Povestea nebuniei italienesti: Alfa Romeo SZ sau cand cerul era limita

- O Alfa 75 cu haine noi
- Caroserie din plastic
- O masina ca un om
Au fost de-a lungul timpului cateva automobile-concept la care te uitai si iti spuneai ca nu au cum sa fie lansate pe piata in versiune de serie. Asa am ganditi si cand am vazut Nissanul Juke. Sau Toyota C-HR. Dupa care le-am vazut pe strada. Acum ma uit la o masina din anii '80 si nu imi vine sa cred nici acum ca niste italieni au construit-o si au vandut-o.
Alfa Romeo poate fi considerata marca celor mai frumoase automobile din lume. In anii '50 erau multe frumuseti cu 4 roti care lasau lumea cu gura cascata, mai ales realizate de Ferrari, Aston Martin sau Jaguar. Insa mereu era cate o Alfa mai frumoasa ca ele. Si in anii recenti lucrurile nu s-au schimbat. De exemplu, cand Ferrari se lauda cu modelul Enzo, Lamborghini cu Murcielago si Aston Martin cu DB9, Alfa a venit cu modelul 8C Competizione si toata lumea si-a revizuit conceptia asupra unei masini superbe.
Dar modelul de care vorbim acum, cu greu se poate incadra la masini deosebit de frumoase, intrate in istorie ca opere de arta cu volan si pedalier. Alfa Romeo a excelat, candva, la doua capitole: masini magnifice si masini absolut nebune, de domeniul fantasticului. Iar Alfa despre care vorbim aici, modelul SZ, face parte din a doua categorie.
SZ vine de la Sprint Zagato si a fost denumirea pe care inginerii Fiat au ales-o pentru varianta de serie a unui prototip lansat in 1989 la Salonul Auto de la Geneva, numit ES-30. Dupa doar cateva luni de la lansarea masinii-concept, automobilul de serie era gata. A fost desenat de catre Robert Opron, designer la Fiat, dupa care, de realizarea fizica a masinii s-a ocupat Zagato, un carosier independent situat aproape de uzina Alfa Romeo din Arese.
O Alfa 75 cu haine noi
Toata lumea este de acord ca Alfa Romeo 75 a fost ultima Alfa adevarata construita. Si nu este de mirare de ce: motor pozitionat in fata, tractiune spate, cutie montata deasupra puntii spate, suspensie DeDion si o tinuta de drum sportiva din cale afara. Ei bine, pe dedesubt, Alfa Romeo SZ era o Alfa 75 cu motorizarea de serie 3.0 V6, plus cateva modificari.
A fost pastrata cutia de tip "transaxle" in spate pentru un plus de stabilitate, frane cu disc pe toate rotile, cu discurile spate langa cutie, nu langa roata, platforma, puntile si toata mecanica. Insa spre deosebire de un 75, modelul SZ avea si cateva imbunatatiri, cum ar fi suspensiile luate de pe masina de circuit Alfa 75 si modificate de seful echipei Lancia de WRC, plus amortizoare Koni. Cu noua suspensie, se pare ca SZ era capabila sa obtina o aderenta in viraje care sa-i dea soferului forte gravitationale de peste 1.4 G.
In plus, pe langa modificarile la suspensii, motorul standard de 3.0 cu 6 pistoane a fost usor modificat si puterea obisnuita de 188 cp a fost crescuta la 210 cp. In rest, transmisia manuala cu 5 rapoarte a ramas, la fel si mare parte a interiorului. Insa partea radicala o constituia exteriorul.
Caroserie din plastic
Designul masinii a fost realizat de un designer de la Fiat, panourile caroseriei din plastic au fost construite de o fabrica numita Carplast, partea mecanica a fost realizata de Alfa Romeo si asamblarea finala facuta de Zagato. Pare complicat? Chiar este, dar asa se faceau lucrurile odinioara, nu ca acum, cand totul se face sub acelasi acoperis.
