Povestea unui vis frumos: Dacia cu motor central, faruri escamotabile si tractiune spate ca un Porsche

- O masina facuta din doua automobile
- Masina primeste un facelift numit EVO2
- Masina disparuta fara urma
Industria auto a demarat cu greu in Romania, dar atunci cand a inceput, tara noastra facea intr-un an cate altele in 10. Dezvoltarea era pe repede inainte, apareau modele noi, iar experimentele se transformau in masini de serie. Au existat Dacii lungi ca o limuzina, decapotabile, Oltcit-uri 4x4 de teren, ARO-uri blindate si alte exemplare interesante. Printre ele, si o masina cu motor central si faruri escamotabile, care putea sa rivalizeze cu orice model sport.
In anii '70-'80, orice idee referitoare la domeniul auto era pusa in practica si transformata intr-un produs final. Cineva a zis ca vrea sa vada Renault-ul 12 transformat in Dacie si cu o caroserie de tip camioneta, cum nu se vindea in Franta. Si asa a luat nastere Dacia 1302 Papuc. Altcineva a zis ca vrea ca acelasi Renault 12 cu 4 usi sa devina un coupe sportiv, asa a luat nastere Dacia Sport. Altii au zis ca vor o Dacie mai lunga precum o limuzina cu care sa care mai mult echipament, asa ca s-a nascut seria limitata de MaxiBreak. Iar la un moment dat, un inginer a zis ca si-ar dori sa transforme batrana Dacie intr-o sportiva get-beget cu motor central, asa cum erau modelele Porsche la acea vreme. Iar dorinta i s-a transformat in realitate.
Ideea inginerului Nicolae Cosmescu
Realizatorul si dezvoltatorul unicei Dacii cu motor central facuta vreodata este Nicolae Cosmescu, un pasionat inginer auto care isi spune si astazi cu placerea povestea despre realizarea sa. Proiectul a luat nastere dupa ce a primit aprobare pe cand lucra la IATSA, Intreprinderea de Asistenta Tehnica si Service pentru Automobile, un loc in care se nasteau modelele speciale de competitie sau raliuri. Aici, dl. Cosmescu a convins superiorii ca poate transforma o Dacie obisnuita in ceva nemaipomenit. Asa ca a luat o Dacia Sport direct de pe linia de asamblare, inainte sa-i fie sudate panourile exterioare, pe care a inceput sa o transforme radical.
O masina facuta din doua automobile
Cum transformi o Dacie clasica intr-una cu motor central? Pai sudezi in partea din spate o fata intreaga de la alta Dacie. Asta s-a si intamplat: o parte frontala, adica a spatiului in care sta motorul, a fost sudata de jumatatea Daciei Sport, transformandu-se in spate. In partea din fata, unde trebuia sa fie motorul, se aflau numai radiatorul, iar in loc de motor era roata de rezerva. Acum, cutia de viteze era si ea in spate, in locul celei din fata montandu-se rezervorul de benzina.
Lucrarea a fost terminata in doar 3 luni de la demararea proiectului, cu ajutorul a doi tinichii, un mecanic si a unui electrician. Numele MD87 nu a venit intamplator deloc. Si anume, 87 reprezinta anul urmator in care urma sa se lanseze masina, ea fiind realizata si finalizata in 1986. Iar initialele MD erau puse special de dl. Cosmescu, aratand prenumele sotiei si copilului: Monica si Dragos.
Frana de mana hidraulica si discuri in loc de tamburi
Dacia 1100 a fost pana in ziua de azi singura Dacia de serie produsa cu frane pe disc la toate cele 4 roti. Ei bine, si MD87 a folosit aceeasi configuratie, fiind dotata cu frane pe disc fata-spate, semn ca se dorea numai performanta. Tot in acest scop a fost montata si o frana de mana hidraulica, nu pe cablu, de care se puteau folosi pilotii cand doreau sa faca drifturi sau derapaje controlate.
MD87, special gandita pentru raliuri
Scopul acestui proiect era sa lanseze o Dacie noua capabila sa ia startul in competitiile de raliu, coasta, atat in tara cat si in strainatate. La acea vreme, pilotii romani alergau cu Dacii obisnuite cu 4 usi si motor in fata, iar cei mai norocosi aveau Dacii Sport. Insa in alte concursuri, vehiculele cu motor central si-au demonstrat eficienta fiind mai rapide, asa ca scopul final acela de a realiza si o Dacie dupa aceasta configuratie. Insa masina necesita adevarate aptitudini de pilotaj, fiind foarte usor de manevrat, dar neiertatoare, chiar daca sub capota era acelasi motor de Dacie, invartindu-se imediat cu pilotul care nu stia cum sa o arunce pe curbe.
Masina primeste un facelift numit EVO2
Dupa scurta vreme, prototipului i s-a oprit bugetul de dezvoltare si nu a fost transformat in model de serie de catre niste superiori ai inginerului pitestean. Abia in 1992-1993 masina a fost iar bagata in seama si modificata. Atunci i-a fost schimbata capota uriasa din spate cu una din fibra de sticla, mai usoara. Iar partea frontala a fost transformata pentru un plus de aerodinamicitate, capota fiind mult mai inclinata si terminata cu o bara sportiva de la un model necunoscut. Datorita inclinatiei, farurile clasice nu mai aveau loc, asa ca inginerul s-a gandit sa monteze niste faruri escamotabile.
Asemanarea cu Toyota MR2
Fara indoiala, la designul versiunii tarzi din anii '90 a lui MD87, inginerul s-a folosit de inspiratie directa de la Toyota MR2. Se vede asemanarea stopurilor, iar in fata felul in care arata capota cu farurile escamotabile. La o modificare interimara se pot vedea si niste asemanari frontale cu Opel Manta, semn ca designerul a folosit mai multe surse de inspiratie.
Masina, disparuta fara urma
Dacia MD87 a fost o masina unica. De fapt, nici nu se numea Dacie, ci MD87 si ulterior Lynx MD87. Pe aceeasi caroserie omologata si inmatriculata au fost realizate mai multe modificari si facelift-uri, neexistand mai multe exemplare. Insa in anii '90, dupa ce echipajele de raliuri au inceput sa-si achizitioneze masini straine, nu mai era nevoie de vehicule "facute din ciocan". Iar acest proiect s-a transformat, pe nemeritate, in amintire. Prototipul a fost distrus si nu se mai stie nimic de eventualele elemente pastrate. Din fericire, proiectantul traieste si este activ in viata cotidiana auto, iar planurile inca exista. Ceea ce inseamna ca, daca acum 30 de ani masina a fost gata in 3 luni de la zero, cu tehnologia de acum cineva ar putea face o replica 1:1 mult mai repede. Da chiar, de ce nu exista inca un MD87 readus la viata???
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei


