Povestea strainului cu motor Ferrari care inca fascineaza lumea: Lancia Thema 8.32

  • Prima masina din lume cu eleron electronic
  • Suspensie reglabila electronic, la fel ca Supercar-urile vremii
  • Pretul masinii depasea pretul unui Mercedes sau BMW
Distribuie pe Facebook

Candva, demult, cand oamenii se priveau in fata si discutau la un pahar de vin alb pe Coasta de Azur, in loc sa butoneze telefoanele, cand aveai voie sa fumezi in avion si pe culoar se venea cu dozatorul de bere draft, cand Romania se confrunta cu foametea si cozile la paine, italienii s-au gandit sa puna un motor de Supercar pe o masina banala. Asa s-a nascut singura masina de strada care nu era Ferrari, dotata cu motor de Ferrari.

Nu este usor sa-ti dai seama acum, in 2017, cum arata candva industria auto. Acum 30 de ani era absolut normal sa ai perne pe scaune din fabrica, era normal sa ai tamburi cu saboti pe toate rotile, in loc de discuri. Si era normal ca luxul sa fie demonstrat prin tapierii de piele facute manual, ornamente din lemn natural si o suspensie mai moale ca un nor in luna august. "A fost o vremea" in care siguranta era pusa pe un loc secundar, dupa aspect si confort, in care nu existau tetiere, centuri de siguranta, iar airbagurile pareau o inventie a lui Edgar Allan Poe.

Dintr-o epoca ce pare astazi dintr-o alta lume vine si masina despre care discutam azi. E vorba de o masina italieneasca, obisnuita, dar care a avut ceva special: a primit un motor strain, de Supercar, ce a transformat-o intr-un automobil unic in toata lumea. Lancia Thema a fost varful de lance al marcii in anii '80, fiind cea mai luxoasa masina pe care o vindea Lancia.

Lancia Thema 8.32

Doi ani fara Ferrari

Thema s-a lansat in 1984 si era doar o alta limuzina italieneasca ce visa sa concureze cu masinile nemtesti. Ca orice alta masina, avea si versiuni de top, foarte scumpe, masini echipate cu motoare turbo sau V6 de peste 200 cp, dotari incredibile precum tapiterii din piele, climatizare automata si chiar pilot automat sau scaune electrice. Era o masina atragatoare, fiind realizata la exterior de Giugiaro, insa cu o concurenta destul de numeroasa, vanzarile mari se lasau asteptate.

Doi ani mai tarziu, la Salonul Auto de la Torino, Lancia prezinta in standul sau o versiune si mai luxoasa. Se numeste Lancia Thema 8.32 si este echipata cu un motor V8 cu 32 de valve care producea 215 cp. In rest, masina avea dotarile versiunii de top LX, dar cu cateva imbunatatiri fabuloase.

Lancia Thema 8.32

Motor de Ferrari pus pe limuzina

Automobile premium de familie echipate cu motoare V8 se mai vazusera. Insa noutatea absouta a noului model de Thema era ca acest motor 8.32 era de Ferrari, purtand cu mandrie sigla Ferrari sub capota de Lancia. Propulsorul era un derivat al motorului de pe Ferrari 308 si Mondial, de 2927 cmc, cu 32 de supape, cu 215 cp si 285 Nm, realizat de catre uzina Ferrari din Maranello si asamblat in fabricile Ducati si Lancia.

Motorul numit Tipo F105L era montat transversal in partea din fata a masinii si venea cuplat la o cutie manuala cu 5 rapoarte. Tractiunea, ca in cazul oricarui model de Thema, era doar pe fata. Chiar si asa, cu acest motor, Thema era una din cele mai rapide automobile sedan din lume, cu 6.8 secunde acceleratie pana la 100 km/h si 240 km/h viteza maxima, ceva mai bine ca BMW M535i sau Ford Sierra RS Cosworth, concurenta directa.

Lancia Thema 8.32

Dotari in premiera mondiala pe o masina

Lancia Thema 8.32 avea echipari similare cu cele ale variantei de lux obisnuite, insa clientii mai aveau o lista de optionale. Precum tapiteria din piele facuta manual de catre casa de mobila Poltrona Frau, care venea la pachet cu un set de ornamente din lemn de esenta rara, fabricat manual de aceeasi casa de mobila. Plafonul era imbracat in Alcantara, iar bordul in piele naturala.

Pe bord erau nu mai putin de 9 ceasuri care aratau diverse informatii, de la vitezometru si turometru, pana la presiunea uleiului si informatii despre motor, cum ar fi temperaturile si presiunile in diferite parti. Interesant era si sistemul de climatizare automat, digital, care nu avea o singura rotita sau buton pentru cresterea intensitatii aerului, ci fiecare treapta de viteza avea buton individual. Nu mai putin de 16 butoane formau panoul central al cimatizarii.

Lancia Thema 8.32

O dotare instalata in premiera mondiala pe Thema 8.32 a fost eleronul electronic. Acesta era incastrat in usa portbagajului si cand viteza depasea o anumita valoare, se ridica automat, oferind stabilitate suplimentara masinii, sau manual, prin apasarea unui buton. Astazi, nu putine sunt super-masinile care utilizeaza acelasi sistem, dar sa vezi asa ceva in 1986, era mare lucru...

Lancia Thema 8.32

Tetiere care se ridica automat

Lancia Thema 8.32 mai avea ceva care in zilele noastre ni se pare Science Fiction. Bancheta spate avea doua tetiere. Acestea stateau mereu in pozitie culcata, dar se ridicau automat in momentul in care una din portierele spate era deschisa. Daca intr-un interval de 5 secunde un senzor din bancheta nu simtea o greutate mai mare de 25 kg, tetierele se culcau la loc automat. Asta ca sa-i ofere mereu vizibilitate buna soferului in spate, dar si sa ofere siguranta pasagerilor daca ocupau bancheta.

Suspensie reglabila electronic

Thema 8.32 mai avea o dotare premium, destul de rar intalnita pe masini la acea vreme. E vorba de suspensia reglabila electronic, realizata de Marelli Autronica, o suspensie care se mai gasea in anii '80 doar pe super-masini extrem de scumpe, precum Porsche 959. Aceasta suspensie avea doua pozitii: AUTO si SPORT. Iar soferul avea la dispozitie un buton prin care selecta una din cele doua optiuni. Odata ce suspensia era in modul AUTO, aceasta se regla in functie de modul de condus si de suprafata de rulare, iar daca era in SPORT, se rigidiza pentru a oferi o tinuta de drum mai sportiva.

Lancia Thema 8.32

Pret de Mercedes sau BMW

In momentul lansarii, o Lancia Thema 8.32 se vindea pentru 40.000 de lire sterline. Adica aceeasi suma pe care o plateai daca doreai o limuzina premium de lux precum BMW 745i sau Mercedes 560S. De unde si numarul clientilor destul de redus, care doreau neaparat o Lancia cu motor de Ferrari. Chiar si asa, marca italieneasca a reusit sa vanda nu mai putin de 2370 unitati de prima generatie de 8.32 si 1601 de unitati din a doua generatie.

Lancia Thema 8.32

Editia Limitata 8.32 Limited Edition

Fiind constienti ca au o masina cu adevarat speciala, cei de la Lancia s-au gandit sa faca o editie si mai limitata. Adica aceasta masina fabricata in putine exemplare a avut o editie speciala, construita in 32 de unitati, pesemne luandu-se dupa numarul de supape care ii dadea si denumirea. Aceste 32 de masini erau construite in Italia, dupa care trimise in Germania, la Lancia Germany, unde erau vopsite intr-o culoare speciala numita Rosso Monza, aceeasi culoare care era si pe modelele Ferrari 348. Seria limitata avea un numar individual scris pe capacul scrumierei din bord, iar aceasta trasatura, alaturi de vopseaua unica, reprezentau singurele particularitati.

Lancia Thema 8.32

Ratusca cea Urata cu suflet de Ferrari

Un lucru e clar: Lancia Thema nu a fost niciodata o masina superba. Cu ale sale forme patratoase, tipice anilor '80, este considerata chiar urata dupa standardele de azi. Insa nici aspectul, nici confortul si nici dotarile nu fac ca aceasta masina sa ramana in istorie. Ci doar versiunea numita 8.32, pentru ca venea cu motorizare Ferrari. Cum ar fi sa vedem astazi o masina de volum, de serie, pe care si-o permite majoritatea, vanduta cu un motor Ferrari? Se pare ca asa ceva nu se va intampla niciodata. Iar aceasta masina este cu atat mai speciala cu cat reusim sa observam in ea lucrurile nebune pe care le faceau producatorii auto intr-o vreme, demult apusa.

Lancia Thema 8.32

Lancia Thema 8.32

Lancia Thema 8.32

Lancia Thema 8.32

Lancia Thema 8.32

Lancia Thema 8.32

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (15) Poze Lancia Thema 8.32
mai multe