Povestea unui vis frumos: Dacia cu motor central, faruri escamotabile si tractiune spate ca un Porsche

- O masina facuta din doua automobile
- Masina primeste un facelift numit EVO2
- Masina disparuta fara urma
Industria auto a demarat cu greu in Romania, dar atunci cand a inceput, tara noastra facea intr-un an cate altele in 10. Dezvoltarea era pe repede inainte, apareau modele noi, iar experimentele se transformau in masini de serie. Au existat Dacii lungi ca o limuzina, decapotabile, Oltcit-uri 4x4 de teren, ARO-uri blindate si alte exemplare interesante. Printre ele, si o masina cu motor central si faruri escamotabile, care putea sa rivalizeze cu orice model sport.
In anii '70-'80, orice idee referitoare la domeniul auto era pusa in practica si transformata intr-un produs final. Cineva a zis ca vrea sa vada Renault-ul 12 transformat in Dacie si cu o caroserie de tip camioneta, cum nu se vindea in Franta. Si asa a luat nastere Dacia 1302 Papuc. Altcineva a zis ca vrea ca acelasi Renault 12 cu 4 usi sa devina un coupe sportiv, asa a luat nastere Dacia Sport. Altii au zis ca vor o Dacie mai lunga precum o limuzina cu care sa care mai mult echipament, asa ca s-a nascut seria limitata de MaxiBreak. Iar la un moment dat, un inginer a zis ca si-ar dori sa transforme batrana Dacie intr-o sportiva get-beget cu motor central, asa cum erau modelele Porsche la acea vreme. Iar dorinta i s-a transformat in realitate.
Ideea inginerului Nicolae Cosmescu
Realizatorul si dezvoltatorul unicei Dacii cu motor central facuta vreodata este Nicolae Cosmescu, un pasionat inginer auto care isi spune si astazi cu placerea povestea despre realizarea sa. Proiectul a luat nastere dupa ce a primit aprobare pe cand lucra la IATSA, Intreprinderea de Asistenta Tehnica si Service pentru Automobile, un loc in care se nasteau modelele speciale de competitie sau raliuri. Aici, dl. Cosmescu a convins superiorii ca poate transforma o Dacie obisnuita in ceva nemaipomenit. Asa ca a luat o Dacia Sport direct de pe linia de asamblare, inainte sa-i fie sudate panourile exterioare, pe care a inceput sa o transforme radical.
O masina facuta din doua automobile
Cum transformi o Dacie clasica intr-una cu motor central? Pai sudezi in partea din spate o fata intreaga de la alta Dacie. Asta s-a si intamplat: o parte frontala, adica a spatiului in care sta motorul, a fost sudata de jumatatea Daciei Sport, transformandu-se in spate. In partea din fata, unde trebuia sa fie motorul, se aflau numai radiatorul, iar in loc de motor era roata de rezerva. Acum, cutia de viteze era si ea in spate, in locul celei din fata montandu-se rezervorul de benzina.
Lucrarea a fost terminata in doar 3 luni de la demararea proiectului, cu ajutorul a doi tinichii, un mecanic si a unui electrician. Numele MD87 nu a venit intamplator deloc. Si anume, 87 reprezinta anul urmator in care urma sa se lanseze masina, ea fiind realizata si finalizata in 1986. Iar initialele MD erau puse special de dl. Cosmescu, aratand prenumele sotiei si copilului: Monica si Dragos.
Frana de mana hidraulica si discuri in loc de tamburi
Dacia 1100 a fost pana in ziua de azi singura Dacia de serie produsa cu frane pe disc la toate cele 4 roti. Ei bine, si MD87 a folosit aceeasi configuratie, fiind dotata cu frane pe disc fata-spate, semn ca se dorea numai performanta. Tot in acest scop a fost montata si o frana de mana hidraulica, nu pe cablu, de care se puteau folosi pilotii cand doreau sa faca drifturi sau derapaje controlate.
MD87, special gandita pentru raliuri
Scopul acestui proiect era sa lanseze o Dacie noua capabila sa ia startul in competitiile de raliu, coasta, atat in tara cat si in strainatate. La acea vreme, pilotii romani alergau cu Dacii obisnuite cu 4 usi si motor in fata, iar cei mai norocosi aveau Dacii Sport. Insa in alte concursuri, vehiculele cu motor central si-au demonstrat eficienta fiind mai rapide, asa ca scopul final acela de a realiza si o Dacie dupa aceasta configuratie. Insa masina necesita adevarate aptitudini de pilotaj, fiind foarte usor de manevrat, dar neiertatoare, chiar daca sub capota era acelasi motor de Dacie, invartindu-se imediat cu pilotul care nu stia cum sa o arunce pe curbe.
Masina primeste un facelift numit EVO2
Dupa scurta vreme, prototipului i s-a oprit bugetul de dezvoltare si nu a fost transformat in model de serie de catre niste superiori ai inginerului pitestean. Abia in 1992-1993 masina a fost iar bagata in seama si modificata. Atunci i-a fost schimbata capota uriasa din spate cu una din fibra de sticla, mai usoara. Iar partea frontala a fost transformata pentru un plus de aerodinamicitate, capota fiind mult mai inclinata si terminata cu o bara sportiva de la un model necunoscut. Datorita inclinatiei, farurile clasice nu mai aveau loc, asa ca inginerul s-a gandit sa monteze niste faruri escamotabile.
Asemanarea cu Toyota MR2
Fara indoiala, la designul versiunii tarzi din anii '90 a lui MD87, inginerul s-a folosit de inspiratie directa de la Toyota MR2. Se vede asemanarea stopurilor, iar in fata felul in care arata capota cu farurile escamotabile. La o modificare interimara se pot vedea si niste asemanari frontale cu Opel Manta, semn ca designerul a folosit mai multe surse de inspiratie.
Masina, disparuta fara urma
Dacia MD87 a fost o masina unica. De fapt, nici nu se numea Dacie, ci MD87 si ulterior Lynx MD87. Pe aceeasi caroserie omologata si inmatriculata au fost realizate mai multe modificari si facelift-uri, neexistand mai multe exemplare. Insa in anii '90, dupa ce echipajele de raliuri au inceput sa-si achizitioneze masini straine, nu mai era nevoie de vehicule "facute din ciocan". Iar acest proiect s-a transformat, pe nemeritate, in amintire. Prototipul a fost distrus si nu se mai stie nimic de eventualele elemente pastrate. Din fericire, proiectantul traieste si este activ in viata cotidiana auto, iar planurile inca exista. Ceea ce inseamna ca, daca acum 30 de ani masina a fost gata in 3 luni de la zero, cu tehnologia de acum cineva ar putea face o replica 1:1 mult mai repede. Da chiar, de ce nu exista inca un MD87 readus la viata???
-
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Tavita portbagaj originala audi a4 8w avant ultimul model nou !!! 500 Lei
0445118040 a6540700400 bosch injector mercedes c cls e class... 1000 Lei
-
Stopuri clare opel astra f (caravan) fundal black -cod 1804895 117.71 €
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
Teava intercooler volkswagen golf 4 1.9 motorina 2004 50 Lei
-
Semnalizare oglinda dreapta dacia logan 2 mcv 2013-2020 noua... 35 Lei
Far stanga 7701063218 putin matuit renault megane ii... 100 Lei
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
-
Jante noi 21 inch originale mercedes s-class w223 v223 maybach... 3250 €
Modul airbag bmw e60 e61 5 series 61356957760, 6957760 150 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
-
Suport pahare bmw seria 7 f01 f02 3.0 d 245cp / 180kw cod... 298 Lei
Grila aerisire audi a4 b8 2.0 tdi cjc 2011 cod : 8k1820901g 83 Lei
Mufa radiator volkswagen vw passat b6 [2005 - 2010] sedan... 39 Lei
-
Suport grila audi a6 s6 avant, quattro 4k (2019-2020) cod... 400 Lei
Bara fata volkswagen passat b5 2001-2004 150 Lei
Capace ford r16 la set de 4 bucati cod 420 119 Lei
-
Ornament switch maner deschidere haion suzuki sx4 ey gy... 120 Lei
Baveta noroi hyundai santa fe santa fe - - (2006 2012) 140 Lei
Renault modus 1.2 2008 850 €
-
Motor nissan qashqai j11 diesel 1.6 tip- r9m 9900 Lei
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
Bara spate suzuki vitara 2015 2016 2017 2018 350 Lei
-
Mazda 3 1500 diesel euro 6d fara adblue 2016 11350 €
Usa portiera stanga spate mitsubishi colt 2004-2009 250 Lei
Vw passat model unic full options 2.0 tdi virtual cockpit... 16500 €
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
Comanda ac iveco daily 3 2007-2013 200 Lei
-
Conducta metalica apa motor audi a6v6 2.5 tdi 150cp 180cp 100 Lei
Kit pornire mercedes c220 2.2cdi 0281012046, a6461504779 1300 Lei
Ornament nichel superior grila calandru dacia logan 2011... 120 Lei
-
Interior scaune ford focus 2 hatchback piele gri reglaj... 700 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei


