Cea mai mare tragedie din motorsport: 84 de victime in cursa de la Le Mans 1955
- 84 de persoane au murit si 120 au fost ranite
- S-a petrecut in timpul cursei de 24H de la Le Mans
- De vina a fost pilotul unei masini Mercedes-Benz
Poti numara pe degetele de la o mana datele importante din lumea motorsportului. Si 11 iunie 1955 este una din ele. Dar din nefericire, este o data care marcheaza un moment tragic al sportului cu motor. Este data la care au murit 84 de persoane, marcand astfel cel mai tragic eveniment auto al motorsportului din toate timpurile.
In anii '50, competitiile de motorsport erau putine. Dar cele mai importante erau Formula 1 si cursa de 24H de la Le Mans. La acea vreme, producatorii foloseau pentru ambele curse aceiasi piloti si aceleasi automobile. Echipa Mercedes-Benz ii avea inscrisi in cursa de pe 11 iunie 1955 pe pilotii Juan Manuel Fangio si Stirling Moss cu monopostul Mercedes-Benz 300 SLR cu numarul 19, pe Karl Kling si Andre Simon intr-un Mercedes 300 SLR cu numarul 21 si pe duo-ul Pierre Levegh / John Fitch intr-un alt Mercedes 300 SLR cu numarul 20. Aceste trei echipaje erau angajate de Mercedes ca sa participe atat in Formula 1, cat si la Le Mans, facand cu schimbul pentru a se putea odihni pilotii.
Cursa de 24H de la Le Mans in 1955
Cursa din acest an era la editia cu numarul 23 in domeniul andurantei, organizata pe celebrul circuit din Franta numit Sarthe. Acest eveniment a avut loc pe 11 si 12 iunie 1955 si impunea masinilor sa alerge timp de 24 de ore pe circuitul care avea la acea vreme o lungime de 4,135 kilometri. Aici, pilotii alergau cu o viteze medie de 172 kilometri pe ora, reusind in linia dreapta si viteze de top de peste 250 km/h. Castigatorul cursei a realizat 307 tururi de circuit totalizand 1258 de kilometri.
Startul in aceasta cursa era numit "Start cu fuga" (Running Start) si presupunea parcarea masinilor in spic pe o parte a circuitului, iar pilotii sa stea vizavi de ele, alergand catre masini la auzitul sunetului de pistol. Acestia urcau in masina, porneau motorul si plecau cu masina, de obicei, intr-o inghesuiala destul de mare, cu un grad crescut de risc de accidentare.
Printre producatorii care aveau automobile inscrise in cursa se numarau Jaguar, Aston Martin, Porsche, Bristol, MG, Triumph, Maserati, Gordini, Mercedes, Ferrari sau Lotus. Erau atat automobile de uzina, cat si ale unor echipe private. In total, la start s-au prezentat 60 de masini, din care au terminat cursa doar 21. Castigatorii au fost Mike Hawthorn si Ivor Bueb care au parcurs 307 tururi de circuit, cei doi aducand victoria pentru echipa Jaguar la bordul unui monopost D-Type dotat cu motor in linie cu 6 pistoane si o capacitate de 3.4 litri.
In acel an, competitia dintre producatorii Mercedes, Jaguar, Ferrari, Aston Martin si Maserati era destul de stransa, motiv pentru care toti pilotii calcau la maximum pedala de acceleratie pentru a aduce titlul in echipa.
Accidentul din turul cu numarul 35
In monopostul Mercedes-Benz al echipei Daimler-Benz AG cu numarul 20 se afla la volan Pierre Levegh. In turul cu numarul 35, Levegh se afla pe locul al 2-lea, dupa Mike Hawthorn, care era la volanul unui Jaguar D-Type. Cei doi se aflau la o distanta extrem de mica unul fata de celalalt, dar cand au intrat impreuna pe linia dreapta pe care se aflau si standurile, de unde se si daduse startul si era cel mai mult public, au dat peste un Austin-Healey condus de Lance Macklin. Austin-ul era cu cateva ture in urma, fiind un automobil mult mai incet, asa ca Jaguarul lui Hawthorn l-a depasit prin stanga.
In momentul depasirii, Hawthorn a vazut pe linia standurilor din dreapta un semn care ii spunea ca trebuie sa opreasca la pitstop ca sa alimenteze. In acel moment, Hawthorn a tras de volan dreapta ca sa incetineasca si sa opreasca. Manevra l-a fortat pe Macklin sa franeze si sa ocoleasca prin stanga Jaguarul care incetinea. Dar in momentul franarii, s-a produs un nor de fum care a mascat pozitia masinii Austin in fata lui Levegh, care venea tare din spate cu al sau Mercedes. In clipa in care Macklin a depasit Jaguarul, din spate au venit Levegh si Fangio, amandoi in cate un Mercedes 300 SLR. Levegh nu a putut frana la timp si a acrosat partea din stanga a Austin-ului la viteza de 241 km/h, decoland mai bine de 20 de metri. Fangio a reusit sa evite in ultimul moment accidentul.
Masina a aterizat pe parapetul care despartea publicul de pista, dar in urma impactului mai multe bucati de caroserie au zburat in public cu o viteza uriasa. Inclusiv capota si puntea fata au decolat in public. Capota masinii a decapitat mai multi spectatori care erau extrem de inghesuiti ca sa asiste la cursa. Motorul zburase si el in public, din cauza ca suportii de prindere fusesera rupti in urma impactului. Mai multi spectatori care erau urcati pe mese, ca sa se bucure de o vizibilitate mai buna, au murit secerati de resturile masinii.
Pierre Levegh a fost aruncat din masina in urma decolarii, dar s-a lovit la cap cand a cazut pe asfalt. A murit pe loc.
Caroseria din magneziu a facut multe victime
Insa numarul cel mai mare de victime l-a facut spargerea rezervorului. In urma rasturnarii, rezervorul s-a spart si un incendiu puternic a pornit pe loc. Caroseria masinii era realizata de Mercedes dintr-un material numit Elektron. Un aliaj pe baza de magneziu, un metal usor care insa este inflamabil de la o anumita temperatura. In urma flacarilor cauzate de benzina, aliajul din magneziu a atins o temperatura mare care l-a facut sa arda cu flacari albe, extrem de puternice. Aliajul avea o temperatura mai mica de topire fata de alte metale, si in timp ce ardea arunca scantei serioase catre public si catre circuit.
Angajatii circuitului responsabili cu siguranta nu stiau cum trebuie stinse flacariile unui aliaj de magneziu. Si in timp ce ei aruncau cu apa peste flacari, acestea se faceau si mai mari. Epava masinii a ars din acest motiv mai multe ore, flacarile fiind intretinute de apa.
84 de persoane au decedat si 120 au fost ranite
In urma acestei catastrofe, 83 de persoane au murit, dar si pilotul masinii, Pierre Levegh. Flacarile si resturile masinii aruncate cu viteza mare in public au dus la acest numar urias de victime decedate.
Interesant este ca Juan Manuel Fangio care se afla in imediata apropiere a lui Levegh a reusit sa evite masinile implicate in accident si sa scape cu viata. La fel si Lance Macklin, pilotul masinii Austin lovite de Levegh, care s-a lovit de parapet cu masina destul de grav, dupa care s-a indreptat spre linia spectatorilor, unde a omorat un om. Dar in final, pilotul a iesit din masina fara rani grave.
Mercedes-Benz s-a retras din cursa, Jaguar castiga la Le Mans
In ciuda acestei tragedii in care au murit 84 de persoane, cursa si-a continuat desfasurarea, dupa ce pista a fost curatata. Competitia a fost castigata de echipajul Jaguar format din Mike Hawthorn si Ivor Bueb, pe locul secund s-a aflat echipajul Aston Martin format din Peter Collins si Paul Frere, iar pe locul al treilea s-a pozitionat echipajul privat Ecurie Francorchamps format din Johnny Claes si Jacques Swaters.
In semn de solidaritate cu pilotul decedat, dar si cu ceilalti spectatori care si-au pierdut viata in accident, echipajele Mercedes au fost retrase din cursa. Oficialii Mercedes i-au rugat si pe cei de la Jaguar sa retraga pilotii, insa acestia au refuzat.
Efectele Holocaustului, regasite si in aceasta cursa
Cel de-Al Doilea Razboi Mondial se terminase cu numai 10 ani in urma. Si lumea era inca oripilata de ceea ce au reusit sa faca nemtii intre 1939 si 1945. Motivul principal pentru care Mercedes s-a retras din cursa, desi avea doua echipaje ramase cu sanse reale de a castiga, a fost simplu: comitetul de conducere a hotarat ca este o miscare desteapta sa retraga echipa proprie germana, la numai un deceniu de la Holocaust. De teama sa nu aiba repercursiuni politice care sa-i duca cu gandul pe oameni iar la nenorocirile din razboi, echipa Daimler-Benz a retras echipajele ramase si si-a aratat compasiunea si suportul pentru persoanele indoliate.
La polul opus, chiar daca erau britanici, s-au aflat echipajele Jaguar. Presa a ironizat si a criticat dur echipajul Jaguar format din Hawthorn si Bueb care a sarbatorit la finalul cursei victoria cu sampanie si zambete, desi cu o zi inainte murisera pe circuit 84 de persoane.
Franele cu disc si inghesuiala - cauzele acestei tragedii
Jaguar lua startul in acea vreme cu masini D-Type. Acestea erau foarte avansate fata de alte monoposturi, inclusiv fata de cele realizate de Mercedes-Benz, care aveau o frana inedita de aer. Monoposturile Jaguar aveau frane cu disc, spre deosebire de celelalte masini care aveau tot aceleasi frane vechi, cu tamburi pe toate cele 4 roti. Acest lucru a cauzat indirect accidentul din 1955. Si asta pentru ca Hawthorn, cand a vazut semnul de pe margine ca trebuie sa opreasca, a franat brusc, mult mai puternic decat masinile cu tamburi, obligandu-le pe cele din spatele sau, Mercedesul si Austin-ul, sa franeze violent.
In urma investigatiilor ulterioare, verdictul a fost ca Hawthorn cu al sau Jaguar nu sunt de vina pentru acest incident. Rezultatul oficial a fost anuntat drept accident de cursa, iar cauza pentru numarul urias de victime a fost declarata numarul insuficient de masuri de securitate pentru public.
Numarul urias de victime decedate doar in urma coliziunii a doua masini, dintre care una grav, este urmarea unei inghesuieli uriase. In primele randuri, publicul statea in picioare, la fel si in tribune, unde erau oameni pe scari, pe mese sau printre scaune. Daca ar fi fost lumea doar pe scaunele alocate, numarul victimelor ar fi fost cu mult sub jumatate.
Urmarile accidentului din 1955 de la Le Mans
In urma acestui incident nefericit care a ramas pana in ziua de azi cea mai mare tragedie din lumea motorsportului, oficialii care organizau competitii pentru autoturisme au invatat lectii pretioase. In urmatorii ani, publicul a primit o protectie mai buna, fiind despartit de circuit de mijloace mai rezistente, la o distanta mai mare fata de masinile care mergeau in viteza.
In plus, noi reglementari de siguranta au fost impuse pilotilor si echipelor de la standuri, astfel incat riscul de a produce moartea unui numar asa de mare de oameni sa scada semnificativ.
In acelasi an, Mercedes impreuna cu Moss si Fangio a castigat titlul la echipe in Formula 1, iar coechipierul lui Levegh, mort in accident, John Fitch, a inceput sa fie un real ambasador al sigurantei pe circuit. Linia dreapta cu standuri si tribune de la Le Mans a fost ulterior demolata.
Este interesant si ciudat in acelasi timp cum in cadrul unei competitii sportive mor 84 de oameni, dar cursa continua. Acest lucru ne arata ca in acei ani, pilotii care mergeau cu viteze uriase protejati numai de o casca din piele si ochelari nu cunosteau frica. Si ca sporturile cu motor din acea vreme veneau la pachet cu o constienta serioasa de a putea muri in orice clipa. Pesemne ca acest accident a fost privit in acel moment ca un alt accident de cursa, iar faptul ca 84 de suflete au disparut insemna mai putin decat pasiunea supravietuitorilor pentru viteza si adrenalina. Un motiv destul de serios pentru ca masinile sa-si continue cursa pe circuitul insangerat.
- Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei