Povestea lui Leif Mellberg, tunerul uitat specializat pe Saab si Volvo

  • Leif a realizat cel mai lung Saab produs vreodata
  • Unele masini exista si azi
  • Mellberg este considerat cel mai important tuner scandinav
Distribuie pe Facebook

Cu totii am auzit de Carlsson, Brabus, Hartge sau Hamann, tuneri vechi in domeniul auto mondial. Dar cati romani credeti ca stiu numele de Leif Mellberg, un tuner vizionar din Suedia specializat pe automobilele Saab si Volvo? Va spunem noi: aproape nimeni.

Leif Mellberg s-a nascut in Suedia, pe 9 decembrie 1943, in micul oras Södertälje. Inca din copilarie a cochetat cu lumea mecanicii si a motoarelor, reusind sa-si motorizeze bicicleta la varsta de 7 ani cu ajutorul unui motor de 98 cc. Viata lui in copilarie era sa alerge cu motoretele pe care le facea singur din piese de bicicleta si incepuse sa devina cunoscut in regiune pentru aptitudinile sale de a repara si modifica mopede si motociclete. Asa obtinea si bani de carburant pentru plimbarile zilnice pe drumurile rurale ale tarii nordice.

Leif MellbergImpossible DreamLeif MellbergRed Baron

Primul sau autoturism l-a cumparat la varsta de 16 ani. Nimic spectaculos, doar un Opel Kapitan pe care l-a modificat in propriul garaj, asa cum avusese el viziunea din copilarie. Adica i-a scos farurile din fata si le-a montat sub bara de protectie, a montat niste difuzoare direct pe capota motorului si stopurile din spate le-a repozitionat pe plafon. Totul i se parea mult prea banal la o masina de serie, asa ca a luat situatia in propriile maini. Putem spune ca tot atunci pasiunea si cariera sa in domeniul tuningului auto a luat nastere.

Tot la 16 ani a facut si prima vopsire a unei masini, inspirat fiind de mama sa. Mai exact, la acea vreme, insecticidul era pulverizat cu ajutorul unei pompe manuale. El a vazut-o pe maica-sa folosind sprayul de gandaci, a luat pompa, i-a pus vopsea si cu ajutorul ei a vopsit intreaga masina. Asa a inceput insa si pasiunea pentru desen si pictura auto, activitate care i-a adus bani frumosi in perioada urmatoare.

In anii '60 Leif Mellberg s-a angajat intr-un service de tinichigerie unde a invatat sa repare gaurile de rugina si sa modeleze tabla, urmand in acelasi timp cursurile unei scoli pentru mecanici. A fost insa exmatriculat de aici pentru ca fost prins conducand masina fara a detine permis. Simultan cu tinichigeria, Leif lucra la un mic atelier de vopsitorie unde se ocupa de picturi personalizate pe motociclete sau vopsiri integrale de masini.

In 1974 Mellberg are in sfarsit destui bani si isi deschide propriul service auto in care erau vopsite masinile, dar unde facea si modificari pentru clientii cei mai pretentiosi. Pas cu pas a inceput sa devina cunoscut in zona orasului Nykoping unde se mutase, mai ales Broscutei VW din 1963, botezata "Impossible Dream" pe care o modificase si care aparuse deja in cateva reviste auto. Incet, numele de Mellberg ajunsese si la marile companii auto ale tarii, Saab si Volvo.

Compania Saab il contacteaza pe Mellberg si ii pune la dispozitie un automobil Saab 99 din 1970 cu care sa-si faca de cap, mai mult un fel de test pentru a vedea daca se pricepe si daca poate da nastere unei colaborari de lunga durata. Mellberg modifica fara probleme masina pe care o denumeste "Red Baron", ii face o caroserie mai aerodinamica si ii da o vopsea perlata la exterior. Asa ca urmeaza si alte proiecte, atat venite din partea oficiala Saab, cat si din partea unor clienti privati.

Leif MellbergLeif Mellberg alaturi de Blue Spirit

"Blue Spirit" este numele unui Saab 99 din 1976 cu portiere de tip Gullwing, masina realizata de Mellberg care devine cea mai cunoscuta creatie a sa, aparand pe coperta mai multor reviste de renume si obtinand premii diverse la evenimente din toata lumea. Masina aceasta, fiind foarte promovata, l-a facut si mai celebru pe Mellberg in anii '70, asa ca numarul comenzilor a inceput sa curga.

O companie privata numita Pro-Unicar i-a comandat o masina unica. Asa ca el a facut un Volvo 245 cu 6 roti pe care l-a numit "Pro Volvo". Nu a trecut mult timp si a urmat si un Saab cu 6 roti pentru compania Tore Power. Masina din urma exista si azi, dar zace parasita intr-un hambar din Suedia...

Leif Mellberg

Leif MellbergLeif Mellberg

Leif MellbergPro Volvo

Leif MellbergCitroen CX Break

Urmatoarea creatie a designerului vizionar la care a colaborat cu Bjorn Envall, seful departamentului de design de la uzina Saab, a fost conceptul lansat in 1985 numit Saab 900 Turbo 16 EV-1. O masina aerodinamica dotata cu motor de 2.0 litri turbo de 285 cp, capabila sa atinga 270 km/h. In acelasi an, Mellberg mai realizeaza un Volvo 242 cu portiere Gullwing, o masina la fel de vizionara si care a facut mare valva la expozitii internationale.

Leif MellbergEV-1Leif MellbergSaab 99 4x4

Leif MellbergProject Maya

Au mai urmat modele precum Saab Speeder, Project Maya, automobile comandate de companii mari, dar si zeci de alte proiecte realizate pentru persoane private care doreau un Volvo sau un Saab unic in lume. Asa ca atelierul lui Mellberg care intre timp se facuse mai mare si avea mai multi angajati a realizat in anii '80 o sumedenie de proiecte interesante: multe masini Saab decapotabile, limuzine Volvo cu plafonul coborat, diverse Saab-uri de off-road, masini cu 6 roti speciale pentru transportul camerelor de filmat, limuzine Volvo, Saab si chiar Citroen, dar si cateva exemplare modificate de Mercedes-Benz sau Alfa Romeo.

Leif MellbergSaab Speeder

Din pacate, la varsta de numai 49 de ani, Leif Mellberg moare bolnav de cancer la piele, in ciuda unui tratament indelungat, lasand in urma sa o istorie plina de senzational si nebunie placuta. De exemplu, modelul Saab 906 cu 6 roti realizat de Mellberg, chiar daca astazi exista doar sub forma unei caroserii ruginite, a ramas in istorie drept cel mai mare Saab realizat vreodata. Unde mai pui ca viziunea designerului era atat de radicala, incat a dotat aceasta masina unica cu televizor, frigider, aparat de radar si un sistem audio cu 16 difuzoare, totul in 1984? Sa mai spuna cineva ca suedezii nu au scris istorie in tuning!

Leif MellbergProiect privat pentru un client care a vrut un Volvo cu plafonul coborat. Atat.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (18) Poze Leif Mellberg
mai multe