Povestea masinii de carton Trabant: motor in 2 timpi, schimbator la volan si mult fum

- Nume inspirat de la rusi
- Trabant 500, prima masina de carton
- Trabant 601, cel mai popular dintre toate
Cu totii stim de masinile Trabant ale anilor '90, masini care acum sunt aproape imposibil de vazut pe soselele din Romania. Unii le stiu pentru ca le-au condus, altii de la parintii sau altii doar din poze. Dar trebuie stiut ca Trabantul a fost o masina unica in toata lumea. Iata povestea sa.
Nume inspirat de la rusi
Trabant este numele unui autoturism fabricat de uzina VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau din Saxonia, in estul Germaniei de azi, incepand cu anul 1957. Pe atunci, imediat dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, partea estica a Germaniei era sub ocupatie ruseasca si se numea Republica Democrata Germania (RDG). De fapt, asa cum se intampla si in alte tari controlate de rusi, precum Yugoslavia, Ungaria, Polonia si Romania, totul se invartea in jurul comunismului.
Iar Trabant nu a facut exceptie. Numele Trabant inseamna "companion" sau "satelit" si a fost tradus in germana din rusa. In ruseste, cuvantul este Sputnik, un nume utilizat mult in domeniul spatial, fotografic si auto de catre rusi. Asa ca mica fabrica din Germania comunista l-a adoptat si a inceput sa produca automobile sub acest brand.
Sigla Trabant reprezinta un S de la numele uzinei Sachsenring
Tipic tarilor comuniste: lista de asteptare de ani de zile
Inca de la inceputul productiei, masinile Trabant erau extrem de cautate. Pentru ca in aceasta tara comunista nu erau permise importurile de Volkswagen de peste zid, din Republica Federala Germania, asa cum nu erau permise nici alte masini din vest. Nu e de mirare ca in timpul lansarii, masinile Trabant 500, primul model comercializat, s-a bucurat de un succes urias.
Cine comanda un Trabant trebuia sa astepte luni sau ani dupa el. Asa ca, de cele mai multe ori, un Trabant la mana a doua ajungea sa fie mai scump decat unul nou, din fabrica. Dar, la fel ca in Romania cu Daciile, proprietarii de Trabant aveau grija de masini, pentru ca reprezentau o investitie uriasa, le intretineau bine si se comportau ca niste bibelouri cu micile automobile. Nu degeaba, durata medie de viata a unui Trabant era de 28 de ani.
Trabant 500, prima masina de carton
In 1957, cand a fost lansat modelul Trabant P50, cunoscut mai bine sub numele de Trabant 500, acesta avea un motor in 2 timpi cu doua pistoane de 500 cmc care oferea in jur de 18 cp. Acest model s-a vandut cu succes pana in 1962, cand a fost lansat pe piata modelul urmator care s-a vandut pana in 1991, cand compania a incetat din viata.
Trabant 500 avea un rezervor de carburant de 20 de litri, montat sub capota fata, langa motor, dar pozitionat mai sus de acesta, pentru ca nu exista o pompa de benzina si trebuia ca benzina sa curga prin gravitatie. Din cauza ca intre motor si sofer era un rezervor de benzina, exista mereu riscul unui incendiu in caz de accident. In plus, soferul nu avea ceas indicator de nivel pentru carburant, ci avea doar o simpla joja.
In 1960 masina a fost "modernizata" si a primit din acelasi motor 2 cai in plus, acum avand 20. Insa per total, reteta masinii ieftine era aceeasi. Surprinzator pentru acea vreme este ca toate Trabanturile aveau suspensie independenta si tractiune fata, lucru destul de rar in acea perioada in care absolut toate Volkswagenurile aveau tractiune spate, de exemplu...
Trabantul modern, seria 600
In 1962, a fost lansat un nou model de Trabant numit P60 sau 600. Era acum dotat cu motor de 600 cmc care oferea 23 cp, o cutie de viteze sincronizata cu schimbator la volan, rezervor de 24 de litri si o noua infatisare cu mici modificari estetice. Caroseria era, la fel ca modelul anterior numit P50, realizata din carton presat. In rest, sasiul era din metal si motorul, tot cu 2 pistoane, functiona pe baza de amestec benzina cu ulei.
Toate modelele fabricate de Trabant, atat 500 sat si 600, erau in forma sedan sau break, dar numai cu 2 portiere laterale. Oricum, cine voia un Trabant in anii '60, trebuia sa astepte cateva luni bune pana cand masina ii ajungea acasa, din cauza comenzilor uriase si a exporturilor numeroase. Exact cum facea Dacia in epoca Ceausescu.
Trabant 601, cel mai popular dintre toate
Modelul 601 aparut in 1964 este cel mai cunoscut dintre toate. Pentru ca acest model, fara schimbari majore, a fost construit pana in 1991, anul in care compania germana a disparut de pe fata pamantului. Acesta este modelul intalnit des si pe strazile din Romania pana nu demult, realizat si el in varianta sedan sau break.
Trabant 601 era un model P60 cu facelift, forme mai dragute, o noua capota, faruri remodelate si un alt bord. Adica un facelift in toata regula. Insa motorul era acelasi, un 0.6 litri in 2 timpi care producea acum circa 26 cp si avea un consum cam de 7 litri la 100 de kilometri parcursi. Greutatea masinii era de sub 650 de kilograme si putea transporta pana la 5 persoane plus bagaje.
Ultimul Trabant avea motor de Volkswagen
In 1990, dupa ce a cazut Zidul Berlinului, fabrica Trabant a facut o intelegere cu uzina Volkswagen pentru a utiliza un motor de 1.1 litri de pe modelul Polo. Acest motor nou producea 45 de cp, cu mult peste orice motor original de Trabant, dar, mai important, era in 4 timpi si nu mai consuma asa de mult. Insa acest model lansat in 1990 a venit mult prea tarziu pentru a mai salva acest producator invechit, ce utiliza tehnologie veche de 33 de ani, iar modelul Trabant 1.1 a rezistat doar un an, pana cand productia a incetat de tot.
Trabantul e facut din Duroplast, un carton presat la cald
De la inceputul productiei, pana cand a disparut de pe piata, Trabanturile erau cunoscute drept masini de carton. De fapt, automobilele erau realizate dintr-o caroserie metalica de tip monococa, cu elemente exterioare realizate din Duroplast. Capota, portbagajul, plafonul, aripile si portierele aveau la exterior acest Duroplast, un carton presat din bumbac reciclat si presat la cald. Mai multe straturi de hartie si material textil erau puse intre doua folii si coapte intr-o presa pana cand luau forma dorita. Piesa astfel realizata era destul de rezistenta si se putea vopsi in culoarea dorita de client.
Fum mult si poluare de 4 ori peste limita europeana
Incepand cu 1989, vazandu-se eliberati de comunism, mii de nemti din est si-au incarcat masinile Trabant cu ce au apucat si au fugit spre vest, la rudele lor cu care nu s-au mai vazut de la construirea zidului. Pentru ca avea un motor in 2 timpi, micul Trabant scotea la fum ca o locomotiva, dar nu asta era neaparat problema masinii. Ci limitele impuse intre timp, legate de poluare, in alte tari, inclusiv in Germania de Vest. Asa ca multi au trebuit sa-si paraseasca Trabanturile la intrarea in tara, pentru ca acestea poluau de 4 ori mai mult decat limita admisa in 1989...
Trabantul in zilele noastre
In total, Trabant a vandut peste 3 milioane de automobile, majoritatea comercializate in tarile comuniste afiliate Rusiei. Dintre acestea mai supravietuiesc astazi destul de putine, dar destule incat sa fie o masina istorica, celebra, care uneste oameni. In tari precum Germania, Polonia, Austria, Statele Unite, Franta, Marea Britanie sau Romania exista cluburi speciale dedicate acestui model, se fac raliuri si se fac evenimente care celebreaza micuta masina din carton.
In zilele noastre, pentru ca vorbim de o masina destul de rara, dar istorica si mai degraba iconica, asa cum este un Volkswagen Beetle sau un Fiat 500, cine vrea sa cumpere un Trabant in stare impecabila trebuie sa scoata ceva bani din buzunar. De exemplu, un Trabant 601 nou, cu doar 20 de kilometri, poate fi cumparat acum pentru 14.000 de Euro. Insa suma este asa de mare pentru ca are valoare de muzeu, nu de folosit. Insa un Trabant 601 in stare buna, care poate fi utilizat, costa circa 2500-3000 de Euro.
Oricum, e clar ca un Trabi sau Trabantel, cum i se mai spune, a fost si a ramas o masina simpatica. O masina care a facut mobilitatea posibila in tarile comuniste, o masina istorica ce a schimbat vieti si care a marcat o importanta parte a vietii noastre. Speram doar ca intr-o zi, marca Trabant va reveni pe piata si ne va uimi cu un nou model low-cost, cel mai probabil electric, pentru a revolutiona, inca o data, domeniul si piata auto.
-
Far xenon audi a4 b6 - dr 8e0941004p / 8e0941030t / complet... 350 €
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
-
Balast xenon magneti marelli bmw seria 3 e46 1997-2006... 1090 Lei
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 250 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
-
Macara electrica usa spate stanga mercedes-benz e-class... 200 Lei
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Vw golf diesel 2000 1000 €
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
-
Radar senzor acc distronic audi a6 / a7 4k rs6 rs7 2019 2020... 1750 Lei
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei
-
Dacia duster dci 2022 12750 €
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Scut motor/cutie/lateral prag audi a4 b6 b7 stanga dreapta 100 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
-
Oglinda cu rabatare stanga mercedes w212 e-class 600 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Trusa roata rezerva cric suport cheie 997504622r renault... 400 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
Planetara dreapta - fata renault master ii 2.5 dci 84 kw 114cp... 300 Lei


