Povestea primului automobil din Romania care circula in 1889

- Barbu Bellu, primul sofer al Romaniei
- Automobilul avea motor cu combustie interna
- Peugeot-Serpollet avea 4 locuri si numai 4 cp
O poveste cu aroma medievala circula pe internet. Este o poveste pe cat de interesanta, pe atat de reala. O poveste care ne spune cateva detalii despre primul automobil care a circulat in Romania in 1889, acum 125 de ani. Aceasta era un Peugeot si i-a apartinut baronului Bellu.
Şi, în toamna lui 1889, Barbu Bellu, baronul Barbu Bellu, aduce pentru prima oară în Capitală, pentru prima oară în oraşul lui Bucur, întîiul automobil. E un Peugeot cu patru locuri, tot atâţia cai putere. Cine a fost Barbu Bellu?
Fara indoiala, cand auzi acest nume, te duci cu gandul la cel mai mare cimitir din Romania. Si pe buna dreptate aceasta asociere! El a donat 28 de hectare de teren pentru extinderea cimitirului. Cel de-al doilea fiu al lui Alexandru Bellu, Barbu Bellu (1825-1900) era baron austriac (mostenise titlul de la unchiul sau Constantin Bellios, care-l primise in 1817, de la imparatul Francisc I), dar a detinut si inalte demnitati publice si domnesti, ca aproape toti cei din neamul lui, incepand cu cea de paharnic si continuand cu cea de membru al Curtii de Apel, deputat, ministru al Cultelor, ministru al Dreptatii, senator.
Si-a facut studiile in jurul anului 1843 in Grecia, iar din 1850 a devenit judecator la tribunalul judetului Ilfov, din 1852, conducand institutia respectiva. In 1856 a fost numit procuror la Curtea de Arges. La 7 februarie 1862, Barbu Bellu a devenit Ministru al Culturii, functie din care a demisionat la 24 iunie 1862, dupa asasinarea primului ministru, Barbu Catargiu, varul sau. Apoi, pentru timp de aproape doua luni (14 iunie - 8 august 1863), a ocupat functia de ministru al Justitiei (Dreptatii) in Guvernul Nicolae Cretulescu.
A fost membru al Parlamentului, din partea judetului Muscel, in 1859, 1861 si 1864. In 1866, imparatul austriac Francisc Iosif i-a acordat titlul de baron. Dupa abdicarea lui Alexandru Ioan Cuza, Barbu Bellu s-a retras din viata publica, dar a ramas unul din cei mai bogati oameni ai Romaniei.
Mai jos urmeaza o poveste ce dateaza din 1890, scrisa de un jurnalist de la un ziar bucurestean necunoscut. O poveste care ne arata o vreme in care politicienii se gandeau la nevoile oamenilor iar cei bogati nu voiau a epata intr-o vreme in care lumea era saraca.
E fum, fum gros de havană la "Capşa". Muşterii, buluc.Grigore, patriarhul locului, e în culmea fericirii. Tocmai ce a venit de la Paris, unde a luat medalia de aur. Şi-a chemat toţi prietenii şi s-au pus pe chefuit. Uite-l pe Pake Protopopescu, primarele. De-a dreapta sa stă Alexandru Marghiloman, cel mai mare băutor de cafea. "Domnilor, aş vrea să vă cer povăţuiala într-o istorioară ce nu-mi dă pace de niscavai vreme. Vreţi să urcăm puţin, la loc cu linişte?"
A vorbit Barbu Bellu, boier aromân de neam nobil. E absolvinte de Drept, judecător la Tribunalul cel Mare, fost Ministru al Culturii şi al Justiţiunii. Cînd monstruoasa coaliţie l-a îndepărtat pe Cuza, s-a retras din politichie. E boierul care-a cedat 28 de hectare din grădina sa pentru cimitir.
"Aş vrea să mă consultez cu înţelepciunile voastre. La Paris, domnii Armand Peugeot şi Leon Serpollet au creat un fel de trăsură cu motor, automobil îi spune. Doresc să aduc această invenţie aici, la Bucureşti, dar nu ştiu ce-ar spune oamenii. Să nu crează că voiu a epata, într-o urbe în care mulţi sunt nevoiaşi." Vorbeşte Protopopescu. "Dragă domnule, invenţiunea asta e un pas firesc în evoluţiune. Va putea înlocui caii, vom ajunge mai repede la treburile noastre. Ad-o aici!"
Şi, în toamna lui 1889, Barbu Bellu, baronul Barbu Bellu, aduce pentru prima oară în Capitală, pentru prima oară în oraşul lui Bucur, întîiul automobil. E un Peugeot cu patru locuri, tot atâţia cai putere. Unii-ş fac cruci largi, alţii cască ochii mari, iar Bellu prinde 18 km/h. Lîngă Tour Eiffelul proaspăt ridicat, Peugeot s-a găsit cu Daimler şi, împreună, au echipat "minunea" cu motor cu explozie. Dăscălimea, popa şi moflujii ies pe străzile pietruite, iar botezul vine logic. "E o trăsură cu patru locuri", se aude peste tot. Sînt doar una, doua, trei, patru astfel de modele în toată lumea, iar unul e aici, în Micul Paris. Portbagajul e în faţă şi însemnează, de fapt, o geantă. Umbrela pentru ploaie e la locul ei, avem faruri, un levier lung pe post de frînă, transmisia se face cu lanţ, ca la bicicletă, zgomotul e destul de mare, dar ce mai contează? Nu există un organism care să înscrie maşina, dar, parcă, nici asta nu e prea important. Oricum era singura!
La moartea sa, în 1900, ziarele vremii aveau să scrie: "Se stinse Baronul Bellu, cel cu automobelu".
-
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
Far xenon audi a4 b6 - dr 8e0941004p / 8e0941030t / complet... 350 €
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
Macara electrica usa spate stanga mercedes-benz e-class... 200 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
Oglinda cu rabatare stanga mercedes w212 e-class 600 Lei
-
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
-
Scut motor/cutie/lateral prag audi a4 b6 b7 stanga dreapta 100 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei
-
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Macara electrica usa spate stanga audi a6 (2018->) [c8, 4k]... 400 Lei
-
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
-
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
Dacia duster dci 2022 12750 €
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei


