Povestea primei cutii automate din lume: HydraMatic, transmisia care a schimbat istoria

- 4 viteze inainte si marsarier
- Tancuri automate pe timp de Razboi
- De la HydraMatic la Turbo Hydra-Matic
Nu sunt multi cei care stiu ca, in timp ce in Europa se desfasura cel de-Al Doilea Razboi Mondial, americanii de la General Motors scoteau pe piata primul automobil de serie cu transmisie automata. Aceasta se numea Hydramatic si a fost montata pe Oldsmobile Series 70, masina care a intrat in istorie drept prima produsa in serie cu transmisie automata.
Incepand cu anii '20, producatorii de automobile au inceput sa se gandeasca cum poate conduce un sofer fara sa schimbe treptele de viteza. Nu trebuie sa uitam ca in acea perioada, cutiile nu aveau vitezele sincronizate si era un adevarat chin sa faci schimbarea usor, fara zgomote mari de fier pe fier. Adica inginerii vremii nu se gandeau la cum sa faca cutiile manuale mai bune si mai usor de folosit, ci mai degraba la a renunta complet la ele.
4 viteze inainte si marsarier
Primul prototip de cutie automata s-a numit Vulcan si a fost realizata in Germania. Avea doua viteze si un convertor de cuplu, dar nu a intrat niciodata in productie. Au urmat cutiile semi-automate, care nu mai aveau levier de schimbare a treptelor, dar aveau inca pedala de ambreiaj. Asa s-a nascut transmisia AST, adica Automatic Safety Transmission, montata incepand cu 1937 pe modele Oldsmobile si Buick, o cutie care avea pedala de ambreiaj si functiona destul de... dificil. Adica intre prima si a doua treapta nu era nevoie sa calci ambreiajul, schimbarea se facea automat, dar intre a doua si a treia, sau intre a treia si a patra, trebuia sa calci pedala de ambreiaj, moment in care se schimba si viteza... Nu e de mirare ca genul acesta de cutie nu a rezistat prea mult.
Insa din prototipul nemtilor de la Vulcan si din experientele transmisiilor semi-automate, a inceput un nou proiect finalizat in 1938. Era o cutie complet automata, care renunta total la pedala de ambreiaj, o cutie asa cum este ea si azi. A fost dezvoltata de inginerii de la General Motors, care au numit-o HydraMatic. Numele venea de la faptul ca era o cutie hidraulica, iar cuplarea se facea prin intermediul unui vascocuplaj ud, nu prin frecare uscata.
Prima varianta de cutie automata HydraMatic
HydraMatic avea 4 viteze inainte si marsarier iar schimbarea se facea cu ajutorul unor angrenaje planetare hidraulice, complet automat, atunci cand intr-o viteza turatia atingea cuplu maxim. Desi nu avea un convertor de cuplu, precum prototipul Vulcan, element care multiplica puterea motorului, ci doar un cuplaj lichid, HydraMatic s-a dovedit a fi o solutie destul de buna si fiabila.
Prima cutie de viteze automata din lume era foarte asemanatoare cu cele moderne din zilele noastre. Avea un levier la volan prin care soferul schimba in pozitiile Drive, Neutral si Reverse, iar in loc de Park-ul de azi, soferul, dupa ce oprea motorul, baga levierul in Reverse si cupla o parghie, blocand astfel masina pe loc.
Oldsmobile, marca aleasa sa fie cobai
Optiunea astfel nascuta, numita HydraMatic Drive, a inceput sa fie montata pe masini Oldsmobile fabricate incepand cu mai 1939. Primele modele automate au ajuns la clienti in luna octombrie a aceluiasi an, General Motors alegand marca Oldsmobile pentru a scoate pe piata aceasta noutate inedita, din mai multe motive. In primul rand, nu era clar daca publicul va primi pozitiv aceasta cutie automata, asa ca sefii GM voiau sa faca un test direct pe consumatori. Oldsmobile, spre deosebire de Cadillac, era un brand auto mai accesibil, care producea mai multe exemplare de masini, asa ca si-ar fi permis un esec, daca noua cutie se dovedea a fi o inventie prosteasca.
HydraMatic isi facea reclama spunand ca este "cea mai mare inventie dupa starterul automat". Si, chiar daca era o chestie noua, in 1940, cine voia o cutie automata platea numai 57 de dolari. Insa in 1941, vazand ca se bucura de succes, Oldsmobile a cerut cate 100 de dolari pentru aceasta extra-optiune, dar o facea disponibila pe toate modelele vandute, inclusiv pe cele mai ieftine. Mai mult, cei de la Cadillac, colegi de grup, au inceput si ei sa vanda masini echipate cu HydraMatic.
Tancuri automate pe timp de Razboi
Desi in Europa Razboiul incepuse deja, in momentul in care americanii cumparau deja masini automate, in februarie 1942, cand s-a alaturat si America efortului militar impotriva lui Hitler, productia de autoturisme s-a oprit. Insa General Motors a continuat sa faca vehicule militare, pe care a pus cutii HydraMatic. Camioane cu roti si senile au fost dotate cu transmisii automate, cuplate la motoare Cadillac, fiind foarte apreciate pe terenurile accidentate.
Interesant este ca in uzinele General Motors, pe timp de Razboi, s-au fabricat si tancuri. Doua dintre acestea, celebrul M5 Stuart si M24 Chaffee, au fost si ele echipate cu transmisii automate. In cazul lui M5 Stuart, erau doua cutii HydraMatic, cuplate la doua motoare Cadillac V8. Si, imediat dupa finalizarea luptelor, General Motors nu a ezitat si a inceput sa-si faca reclama si mai agresiva la cutiile de viteza automate, spunand ca au fost "testate pe campul de lupta".
Cutii automate pentru toata lumea
Incepand cu 1948, marca Pontiac a inceput sa vanda modele cu transmisia automata HydraMatic, oferita optional. Dar peste 70% din masinile Pontiac vandute in acel an au fost dotate cu asa ceva, semn ca publicul aprecia din ce in ce mai mult lipsa pedalei de ambreiaj. Alte doua marci din grup, Buick si Chevrolet, au inceput sa lucreze la o transmisie automata proprie, dar alti producatori au preferat sa cumpere cutia direct de la GM si sa o puna pe masinile lor.
Daca deja in 1949 fusesera vandute peste 1 milion de cutii automate, deja incepand cu 1950, marci precum Hudson, Nash, Nash Rambler, Frazer, Kaiser, Willys si Lincoln aveau cutii HydraMatic instalate pe masinile lor de volum.
In 1952, englezii de la Rolls-Royce au semnat o colaborare cu General Motors si, pana in 1967, si-au echipat modele de Rolls-Royce si Bentley cu cutiile HydraMatic americane. Intre timp insa, tot mai multi producatori au inceput sa faca propriile cutii, mai rafinate, mai fiabile si mai rezistente decat prima cutie automata din lume, nascuta in 1938.
Rolls-Royce Corniche, unul din modelele care aveau cutie HydraMatic in varianta standard
De la HydraMatic la Turbo Hydra-Matic
Prima cutie automata s-a comercializat masiv pana in anii '60, fiind vanduta in zeci de milioane de automobile. In paralel cu HydraMatic, si alti producatori au inceput sa isi faca propriile transmisii automate. De exemplu, Buick Dynaflow, Chevrolet Powerglide, cutii cu doua viteze, Ford-o-Matic, Packard Ultramatic, Chryser TorqueFlite sau Ford Cruise-o-Matic.
Vazandu-se in fata unei competitii care producea cutii tot mai rafinate, care schimbau treptele elegant, cei de la General Motors au transformat clasica transmisie HydraMatic intr-un produs din ce in ce mai bun. Asa s-a nascut Jetaway Hydra-Matic, urmata de Roto Hydramatic, care avea trei viteze, dupa care, Turbo Hydra-Matic, cea din urma fiind ultima evolutie a primei cutii automate de viteze care s-a produs din anii '60, pana in anii '90.
In cele din urma, numele HydraMatic a disparut din peisaj. Dar a fost si a ramas numele primei cutii automate din lume, produsa in numar mare, la scara larga. Putem spune ca General Motors a fost pionierul in domeniul transmisiilor automate care a dat startul dezvoltarii acestui domeniu intr-un ritm alert. Oricum, nu degeaba, si acum, in Statele Unite, 19 din 20 de masini vandute au o cutie automata. Pentru ca de la americani a plecat toata aceasta frenezie "automata", toata aceasta cursa dupa confort si libertate, pe care incepem si noi sa o gasim, incet, incet, in dorinta noastra de a renunta la ambreiaj.
-
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
0445010414 55253490 55243307 bosch pompa inalta presiune... 1000 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei
Jante aliaj 17 zoll originale audi q5 / mercedes / vw/ seat /... 2000 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale opel astra h 1000 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
42609705 3110100000000x compressor a/c chevrolet bolt ev opel... 2500 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei


