Povestea strainului cu motor Ferrari care inca fascineaza lumea: Lancia Thema 8.32

- Prima masina din lume cu eleron electronic
- Suspensie reglabila electronic, la fel ca Supercar-urile vremii
- Pretul masinii depasea pretul unui Mercedes sau BMW
Candva, demult, cand oamenii se priveau in fata si discutau la un pahar de vin alb pe Coasta de Azur, in loc sa butoneze telefoanele, cand aveai voie sa fumezi in avion si pe culoar se venea cu dozatorul de bere draft, cand Romania se confrunta cu foametea si cozile la paine, italienii s-au gandit sa puna un motor de Supercar pe o masina banala. Asa s-a nascut singura masina de strada care nu era Ferrari, dotata cu motor de Ferrari.
Nu este usor sa-ti dai seama acum, in 2017, cum arata candva industria auto. Acum 30 de ani era absolut normal sa ai perne pe scaune din fabrica, era normal sa ai tamburi cu saboti pe toate rotile, in loc de discuri. Si era normal ca luxul sa fie demonstrat prin tapierii de piele facute manual, ornamente din lemn natural si o suspensie mai moale ca un nor in luna august. "A fost o vremea" in care siguranta era pusa pe un loc secundar, dupa aspect si confort, in care nu existau tetiere, centuri de siguranta, iar airbagurile pareau o inventie a lui Edgar Allan Poe.
Dintr-o epoca ce pare astazi dintr-o alta lume vine si masina despre care discutam azi. E vorba de o masina italieneasca, obisnuita, dar care a avut ceva special: a primit un motor strain, de Supercar, ce a transformat-o intr-un automobil unic in toata lumea. Lancia Thema a fost varful de lance al marcii in anii '80, fiind cea mai luxoasa masina pe care o vindea Lancia.
Doi ani fara Ferrari
Thema s-a lansat in 1984 si era doar o alta limuzina italieneasca ce visa sa concureze cu masinile nemtesti. Ca orice alta masina, avea si versiuni de top, foarte scumpe, masini echipate cu motoare turbo sau V6 de peste 200 cp, dotari incredibile precum tapiterii din piele, climatizare automata si chiar pilot automat sau scaune electrice. Era o masina atragatoare, fiind realizata la exterior de Giugiaro, insa cu o concurenta destul de numeroasa, vanzarile mari se lasau asteptate.
Doi ani mai tarziu, la Salonul Auto de la Torino, Lancia prezinta in standul sau o versiune si mai luxoasa. Se numeste Lancia Thema 8.32 si este echipata cu un motor V8 cu 32 de valve care producea 215 cp. In rest, masina avea dotarile versiunii de top LX, dar cu cateva imbunatatiri fabuloase.
Motor de Ferrari pus pe limuzina
Automobile premium de familie echipate cu motoare V8 se mai vazusera. Insa noutatea absouta a noului model de Thema era ca acest motor 8.32 era de Ferrari, purtand cu mandrie sigla Ferrari sub capota de Lancia. Propulsorul era un derivat al motorului de pe Ferrari 308 si Mondial, de 2927 cmc, cu 32 de supape, cu 215 cp si 285 Nm, realizat de catre uzina Ferrari din Maranello si asamblat in fabricile Ducati si Lancia.
Motorul numit Tipo F105L era montat transversal in partea din fata a masinii si venea cuplat la o cutie manuala cu 5 rapoarte. Tractiunea, ca in cazul oricarui model de Thema, era doar pe fata. Chiar si asa, cu acest motor, Thema era una din cele mai rapide automobile sedan din lume, cu 6.8 secunde acceleratie pana la 100 km/h si 240 km/h viteza maxima, ceva mai bine ca BMW M535i sau Ford Sierra RS Cosworth, concurenta directa.
Dotari in premiera mondiala pe o masina
Lancia Thema 8.32 avea echipari similare cu cele ale variantei de lux obisnuite, insa clientii mai aveau o lista de optionale. Precum tapiteria din piele facuta manual de catre casa de mobila Poltrona Frau, care venea la pachet cu un set de ornamente din lemn de esenta rara, fabricat manual de aceeasi casa de mobila. Plafonul era imbracat in Alcantara, iar bordul in piele naturala.
Pe bord erau nu mai putin de 9 ceasuri care aratau diverse informatii, de la vitezometru si turometru, pana la presiunea uleiului si informatii despre motor, cum ar fi temperaturile si presiunile in diferite parti. Interesant era si sistemul de climatizare automat, digital, care nu avea o singura rotita sau buton pentru cresterea intensitatii aerului, ci fiecare treapta de viteza avea buton individual. Nu mai putin de 16 butoane formau panoul central al cimatizarii.
O dotare instalata in premiera mondiala pe Thema 8.32 a fost eleronul electronic. Acesta era incastrat in usa portbagajului si cand viteza depasea o anumita valoare, se ridica automat, oferind stabilitate suplimentara masinii, sau manual, prin apasarea unui buton. Astazi, nu putine sunt super-masinile care utilizeaza acelasi sistem, dar sa vezi asa ceva in 1986, era mare lucru...
Tetiere care se ridica automat
Lancia Thema 8.32 mai avea ceva care in zilele noastre ni se pare Science Fiction. Bancheta spate avea doua tetiere. Acestea stateau mereu in pozitie culcata, dar se ridicau automat in momentul in care una din portierele spate era deschisa. Daca intr-un interval de 5 secunde un senzor din bancheta nu simtea o greutate mai mare de 25 kg, tetierele se culcau la loc automat. Asta ca sa-i ofere mereu vizibilitate buna soferului in spate, dar si sa ofere siguranta pasagerilor daca ocupau bancheta.
Suspensie reglabila electronic
Thema 8.32 mai avea o dotare premium, destul de rar intalnita pe masini la acea vreme. E vorba de suspensia reglabila electronic, realizata de Marelli Autronica, o suspensie care se mai gasea in anii '80 doar pe super-masini extrem de scumpe, precum Porsche 959. Aceasta suspensie avea doua pozitii: AUTO si SPORT. Iar soferul avea la dispozitie un buton prin care selecta una din cele doua optiuni. Odata ce suspensia era in modul AUTO, aceasta se regla in functie de modul de condus si de suprafata de rulare, iar daca era in SPORT, se rigidiza pentru a oferi o tinuta de drum mai sportiva.
Pret de Mercedes sau BMW
In momentul lansarii, o Lancia Thema 8.32 se vindea pentru 40.000 de lire sterline. Adica aceeasi suma pe care o plateai daca doreai o limuzina premium de lux precum BMW 745i sau Mercedes 560S. De unde si numarul clientilor destul de redus, care doreau neaparat o Lancia cu motor de Ferrari. Chiar si asa, marca italieneasca a reusit sa vanda nu mai putin de 2370 unitati de prima generatie de 8.32 si 1601 de unitati din a doua generatie.
Editia Limitata 8.32 Limited Edition
Fiind constienti ca au o masina cu adevarat speciala, cei de la Lancia s-au gandit sa faca o editie si mai limitata. Adica aceasta masina fabricata in putine exemplare a avut o editie speciala, construita in 32 de unitati, pesemne luandu-se dupa numarul de supape care ii dadea si denumirea. Aceste 32 de masini erau construite in Italia, dupa care trimise in Germania, la Lancia Germany, unde erau vopsite intr-o culoare speciala numita Rosso Monza, aceeasi culoare care era si pe modelele Ferrari 348. Seria limitata avea un numar individual scris pe capacul scrumierei din bord, iar aceasta trasatura, alaturi de vopseaua unica, reprezentau singurele particularitati.
Ratusca cea Urata cu suflet de Ferrari
Un lucru e clar: Lancia Thema nu a fost niciodata o masina superba. Cu ale sale forme patratoase, tipice anilor '80, este considerata chiar urata dupa standardele de azi. Insa nici aspectul, nici confortul si nici dotarile nu fac ca aceasta masina sa ramana in istorie. Ci doar versiunea numita 8.32, pentru ca venea cu motorizare Ferrari. Cum ar fi sa vedem astazi o masina de volum, de serie, pe care si-o permite majoritatea, vanduta cu un motor Ferrari? Se pare ca asa ceva nu se va intampla niciodata. Iar aceasta masina este cu atat mai speciala cu cat reusim sa observam in ea lucrurile nebune pe care le faceau producatorii auto intr-o vreme, demult apusa.
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
Vw golf benzina 2010 3350 €
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Ford focus benzina 2014 4650 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €


