Povestea unui vis frumos: Dacia cu motor central, faruri escamotabile si tractiune spate ca un Porsche

- O masina facuta din doua automobile
- Masina primeste un facelift numit EVO2
- Masina disparuta fara urma
Industria auto a demarat cu greu in Romania, dar atunci cand a inceput, tara noastra facea intr-un an cate altele in 10. Dezvoltarea era pe repede inainte, apareau modele noi, iar experimentele se transformau in masini de serie. Au existat Dacii lungi ca o limuzina, decapotabile, Oltcit-uri 4x4 de teren, ARO-uri blindate si alte exemplare interesante. Printre ele, si o masina cu motor central si faruri escamotabile, care putea sa rivalizeze cu orice model sport.
In anii '70-'80, orice idee referitoare la domeniul auto era pusa in practica si transformata intr-un produs final. Cineva a zis ca vrea sa vada Renault-ul 12 transformat in Dacie si cu o caroserie de tip camioneta, cum nu se vindea in Franta. Si asa a luat nastere Dacia 1302 Papuc. Altcineva a zis ca vrea ca acelasi Renault 12 cu 4 usi sa devina un coupe sportiv, asa a luat nastere Dacia Sport. Altii au zis ca vor o Dacie mai lunga precum o limuzina cu care sa care mai mult echipament, asa ca s-a nascut seria limitata de MaxiBreak. Iar la un moment dat, un inginer a zis ca si-ar dori sa transforme batrana Dacie intr-o sportiva get-beget cu motor central, asa cum erau modelele Porsche la acea vreme. Iar dorinta i s-a transformat in realitate.
Ideea inginerului Nicolae Cosmescu
Realizatorul si dezvoltatorul unicei Dacii cu motor central facuta vreodata este Nicolae Cosmescu, un pasionat inginer auto care isi spune si astazi cu placerea povestea despre realizarea sa. Proiectul a luat nastere dupa ce a primit aprobare pe cand lucra la IATSA, Intreprinderea de Asistenta Tehnica si Service pentru Automobile, un loc in care se nasteau modelele speciale de competitie sau raliuri. Aici, dl. Cosmescu a convins superiorii ca poate transforma o Dacie obisnuita in ceva nemaipomenit. Asa ca a luat o Dacia Sport direct de pe linia de asamblare, inainte sa-i fie sudate panourile exterioare, pe care a inceput sa o transforme radical.
O masina facuta din doua automobile
Cum transformi o Dacie clasica intr-una cu motor central? Pai sudezi in partea din spate o fata intreaga de la alta Dacie. Asta s-a si intamplat: o parte frontala, adica a spatiului in care sta motorul, a fost sudata de jumatatea Daciei Sport, transformandu-se in spate. In partea din fata, unde trebuia sa fie motorul, se aflau numai radiatorul, iar in loc de motor era roata de rezerva. Acum, cutia de viteze era si ea in spate, in locul celei din fata montandu-se rezervorul de benzina.
Lucrarea a fost terminata in doar 3 luni de la demararea proiectului, cu ajutorul a doi tinichii, un mecanic si a unui electrician. Numele MD87 nu a venit intamplator deloc. Si anume, 87 reprezinta anul urmator in care urma sa se lanseze masina, ea fiind realizata si finalizata in 1986. Iar initialele MD erau puse special de dl. Cosmescu, aratand prenumele sotiei si copilului: Monica si Dragos.
Frana de mana hidraulica si discuri in loc de tamburi
Dacia 1100 a fost pana in ziua de azi singura Dacia de serie produsa cu frane pe disc la toate cele 4 roti. Ei bine, si MD87 a folosit aceeasi configuratie, fiind dotata cu frane pe disc fata-spate, semn ca se dorea numai performanta. Tot in acest scop a fost montata si o frana de mana hidraulica, nu pe cablu, de care se puteau folosi pilotii cand doreau sa faca drifturi sau derapaje controlate.
MD87, special gandita pentru raliuri
Scopul acestui proiect era sa lanseze o Dacie noua capabila sa ia startul in competitiile de raliu, coasta, atat in tara cat si in strainatate. La acea vreme, pilotii romani alergau cu Dacii obisnuite cu 4 usi si motor in fata, iar cei mai norocosi aveau Dacii Sport. Insa in alte concursuri, vehiculele cu motor central si-au demonstrat eficienta fiind mai rapide, asa ca scopul final acela de a realiza si o Dacie dupa aceasta configuratie. Insa masina necesita adevarate aptitudini de pilotaj, fiind foarte usor de manevrat, dar neiertatoare, chiar daca sub capota era acelasi motor de Dacie, invartindu-se imediat cu pilotul care nu stia cum sa o arunce pe curbe.
Masina primeste un facelift numit EVO2
Dupa scurta vreme, prototipului i s-a oprit bugetul de dezvoltare si nu a fost transformat in model de serie de catre niste superiori ai inginerului pitestean. Abia in 1992-1993 masina a fost iar bagata in seama si modificata. Atunci i-a fost schimbata capota uriasa din spate cu una din fibra de sticla, mai usoara. Iar partea frontala a fost transformata pentru un plus de aerodinamicitate, capota fiind mult mai inclinata si terminata cu o bara sportiva de la un model necunoscut. Datorita inclinatiei, farurile clasice nu mai aveau loc, asa ca inginerul s-a gandit sa monteze niste faruri escamotabile.
Asemanarea cu Toyota MR2
Fara indoiala, la designul versiunii tarzi din anii '90 a lui MD87, inginerul s-a folosit de inspiratie directa de la Toyota MR2. Se vede asemanarea stopurilor, iar in fata felul in care arata capota cu farurile escamotabile. La o modificare interimara se pot vedea si niste asemanari frontale cu Opel Manta, semn ca designerul a folosit mai multe surse de inspiratie.
Masina, disparuta fara urma
Dacia MD87 a fost o masina unica. De fapt, nici nu se numea Dacie, ci MD87 si ulterior Lynx MD87. Pe aceeasi caroserie omologata si inmatriculata au fost realizate mai multe modificari si facelift-uri, neexistand mai multe exemplare. Insa in anii '90, dupa ce echipajele de raliuri au inceput sa-si achizitioneze masini straine, nu mai era nevoie de vehicule "facute din ciocan". Iar acest proiect s-a transformat, pe nemeritate, in amintire. Prototipul a fost distrus si nu se mai stie nimic de eventualele elemente pastrate. Din fericire, proiectantul traieste si este activ in viata cotidiana auto, iar planurile inca exista. Ceea ce inseamna ca, daca acum 30 de ani masina a fost gata in 3 luni de la zero, cu tehnologia de acum cineva ar putea face o replica 1:1 mult mai repede. Da chiar, de ce nu exista inca un MD87 readus la viata???
-
Atv bemi 0km poket speed 199eur livrare gratis 199 €
Opel insignia 2.0 tdi full led bi-xenon 2014 6450 €
Atv kxd motors pro warrior lemon 3g8-3 viteze+revers 1200 €
-
Comercializam cross 607 noi 125cc kxd moto ro 545 €
Praguri opel insignia xr 2008-2013 v1 99 €
Motocicleta nitro 250cc dirtbike hurricane v2 19/16 599 €
-
Atv 125cc kxd grizzly 006c- roti 8 import germania, garantie 1 an 849 €
New db 608 limited cross atv bemi kxd-moto pret real ! 670 €
Atv-uri pentru adulti si copii fara permis import germania,... 700 €
-
Motocros bemi 609 enduro 125cc noi 2021 720 €
Cros bemi gt-k 125 pro j17 telescoape inversate model 2020 720 €
Sc comercializeaza moto db orion noi 125cc noi cu factura 670 €
-
Moto cross 125cc dirt bike db-612a junior j14 e-starter pret... 500 €
Atv nitro motors warrior rs-8 led 3g8-3 viteze+revers 1200 €
Lichidare stoc 2020 atv bemi 125 m7 automat germany 0km pret real 630 €
-
Super moto cross noi 0km bemi orion 200cc off road 2020 pret... 999 €
Atv 125cc 2wd hummer2bmw 7 automatic revers nou 459 €
Atv 150cvt bemi ro mania 0 km plus carlig remorca pret real ! 1449 €
-
650 euro db-608 bemi germany 0km 125cc lichidare stoc 670 €
Bmw x3 x-drive 2.0 tdi 184 cp full options an fab. 2011 9800 €
Atv nitro madox 49cc pentru copii produs nou 599 €
-
Cros db-609 gt-k 110 usa j17 cert epa 720 €
Moto cross bemi hurricane 150cc off road janta 19 livrare... 1190 €
Atv 125cc 2wd supercover 7 automatic + revers 630 €
-
Moto cross bemi nitro 250cc off road new janta 19 1500 €
Atv kxd python 502t pentru copii 400 €
Atv yamaha raptor 125cc import germania 700 €
-
Moto cross bemi 110cc dirt bike - db-502 j10" electrostarter 362 €
Motocross loncin 125cc livrare rapida 650 €
Atv nitro 200cc buggy – 2 persoane 599 €
-
Bemi 608 kxdmoto 125cc neu aus germany 670 €
New hummer 8 grizzly cutie cu 3 trepte forta +revers automat 750 €
Cel mai bun pret atv 125cc sport nou dnr automatic black 560 €
-
Atv nitro dragon 502t, motor de 49cc , pentru copii, nou cu... 400 €
Cros db-609 125cc j17 telescoape inversate noi germania 720 €
Nitro dirtbike hurricane 250cc import germania 1300 €


