Povestea unei marci disparute: Hispano Suiza

- Compania a produs primul automobil in 1904
- Hispano Suiza a produs motoare pentru avioane
- Ultimele automobile au fost fabricate in 1937
Multe marci auto care candva aveau succes si produceau masini exclusiviste au disparut din peisajul auto. Una dintre ele este o companie destul de necunoscuta, dar care a realizat unele din cele mai luxoase automobile produse vreodata. E vorba de compania Hispano Suiza.
Cum a luat nastere marca Hispano Suiza
Un capitan de artilerie spaniol, devenit intre timp un antreprenor de succes, a inceput sa fabrice automobile electrice in 1898, in Barcelona. Acesta se numea Emilio de la Cuadra si, cativa ani mai tarziu, l-a cunoscut pe inginerul elvetian in timpul unei vizite la Paris, Marc Birkigt. Acesta a devenit angajatul sau la uzina din Spania si in 1901 au scos primul motor pe benzina dupa un design propriu al lui Birkigt. In 1902, uzina a trecut sub patronajul lui J. Castro care l-a facut pe elvetian asociat, iar noua fabrica a devenit Fabrica Hispano Suiza de Automoviles (Fabrica Spanio-Elvetiana de Automobile). Aceasta insa a dat faliment in 1903.
Ulterior, in 1904, uzina a luat din nou nastere sub numele de La Hispano Suiza Fabrica de Automoviles, cu sediul in Barcelona. Au urmat in urmatorii doi ani producerea unor propulsoare noi pe benzina, de 3.8 si 7.4 litri cu 4 pistoane, dar si alte motoare cu 6 pistoane. Acestea echipau masini, camioane, autobuze si avioane, dar in aceeasi uzina s-au fabricat si arme. Uzina centrala era la Barcelona, dar existau fabrici si in orasele Ripolli sau Guadalajara.
Sigla initiala Hispano Suiza avea steagul Spaniei si cel Elvetiei, dar si niste aripi de barza
In scurt timp insa, piata Franceza s-a dovedit a fi insa mai buna decat cea din Spania. In 1911, langa Paris, a fost inaugurata uzina Hispano France, iar in 1914 a fost mutata productia intr-o fabrica uriasa, din Bois-Colombes, dar numele a revenit la Hispano Suiza.
Ulterior, dupa reinceperea fabricarii de automobile in 1919, sigla marcii era o barza in zbor
Cand Primul Razboi Mondial a inceput, uzina din Franta a inceput sa se axeze doar pe motoare de avion realizate de acelasi inginer elvetian Birkigt. Insa dupa 1919, Hispano Suiza a inceput sa produca iar autoturisme, primul model de succes numit H6 fiind lansat la Salonul Auto de la Paris in acelasi an.
Un lucru foarte interesant este ca la acea vreme, datorita inginerilor elvetieni, Hispano Suiza era considerata o marca extrem de luxoasa. Dar si futurista! Marci de renume precum Rolls-Royce au cumparat de la aceasta mica fabrica diferite patente si drepturi de proprietate pentru a le folosi in masinile proprii. De exemplu, pentru multi ani, toate masinile Rolls-Royce erau dotate cu frane realizate de Hispano.
Automobile in serie mica
Primele masini realizate de Hispano Suiza erau vehicule de razboi blindate. Insa au realizat si automobile, precum Alfonso XIII, o masina cu doua locuri, decapotabila, care avea un motor de 64 cp si o capacitate de 3620 cmc cu 4 pistoane. Alte modele produse de compania Spaniola erau numite T21, T22, T33, T30 sau T49, fiind insa fabricate in numar extrem de mic, in ziua de azi reusind sa mai supravietuiasca doar putine exemplare.
Hispano Suiza Alfonso XIII - 1912
Hispano Suiza Alfonso XIII-2 - o masina cu 6 locuri realizata in 1912
Primul automobil de succes - Hispano Suiza H6B
In 1919, Hispano Suiza introduce modelul H6B, un automobil de lux fabricat in 2350 de exemplare. Masina este dotata cu un motor cu 6 pistoane inspirat din designul lui Birkigt pentru motoarele de avion, realizat integral din aluminiu. Acest propulsor avea o sumedenie de inovatii ale vremii: pasaje pentru racire emailate pentru a preveni coroziunea, ax cu came de tip OHC, vibrochen cu 7 rulmenti forjat si camasi din otel si pompa de ulei sub presiune. Pe langa motor, modelul H6B mai avea ceva special: franele.
Hispano Suiza H6C Tullipwood Torpedo by Nieuport
In caz ca nu stiati, Hispano Suiza H6B a fost prima masina din lume dotata cu servo-frana. Ea avea tamburi din aliaj usor pe fiecare roata, iar franarea pentru acea vreme era cu mult peste oricare alt automobil de pe piata. Nu degeaba Rolls-Royce a folosit aceleasi frane pe propriile masini mult mai scumpe.
Motorul care initial avea o capacitate de 6595 cmc a fost in 1924 marit pana la 8000 cmc, iar puterea originala de 134 cp a crescut si ea la 160 cp. Oricum, aceasta putere ii permitea masinii sa atinga 137 km/h si datorita unei transmisii manuale cu 3 rapoarte. Iar unele modele mai speciale, realizate exclusiv pentru curse, cu o putere de 195 cp, erau capabile sa atinga chiar si o viteza medie de 148 km/h pe o distanta de peste 400 de kilometri in cursele de anduranta pe sosele publice. Acestea se numeau H6B Boulogne pentru a celebra tripla victorie din orasul Boulogne a masinilor Hispano in 1923.
Hispano Suiza H6B Labourdette Skiff
Hispano Suiza J12 si K6
Intre 1931 si 1938, Hispano Suiza a realizat un model menit sa-l inlocuiasca pe H6B. De aceasta data insa, sub capota era un motor V12 exact ca cele de pe avioane. Motorul avea o capacitate de 9.4 litri, un raport de compresie de 5.0:1 si producea 220 cp la 3000 rpm. In afara de versiunea aceasta de serie, au mai fost realizate si doua exemplare cu un motor special, cu pistoane care faceau o cursa mai lunga, cu o capacitate de 11.3 litri si o putere de 250 cp. Foarte interesant este ca la acea vreme, fiecare bloc motor era realizat dintr-o singura bucata de aluminiu care cantarea 318 kg.
Hispano Suiza J12 Kellner Pillarles
Dupa J12 a urmat modelul K6, realizat in numar redus, fabricat intre 1934 si 1937. Acest model a primit mai multe caroserii diferite, de la carosieri cunoscuti din Franta, precum Brandone, dar si Chapron. De altfel, cele cateva exemplare care au supravietuit in ziua de azi, valoreaza milioane de Euro fiecare.
De exemplu, unicul exemplar din 1937 cu o caroserie Brandone a fost vandut anul trecut pentru suma de $2.255.000 la licitatie. Masina cu numarul de sasiu 16035 a fost castigatoarea a Prix d'Honneur in 1936 la L'Elegance Automobile pe Coasta de Azur, iar acest trecut oarecum bogat a facut-o sa valoreze asa de mult.
Hispano Suiza K6 Cabriolet, Carosserie Brandone
De la Razboi, la SEAT
Odata ce Al Doilea Razboi Mondial a inceput, uzina a fost nevoita sa-si axeze productia mai mult pe armament si pe motoare de avion. In anul 1940, Hispano Suiza impreuna cu Banca Urquijo si cativa investitori din industrie au realizat compania Sociedad Iberica de Automoviles de Turismo (S.I.A.T.). Un nume care ulterior s-a transformat in Seat si care a dus la primul producator in serie mare de automobile din Spania, care ii poarta si astazi numele.
In 1946, fabrica din Spania a vandut tot ce tinea de productia auto marcii Pegaso, o marca ce construia camioane la acea vreme. Insa uzina din Franta, acolo unde s-au realizat majoritatea masinilor descrise mai sus, a inceput sa se axeze numai pe produse legate de industria avioanelor. Mai precis, la finele celui de-Al Doilea Razboi Mondial, marca Hispano Suiza nu mai era una producatoare de automobile.
Hispano Suiza in ziua de azi si sansele de a vedea masini noi
In 2010, la Salonul Auto de la Geneva, ramura franceza, singura ramasa cu numele de Hispano Suiza, a prezentat lumii un concept de masina dotat cu motor V10 supra-alimentat. Insa dincolo de admiratia publicului mult prea putin cunoscator al istoriei acestui nume, marca nascuta in 1904 nu a vazut nimic altceva. Adica au trecut deja 4 ani de atunci si pana acum nu sunt sanse sa vedem vreo masina de serie cu acest nume.
Hispano Suiza V10 Supercharged - 2010
Dar poate ca este mai bine asa. Pentru ca Hispano Suiza a fost un nume mare acum 110 ani si a revolutionat industria auto inca din 1910. A vandut automobile luxoase, peformante si extrem de scumpe care mai pot fi gasite azi in numar foarte redus si la preturi de milioane, a inventat tehnologii noi care sunt pastrate chiar si azi, dar, in ciuda unei vieti extrem de scurte in domeniul auto, marca ramane in amintirea noastra. Si orice tentativa nereusita de a renaste un nume asa de puternic, nu face decat sa-i stirbeasca trecutul.
-
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Modul led drl far dacia duster 2018 2019 2020 2021 150 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
-
Macara electrica usa spate stanga mercedes-benz e-class... 200 Lei
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
Scut motor/cutie/lateral prag audi a4 b6 b7 stanga dreapta 100 Lei
-
Dacia duster dci 2022 12750 €
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Oglinda cu rabatare stanga mercedes w212 e-class 600 Lei
-
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
Macara electrica usa spate stanga audi a6 (2018->) [c8, 4k]... 400 Lei


