Secretele Daciei Sport: unica masina din lume cu parbriz si in spate

- Primul concept de Dacia Sport, prezentat in 1979
- 5141 de exemplare fabricate la IATSA Stefanesti
- Luneta este de fapt un parbriz identic cu cel din fata
Daca a existat o masina romaneasca de serie extrem de ciudata si interesanta in acelasi timp, cu siguranta aceasta este Dacia Sport. Pentru ca a fost realizata pe baza Daciei 1300, dar cu o multime de elemente modificate pe care inginerii le-au construit intr-un mod hilar, dar interesant. Iata secretele primului si singurului Coupe veritabil romanesc, Dacia 1310 Sport.
Multa lume nu stie ca primul "Concept" de Dacia Sport s-a lansat in 1979, la EREN, adica Expozitia Realizarilor Economice Nationale, in Bucuresti, sub forma unui autoturism denumit Dacia 1300 Sport - Brasovia. Era un concept realizat intr-un exemplar unic de catre Dacia Service Brasov, nu de Uzina de la Mioveni, dar la TIB 1981 a fost prezentata si varianta de serie numita Dacia 1310 Sport. Primele modele, fabricate intre 1981 si 1985, denumite "cu usa scurta", pentru ca utilizau o portiera standard de Dacia 1310, au fost in numar de sub 1000 de bucati, fiind si azi cele mai cautate. Modelul urmator de Dacia Sport, "cu usa lunga", s-a fabricat intre 1985 si 1992 in peste 4000 de unitati. In total, numai 5141 de Dacii Coupe Sport au fost construite in Romania, majoritatea fiind pastrate pentru vanzarea interna, numai 200 ajungand la export, in Grecia, dotate cu motor de 1.2 Economic. Inca de la lansare, Dacia Sport s-a vandut in cele doua variante 1310 sau 1410, cu motoare diferite. De fabricare s-a ocupat platforma IATSA Stefanesti, nu uzina de la Mioveni, unde era asamblata masina in ritm de 4 bucati/zi.
Conceptul Dacia Brasovia pozeaza pe barajul de la Vidraru
Transformarea unei Dacii 1310 in Dacia Sport
Pentru inginerii de la Brasov, cat si pentru cei de la Mioveni, a fost o adevarata provocare construirea unui autoturism coupe. Mai ales ca voiau sa utilizeze cat mai multe elemente de la masina deja aflata in productie, Dacia 1310, urmasa modelului 1300, practic, aceeasi caroserie. Insa principalul scop era construirea unui automobil sportiv, dupa cum ii spunea si numele, mai usor si mai dinamic decat limuzina cu 4 portiere care nu era decat un Renault 12 "mioritizat". Insa Dacia Sport a fost o creatie complet noua, romaneasca, deoarece francezii nu au avut niciodata un R12 Sport, asa ca inginerii romani au calcat pe un teren nescunosct. Dar in final, au reusit.
Dacia Sport cu usa scurta fabricata intre 1981 - 1985
Dacia Sport cu usa lunga, fabricata intre 1985 - 1992
Dacia Sport este cu 24 de centimetri mai scurta decat o Dacia Berlina. Asta pentru ca ampatamentul sportivei este cu 20 de centimetri mai mic decat al masinii cu 4 usi, adica are puntile mai apropiate, ceea ce ii confera si un comportament mai bun pe viraje. Ecartamentul, adica distanta dintre rotile laterale, era aproape la fel, dar inaltimea unui Sport era cu 8 centimetri mai mica. De unde si un centru de greutate mai aproape de asfalt...
Caroseria unei Berline era modificata manual, inainte de intrarea pe linia de asamblare. Partea din fata era neschimbata, aripa spate prelungita cu un panou care venea sub geamul spate lateral si stalpii plafonului din mijloc si din spate erau scurtati, ca sa-i dea o cadere acoperisului. In rest, elementele care urmau sa fie montate ulterior pe linia de asamblare pe caroserie erau ceva mai speciale...
Portiere fabricate din usi de Dacia 1310... taiate si sudate
Cel mai probabil, Ceausescu a ordonat conducerii Dacia sa pastreze cheltuielile scazute si sa nu faca o linie de productie proprie pentru Dacia Sport. Numai asa se poate explica de ce majoritatea pieselor de Sportiva au fost construite manual, din piesele de Berlina transformate destul de grosolan.
Primele modele de Dacia Sport cu usa scurta foloseau portiera standard de Dacia 1310. Insa accesul spre bancheta din spate se facea extrem de greu, motiv pentru care designerii au ales sa lungeasca portierele cu 15 centimetri. Asta a insemnat ca trebuiau construite o multime de piese noi. De exemplu, usile laterale obisnuite au fost taiate si "prelungite" cu niste bucati de tabla pana au ajuns la lungimea necesara. In plus, pentru ca noua dimensiune era o premiera, au trebuit fabricate geamuri laterale noi, atat pentru usi, cat si pentru spate, dar si fete de usi noi, mai lungi, chedere, etc. In pozele de mai jos se vede clar transformarea unei usi normale intr-o portiera de Dacia Sport.
Singura masina din lume cu parbriz in loc de luneta
Pe langa provocarea adusa de portierele atipice, inginerii s-au mai confruntat cu cateva dileme. Pentru ca plafonul era coborat, luneta originala de Dacia 1310 nu mai putea fi utilizata. Si nici o usa de portbagaj standard. Asa ca ce era de facut? Ei bine, in cazul usii de portbagaj, s-a ales solutia cea mai banala: au taiat dintr-o usa standard, au scurtat-o pana s-a potrivit, au construit o intaritura noua si asta a fost tot. Adica Dacia Sport are tot un portbagaj de Berlina, dar scurtat.
Rezolvarea problemei lunetei a fost si mai simpla. Au taiat din tabla stalpilor si a plafonului pana cand s-a potrivit parbrizul. Adica un parbriz stadard de Dacia 1310, acelasi care era montat si in fata, a fost montat si pe post de luneta. Asta a facut din Dacia Sport sa fie prima si singura masina de serie din lume care utiliza acelasi geam, parbrizul, atat in fata, cat si in spate. Ce-i drept, parbrizul din spate fiind ceva mai inclinat ca cel din fata...
Initial, pentru luneta primelor modele de Dacia Sport, s-au folosit parbrize obisnuite, clare, dar ulterior au inceput sa fie modificate cu sistem de dezaburire, forma si chederul ramanand aceleasi. Asta da inventivitate pentru ingineria romaneasca, nu?
Luneta de Dacia Sport este de fapt identica cu parbrizul
Evacuare, amortizoare si banchete noi pentru Dacia Sport
Diferentele fata de o Dacie Berlina nu se opresc insa la exterior. Si la interior inginerii au fost nevoiti sa vina cu idei noi. Pentru ca masina coupe era mai scurta decat limuzina, acest lucru facandu-se simplu prin apropierea partii dorsale de catre motor, micsorand ampatamentul, au fost necesare cateva modificari si pe partea mecanica. De exemplu, noi amortizoare, mai scurte, pe puntea spate, un traseu refacut al conductelor de carburant si o evacuare regandita.
Chiar si cu scaunul rabatat, nu prea era loc sa intri in spate...
Bancheta permitea accesul doar pentru doi pasageri...
La Dacia Sport puntea spate este direct sub bancheta pasagerilor, nu in spatele lor cum este in cazul Berlinei. La o Sportiva, traseul este unul ciudat, care ocoleste puntea pe sus, total diferit fata de o Dacie normala. In plus, pentru ca pasagerii stau deasupra rotilor, oalele amortizoarelor sunt langa ei, de unde si inlocuirea banchetei de 3 locuri cu una de numai 2 locuri, pentru a avea spatiu in laterale pentru elementele suspensiei.
Interior reconditionat de Dacia Sport
Singurul Coupe veritabil produs in Romania
Si Oltcitul a fost o masina cu doua usi laterale, dar caroseria era un hatchback, daca ne luam dupa definitie. Tot daca ne-am luat dupa specialistii care au definit diferitele tipuri de caroserii, un BMW E30 cu 2 usi este de fapt un sedan cu 2 usi, nu un Coupe. Pentru ca nu are inclinata linia plafonului catre spate... Dar noi tot Coupe il numim, pentru ca suna bine si... are doar doua portiere.
In cazul Daciei noastre romanesti, varianta Sport, putem spune cu mana pe inima ca este Coupe. Deoarece respecta toate regulile, avand si plafonul inclinat usor spre spate, iar linia superioara a geamurilor laterale spate coboara si ea usor. Indiferent cum se numeste, un singur lucru e cert: Dacia Sport este cea mai interesanta masina produsa in Romania. De la felul in care a fost construita, pana la raritatea ei din zilele noastre, pana la aspectul ciudat care ori te face sa o iubesti, ori te face sa o urasti, aceasta masina unica in lume, o inventie nebuneasca a inginerilor romani, ramane in istorie drept prima sportiva autohtona. Apropo, are cineva asa ceva de vanzare in stare buna?
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei


