Povestea unui Kei Car: Suzuki Alto Works RS/R, un Tico turbo 4WD

  • Versiunea RS/X avea tractiune fata
  • Motorul era de 660 cmc turbo cu intercooler
  • Puterea oficiala era de 64 cp, insa in realitate era de 80 cp
Distribuie pe Facebook

Kei Car este numele dat unei categorii de automobile din Japonia, vandute exclusiv pe piata locala, masini ce respectau niste reglementari de poluare, dimensiune si asigurare astfel incat taxele platite de proprietar sa fie minime. Cu alte cuvinte, automobile minuscule cu motoare si mai minuscule. Este si cazul lui Suzuki Alto, un vehicul de oras care in Japonia s-a vandut si intr-o versiune ceva mai speciala.

Cand Japonia a schimbat in anul 1990 legea cu privire la standardele categoriei numita Kei Car, si producatorii s-au conformat. Cu alte cuvinte, motorul trebuia sa fie de maximum 700 cmc si puterea undeva sub 50 cp, pentru a avea un consum redus. Secretul acestor vehicule minuscule se regasea in dorinta statului de a descongestiona aglomeratia, de a oferi mai multe locuri de parcare si de a avea un aer mai curat. Si pentru asta, acele masini care erau catalogate drept Kei Cars, aveau o asigurare mica, nu plateau taxa de parcare si se bucurau de anumite placute de inmatriculare ce le mai ofereau o serie de avantaje proprietarilor lor, fata de cei care conduceau o Honda Accord, sa zicem...

Suzuki Alto Works RS/RSuzuki Alto Works RS/R

Insa Suzuki se pare ca nu a putut sta cuminte si a vrut sa aiba cel mai performant Kei Car din cate existau in anii '90 pe piata. Si a transformat masina lor urbana numita Alto, intr-un mic pocket-rocket. Adica au luat un Alto normal care avea sub capota un motor cu 3 pistoane de 657 cmc care producea 36 de cp in versiunea cea mai slaba cu 6 supape sau 52 cp in varianta cu 12 supape si l-au transformat total intr-un fel de masina de curse. Asa a luat nastere modelul foarte rar intalnit in zilele noastre numit Alto Works RS/X sau RS/R. De unde, la fel ca si la MINI, Works se refera la un program special de tuning intern care transforma automobilele de serie in ceva special.

Suzuki Alto Works RS/R

Works RS/X era un Alto cu motor turbo de 657 cmc care producea 64 cp, avea un bodykit aerodinamic si caraghios in acelasi timp, dar si jante din aliaj si un interior dotat cu volan sport si scaune scoica. Micul motor inspirat de la cele de motocicleta era capabil sa atinga o turatie de pana la 9000 rpm, iar cei 64 cp impingeau micuta masina pana la aproape 180 km/h pentru cei mai curajosi dintre soferii acestor micute conserve. Varianta de top numita RS/R era identica cu RS/X insa avea si tractiune 4x4 permanenta, aceasta fiind singura diferenta.

Din pacate pentru proprietarii de Alto Works, in 1991, autoritatile le-au scos din categoria Kei Cars si le-au considerat automobile obisnuite, probabil dupa ce au realizat ca puterea declarata de 64 cp a motoarelor era putin mai mare in realitate... Acest lucru a avut insa si un aspect pozitiv: producatorul a dotat aceste doua modele cu o bancheta spate integrala, lucru rar intalnit la un Alto normal care era obligat sa respecte alte norme de greutate.

Suzuki Alto Works RS/R

Micile pocket-rockets japoneze s-au vandut din pacate doar acolo, asa ca fiecar exemplar a fost fabricat doar cu volan pe dreapta. Un Suzuki Alto Works RS/R era dotat cu jante din aliaj pe 14 toli marca ARE, capota motorului avea ditamai priza de aer pentru racirea intercoolerului (da, avea si asa ceva!), frane cu disc si pe puntea spate si un haion cu doua eleroane, exact ca la Tico.

Suzuki a vandut varianta de Alto Works incepand cu generatia numarul 2, adica din 1987, pana in 1998. Dar puterea ultimei generatii de Alto Works a ramas identica cu cea de pe modelul prezentat in aceste imagini, model care a inspirat celebrul Daewoo Tico pe care il cunoastem cu totii. Tocmai de aceea, a treia generatie de Alto care a avut si versiunea Works este considerata cea mai speciala si cea mai performanta dintre toate. De exemplu, cand mai apare vreun exemplar la vanzare, lucru care se intampla destul de rar, acesta se vinde cu sume cuprinse intre 9.000 si 16.000 de dolari.

Suzuki Alto Works RS/R

Oricum, chiar daca nu ne vedem prea curand la volanul unei asemenea masini care cantareste cat o masina de spalat, dar are motor turbo cu intercooler si tractiune integrala, tare ne face placere sa aflam lucruri noi care pana acum ne-au fost straine. Mai ales cand ne gandim ca am copilarit cu masinile Tico pe care le stie toata lumea. Si cine nu stia dupa ce model original au fost micii "Ticolosi" realizati de coreeni, acum a aflat. Unde mai pui ca la acea vreme erau niste masinute performante si foarte interesante, cu care nu ne-ar fi rusine sa mergem si azi?

Suzuki Alto Works RS/RSuzuki Alto Works RS/RSuzuki Alto Works RS/RSuzuki Alto Works RS/R

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (11) Poze Suzuki Alto Works RS/R
mai multe