Nu poate spune nimeni despre Alfa Romeo SZ ca este o masina urata. Dar sigur nu va spune nimeni ca este vreo frumusete. Cuvantul potrivit ar fi nebuneasca, ciudata, halucinanta. Cert este ca atunci cand te uiti la masina asta, din orice unghi, nu intelegi mai nimic. Farurile triple mai sunt cum mai sunt, dar daca te uiti din laterale sau din spate, nu mai stii ce sa crezi. De exemplu, in spate, exista un singur stop lung si lat cat toata masina. Iar din laterale pare un VW Corrado pe steroizit, cu un eleron urias de Ford Escort RS Cosworth. Nimic nu pare sa fie normal, ba chiar unele linii sunt disproportionate. De exemplu, linia spoilerului din spate este mult mai sus ca linia pragurilor... De ce? Pentru ca se poate.
Si cu toate astea, aceasta masina ciudata reuseste sa ne fascineze. Pentru ca a fost fabricata si vanduta, iar astazi este un exemplar de colectie extrem de valoros. Dovada clara ca, uneori, lucrurile atat de ciudate reusesc sa se transforme intr-o adevarata obsesie.
Varianta decapotabila
Daca ai impresia ca SZ este o masina ciudata si lipsita de proportii, trebuie sa stii ca italienii s-au gandit ca este o idee buna sa o produca si intr-o versiunea decapotabila numita RZ, adica Roadster Zagato. Practic, au tras o linie si au spus: tot ce este mai sus de portiere trebuie sa dispara. Si asa s-a nascut varianta RZ care avea un plafon escamotabil textil care se rabata manual. In rest, caroseriile pareau identice, insa aveau cateva diferente la aripi, praguri si portbagaj.
Masina de colectie
Alfa Romeo SZ a fost fabricata in 1036 de unitati, dintre care 1035 de culoare rosie cu plafon gri si una singura neagra, construita special pentru Andrea Zagato, masina existand si astazi. In schimb, varianta decapotabila RZ a fost construita in numai 278 de unitati, fiind mult mai rara. Modelul roadster a fost disponibil in culoarea rosie cu piele interioara neagra, galbena cu interior negru sau neagra cu interior rosu. Nu e de mirare ca acest numar redus de automobile construite au facut in ultima vreme ca masina sa fie una de colectie. Si, din fericire pentru cei cu bani, nu este una foarte scumpa. De exemplu, un SZ impecabil cu istoric se vinde cu sume cuprinse intre 50.000 si 100.000 de Euro, in timp ce varianta RZ este ceva mai scumpa. Un pret destul de mic pentru o masina cum nu mai are nimeni pe strada.
O masina ca un om
Alfa Romeo SZ este genul acela de masina care in timp si-a cladit o aura speciala in jurul sau. Nu, nu este o masina frumoasa. Poate nici cea mai rapida. Insa are acel ceva care o face sa fie unica si capabila sa nasca pasiuni puternice. Este ca un om care te fascineaza, prin ce spune, prin ce face, prin felul in care arata, un om ce poate sa te bantuie si sa iti schimbe viata. Nu multe sunt masinile in stare sa faca asa ceva doar prin felul in care arata. Ei bine, Alfa Romeo SZ este una din ele.
-
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
-
Racitor ulei, ford fiesta 6, 1.5 tdci, ugjc (id:163955) 120 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Ornament bandou - toyota rav 4 2012 , 75605-0r030 177.61 Lei
-
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Set rulment roata ford transit ( lichidare de stoc) 200 Lei
Instalatie electrica motor bmw seria 3 e90/e91/e92/e93... 217 Lei
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
-
Motor mercedes 2,0 cdi 2018 cod 654920 w213 sau w205 2000 €
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
-
Pompa recirculare apa 8k0819147 / 8k0965561a audi a5 8t [2007... 150 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Tips ornament toba bmw e71 1700 Lei
-
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Amplificator b o original nou audi a4 8k a5 8t0035223t pe comanda 7200 Lei
Janta aliaj oe mercedes-benz 17" a25340105007x45 1200 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei


