Cea mai mare tragedie din motorsport: 84 de victime in cursa de la Le Mans 1955

- 84 de persoane au murit si 120 au fost ranite
- S-a petrecut in timpul cursei de 24H de la Le Mans
- De vina a fost pilotul unei masini Mercedes-Benz
Poti numara pe degetele de la o mana datele importante din lumea motorsportului. Si 11 iunie 1955 este una din ele. Dar din nefericire, este o data care marcheaza un moment tragic al sportului cu motor. Este data la care au murit 84 de persoane, marcand astfel cel mai tragic eveniment auto al motorsportului din toate timpurile.
In anii '50, competitiile de motorsport erau putine. Dar cele mai importante erau Formula 1 si cursa de 24H de la Le Mans. La acea vreme, producatorii foloseau pentru ambele curse aceiasi piloti si aceleasi automobile. Echipa Mercedes-Benz ii avea inscrisi in cursa de pe 11 iunie 1955 pe pilotii Juan Manuel Fangio si Stirling Moss cu monopostul Mercedes-Benz 300 SLR cu numarul 19, pe Karl Kling si Andre Simon intr-un Mercedes 300 SLR cu numarul 21 si pe duo-ul Pierre Levegh / John Fitch intr-un alt Mercedes 300 SLR cu numarul 20. Aceste trei echipaje erau angajate de Mercedes ca sa participe atat in Formula 1, cat si la Le Mans, facand cu schimbul pentru a se putea odihni pilotii.
Cursa de 24H de la Le Mans in 1955
Cursa din acest an era la editia cu numarul 23 in domeniul andurantei, organizata pe celebrul circuit din Franta numit Sarthe. Acest eveniment a avut loc pe 11 si 12 iunie 1955 si impunea masinilor sa alerge timp de 24 de ore pe circuitul care avea la acea vreme o lungime de 4,135 kilometri. Aici, pilotii alergau cu o viteze medie de 172 kilometri pe ora, reusind in linia dreapta si viteze de top de peste 250 km/h. Castigatorul cursei a realizat 307 tururi de circuit totalizand 1258 de kilometri.
Startul in aceasta cursa era numit "Start cu fuga" (Running Start) si presupunea parcarea masinilor in spic pe o parte a circuitului, iar pilotii sa stea vizavi de ele, alergand catre masini la auzitul sunetului de pistol. Acestia urcau in masina, porneau motorul si plecau cu masina, de obicei, intr-o inghesuiala destul de mare, cu un grad crescut de risc de accidentare.
Printre producatorii care aveau automobile inscrise in cursa se numarau Jaguar, Aston Martin, Porsche, Bristol, MG, Triumph, Maserati, Gordini, Mercedes, Ferrari sau Lotus. Erau atat automobile de uzina, cat si ale unor echipe private. In total, la start s-au prezentat 60 de masini, din care au terminat cursa doar 21. Castigatorii au fost Mike Hawthorn si Ivor Bueb care au parcurs 307 tururi de circuit, cei doi aducand victoria pentru echipa Jaguar la bordul unui monopost D-Type dotat cu motor in linie cu 6 pistoane si o capacitate de 3.4 litri.
In acel an, competitia dintre producatorii Mercedes, Jaguar, Ferrari, Aston Martin si Maserati era destul de stransa, motiv pentru care toti pilotii calcau la maximum pedala de acceleratie pentru a aduce titlul in echipa.
Accidentul din turul cu numarul 35
In monopostul Mercedes-Benz al echipei Daimler-Benz AG cu numarul 20 se afla la volan Pierre Levegh. In turul cu numarul 35, Levegh se afla pe locul al 2-lea, dupa Mike Hawthorn, care era la volanul unui Jaguar D-Type. Cei doi se aflau la o distanta extrem de mica unul fata de celalalt, dar cand au intrat impreuna pe linia dreapta pe care se aflau si standurile, de unde se si daduse startul si era cel mai mult public, au dat peste un Austin-Healey condus de Lance Macklin. Austin-ul era cu cateva ture in urma, fiind un automobil mult mai incet, asa ca Jaguarul lui Hawthorn l-a depasit prin stanga.
In momentul depasirii, Hawthorn a vazut pe linia standurilor din dreapta un semn care ii spunea ca trebuie sa opreasca la pitstop ca sa alimenteze. In acel moment, Hawthorn a tras de volan dreapta ca sa incetineasca si sa opreasca. Manevra l-a fortat pe Macklin sa franeze si sa ocoleasca prin stanga Jaguarul care incetinea. Dar in momentul franarii, s-a produs un nor de fum care a mascat pozitia masinii Austin in fata lui Levegh, care venea tare din spate cu al sau Mercedes. In clipa in care Macklin a depasit Jaguarul, din spate au venit Levegh si Fangio, amandoi in cate un Mercedes 300 SLR. Levegh nu a putut frana la timp si a acrosat partea din stanga a Austin-ului la viteza de 241 km/h, decoland mai bine de 20 de metri. Fangio a reusit sa evite in ultimul moment accidentul.
Masina a aterizat pe parapetul care despartea publicul de pista, dar in urma impactului mai multe bucati de caroserie au zburat in public cu o viteza uriasa. Inclusiv capota si puntea fata au decolat in public. Capota masinii a decapitat mai multi spectatori care erau extrem de inghesuiti ca sa asiste la cursa. Motorul zburase si el in public, din cauza ca suportii de prindere fusesera rupti in urma impactului. Mai multi spectatori care erau urcati pe mese, ca sa se bucure de o vizibilitate mai buna, au murit secerati de resturile masinii.
Pierre Levegh a fost aruncat din masina in urma decolarii, dar s-a lovit la cap cand a cazut pe asfalt. A murit pe loc.
Caroseria din magneziu a facut multe victime
Insa numarul cel mai mare de victime l-a facut spargerea rezervorului. In urma rasturnarii, rezervorul s-a spart si un incendiu puternic a pornit pe loc. Caroseria masinii era realizata de Mercedes dintr-un material numit Elektron. Un aliaj pe baza de magneziu, un metal usor care insa este inflamabil de la o anumita temperatura. In urma flacarilor cauzate de benzina, aliajul din magneziu a atins o temperatura mare care l-a facut sa arda cu flacari albe, extrem de puternice. Aliajul avea o temperatura mai mica de topire fata de alte metale, si in timp ce ardea arunca scantei serioase catre public si catre circuit.
Angajatii circuitului responsabili cu siguranta nu stiau cum trebuie stinse flacariile unui aliaj de magneziu. Si in timp ce ei aruncau cu apa peste flacari, acestea se faceau si mai mari. Epava masinii a ars din acest motiv mai multe ore, flacarile fiind intretinute de apa.
84 de persoane au decedat si 120 au fost ranite
In urma acestei catastrofe, 83 de persoane au murit, dar si pilotul masinii, Pierre Levegh. Flacarile si resturile masinii aruncate cu viteza mare in public au dus la acest numar urias de victime decedate.
Interesant este ca Juan Manuel Fangio care se afla in imediata apropiere a lui Levegh a reusit sa evite masinile implicate in accident si sa scape cu viata. La fel si Lance Macklin, pilotul masinii Austin lovite de Levegh, care s-a lovit de parapet cu masina destul de grav, dupa care s-a indreptat spre linia spectatorilor, unde a omorat un om. Dar in final, pilotul a iesit din masina fara rani grave.
In timp ce autoritatile aduna victimele si se numara mortii, masinile continua cursa de 24 de ore...
Mercedes-Benz s-a retras din cursa, Jaguar castiga la Le Mans
In ciuda acestei tragedii in care au murit 84 de persoane, cursa si-a continuat desfasurarea, dupa ce pista a fost curatata. Competitia a fost castigata de echipajul Jaguar format din Mike Hawthorn si Ivor Bueb, pe locul secund s-a aflat echipajul Aston Martin format din Peter Collins si Paul Frere, iar pe locul al treilea s-a pozitionat echipajul privat Ecurie Francorchamps format din Johnny Claes si Jacques Swaters.
In semn de solidaritate cu pilotul decedat, dar si cu ceilalti spectatori care si-au pierdut viata in accident, echipajele Mercedes au fost retrase din cursa. Oficialii Mercedes i-au rugat si pe cei de la Jaguar sa retraga pilotii, insa acestia au refuzat.
Efectele Holocaustului, regasite si in aceasta cursa
Cel de-Al Doilea Razboi Mondial se terminase cu numai 10 ani in urma. Si lumea era inca oripilata de ceea ce au reusit sa faca nemtii intre 1939 si 1945. Motivul principal pentru care Mercedes s-a retras din cursa, desi avea doua echipaje ramase cu sanse reale de a castiga, a fost simplu: comitetul de conducere a hotarat ca este o miscare desteapta sa retraga echipa proprie germana, la numai un deceniu de la Holocaust. De teama sa nu aiba repercursiuni politice care sa-i duca cu gandul pe oameni iar la nenorocirile din razboi, echipa Daimler-Benz a retras echipajele ramase si si-a aratat compasiunea si suportul pentru persoanele indoliate.
Ramasitele masinii Mercedes-Benz 300 SLR implicata in accident.
La polul opus, chiar daca erau britanici, s-au aflat echipajele Jaguar. Presa a ironizat si a criticat dur echipajul Jaguar format din Hawthorn si Bueb care a sarbatorit la finalul cursei victoria cu sampanie si zambete, desi cu o zi inainte murisera pe circuit 84 de persoane.
Franele cu disc si inghesuiala - cauzele acestei tragedii
Jaguar lua startul in acea vreme cu masini D-Type. Acestea erau foarte avansate fata de alte monoposturi, inclusiv fata de cele realizate de Mercedes-Benz, care aveau o frana inedita de aer. Monoposturile Jaguar aveau frane cu disc, spre deosebire de celelalte masini care aveau tot aceleasi frane vechi, cu tamburi pe toate cele 4 roti. Acest lucru a cauzat indirect accidentul din 1955. Si asta pentru ca Hawthorn, cand a vazut semnul de pe margine ca trebuie sa opreasca, a franat brusc, mult mai puternic decat masinile cu tamburi, obligandu-le pe cele din spatele sau, Mercedesul si Austin-ul, sa franeze violent.
In urma investigatiilor ulterioare, verdictul a fost ca Hawthorn cu al sau Jaguar nu sunt de vina pentru acest incident. Rezultatul oficial a fost anuntat drept accident de cursa, iar cauza pentru numarul urias de victime a fost declarata numarul insuficient de masuri de securitate pentru public.
Numarul urias de victime decedate doar in urma coliziunii a doua masini, dintre care una grav, este urmarea unei inghesuieli uriase. In primele randuri, publicul statea in picioare, la fel si in tribune, unde erau oameni pe scari, pe mese sau printre scaune. Daca ar fi fost lumea doar pe scaunele alocate, numarul victimelor ar fi fost cu mult sub jumatate.
Urmarile accidentului din 1955 de la Le Mans
In urma acestui incident nefericit care a ramas pana in ziua de azi cea mai mare tragedie din lumea motorsportului, oficialii care organizau competitii pentru autoturisme au invatat lectii pretioase. In urmatorii ani, publicul a primit o protectie mai buna, fiind despartit de circuit de mijloace mai rezistente, la o distanta mai mare fata de masinile care mergeau in viteza.
In plus, noi reglementari de siguranta au fost impuse pilotilor si echipelor de la standuri, astfel incat riscul de a produce moartea unui numar asa de mare de oameni sa scada semnificativ.
Locul tragediei, demolat ulterior.
Urmele focului inca se mai vedeau la cateva luni dupa cursa.
In acelasi an, Mercedes impreuna cu Moss si Fangio a castigat titlul la echipe in Formula 1, iar coechipierul lui Levegh, mort in accident, John Fitch, a inceput sa fie un real ambasador al sigurantei pe circuit. Linia dreapta cu standuri si tribune de la Le Mans a fost ulterior demolata.
Este interesant si ciudat in acelasi timp cum in cadrul unei competitii sportive mor 84 de oameni, dar cursa continua. Acest lucru ne arata ca in acei ani, pilotii care mergeau cu viteze uriase protejati numai de o casca din piele si ochelari nu cunosteau frica. Si ca sporturile cu motor din acea vreme veneau la pachet cu o constienta serioasa de a putea muri in orice clipa. Pesemne ca acest accident a fost privit in acel moment ca un alt accident de cursa, iar faptul ca 84 de suflete au disparut insemna mai putin decat pasiunea supravietuitorilor pentru viteza si adrenalina. Un motiv destul de serios pentru ca masinile sa-si continue cursa pe circuitul insangerat.
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Covorase auto volvo v90 2016-prezent frogum 3d 399 Lei
Chiuloasa completa originala yamaha mbk minarelli 125 150... 600 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Broasca capota motor bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007] touring... 174 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Furtun apa 46349131 2.2d fiat ducato euro 6 46352348 200 Lei
-
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
Motor ford focus 2 1.6 benzina 2006 peugeot 307 407 3500 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Capota hyundai ix35 lm 2010 800 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Bujie incandescenta ford / peugeot / citroen 21864 ( lichidare... 40 Lei
Dezmembrez motor piaggio ciao bravo si grillo boxer ambielaj 10 €
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Usa usi portiera portiere dreapta fata dezechipata cu defect... 149.99 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
Modul confort audi a4 (8k2, b8) [fabr 2008-2015] 8t0959793q 90 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei


