Povestea unui vis frumos: Dacia cu motor central, faruri escamotabile si tractiune spate ca un Porsche

- O masina facuta din doua automobile
- Masina primeste un facelift numit EVO2
- Masina disparuta fara urma
Industria auto a demarat cu greu in Romania, dar atunci cand a inceput, tara noastra facea intr-un an cate altele in 10. Dezvoltarea era pe repede inainte, apareau modele noi, iar experimentele se transformau in masini de serie. Au existat Dacii lungi ca o limuzina, decapotabile, Oltcit-uri 4x4 de teren, ARO-uri blindate si alte exemplare interesante. Printre ele, si o masina cu motor central si faruri escamotabile, care putea sa rivalizeze cu orice model sport.
In anii '70-'80, orice idee referitoare la domeniul auto era pusa in practica si transformata intr-un produs final. Cineva a zis ca vrea sa vada Renault-ul 12 transformat in Dacie si cu o caroserie de tip camioneta, cum nu se vindea in Franta. Si asa a luat nastere Dacia 1302 Papuc. Altcineva a zis ca vrea ca acelasi Renault 12 cu 4 usi sa devina un coupe sportiv, asa a luat nastere Dacia Sport. Altii au zis ca vor o Dacie mai lunga precum o limuzina cu care sa care mai mult echipament, asa ca s-a nascut seria limitata de MaxiBreak. Iar la un moment dat, un inginer a zis ca si-ar dori sa transforme batrana Dacie intr-o sportiva get-beget cu motor central, asa cum erau modelele Porsche la acea vreme. Iar dorinta i s-a transformat in realitate.
Ideea inginerului Nicolae Cosmescu
Realizatorul si dezvoltatorul unicei Dacii cu motor central facuta vreodata este Nicolae Cosmescu, un pasionat inginer auto care isi spune si astazi cu placerea povestea despre realizarea sa. Proiectul a luat nastere dupa ce a primit aprobare pe cand lucra la IATSA, Intreprinderea de Asistenta Tehnica si Service pentru Automobile, un loc in care se nasteau modelele speciale de competitie sau raliuri. Aici, dl. Cosmescu a convins superiorii ca poate transforma o Dacie obisnuita in ceva nemaipomenit. Asa ca a luat o Dacia Sport direct de pe linia de asamblare, inainte sa-i fie sudate panourile exterioare, pe care a inceput sa o transforme radical.
O masina facuta din doua automobile
Cum transformi o Dacie clasica intr-una cu motor central? Pai sudezi in partea din spate o fata intreaga de la alta Dacie. Asta s-a si intamplat: o parte frontala, adica a spatiului in care sta motorul, a fost sudata de jumatatea Daciei Sport, transformandu-se in spate. In partea din fata, unde trebuia sa fie motorul, se aflau numai radiatorul, iar in loc de motor era roata de rezerva. Acum, cutia de viteze era si ea in spate, in locul celei din fata montandu-se rezervorul de benzina.
Lucrarea a fost terminata in doar 3 luni de la demararea proiectului, cu ajutorul a doi tinichii, un mecanic si a unui electrician. Numele MD87 nu a venit intamplator deloc. Si anume, 87 reprezinta anul urmator in care urma sa se lanseze masina, ea fiind realizata si finalizata in 1986. Iar initialele MD erau puse special de dl. Cosmescu, aratand prenumele sotiei si copilului: Monica si Dragos.
Frana de mana hidraulica si discuri in loc de tamburi
Dacia 1100 a fost pana in ziua de azi singura Dacia de serie produsa cu frane pe disc la toate cele 4 roti. Ei bine, si MD87 a folosit aceeasi configuratie, fiind dotata cu frane pe disc fata-spate, semn ca se dorea numai performanta. Tot in acest scop a fost montata si o frana de mana hidraulica, nu pe cablu, de care se puteau folosi pilotii cand doreau sa faca drifturi sau derapaje controlate.
MD87, special gandita pentru raliuri
Scopul acestui proiect era sa lanseze o Dacie noua capabila sa ia startul in competitiile de raliu, coasta, atat in tara cat si in strainatate. La acea vreme, pilotii romani alergau cu Dacii obisnuite cu 4 usi si motor in fata, iar cei mai norocosi aveau Dacii Sport. Insa in alte concursuri, vehiculele cu motor central si-au demonstrat eficienta fiind mai rapide, asa ca scopul final acela de a realiza si o Dacie dupa aceasta configuratie. Insa masina necesita adevarate aptitudini de pilotaj, fiind foarte usor de manevrat, dar neiertatoare, chiar daca sub capota era acelasi motor de Dacie, invartindu-se imediat cu pilotul care nu stia cum sa o arunce pe curbe.
Masina primeste un facelift numit EVO2
Dupa scurta vreme, prototipului i s-a oprit bugetul de dezvoltare si nu a fost transformat in model de serie de catre niste superiori ai inginerului pitestean. Abia in 1992-1993 masina a fost iar bagata in seama si modificata. Atunci i-a fost schimbata capota uriasa din spate cu una din fibra de sticla, mai usoara. Iar partea frontala a fost transformata pentru un plus de aerodinamicitate, capota fiind mult mai inclinata si terminata cu o bara sportiva de la un model necunoscut. Datorita inclinatiei, farurile clasice nu mai aveau loc, asa ca inginerul s-a gandit sa monteze niste faruri escamotabile.
Asemanarea cu Toyota MR2
Fara indoiala, la designul versiunii tarzi din anii '90 a lui MD87, inginerul s-a folosit de inspiratie directa de la Toyota MR2. Se vede asemanarea stopurilor, iar in fata felul in care arata capota cu farurile escamotabile. La o modificare interimara se pot vedea si niste asemanari frontale cu Opel Manta, semn ca designerul a folosit mai multe surse de inspiratie.
Masina, disparuta fara urma
Dacia MD87 a fost o masina unica. De fapt, nici nu se numea Dacie, ci MD87 si ulterior Lynx MD87. Pe aceeasi caroserie omologata si inmatriculata au fost realizate mai multe modificari si facelift-uri, neexistand mai multe exemplare. Insa in anii '90, dupa ce echipajele de raliuri au inceput sa-si achizitioneze masini straine, nu mai era nevoie de vehicule "facute din ciocan". Iar acest proiect s-a transformat, pe nemeritate, in amintire. Prototipul a fost distrus si nu se mai stie nimic de eventualele elemente pastrate. Din fericire, proiectantul traieste si este activ in viata cotidiana auto, iar planurile inca exista. Ceea ce inseamna ca, daca acum 30 de ani masina a fost gata in 3 luni de la zero, cu tehnologia de acum cineva ar putea face o replica 1:1 mult mai repede. Da chiar, de ce nu exista inca un MD87 readus la viata???
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei


