Povestea nebuniei italienesti: Alfa Romeo SZ sau cand cerul era limita

- O Alfa 75 cu haine noi
- Caroserie din plastic
- O masina ca un om
Au fost de-a lungul timpului cateva automobile-concept la care te uitai si iti spuneai ca nu au cum sa fie lansate pe piata in versiune de serie. Asa am ganditi si cand am vazut Nissanul Juke. Sau Toyota C-HR. Dupa care le-am vazut pe strada. Acum ma uit la o masina din anii '80 si nu imi vine sa cred nici acum ca niste italieni au construit-o si au vandut-o.
Alfa Romeo poate fi considerata marca celor mai frumoase automobile din lume. In anii '50 erau multe frumuseti cu 4 roti care lasau lumea cu gura cascata, mai ales realizate de Ferrari, Aston Martin sau Jaguar. Insa mereu era cate o Alfa mai frumoasa ca ele. Si in anii recenti lucrurile nu s-au schimbat. De exemplu, cand Ferrari se lauda cu modelul Enzo, Lamborghini cu Murcielago si Aston Martin cu DB9, Alfa a venit cu modelul 8C Competizione si toata lumea si-a revizuit conceptia asupra unei masini superbe.
Dar modelul de care vorbim acum, cu greu se poate incadra la masini deosebit de frumoase, intrate in istorie ca opere de arta cu volan si pedalier. Alfa Romeo a excelat, candva, la doua capitole: masini magnifice si masini absolut nebune, de domeniul fantasticului. Iar Alfa despre care vorbim aici, modelul SZ, face parte din a doua categorie.
SZ vine de la Sprint Zagato si a fost denumirea pe care inginerii Fiat au ales-o pentru varianta de serie a unui prototip lansat in 1989 la Salonul Auto de la Geneva, numit ES-30. Dupa doar cateva luni de la lansarea masinii-concept, automobilul de serie era gata. A fost desenat de catre Robert Opron, designer la Fiat, dupa care, de realizarea fizica a masinii s-a ocupat Zagato, un carosier independent situat aproape de uzina Alfa Romeo din Arese.
O Alfa 75 cu haine noi
Toata lumea este de acord ca Alfa Romeo 75 a fost ultima Alfa adevarata construita. Si nu este de mirare de ce: motor pozitionat in fata, tractiune spate, cutie montata deasupra puntii spate, suspensie DeDion si o tinuta de drum sportiva din cale afara. Ei bine, pe dedesubt, Alfa Romeo SZ era o Alfa 75 cu motorizarea de serie 3.0 V6, plus cateva modificari.
A fost pastrata cutia de tip "transaxle" in spate pentru un plus de stabilitate, frane cu disc pe toate rotile, cu discurile spate langa cutie, nu langa roata, platforma, puntile si toata mecanica. Insa spre deosebire de un 75, modelul SZ avea si cateva imbunatatiri, cum ar fi suspensiile luate de pe masina de circuit Alfa 75 si modificate de seful echipei Lancia de WRC, plus amortizoare Koni. Cu noua suspensie, se pare ca SZ era capabila sa obtina o aderenta in viraje care sa-i dea soferului forte gravitationale de peste 1.4 G.
In plus, pe langa modificarile la suspensii, motorul standard de 3.0 cu 6 pistoane a fost usor modificat si puterea obisnuita de 188 cp a fost crescuta la 210 cp. In rest, transmisia manuala cu 5 rapoarte a ramas, la fel si mare parte a interiorului. Insa partea radicala o constituia exteriorul.
Caroserie din plastic
Designul masinii a fost realizat de un designer de la Fiat, panourile caroseriei din plastic au fost construite de o fabrica numita Carplast, partea mecanica a fost realizata de Alfa Romeo si asamblarea finala facuta de Zagato. Pare complicat? Chiar este, dar asa se faceau lucrurile odinioara, nu ca acum, cand totul se face sub acelasi acoperis.
Nu poate spune nimeni despre Alfa Romeo SZ ca este o masina urata. Dar sigur nu va spune nimeni ca este vreo frumusete. Cuvantul potrivit ar fi nebuneasca, ciudata, halucinanta. Cert este ca atunci cand te uiti la masina asta, din orice unghi, nu intelegi mai nimic. Farurile triple mai sunt cum mai sunt, dar daca te uiti din laterale sau din spate, nu mai stii ce sa crezi. De exemplu, in spate, exista un singur stop lung si lat cat toata masina. Iar din laterale pare un VW Corrado pe steroizit, cu un eleron urias de Ford Escort RS Cosworth. Nimic nu pare sa fie normal, ba chiar unele linii sunt disproportionate. De exemplu, linia spoilerului din spate este mult mai sus ca linia pragurilor... De ce? Pentru ca se poate.
Si cu toate astea, aceasta masina ciudata reuseste sa ne fascineze. Pentru ca a fost fabricata si vanduta, iar astazi este un exemplar de colectie extrem de valoros. Dovada clara ca, uneori, lucrurile atat de ciudate reusesc sa se transforme intr-o adevarata obsesie.
Varianta decapotabila
Daca ai impresia ca SZ este o masina ciudata si lipsita de proportii, trebuie sa stii ca italienii s-au gandit ca este o idee buna sa o produca si intr-o versiunea decapotabila numita RZ, adica Roadster Zagato. Practic, au tras o linie si au spus: tot ce este mai sus de portiere trebuie sa dispara. Si asa s-a nascut varianta RZ care avea un plafon escamotabil textil care se rabata manual. In rest, caroseriile pareau identice, insa aveau cateva diferente la aripi, praguri si portbagaj.
Masina de colectie
Alfa Romeo SZ a fost fabricata in 1036 de unitati, dintre care 1035 de culoare rosie cu plafon gri si una singura neagra, construita special pentru Andrea Zagato, masina existand si astazi. In schimb, varianta decapotabila RZ a fost construita in numai 278 de unitati, fiind mult mai rara. Modelul roadster a fost disponibil in culoarea rosie cu piele interioara neagra, galbena cu interior negru sau neagra cu interior rosu. Nu e de mirare ca acest numar redus de automobile construite au facut in ultima vreme ca masina sa fie una de colectie. Si, din fericire pentru cei cu bani, nu este una foarte scumpa. De exemplu, un SZ impecabil cu istoric se vinde cu sume cuprinse intre 50.000 si 100.000 de Euro, in timp ce varianta RZ este ceva mai scumpa. Un pret destul de mic pentru o masina cum nu mai are nimeni pe strada.
O masina ca un om
Alfa Romeo SZ este genul acela de masina care in timp si-a cladit o aura speciala in jurul sau. Nu, nu este o masina frumoasa. Poate nici cea mai rapida. Insa are acel ceva care o face sa fie unica si capabila sa nasca pasiuni puternice. Este ca un om care te fascineaza, prin ce spune, prin ce face, prin felul in care arata, un om ce poate sa te bantuie si sa iti schimbe viata. Nu multe sunt masinile in stare sa faca asa ceva doar prin felul in care arata. Ei bine, Alfa Romeo SZ este una din ele.
-
Dezmembrez skoda octavia iv 1.0 tsi 110 cai cutie manuala 6...
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
-
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Mazda 6 diesel 2013 6500 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
-
Dezmembrez peugeot boxer 3 maxi frigorific 2.0 hdi ahn euro 6
Vw golf benzina 2010 2901 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Droser,calculator,balast, modul led mercedes cod a2479003403 700 Lei
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
-
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Dezmembrez mercedes-benz w167 gle 350 de 4matic hybrid...
Dezmembrez fiat talento/renault trafic 3/opel vivaro b 1.6 dci...
-
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
-
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Pachet exterior compatibil cu mercedes vito / v class w447... 3999 Lei
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
-
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Droser calculator modul far led mercedes w247,glc w253,gle... 500 Lei
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10200 €
-
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €


