Povestea strainului cu motor Ferrari care inca fascineaza lumea: Lancia Thema 8.32

- Prima masina din lume cu eleron electronic
- Suspensie reglabila electronic, la fel ca Supercar-urile vremii
- Pretul masinii depasea pretul unui Mercedes sau BMW
Candva, demult, cand oamenii se priveau in fata si discutau la un pahar de vin alb pe Coasta de Azur, in loc sa butoneze telefoanele, cand aveai voie sa fumezi in avion si pe culoar se venea cu dozatorul de bere draft, cand Romania se confrunta cu foametea si cozile la paine, italienii s-au gandit sa puna un motor de Supercar pe o masina banala. Asa s-a nascut singura masina de strada care nu era Ferrari, dotata cu motor de Ferrari.
Nu este usor sa-ti dai seama acum, in 2017, cum arata candva industria auto. Acum 30 de ani era absolut normal sa ai perne pe scaune din fabrica, era normal sa ai tamburi cu saboti pe toate rotile, in loc de discuri. Si era normal ca luxul sa fie demonstrat prin tapierii de piele facute manual, ornamente din lemn natural si o suspensie mai moale ca un nor in luna august. "A fost o vremea" in care siguranta era pusa pe un loc secundar, dupa aspect si confort, in care nu existau tetiere, centuri de siguranta, iar airbagurile pareau o inventie a lui Edgar Allan Poe.
Dintr-o epoca ce pare astazi dintr-o alta lume vine si masina despre care discutam azi. E vorba de o masina italieneasca, obisnuita, dar care a avut ceva special: a primit un motor strain, de Supercar, ce a transformat-o intr-un automobil unic in toata lumea. Lancia Thema a fost varful de lance al marcii in anii '80, fiind cea mai luxoasa masina pe care o vindea Lancia.
Doi ani fara Ferrari
Thema s-a lansat in 1984 si era doar o alta limuzina italieneasca ce visa sa concureze cu masinile nemtesti. Ca orice alta masina, avea si versiuni de top, foarte scumpe, masini echipate cu motoare turbo sau V6 de peste 200 cp, dotari incredibile precum tapiterii din piele, climatizare automata si chiar pilot automat sau scaune electrice. Era o masina atragatoare, fiind realizata la exterior de Giugiaro, insa cu o concurenta destul de numeroasa, vanzarile mari se lasau asteptate.
Doi ani mai tarziu, la Salonul Auto de la Torino, Lancia prezinta in standul sau o versiune si mai luxoasa. Se numeste Lancia Thema 8.32 si este echipata cu un motor V8 cu 32 de valve care producea 215 cp. In rest, masina avea dotarile versiunii de top LX, dar cu cateva imbunatatiri fabuloase.
Motor de Ferrari pus pe limuzina
Automobile premium de familie echipate cu motoare V8 se mai vazusera. Insa noutatea absouta a noului model de Thema era ca acest motor 8.32 era de Ferrari, purtand cu mandrie sigla Ferrari sub capota de Lancia. Propulsorul era un derivat al motorului de pe Ferrari 308 si Mondial, de 2927 cmc, cu 32 de supape, cu 215 cp si 285 Nm, realizat de catre uzina Ferrari din Maranello si asamblat in fabricile Ducati si Lancia.
Motorul numit Tipo F105L era montat transversal in partea din fata a masinii si venea cuplat la o cutie manuala cu 5 rapoarte. Tractiunea, ca in cazul oricarui model de Thema, era doar pe fata. Chiar si asa, cu acest motor, Thema era una din cele mai rapide automobile sedan din lume, cu 6.8 secunde acceleratie pana la 100 km/h si 240 km/h viteza maxima, ceva mai bine ca BMW M535i sau Ford Sierra RS Cosworth, concurenta directa.
Dotari in premiera mondiala pe o masina
Lancia Thema 8.32 avea echipari similare cu cele ale variantei de lux obisnuite, insa clientii mai aveau o lista de optionale. Precum tapiteria din piele facuta manual de catre casa de mobila Poltrona Frau, care venea la pachet cu un set de ornamente din lemn de esenta rara, fabricat manual de aceeasi casa de mobila. Plafonul era imbracat in Alcantara, iar bordul in piele naturala.
Pe bord erau nu mai putin de 9 ceasuri care aratau diverse informatii, de la vitezometru si turometru, pana la presiunea uleiului si informatii despre motor, cum ar fi temperaturile si presiunile in diferite parti. Interesant era si sistemul de climatizare automat, digital, care nu avea o singura rotita sau buton pentru cresterea intensitatii aerului, ci fiecare treapta de viteza avea buton individual. Nu mai putin de 16 butoane formau panoul central al cimatizarii.
O dotare instalata in premiera mondiala pe Thema 8.32 a fost eleronul electronic. Acesta era incastrat in usa portbagajului si cand viteza depasea o anumita valoare, se ridica automat, oferind stabilitate suplimentara masinii, sau manual, prin apasarea unui buton. Astazi, nu putine sunt super-masinile care utilizeaza acelasi sistem, dar sa vezi asa ceva in 1986, era mare lucru...
Tetiere care se ridica automat
Lancia Thema 8.32 mai avea ceva care in zilele noastre ni se pare Science Fiction. Bancheta spate avea doua tetiere. Acestea stateau mereu in pozitie culcata, dar se ridicau automat in momentul in care una din portierele spate era deschisa. Daca intr-un interval de 5 secunde un senzor din bancheta nu simtea o greutate mai mare de 25 kg, tetierele se culcau la loc automat. Asta ca sa-i ofere mereu vizibilitate buna soferului in spate, dar si sa ofere siguranta pasagerilor daca ocupau bancheta.
Suspensie reglabila electronic
Thema 8.32 mai avea o dotare premium, destul de rar intalnita pe masini la acea vreme. E vorba de suspensia reglabila electronic, realizata de Marelli Autronica, o suspensie care se mai gasea in anii '80 doar pe super-masini extrem de scumpe, precum Porsche 959. Aceasta suspensie avea doua pozitii: AUTO si SPORT. Iar soferul avea la dispozitie un buton prin care selecta una din cele doua optiuni. Odata ce suspensia era in modul AUTO, aceasta se regla in functie de modul de condus si de suprafata de rulare, iar daca era in SPORT, se rigidiza pentru a oferi o tinuta de drum mai sportiva.
Pret de Mercedes sau BMW
In momentul lansarii, o Lancia Thema 8.32 se vindea pentru 40.000 de lire sterline. Adica aceeasi suma pe care o plateai daca doreai o limuzina premium de lux precum BMW 745i sau Mercedes 560S. De unde si numarul clientilor destul de redus, care doreau neaparat o Lancia cu motor de Ferrari. Chiar si asa, marca italieneasca a reusit sa vanda nu mai putin de 2370 unitati de prima generatie de 8.32 si 1601 de unitati din a doua generatie.
Editia Limitata 8.32 Limited Edition
Fiind constienti ca au o masina cu adevarat speciala, cei de la Lancia s-au gandit sa faca o editie si mai limitata. Adica aceasta masina fabricata in putine exemplare a avut o editie speciala, construita in 32 de unitati, pesemne luandu-se dupa numarul de supape care ii dadea si denumirea. Aceste 32 de masini erau construite in Italia, dupa care trimise in Germania, la Lancia Germany, unde erau vopsite intr-o culoare speciala numita Rosso Monza, aceeasi culoare care era si pe modelele Ferrari 348. Seria limitata avea un numar individual scris pe capacul scrumierei din bord, iar aceasta trasatura, alaturi de vopseaua unica, reprezentau singurele particularitati.
Ratusca cea Urata cu suflet de Ferrari
Un lucru e clar: Lancia Thema nu a fost niciodata o masina superba. Cu ale sale forme patratoase, tipice anilor '80, este considerata chiar urata dupa standardele de azi. Insa nici aspectul, nici confortul si nici dotarile nu fac ca aceasta masina sa ramana in istorie. Ci doar versiunea numita 8.32, pentru ca venea cu motorizare Ferrari. Cum ar fi sa vedem astazi o masina de volum, de serie, pe care si-o permite majoritatea, vanduta cu un motor Ferrari? Se pare ca asa ceva nu se va intampla niciodata. Iar aceasta masina este cu atat mai speciala cu cat reusim sa observam in ea lucrurile nebune pe care le faceau producatorii auto intr-o vreme, demult apusa.
-
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
Dezmembrez bmw 630i e63/e64 2006
-
Ford focus 2.0tdci automat navi clima ,pdc, euro 5 ,2014 2014 3990 €
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110614 55255406 1616320580 55255407 injector alfa romeo... 600 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Vw passat bkp 2007 4750 €
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
-
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
-
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Bsm z01-00 citroen c4 ii cod piesa : 9674921580 499 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
Jante 5x114,3 pe 18 originale nissan qashqai din 2019/anvelope... 1250 €
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Dezmembrari vw passat b8 2.0 2016
-
Furtun conducta turbo vw sharan \ seat alhambra 2.0tdi brt cod... 180 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Dezmembrez vw golf iv 1.6i 16v,2004
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei


