Povestea nebuniei italienesti: Alfa Romeo SZ sau cand cerul era limita

- O Alfa 75 cu haine noi
- Caroserie din plastic
- O masina ca un om
Au fost de-a lungul timpului cateva automobile-concept la care te uitai si iti spuneai ca nu au cum sa fie lansate pe piata in versiune de serie. Asa am ganditi si cand am vazut Nissanul Juke. Sau Toyota C-HR. Dupa care le-am vazut pe strada. Acum ma uit la o masina din anii '80 si nu imi vine sa cred nici acum ca niste italieni au construit-o si au vandut-o.
Alfa Romeo poate fi considerata marca celor mai frumoase automobile din lume. In anii '50 erau multe frumuseti cu 4 roti care lasau lumea cu gura cascata, mai ales realizate de Ferrari, Aston Martin sau Jaguar. Insa mereu era cate o Alfa mai frumoasa ca ele. Si in anii recenti lucrurile nu s-au schimbat. De exemplu, cand Ferrari se lauda cu modelul Enzo, Lamborghini cu Murcielago si Aston Martin cu DB9, Alfa a venit cu modelul 8C Competizione si toata lumea si-a revizuit conceptia asupra unei masini superbe.
Dar modelul de care vorbim acum, cu greu se poate incadra la masini deosebit de frumoase, intrate in istorie ca opere de arta cu volan si pedalier. Alfa Romeo a excelat, candva, la doua capitole: masini magnifice si masini absolut nebune, de domeniul fantasticului. Iar Alfa despre care vorbim aici, modelul SZ, face parte din a doua categorie.
SZ vine de la Sprint Zagato si a fost denumirea pe care inginerii Fiat au ales-o pentru varianta de serie a unui prototip lansat in 1989 la Salonul Auto de la Geneva, numit ES-30. Dupa doar cateva luni de la lansarea masinii-concept, automobilul de serie era gata. A fost desenat de catre Robert Opron, designer la Fiat, dupa care, de realizarea fizica a masinii s-a ocupat Zagato, un carosier independent situat aproape de uzina Alfa Romeo din Arese.
O Alfa 75 cu haine noi
Toata lumea este de acord ca Alfa Romeo 75 a fost ultima Alfa adevarata construita. Si nu este de mirare de ce: motor pozitionat in fata, tractiune spate, cutie montata deasupra puntii spate, suspensie DeDion si o tinuta de drum sportiva din cale afara. Ei bine, pe dedesubt, Alfa Romeo SZ era o Alfa 75 cu motorizarea de serie 3.0 V6, plus cateva modificari.
A fost pastrata cutia de tip "transaxle" in spate pentru un plus de stabilitate, frane cu disc pe toate rotile, cu discurile spate langa cutie, nu langa roata, platforma, puntile si toata mecanica. Insa spre deosebire de un 75, modelul SZ avea si cateva imbunatatiri, cum ar fi suspensiile luate de pe masina de circuit Alfa 75 si modificate de seful echipei Lancia de WRC, plus amortizoare Koni. Cu noua suspensie, se pare ca SZ era capabila sa obtina o aderenta in viraje care sa-i dea soferului forte gravitationale de peste 1.4 G.
In plus, pe langa modificarile la suspensii, motorul standard de 3.0 cu 6 pistoane a fost usor modificat si puterea obisnuita de 188 cp a fost crescuta la 210 cp. In rest, transmisia manuala cu 5 rapoarte a ramas, la fel si mare parte a interiorului. Insa partea radicala o constituia exteriorul.
Caroserie din plastic
Designul masinii a fost realizat de un designer de la Fiat, panourile caroseriei din plastic au fost construite de o fabrica numita Carplast, partea mecanica a fost realizata de Alfa Romeo si asamblarea finala facuta de Zagato. Pare complicat? Chiar este, dar asa se faceau lucrurile odinioara, nu ca acum, cand totul se face sub acelasi acoperis.
Nu poate spune nimeni despre Alfa Romeo SZ ca este o masina urata. Dar sigur nu va spune nimeni ca este vreo frumusete. Cuvantul potrivit ar fi nebuneasca, ciudata, halucinanta. Cert este ca atunci cand te uiti la masina asta, din orice unghi, nu intelegi mai nimic. Farurile triple mai sunt cum mai sunt, dar daca te uiti din laterale sau din spate, nu mai stii ce sa crezi. De exemplu, in spate, exista un singur stop lung si lat cat toata masina. Iar din laterale pare un VW Corrado pe steroizit, cu un eleron urias de Ford Escort RS Cosworth. Nimic nu pare sa fie normal, ba chiar unele linii sunt disproportionate. De exemplu, linia spoilerului din spate este mult mai sus ca linia pragurilor... De ce? Pentru ca se poate.
Si cu toate astea, aceasta masina ciudata reuseste sa ne fascineze. Pentru ca a fost fabricata si vanduta, iar astazi este un exemplar de colectie extrem de valoros. Dovada clara ca, uneori, lucrurile atat de ciudate reusesc sa se transforme intr-o adevarata obsesie.
Varianta decapotabila
Daca ai impresia ca SZ este o masina ciudata si lipsita de proportii, trebuie sa stii ca italienii s-au gandit ca este o idee buna sa o produca si intr-o versiunea decapotabila numita RZ, adica Roadster Zagato. Practic, au tras o linie si au spus: tot ce este mai sus de portiere trebuie sa dispara. Si asa s-a nascut varianta RZ care avea un plafon escamotabil textil care se rabata manual. In rest, caroseriile pareau identice, insa aveau cateva diferente la aripi, praguri si portbagaj.
Masina de colectie
Alfa Romeo SZ a fost fabricata in 1036 de unitati, dintre care 1035 de culoare rosie cu plafon gri si una singura neagra, construita special pentru Andrea Zagato, masina existand si astazi. In schimb, varianta decapotabila RZ a fost construita in numai 278 de unitati, fiind mult mai rara. Modelul roadster a fost disponibil in culoarea rosie cu piele interioara neagra, galbena cu interior negru sau neagra cu interior rosu. Nu e de mirare ca acest numar redus de automobile construite au facut in ultima vreme ca masina sa fie una de colectie. Si, din fericire pentru cei cu bani, nu este una foarte scumpa. De exemplu, un SZ impecabil cu istoric se vinde cu sume cuprinse intre 50.000 si 100.000 de Euro, in timp ce varianta RZ este ceva mai scumpa. Un pret destul de mic pentru o masina cum nu mai are nimeni pe strada.
O masina ca un om
Alfa Romeo SZ este genul acela de masina care in timp si-a cladit o aura speciala in jurul sau. Nu, nu este o masina frumoasa. Poate nici cea mai rapida. Insa are acel ceva care o face sa fie unica si capabila sa nasca pasiuni puternice. Este ca un om care te fascineaza, prin ce spune, prin ce face, prin felul in care arata, un om ce poate sa te bantuie si sa iti schimbe viata. Nu multe sunt masinile in stare sa faca asa ceva doar prin felul in care arata. Ei bine, Alfa Romeo SZ este una din ele.
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei


