la Roma, cei doi au aflat ca sunt in fata altor piloti cunoscuti precum Taruffi, Herrmann, Kling sau Fangio. Dar de aici inainte, pana la sfarsitul cursei, nu mai aveau niciun punct de oprire in care sa afle pe ce pozitie sunt, asa ca trebuiau sa alerge cu viteza maxima pana la finish.

Stirling MossDenis Jenkinson (stanga) si Stirling Moss, inainte de cursa

Ajungand din nou in Brescia, 10 ore, 7 minute si 48 de secunde de la start, a aflat ca cei mai importanti competitori au avut probleme tehnice si au abandonat. Inclusiv Ferrari-ul lui Castellotti, de care le era cel mai frica, a abandonat in urma unor probleme cu transmisia. Asa au aflat ca au castigat cursa Mille Miglia, urmati de Fangio, care alerga singur in Mercedesul sau, avand convingerea ca este o cursa mult prea periculoasa pentru pasager, ajuns cu 33 de minute mai tarziu. Locul al treilea a fost ocupat de Maglioli, in unicul Ferrari de uzina ramas in cursa...

Cursa lui Stirling Moss a avut o viteza media de 159 km/h pentru toate cele 1000 de mile, realizand un record absolut care dainuie si azi. Este greu de crezut, daca nu imposibil, ca intr-o zi, aceasta cursa care a redevenit activa, va avea un timp mai bun, tinand cont ca discutam de drumuri publice si sosele care nu se inchid publicului larg... Sa vezi in zilele noastre o masina care alearga cu aproape 300 km/h pe costa Italiei... suna frumos, dar imposibil.

Stirling MossEchipajul castigator sarbatoreste impreuna cu managerul echipei Mercedes-Benz

Stirling Moss, eroul sporturilor cu motor, la fel de tanar azi, ca si in 1955

Moss este printre putini piloti din anii '50 care mai este in viata acum. Dupa el au urmat nume celebre precum Niki Lauda, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi sau Alain Prost, urmati de Ayrton Senna si Michael Schumacher. De-a lungul vietii sale de pilot, intre 1948 si 1961, a luat startul in 527 de curse din care a reusit sa castige 212. Si aici vorbim atat de Formula 1, cat si de raliuri, curse de anduranta, curse de turisme si multe altele. Un numar cu adevarat impresionant de competitii in motorsport care l-au facut unul din cei mai cunoscuti piloti din toate timpurile.

Stirling MossIn timpul cursei de 12 ore de la Sebring, Statele Unite

A realizat recorduri de viteza pe circuit si de anduranta, avand cea mai mare viteza medie timp de 24 de ore sau realizand cea mai mare distanta in 7 zile alaturi de alti 3 piloti, dar si celebrul record de la Mille Miglia. Pe langa asta, Moss a mai concurat dupa ce a parasit Formula 1 in RAC Tourist Trophy cu automobile Ferrari, competitie in care a reusit sa castige 12 din cele 14 curse la care a participat, dupa care in anii '70 a concurat in Marea Britanie in cateva curse de automobile, la fel si in anii '80, dupa care aparitiile sale pe circuit au devenit tot mai rare. Ultima cursa la care a luat startul oficial a avut loc in 2011, la cursa Le Mans Racing Legends, la varsta de 81 de ani. El a spus chiar in ziua calificarilor ca ii este frica si ca se retrage oficial...

Stirling MossUn ceai bun inainte de cursa nu strica niciodata...

Acum, Stirling Moss are 86 de ani. Si l-am vazut in carne si oase acum doi ani, Goodwood Festival of Speed. Vesnic zambitor si dornic de autografe si fotografii cu fanii. A condus pe circuitul Goodwood chiar masinile Mercedes-Benz cu care a castigat nenumarate competitii: ajungea pana la masina cu ajutorul bastonului, dar in clipa in care se aseza pe scaunul de piele, devenea un tanar de 18 ani care strangea volanul cu palmele strans, de parca l-ar fi asteptat la final un steag aln-negru fluturand... In 1999 a fost ridicat la rangul de Sir de catre Regina Angliei, dar noul nume nu l-a schimbat deloc. Cu fiecare ocazie, Moss vine la adunarile de pasionati auto, la cursele de masini sau la diferite emisiuni auto si povesteste cu placere intamplarile unor vremuri demult apuse, cu piloti temerari fara centuri de siguranta, alergand cu 300 km/h in masini fara plafon, protejati doar de o casca si niste ochelari murdari... Oare cum va arata viitorul cand nici acesti piloti legendari nu vor mai fi printre noi?

Stirling MossStirling MossStirling Moss

Stirling Moss

Stirling MossLa 85 de ani, pe terasa casei din Londra in care locuieste de zeci de ani

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (31) Poze Stirling Moss
mai multe