Romani de poveste: George Burianu, pilotul care s-a luptat cu Enzo Ferrari

- George Burianu, pilot de teste la Fiat
- Romanul obtine locul secund in Monaco Grand Prix
- Abandoneaza din cauza unui accident in lupta cu Enzo Ferrari
Putem numara pe degetele de la o mana elita pilotajului din Romania. Din pacate, aceste nume rasunatoare fac parte exclusiv din trecutul motorsportului romanesc si nu mai sunt printre noi. Insa este datoria noastra sa pastram amintirea unor nume celebre la fel de vie ca in zilele in care se urcau pe podiumuri, fiind aplaudati de tot mapamondul.
Inceputul in lumea curselor
Printre foarte putinii piloti romani care au avut privilegiul de a concura in Grand Prix-urile care ulterior s-au transformat in Formula 1 pe care o stim azi se numara George Burianu. Un roman nascut pe 20 august 1901 la Braila care, la varsta de 16 ani pleaca in Italia impins de dorinta apriga de a experimenta viteza la bordul masinilor si se face pilot de teste pentru Fiat. Aici il cunoaste pe un pilot celebru care concura in Campionatul Mondial, Felice Nazarro, cel care castigase in 1907 si 1922 Marele Premiu al Frantei. Nazzaro se imprieteneste cu romanul Burianu si il sfatuieste sa plece in Belgia, acolo unde i-a aranjat sa lucreze ca inginer la uzina Minerva, un producator belgian de automobile luxoase.
Pilotul roman, la volanul masinii personale Bugatti T35B
George Burianu pleaca in Belgia si se stabileste in orasul istoric Waterloo, oras in care a ramas pana la moarte. Se angajeaza la uzina Minerva unde lucreaza vreme de cativa ani si se imprieteneste cu Jean Bartsoen, un industrias care isi incerca norocul in domeniul auto. Bartsoen si-a deschis o mica uzina in care producea masini sub numele de SpeedFord, nume datorat masinilor Ford T pe care producea un nou model modificat. Ulterior, fabrica isi denumea vehiculele SpeedSport, fiind masini proprii care aveau numai sasiul de Ford, dotate cu motoare cu 16 supape realizate manual de Jean Bartsoen.
Un astfel de vehicul numit SpeedSport l-a avut ca pilot de curse pe George Burianu. Care insa, pentru a se bucura de o mai mare priza la public, si-a schimbat numele. De cand si-a inceput cariera de curse, George Burianu s-a transformat in Georges Bouriano, cunoscut drept un belgian in carne si oase, despre care revista belgiana "La semaine Automobile" spunea la sfarsitul anilor '30 ca Belgia este reprezentata de un imigrant roman stabilit intamplator in tara lor.
Marele Premiu al orasului Monaco - 1929
La volanul lui SpeedSport, Burianu incepe sa-si formeze cariera de pilot. In 1925 castiga locul 1 la Coupe de la Meuse, dupa care in 1926 reuseste sa castige cursa pe circuit de la Ostende, Meuse si Chimay, dar obtine si locul 1 la cursa de 24 de ore de pe Spafrancorchamps alaturi de echipa Georges Irat, fiind premiat cu "Cupa Regelui". Urmeaza apoi o serie de curse la care alearga cu un EHP Torpedo, un vehicul usor deschis numit Cyclecar, dar participa in continuare la cursele pe circuit si cu SpeedSport.
Incepand cu 1929, Burianu a inceput sa fie interesat de competitiile mari. Cumpara la mana a doua un Bugatti T35C cu care se inscrie in Formula 1 a acelei vremi, adica in Campionatul Mondial de Automobilism. La prima sa participare, la Monaco, pe 14 aprilie 1929, Burianu reuseste sa obtina locul secund, in spatele castigatorului William Grover-Williams, pilotul de casa al echipei Ettore Bugatti. Pilot privat, Burianu insa uimeste opinia publica, pentru ca nimeni nu se astepta ca cineva care sa nu fie sustinut de un producator se poate urca pe podium. Mai mult, romanul nostru a reusit sa-l invinga pe celebrul pilot Rudolf Caracciola al echipei Mercedes-Benz care alerga la bordul unui SSK.
Devenind deja faimos, in 1930, George Burianu obtine destui bani incat sa-si cumpere direct de la uzina Bugatti o masina noua, un model T35B. Cu aceasta masina se inscrie in noul sezon de Formula 1. Ia startul pe 6 aprilie 1930 in Monaco Grand Prix, dupa care pe 20 aprilie 1930 la Grand Prix Alessandria in Italia, pe 17 august 1930 la Grand Prix Comminges in Franta si pe 20 iulie 1930 la Grand Prix Dieppe. Din pacate, nu mai are succesul anului anterior si obtine numai locuri indepartate de podium sau abandoneaza.
GP Monaco 1929 - George Burianu este in masina din dreapta
Ghinionul din cursa impotriva lui Enzo Ferrari
Daca in calificarile de la Monaco, Burianu s-a calificat al doilea, pana la sfarsitul cursei are parte de un accident usor care ii lasa Bugatti-ul cu probleme mari la directie. Doua saptamani mai tarziu, in Marele Premiu al orasului Alexandria din 1930, romanul a avut parte de ghinionul vietii. S-a aliniat la start alaturi de nume celebre precum Filipo Sartorio, Enzo Ferrari, Angelo Peroni, Tazio Nuvolari, Juan Zanelli, Giuseppe Gilera, Achille Varzi si altii. Insa, din pacate, lupta dintre masinile Bugatti si cele Alfa romeo a fost pierduta in favoarea italienilor. Si asta pentru ca Burianu a condus cursa vreme de cateva ture, urmat de Enzo Ferrari si de Achille Varzi. Insa, chiar daca la sfarsitul primului tur romanul avea un avantaj de 40 de secunde fata de Ferrari, totul urma sa se schimbe. Dupa al doilea tur, italianul castigase deja 10 secunde si il depasise si pe Ferrari, dupa care, la urmatorul tur, reuseste sa parcurga cei 32 de kilometri ai circuitului in 16'53'' avand o medie de 113 km/h, un record absolut al vremii. Chiar si asa, Bugatti-ul galben al lui Burianu era pe primul loc, insa inainte de ultimul tur, Alfa Romeo P2 rosie a echipei Alfa Corse trecea linia de start din dreptul tribunelor prima, urmata indeaproape de catre Burianu.
Grand Prix Monaco 1929 - George Burianu, dreapta
Apoi, avea loc accidentul care elimina orice interes fata de competitie. In timp ce concurentii faceau ultimul tur, din senin incepea o furtuna violenta, una din acele furtuni estivale, care intr-un minut provocau confuzie intre spectatori, care incepeau sa caute un adapost. Burianu, care era mereu pe urmele lui Varzi, de care il desparteau doar vreo 10 metri, forta mereu cursa, nebagand in seama asfaltul ud, devenit in unele puncte alunecos. Intre Valenza si San Salvatore, intr-o curba periculoasa, masina romanului a avut o derapare inspaimantatoare. Burianu a incercat s-o redreseze, dar masina, dupa ce facuse un 360 de grade, a iesit de pe strada, rasturnandu-se. Ghinionistul pilot a fost imediat transportat cu targa la spitalul din Valenza, unde medicii i-au ingrijit unele rani pe fata, rani care insa nu erau grave.
Burianu (stanga) la o cursa cu masina EHP
Marele Premiu al Spaniei - Burianu termina al 11-lea
Cu retragerea lui Burianu, cursa isi pierde orice intres. Varzi era de-acum dominatorul sigur si nu putea fi amenintat de Zanelli care, dupa disparitia romanului si dupa ce-l depasise la al doilea tur pe Ferrari, ajungea in pozitia a doua. Al treilea era Ferrari, al patrulea Valpreda, al cincelea Brivio si al saselea Sartorio. Aceste pozitii, de la al cincelea tur pana la al optulea, nu trebuiau sa se mai schimbe. Varzi de-acum era sigur de ce avea in spate si nu mai forta, multumindu-se de avantajul obtinut. Acest lucru explica faptul ca recordul sau de anul trecut nu a fost depasit.
Burianu, imediat dupa accidentul de la Alessandria
Sfarsitul unei cariere de pilot
Dupa un an plin de esecuri, asa cum a fost 1930, mai participa in cateva competitii europene pe circuit, dar fara sa urce pe podiumuri. Ulterior, isi paraseste cariera de pilot de curse si incepe sa fie preocupat de aviatie. Dupa ce face cursuri de specializare, Burianu pleaca in Marea Britanie unde se inroleaza ca pilot voluntar in RAF - Royal Air Force si lupta impotriva nemtilor la bordul unui avion Spitfire. Dupa 1945, Burianu se intoarce in Belgia, la Waterloo, unde se angajeaza la firma “Beherman & Demoen”, o companie care importa si distribuia automobile Land Rover. Ramane in Belgia pana la batranete si moare in 1996 la varsta de 95 de ani.
Automobilul Bugatti T35B cumparat de nou de catre Burianu, masina cu care a alergat in sezonul 1930, exista si astazi si este expus dincolo de ocean, in Statele Unite ale Americii, la Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame Museum.
George Burianu in casa lui din Waterloo, 1987
Bugatti-ul T35B cu care a alergat Burianu poate fi vazut in America
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
-
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
-
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
-
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
-
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei


