Povestea nebuniei italienesti: Alfa Romeo SZ sau cand cerul era limita

- O Alfa 75 cu haine noi
- Caroserie din plastic
- O masina ca un om
Au fost de-a lungul timpului cateva automobile-concept la care te uitai si iti spuneai ca nu au cum sa fie lansate pe piata in versiune de serie. Asa am ganditi si cand am vazut Nissanul Juke. Sau Toyota C-HR. Dupa care le-am vazut pe strada. Acum ma uit la o masina din anii '80 si nu imi vine sa cred nici acum ca niste italieni au construit-o si au vandut-o.
Alfa Romeo poate fi considerata marca celor mai frumoase automobile din lume. In anii '50 erau multe frumuseti cu 4 roti care lasau lumea cu gura cascata, mai ales realizate de Ferrari, Aston Martin sau Jaguar. Insa mereu era cate o Alfa mai frumoasa ca ele. Si in anii recenti lucrurile nu s-au schimbat. De exemplu, cand Ferrari se lauda cu modelul Enzo, Lamborghini cu Murcielago si Aston Martin cu DB9, Alfa a venit cu modelul 8C Competizione si toata lumea si-a revizuit conceptia asupra unei masini superbe.
Dar modelul de care vorbim acum, cu greu se poate incadra la masini deosebit de frumoase, intrate in istorie ca opere de arta cu volan si pedalier. Alfa Romeo a excelat, candva, la doua capitole: masini magnifice si masini absolut nebune, de domeniul fantasticului. Iar Alfa despre care vorbim aici, modelul SZ, face parte din a doua categorie.
SZ vine de la Sprint Zagato si a fost denumirea pe care inginerii Fiat au ales-o pentru varianta de serie a unui prototip lansat in 1989 la Salonul Auto de la Geneva, numit ES-30. Dupa doar cateva luni de la lansarea masinii-concept, automobilul de serie era gata. A fost desenat de catre Robert Opron, designer la Fiat, dupa care, de realizarea fizica a masinii s-a ocupat Zagato, un carosier independent situat aproape de uzina Alfa Romeo din Arese.
O Alfa 75 cu haine noi
Toata lumea este de acord ca Alfa Romeo 75 a fost ultima Alfa adevarata construita. Si nu este de mirare de ce: motor pozitionat in fata, tractiune spate, cutie montata deasupra puntii spate, suspensie DeDion si o tinuta de drum sportiva din cale afara. Ei bine, pe dedesubt, Alfa Romeo SZ era o Alfa 75 cu motorizarea de serie 3.0 V6, plus cateva modificari.
A fost pastrata cutia de tip "transaxle" in spate pentru un plus de stabilitate, frane cu disc pe toate rotile, cu discurile spate langa cutie, nu langa roata, platforma, puntile si toata mecanica. Insa spre deosebire de un 75, modelul SZ avea si cateva imbunatatiri, cum ar fi suspensiile luate de pe masina de circuit Alfa 75 si modificate de seful echipei Lancia de WRC, plus amortizoare Koni. Cu noua suspensie, se pare ca SZ era capabila sa obtina o aderenta in viraje care sa-i dea soferului forte gravitationale de peste 1.4 G.
In plus, pe langa modificarile la suspensii, motorul standard de 3.0 cu 6 pistoane a fost usor modificat si puterea obisnuita de 188 cp a fost crescuta la 210 cp. In rest, transmisia manuala cu 5 rapoarte a ramas, la fel si mare parte a interiorului. Insa partea radicala o constituia exteriorul.
Caroserie din plastic
Designul masinii a fost realizat de un designer de la Fiat, panourile caroseriei din plastic au fost construite de o fabrica numita Carplast, partea mecanica a fost realizata de Alfa Romeo si asamblarea finala facuta de Zagato. Pare complicat? Chiar este, dar asa se faceau lucrurile odinioara, nu ca acum, cand totul se face sub acelasi acoperis.
Nu poate spune nimeni despre Alfa Romeo SZ ca este o masina urata. Dar sigur nu va spune nimeni ca este vreo frumusete. Cuvantul potrivit ar fi nebuneasca, ciudata, halucinanta. Cert este ca atunci cand te uiti la masina asta, din orice unghi, nu intelegi mai nimic. Farurile triple mai sunt cum mai sunt, dar daca te uiti din laterale sau din spate, nu mai stii ce sa crezi. De exemplu, in spate, exista un singur stop lung si lat cat toata masina. Iar din laterale pare un VW Corrado pe steroizit, cu un eleron urias de Ford Escort RS Cosworth. Nimic nu pare sa fie normal, ba chiar unele linii sunt disproportionate. De exemplu, linia spoilerului din spate este mult mai sus ca linia pragurilor... De ce? Pentru ca se poate.
Si cu toate astea, aceasta masina ciudata reuseste sa ne fascineze. Pentru ca a fost fabricata si vanduta, iar astazi este un exemplar de colectie extrem de valoros. Dovada clara ca, uneori, lucrurile atat de ciudate reusesc sa se transforme intr-o adevarata obsesie.
Varianta decapotabila
Daca ai impresia ca SZ este o masina ciudata si lipsita de proportii, trebuie sa stii ca italienii s-au gandit ca este o idee buna sa o produca si intr-o versiunea decapotabila numita RZ, adica Roadster Zagato. Practic, au tras o linie si au spus: tot ce este mai sus de portiere trebuie sa dispara. Si asa s-a nascut varianta RZ care avea un plafon escamotabil textil care se rabata manual. In rest, caroseriile pareau identice, insa aveau cateva diferente la aripi, praguri si portbagaj.
Masina de colectie
Alfa Romeo SZ a fost fabricata in 1036 de unitati, dintre care 1035 de culoare rosie cu plafon gri si una singura neagra, construita special pentru Andrea Zagato, masina existand si astazi. In schimb, varianta decapotabila RZ a fost construita in numai 278 de unitati, fiind mult mai rara. Modelul roadster a fost disponibil in culoarea rosie cu piele interioara neagra, galbena cu interior negru sau neagra cu interior rosu. Nu e de mirare ca acest numar redus de automobile construite au facut in ultima vreme ca masina sa fie una de colectie. Si, din fericire pentru cei cu bani, nu este una foarte scumpa. De exemplu, un SZ impecabil cu istoric se vinde cu sume cuprinse intre 50.000 si 100.000 de Euro, in timp ce varianta RZ este ceva mai scumpa. Un pret destul de mic pentru o masina cum nu mai are nimeni pe strada.
O masina ca un om
Alfa Romeo SZ este genul acela de masina care in timp si-a cladit o aura speciala in jurul sau. Nu, nu este o masina frumoasa. Poate nici cea mai rapida. Insa are acel ceva care o face sa fie unica si capabila sa nasca pasiuni puternice. Este ca un om care te fascineaza, prin ce spune, prin ce face, prin felul in care arata, un om ce poate sa te bantuie si sa iti schimbe viata. Nu multe sunt masinile in stare sa faca asa ceva doar prin felul in care arata. Ei bine, Alfa Romeo SZ este una din ele.
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei


