Povestea unui vis frumos: Dacia cu motor central, faruri escamotabile si tractiune spate ca un Porsche

- O masina facuta din doua automobile
- Masina primeste un facelift numit EVO2
- Masina disparuta fara urma
Industria auto a demarat cu greu in Romania, dar atunci cand a inceput, tara noastra facea intr-un an cate altele in 10. Dezvoltarea era pe repede inainte, apareau modele noi, iar experimentele se transformau in masini de serie. Au existat Dacii lungi ca o limuzina, decapotabile, Oltcit-uri 4x4 de teren, ARO-uri blindate si alte exemplare interesante. Printre ele, si o masina cu motor central si faruri escamotabile, care putea sa rivalizeze cu orice model sport.
In anii '70-'80, orice idee referitoare la domeniul auto era pusa in practica si transformata intr-un produs final. Cineva a zis ca vrea sa vada Renault-ul 12 transformat in Dacie si cu o caroserie de tip camioneta, cum nu se vindea in Franta. Si asa a luat nastere Dacia 1302 Papuc. Altcineva a zis ca vrea ca acelasi Renault 12 cu 4 usi sa devina un coupe sportiv, asa a luat nastere Dacia Sport. Altii au zis ca vor o Dacie mai lunga precum o limuzina cu care sa care mai mult echipament, asa ca s-a nascut seria limitata de MaxiBreak. Iar la un moment dat, un inginer a zis ca si-ar dori sa transforme batrana Dacie intr-o sportiva get-beget cu motor central, asa cum erau modelele Porsche la acea vreme. Iar dorinta i s-a transformat in realitate.
Ideea inginerului Nicolae Cosmescu
Realizatorul si dezvoltatorul unicei Dacii cu motor central facuta vreodata este Nicolae Cosmescu, un pasionat inginer auto care isi spune si astazi cu placerea povestea despre realizarea sa. Proiectul a luat nastere dupa ce a primit aprobare pe cand lucra la IATSA, Intreprinderea de Asistenta Tehnica si Service pentru Automobile, un loc in care se nasteau modelele speciale de competitie sau raliuri. Aici, dl. Cosmescu a convins superiorii ca poate transforma o Dacie obisnuita in ceva nemaipomenit. Asa ca a luat o Dacia Sport direct de pe linia de asamblare, inainte sa-i fie sudate panourile exterioare, pe care a inceput sa o transforme radical.
O masina facuta din doua automobile
Cum transformi o Dacie clasica intr-una cu motor central? Pai sudezi in partea din spate o fata intreaga de la alta Dacie. Asta s-a si intamplat: o parte frontala, adica a spatiului in care sta motorul, a fost sudata de jumatatea Daciei Sport, transformandu-se in spate. In partea din fata, unde trebuia sa fie motorul, se aflau numai radiatorul, iar in loc de motor era roata de rezerva. Acum, cutia de viteze era si ea in spate, in locul celei din fata montandu-se rezervorul de benzina.
Lucrarea a fost terminata in doar 3 luni de la demararea proiectului, cu ajutorul a doi tinichii, un mecanic si a unui electrician. Numele MD87 nu a venit intamplator deloc. Si anume, 87 reprezinta anul urmator in care urma sa se lanseze masina, ea fiind realizata si finalizata in 1986. Iar initialele MD erau puse special de dl. Cosmescu, aratand prenumele sotiei si copilului: Monica si Dragos.
Frana de mana hidraulica si discuri in loc de tamburi
Dacia 1100 a fost pana in ziua de azi singura Dacia de serie produsa cu frane pe disc la toate cele 4 roti. Ei bine, si MD87 a folosit aceeasi configuratie, fiind dotata cu frane pe disc fata-spate, semn ca se dorea numai performanta. Tot in acest scop a fost montata si o frana de mana hidraulica, nu pe cablu, de care se puteau folosi pilotii cand doreau sa faca drifturi sau derapaje controlate.
MD87, special gandita pentru raliuri
Scopul acestui proiect era sa lanseze o Dacie noua capabila sa ia startul in competitiile de raliu, coasta, atat in tara cat si in strainatate. La acea vreme, pilotii romani alergau cu Dacii obisnuite cu 4 usi si motor in fata, iar cei mai norocosi aveau Dacii Sport. Insa in alte concursuri, vehiculele cu motor central si-au demonstrat eficienta fiind mai rapide, asa ca scopul final acela de a realiza si o Dacie dupa aceasta configuratie. Insa masina necesita adevarate aptitudini de pilotaj, fiind foarte usor de manevrat, dar neiertatoare, chiar daca sub capota era acelasi motor de Dacie, invartindu-se imediat cu pilotul care nu stia cum sa o arunce pe curbe.
Masina primeste un facelift numit EVO2
Dupa scurta vreme, prototipului i s-a oprit bugetul de dezvoltare si nu a fost transformat in model de serie de catre niste superiori ai inginerului pitestean. Abia in 1992-1993 masina a fost iar bagata in seama si modificata. Atunci i-a fost schimbata capota uriasa din spate cu una din fibra de sticla, mai usoara. Iar partea frontala a fost transformata pentru un plus de aerodinamicitate, capota fiind mult mai inclinata si terminata cu o bara sportiva de la un model necunoscut. Datorita inclinatiei, farurile clasice nu mai aveau loc, asa ca inginerul s-a gandit sa monteze niste faruri escamotabile.
Asemanarea cu Toyota MR2
Fara indoiala, la designul versiunii tarzi din anii '90 a lui MD87, inginerul s-a folosit de inspiratie directa de la Toyota MR2. Se vede asemanarea stopurilor, iar in fata felul in care arata capota cu farurile escamotabile. La o modificare interimara se pot vedea si niste asemanari frontale cu Opel Manta, semn ca designerul a folosit mai multe surse de inspiratie.
Masina, disparuta fara urma
Dacia MD87 a fost o masina unica. De fapt, nici nu se numea Dacie, ci MD87 si ulterior Lynx MD87. Pe aceeasi caroserie omologata si inmatriculata au fost realizate mai multe modificari si facelift-uri, neexistand mai multe exemplare. Insa in anii '90, dupa ce echipajele de raliuri au inceput sa-si achizitioneze masini straine, nu mai era nevoie de vehicule "facute din ciocan". Iar acest proiect s-a transformat, pe nemeritate, in amintire. Prototipul a fost distrus si nu se mai stie nimic de eventualele elemente pastrate. Din fericire, proiectantul traieste si este activ in viata cotidiana auto, iar planurile inca exista. Ceea ce inseamna ca, daca acum 30 de ani masina a fost gata in 3 luni de la zero, cu tehnologia de acum cineva ar putea face o replica 1:1 mult mai repede. Da chiar, de ce nu exista inca un MD87 readus la viata???
-
Far xenon audi a4 b6 - dr 8e0941004p / 8e0941030t / complet... 350 €
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
-
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
Mufa cu cablu injector sencom volvo xc90 1 2002-2015 504029 85 Lei
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
Vw golf diesel 2000 1000 €
-
Scrumiera centrala vw sharan (2000-2010), ford galaxy, seat... 60 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2900 €
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Suport maner 820028464 renault megane 2 [2002 - 2006] 72 Lei
Radar senzor acc distronic audi a6 / a7 4k rs6 rs7 2019 2020... 1750 Lei
-
Dacia duster dci 2022 12750 €
Trusa roata rezerva cric suport cheie 997504622r renault... 400 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
-
Planetara dreapta - fata renault master ii 2.5 dci 84 kw 114cp... 300 Lei
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 250 Lei
Balast xenon magneti marelli bmw seria 3 e46 1997-2006... 1090 Lei
-
Bara fata renault megane 4 facelift model 2020-2024 cod... 500 Lei
Antifurt roti oe renault kadjar 2015→ m12 x 1,5 7711239101 310 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
-
Actuator / servomotor / motoras grila activa volvo xc40 2018... 250 Lei
Injectoare ford focus 2 1.8 tdci an fabr. 2008 500 Lei
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 180 Lei
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Instalatie electrica peugeot 407 2004-2011 1.6 hdi 110 9hz... 150 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
Usa dreapta spate renault espace v an... 850 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €


