Povestea seriei legendare care ne-a marcat copilaria: "Getaway in Stockholm", chintesenta curselor ilegale

Povestea seriei legendare care ne-a marcat copilaria: "Getaway in Stockholm", chintesenta curselor ilegale
  • Filmele complete mai jos
  • Ultimul episod dateaza din 2009
  • Ar putea urma si alte episoade
Distribuie pe Facebook

Se intampla in anul 2000, cand romanii inca nu simteau gustul internetului in propriile apartamente de bloc. Se intampla cu un an inainte de aparitia primului film Fast and Furious. Si se intampla intr-un moment in care tuningul din Romania exploda la cote maxime. Atunci a aparut primul Getaway in Stockholm care a dat lumea peste cap.

In 2000, adica acum aproape 17 ani, cele mai spectaculoase masini din Romania erau Calibra si Pisica, iar cine avea un BMW E46 era vazut cu adevarat un baiat de bani gata. Insa pasiunea pentru tuning si curse era deja implementata in randul unui grup restrans de oameni care se aduna prin diferite zone ale Bucurestiului si facea curse ilegale. Lumea nu avea telefoane mobile, se discuta fata in fata, iar internetul era un miraj intalnit doar la coltul blocului, in cate un Net-Cafe obscur, care iti lua 50.000 de lei pe o ora de navigare.

Acum 17 ani aparea primul film din seria Getaway in Stockholm. Un film de care noi, romanii, am auzit abia 3 ani mai tarziu, cand a luat nastere comunitatea 4Tuning. Intre timp, internetul a ajuns in dormitoarele noastre prin intermediul retelelor de carier, iar pasionatii fenomenului tuning au inceput sa comunice mult mai usor.

Intr-o epoca in care nu auzise nimeni de HD sau de Full HD, cand televizoarele aveau un fund mai mare decat un vas de toaleta, si, apropo, Kim Kardashian era doar o fatuca nasoala careia ii mirosea mana a bara de autobuz, cel mai spectaculos film pe care il vedeam noi, iubitorii de viteza din Romania, era filmat in capitala Suediei si ne arata un Porsche 930 Turbo modificat.

Realitatea bate intotdeauna fictiunea - episodul pilot

Cu mult inainte sa stie lumea de Youtube si inainte sa apara camerele GoPro, cativa suedezi s-au gandit la ceva ce a revolutionat lumea filmului amator, dar si a curselor ilegale de masini. In 2000 erau deja cateva site-uri care hostau filme scurte, iar primul GIS (Getaway in Stockholm) acolo a aparut. Si i s-a dus repede faima, iar vitezomani din intreaga scandinavie doreau sa-l vada, auzind din zvonuri ca e vorba de o filmare reala cu o masina care goneste pe strazile unui oras chiar si cu peste 300 de kilometri la ora.

Primul episod dureaza putin peste 10 minute si ne arata o filmare din diferite unghiuri, dar nu cu masina intreaga, de la bordul unui Porsche 930 Turbo. Este o filmare facuta de niste amatori, fara efecte, fara editare multa. Dar care arata lumii la acea vreme ceva ce nu mai vazuse nimeni, de la C'etait un Rendez-Vous, clipul din 1976 cu un presupus Ferrari ce alearga prin Paris: viteza curata in cea mai pura forma.

Cererea a crescut, asa ca lumea a inceput sa copieze filmul pe CD si sa-l plimbe de colo-colo, pana cand a devenit cel mai popular film in randul iubitorilor de masini, viteza si curse ilegale. Milioane de pasionati din toata lumea erau intrigati de sofer, care nu isi arata identitatea, dar si de curajul acestuia care fugea de politie... Toata lumea voia continuarea si era fermecata de realismul clipului. Asa a luat nastere si sloganul seriei Getaway in Stockholm: Realitatea bate intotdeauna fictiunea.

GIS devine profitabil in episodul 2 - o Supra se ia la intrecere cu un Escort RS Cosworth

Dupa cererea uriasa a unei urmari la prima parte, dar mai ales datorita promovarii pe care si-a facut-o filmul gratuit in urma stirilor televizate si a campaniei politiei care a jurat sa-l gaseasca pe sofer, un an mai tarziu a aparut partea a doua. In filmul care acum dureaza 26 de minute si e compus din doua parti, se intrec o Toyota Supra de 480 cp si un Ford Escort RS Cosworth de 450 cp. Insa filmul nu a mai aparut online, ci a fost scos la vanzare pe CD.

Episodul 2 este semnat de Mr. X, cel care a realizat intreaga serie, insa identitatea sa reala nu se cunoate nici pana in ziua de azi. Tot el conducea Supra iar Mr. Y conducea Fordul. A fost nevoie de o filmare mai lunga, pentru a putea face un film capabil sa fie vandut in toata lumea. Din cele 26 de minute, cam 20 sunt cu alergatura dintre cele doua masini care ating si 300 km/h in oras, iar restul, finalul, este cu o compilatie de clipuri de la evenimente auto din Suedia.

Getaway in Stockholm 2 s-a vandut in toata lumea, dar cu toate astea, identitatea soferilor si a producatorilor a ramas anonima. In acest episod a fost devaluit si sponsorul seriei, site-ul Zatzy.com, dar au luat nastere si doua simboluri care ne-au marcat copilaria: bebelusul care accelereaza si conduce inca din burta mamei, de la inceputul filmului, si placuta de inmatriculare pe care scrie IT'S FUN!

Getaway in Stockholm

Honda NSX, vedeta celui de-al 3-lea episod

In episodul 3 care a aparut in 2002, Mr. X isi lasa Toyota Supra intr-un garaj si se urca intr-o Honda NSX cu motor modificat. Pentru acest film, producatorii au folosit 10 camere, o echipa numeroasa care a contribuit la filmare, dar si un elicopter si o barca de viteza. In plus, se vede clar evolutia de la an la an in ceea ce priveste editarea video si calitatea imaginii. Iar la finalul celor 20 de minute de viteza si adrenalina cu Honda NSX, se vede si interesul suedezilor pentru a face bani si pentru a strange sponsori, cand se spune ca masinile folosesc doar anvelope Yokohama.

Episodul 4 - Corvette vs. Honda NSX

In 2003 a aparut urmatorul film din seria Getaway in Stockholm. Acesta este cel mai lung dintre toate si are aproape 60 de minute. Este genul de film care te face sa te afunzi in scaun, sa dai castile la maxim si sa urmaresti 57 de minute de viteza si adrenalina curata. Mai ales cand e vorba de o Honda NSX condusa de Mr. X si de un Chevrolet Corvette C5 cabriolet condus de Mr. Y. Si acest film a fost disponibil spre vanzare pe DVD in toata lumea, dar succesul nu a fost cel de care s-au bucurat primele 3 parti.

Getaway in Stockholm

Episodul 5 - Mazda RX-7 si restul lumii

In 2004 apare episodul 5 care o are in prim-plan pe frumoasa Mazda RX-7. O masina care aparuse cu cativa ani in urma in filmul Fast and Furious si care nu mai avea nevoie de nicio prezentare. Filmul dureaza doar 23 de minute si ne arata atat o goana la viteza mare prin oras, cat si diverse curse ilegale impotriva unui BWM M3 Turbo, unei Honda Civic Type-R si a unui Subaru Impreza STI. Acum reapare Toyota Supra din al doilea episod, insa nu mai este personaj principal.

Getaway in Stockholm

Dodge Viper GTS vs. Porsche 911 GT3

Episodul cu numarul 6 apare in 2005 si este printre cele mai lucrate. Se vede ca pentru acest episod producatorii au avut parte de un buget mai mare. Aici, Mr. X conduce un Porsche 911 GT3 si se alearga alaturi de un Dodge Viper GTS condus de... Tony Montana. Si acum, reteta este aceeasi: la rasarit de soare, masinile calca pedala la maxim, fara numere de inmatriculare, atingand viteze de aproape 300 km/h. Filmul realizat de Mr. X si Mr. A este dedicat lui Joakim Iceman, un motociclist care si-a pierdut viata in acel an.

Getaway in Stockholm

Episodul 7, dedicat complet marcii BMW

Urmatorul episod apare in 2006 si ne arata ce stiu doua BMW-uri modificate: un M3 CSL supraalimentat si un BMW M5 model E39. Cele doua masini cu tractiune spate se intreg pe strazile din Stockholm in miez de noapte si sunt urmarite de politie de mai multe ori, dar fara ca sa fie prinsi. Viteza atinge si acum peste 250 km/h.

Audi RS6 si Ghost Rider R1

In episodul aparut in 2007 direct pe internet, cand lumea deja downloada orice online, Getaway in Stockholm 8 nu a mai fost scos pe piata ca DVD de vanzare. Insa tot s-a bucurat de succes, mai ales ca a aparut si un motociclist nebun, Ghost Rider, care alearga in viteza uriasa la limita, printre masini. Insa principalul actor este un Audi RS6 V8 twin-turbo care alearga la viteza maxima prin oras, asa cum au facut-o si alte masini inainte...

Episodul 9 - Porsche 911 GT3 vs GT3 RS

In 2008 a aparut penultimul film din seria Getaway in Stockholm. Mr. X si Mr. O conduc acum un Porsche 911 GT3 si un GT3 RS pe strazile aceluiasi oras care a consacrat seria. De aceasta data, mai bine de 30 de minute, cei doi conduc in viteza maxima, aproape de ivirea zorilor, si sunt urmariti de mai multe masini de politie. La finalul filmarii este oferit un "bonus" cu 15 minute de inregistrari de la diverse evenimente cu masini din Suedia.

Ultimul episod: lupta Supercar-urilor

Din pacate, totul a luat sfarsit in anul 2009, atunci cand a aparut ultimul episod din seria GIS. Poate din cauza internetului, poate ca nimeni nu mai cumpara DVD-uri cu filme, poate ca sponsorii au disparut sau poate ca politia si-a cumparat masini mai puternice, cert este ca seria a incetat din viata odata cu finalizarea acestui episod. In acest episod final, doi piloti, Mr. X si Mr. M, se intrec pe strazile Suediei la volanul unui Lamborghini Gallardo de 560 cp si a unui Porsche GT3 de 380 cp. Evident, la un moment dat, cei doi sunt urmariti de politie, dar ating viteze maxime de peste 300 km/h si scapa ca de fiecare data.

Getaway in Bucharest

Dupa frenezia Getaway in Stockholm, mai toti pasionatii din marile orase ale Europei au raspuns cu filme similare, dar, evident, mai slab calitative si cu masini nu foarte potente. Este si cazul Romaniei, care a avut mai multe clipuri numite Getaway in Bucharest. Cel mai cunoscut este cel al lui Mr. AMA, care conduce un BMW E36 Cabrio echipat cu motor de M5, model E34, de 340 cp.

Replicate sau nu, cert este ca ne e un dor nebun de filmele, de pilotii si de masinile din Getaway in Stockholm. Acum avem jocuri pe calculator, pe console, avem filme 4D si alte minuni, dar niciodata nu vom uita cum priveam cu gura cascata, in fata monitorului de 14 inch, cum un nebun conducea o Supra care scuipa flacari pe strazile unui oras... Niciodata!

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Getaway in Stockholm
mai multe