Povestea masinii de carton Trabant: motor in 2 timpi, schimbator la volan si mult fum
- Nume inspirat de la rusi
- Trabant 500, prima masina de carton
- Trabant 601, cel mai popular dintre toate
Cu totii stim de masinile Trabant ale anilor '90, masini care acum sunt aproape imposibil de vazut pe soselele din Romania. Unii le stiu pentru ca le-au condus, altii de la parintii sau altii doar din poze. Dar trebuie stiut ca Trabantul a fost o masina unica in toata lumea. Iata povestea sa.
Nume inspirat de la rusi
Trabant este numele unui autoturism fabricat de uzina VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau din Saxonia, in estul Germaniei de azi, incepand cu anul 1957. Pe atunci, imediat dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, partea estica a Germaniei era sub ocupatie ruseasca si se numea Republica Democrata Germania (RDG). De fapt, asa cum se intampla si in alte tari controlate de rusi, precum Yugoslavia, Ungaria, Polonia si Romania, totul se invartea in jurul comunismului.
Iar Trabant nu a facut exceptie. Numele Trabant inseamna "companion" sau "satelit" si a fost tradus in germana din rusa. In ruseste, cuvantul este Sputnik, un nume utilizat mult in domeniul spatial, fotografic si auto de catre rusi. Asa ca mica fabrica din Germania comunista l-a adoptat si a inceput sa produca automobile sub acest brand.
Tipic tarilor comuniste: lista de asteptare de ani de zile
Inca de la inceputul productiei, masinile Trabant erau extrem de cautate. Pentru ca in aceasta tara comunista nu erau permise importurile de Volkswagen de peste zid, din Republica Federala Germania, asa cum nu erau permise nici alte masini din vest. Nu e de mirare ca in timpul lansarii, masinile Trabant 500, primul model comercializat, s-a bucurat de un succes urias.
Cine comanda un Trabant trebuia sa astepte luni sau ani dupa el. Asa ca, de cele mai multe ori, un Trabant la mana a doua ajungea sa fie mai scump decat unul nou, din fabrica. Dar, la fel ca in Romania cu Daciile, proprietarii de Trabant aveau grija de masini, pentru ca reprezentau o investitie uriasa, le intretineau bine si se comportau ca niste bibelouri cu micile automobile. Nu degeaba, durata medie de viata a unui Trabant era de 28 de ani.
Trabant 500, prima masina de carton
In 1957, cand a fost lansat modelul Trabant P50, cunoscut mai bine sub numele de Trabant 500, acesta avea un motor in 2 timpi cu doua pistoane de 500 cmc care oferea in jur de 18 cp. Acest model s-a vandut cu succes pana in 1962, cand a fost lansat pe piata modelul urmator care s-a vandut pana in 1991, cand compania a incetat din viata.
Trabant 500 avea un rezervor de carburant de 20 de litri, montat sub capota fata, langa motor, dar pozitionat mai sus de acesta, pentru ca nu exista o pompa de benzina si trebuia ca benzina sa curga prin gravitatie. Din cauza ca intre motor si sofer era un rezervor de benzina, exista mereu riscul unui incendiu in caz de accident. In plus, soferul nu avea ceas indicator de nivel pentru carburant, ci avea doar o simpla joja.
In 1960 masina a fost "modernizata" si a primit din acelasi motor 2 cai in plus, acum avand 20. Insa per total, reteta masinii ieftine era aceeasi. Surprinzator pentru acea vreme este ca toate Trabanturile aveau suspensie independenta si tractiune fata, lucru destul de rar in acea perioada in care absolut toate Volkswagenurile aveau tractiune spate, de exemplu...
Trabantul modern, seria 600
In 1962, a fost lansat un nou model de Trabant numit P60 sau 600. Era acum dotat cu motor de 600 cmc care oferea 23 cp, o cutie de viteze sincronizata cu schimbator la volan, rezervor de 24 de litri si o noua infatisare cu mici modificari estetice. Caroseria era, la fel ca modelul anterior numit P50, realizata din carton presat. In rest, sasiul era din metal si motorul, tot cu 2 pistoane, functiona pe baza de amestec benzina cu ulei.
Toate modelele fabricate de Trabant, atat 500 sat si 600, erau in forma sedan sau break, dar numai cu 2 portiere laterale. Oricum, cine voia un Trabant in anii '60, trebuia sa astepte cateva luni bune pana cand masina ii ajungea acasa, din cauza comenzilor uriase si a exporturilor numeroase. Exact cum facea Dacia in epoca Ceausescu.
Trabant 601, cel mai popular dintre toate
Modelul 601 aparut in 1964 este cel mai cunoscut dintre toate. Pentru ca acest model, fara schimbari majore, a fost construit pana in 1991, anul in care compania germana a disparut de pe fata pamantului. Acesta este modelul intalnit des si pe strazile din Romania pana nu demult, realizat si el in varianta sedan sau break.
Trabant 601 era un model P60 cu facelift, forme mai dragute, o noua capota, faruri remodelate si un alt bord. Adica un facelift in toata regula. Insa motorul era acelasi, un 0.6 litri in 2 timpi care producea acum circa 26 cp si avea un consum cam de 7 litri la 100 de kilometri parcursi. Greutatea masinii era de sub 650 de kilograme si putea transporta pana la 5 persoane plus bagaje.
Ultimul Trabant avea motor de Volkswagen
In 1990, dupa ce a cazut Zidul Berlinului, fabrica Trabant a facut o intelegere cu uzina Volkswagen pentru a utiliza un motor de 1.1 litri de pe modelul Polo. Acest motor nou producea 45 de cp, cu mult peste orice motor original de Trabant, dar, mai important, era in 4 timpi si nu mai consuma asa de mult. Insa acest model lansat in 1990 a venit mult prea tarziu pentru a mai salva acest producator invechit, ce utiliza tehnologie veche de 33 de ani, iar modelul Trabant 1.1 a rezistat doar un an, pana cand productia a incetat de tot.
Trabantul e facut din Duroplast, un carton presat la cald
De la inceputul productiei, pana cand a disparut de pe piata, Trabanturile erau cunoscute drept masini de carton. De fapt, automobilele erau realizate dintr-o caroserie metalica de tip monococa, cu elemente exterioare realizate din Duroplast. Capota, portbagajul, plafonul, aripile si portierele aveau la exterior acest Duroplast, un carton presat din bumbac reciclat si presat la cald. Mai multe straturi de hartie si material textil erau puse intre doua folii si coapte intr-o presa pana cand luau forma dorita. Piesa astfel realizata era destul de rezistenta si se putea vopsi in culoarea dorita de client.
Fum mult si poluare de 4 ori peste limita europeana
Incepand cu 1989, vazandu-se eliberati de comunism, mii de nemti din est si-au incarcat masinile Trabant cu ce au apucat si au fugit spre vest, la rudele lor cu care nu s-au mai vazut de la construirea zidului. Pentru ca avea un motor in 2 timpi, micul Trabant scotea la fum ca o locomotiva, dar nu asta era neaparat problema masinii. Ci limitele impuse intre timp, legate de poluare, in alte tari, inclusiv in Germania de Vest. Asa ca multi au trebuit sa-si paraseasca Trabanturile la intrarea in tara, pentru ca acestea poluau de 4 ori mai mult decat limita admisa in 1989...
Trabantul in zilele noastre
In total, Trabant a vandut peste 3 milioane de automobile, majoritatea comercializate in tarile comuniste afiliate Rusiei. Dintre acestea mai supravietuiesc astazi destul de putine, dar destule incat sa fie o masina istorica, celebra, care uneste oameni. In tari precum Germania, Polonia, Austria, Statele Unite, Franta, Marea Britanie sau Romania exista cluburi speciale dedicate acestui model, se fac raliuri si se fac evenimente care celebreaza micuta masina din carton.
In zilele noastre, pentru ca vorbim de o masina destul de rara, dar istorica si mai degraba iconica, asa cum este un Volkswagen Beetle sau un Fiat 500, cine vrea sa cumpere un Trabant in stare impecabila trebuie sa scoata ceva bani din buzunar. De exemplu, un Trabant 601 nou, cu doar 20 de kilometri, poate fi cumparat acum pentru 14.000 de Euro. Insa suma este asa de mare pentru ca are valoare de muzeu, nu de folosit. Insa un Trabant 601 in stare buna, care poate fi utilizat, costa circa 2500-3000 de Euro.
Oricum, e clar ca un Trabi sau Trabantel, cum i se mai spune, a fost si a ramas o masina simpatica. O masina care a facut mobilitatea posibila in tarile comuniste, o masina istorica ce a schimbat vieti si care a marcat o importanta parte a vietii noastre. Speram doar ca intr-o zi, marca Trabant va reveni pe piata si ne va uimi cu un nou model low-cost, cel mai probabil electric, pentru a revolutiona, inca o data, domeniul si piata auto.
- Cablaj injectoare audi a4 b7 2.0 tdi a6 c6 bre blb passat b6... 100 Lei Mazda cx-5 2,2 2017 16900 € Opel corsa s-d 1,3 cdti 95 cp impecabil fara elemente... 4500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 € 0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei Opel corsa 1.2i 2003 499 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw passat 2.0diesel,euro5 2009 3900 €
- 0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
- Capac janta oe ford focus c-max 2003-2007 16" 1317880 165 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Opel astra 1.4 2010 5700 € 8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei 0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei
- 0445120125 0445120236 0445120029 0986435522 injector case ih... 650 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- 0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei Renault laguna 1.9dci 130 cp , xenon navi clima pilot 2007 2190 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Jante nissan qashqai, qasqai, juke, leaf, pulsar, 16”,... 2000 Lei
- 33800-2u000 continentl 338002u000 injector kia optima proceed... 600 Lei 0445110589 33800-2a610 0445110588 bosch injector hyundai kia... 600 Lei A6650170121 a6650170321 r04601d ejbr02601z delphi injectoare... 500 Lei
- Vw polo benzinar 2011 3500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Peugeot 307 sw peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica... 11000 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Saab 9-3 2.0t 175cp anniversary xenon clima piele euro 4 2006 2490 €