Secretele Daciei Sport: unica masina din lume cu parbriz si in spate
- Primul concept de Dacia Sport, prezentat in 1979
- 5141 de exemplare fabricate la IATSA Stefanesti
- Luneta este de fapt un parbriz identic cu cel din fata
Daca a existat o masina romaneasca de serie extrem de ciudata si interesanta in acelasi timp, cu siguranta aceasta este Dacia Sport. Pentru ca a fost realizata pe baza Daciei 1300, dar cu o multime de elemente modificate pe care inginerii le-au construit intr-un mod hilar, dar interesant. Iata secretele primului si singurului Coupe veritabil romanesc, Dacia 1310 Sport.
Multa lume nu stie ca primul "Concept" de Dacia Sport s-a lansat in 1979, la EREN, adica Expozitia Realizarilor Economice Nationale, in Bucuresti, sub forma unui autoturism denumit Dacia 1300 Sport - Brasovia. Era un concept realizat intr-un exemplar unic de catre Dacia Service Brasov, nu de Uzina de la Mioveni, dar la TIB 1981 a fost prezentata si varianta de serie numita Dacia 1310 Sport. Primele modele, fabricate intre 1981 si 1985, denumite "cu usa scurta", pentru ca utilizau o portiera standard de Dacia 1310, au fost in numar de sub 1000 de bucati, fiind si azi cele mai cautate. Modelul urmator de Dacia Sport, "cu usa lunga", s-a fabricat intre 1985 si 1992 in peste 4000 de unitati. In total, numai 5141 de Dacii Coupe Sport au fost construite in Romania, majoritatea fiind pastrate pentru vanzarea interna, numai 200 ajungand la export, in Grecia, dotate cu motor de 1.2 Economic. Inca de la lansare, Dacia Sport s-a vandut in cele doua variante 1310 sau 1410, cu motoare diferite. De fabricare s-a ocupat platforma IATSA Stefanesti, nu uzina de la Mioveni, unde era asamblata masina in ritm de 4 bucati/zi.
Transformarea unei Dacii 1310 in Dacia Sport
Pentru inginerii de la Brasov, cat si pentru cei de la Mioveni, a fost o adevarata provocare construirea unui autoturism coupe. Mai ales ca voiau sa utilizeze cat mai multe elemente de la masina deja aflata in productie, Dacia 1310, urmasa modelului 1300, practic, aceeasi caroserie. Insa principalul scop era construirea unui automobil sportiv, dupa cum ii spunea si numele, mai usor si mai dinamic decat limuzina cu 4 portiere care nu era decat un Renault 12 "mioritizat". Insa Dacia Sport a fost o creatie complet noua, romaneasca, deoarece francezii nu au avut niciodata un R12 Sport, asa ca inginerii romani au calcat pe un teren nescunosct. Dar in final, au reusit.
Dacia Sport este cu 24 de centimetri mai scurta decat o Dacia Berlina. Asta pentru ca ampatamentul sportivei este cu 20 de centimetri mai mic decat al masinii cu 4 usi, adica are puntile mai apropiate, ceea ce ii confera si un comportament mai bun pe viraje. Ecartamentul, adica distanta dintre rotile laterale, era aproape la fel, dar inaltimea unui Sport era cu 8 centimetri mai mica. De unde si un centru de greutate mai aproape de asfalt...
Caroseria unei Berline era modificata manual, inainte de intrarea pe linia de asamblare. Partea din fata era neschimbata, aripa spate prelungita cu un panou care venea sub geamul spate lateral si stalpii plafonului din mijloc si din spate erau scurtati, ca sa-i dea o cadere acoperisului. In rest, elementele care urmau sa fie montate ulterior pe linia de asamblare pe caroserie erau ceva mai speciale...
Portiere fabricate din usi de Dacia 1310... taiate si sudate
Cel mai probabil, Ceausescu a ordonat conducerii Dacia sa pastreze cheltuielile scazute si sa nu faca o linie de productie proprie pentru Dacia Sport. Numai asa se poate explica de ce majoritatea pieselor de Sportiva au fost construite manual, din piesele de Berlina transformate destul de grosolan.
Primele modele de Dacia Sport cu usa scurta foloseau portiera standard de Dacia 1310. Insa accesul spre bancheta din spate se facea extrem de greu, motiv pentru care designerii au ales sa lungeasca portierele cu 15 centimetri. Asta a insemnat ca trebuiau construite o multime de piese noi. De exemplu, usile laterale obisnuite au fost taiate si "prelungite" cu niste bucati de tabla pana au ajuns la lungimea necesara. In plus, pentru ca noua dimensiune era o premiera, au trebuit fabricate geamuri laterale noi, atat pentru usi, cat si pentru spate, dar si fete de usi noi, mai lungi, chedere, etc. In pozele de mai jos se vede clar transformarea unei usi normale intr-o portiera de Dacia Sport.
Singura masina din lume cu parbriz in loc de luneta
Pe langa provocarea adusa de portierele atipice, inginerii s-au mai confruntat cu cateva dileme. Pentru ca plafonul era coborat, luneta originala de Dacia 1310 nu mai putea fi utilizata. Si nici o usa de portbagaj standard. Asa ca ce era de facut? Ei bine, in cazul usii de portbagaj, s-a ales solutia cea mai banala: au taiat dintr-o usa standard, au scurtat-o pana s-a potrivit, au construit o intaritura noua si asta a fost tot. Adica Dacia Sport are tot un portbagaj de Berlina, dar scurtat.
Rezolvarea problemei lunetei a fost si mai simpla. Au taiat din tabla stalpilor si a plafonului pana cand s-a potrivit parbrizul. Adica un parbriz stadard de Dacia 1310, acelasi care era montat si in fata, a fost montat si pe post de luneta. Asta a facut din Dacia Sport sa fie prima si singura masina de serie din lume care utiliza acelasi geam, parbrizul, atat in fata, cat si in spate. Ce-i drept, parbrizul din spate fiind ceva mai inclinat ca cel din fata...
Initial, pentru luneta primelor modele de Dacia Sport, s-au folosit parbrize obisnuite, clare, dar ulterior au inceput sa fie modificate cu sistem de dezaburire, forma si chederul ramanand aceleasi. Asta da inventivitate pentru ingineria romaneasca, nu?
Evacuare, amortizoare si banchete noi pentru Dacia Sport
Diferentele fata de o Dacie Berlina nu se opresc insa la exterior. Si la interior inginerii au fost nevoiti sa vina cu idei noi. Pentru ca masina coupe era mai scurta decat limuzina, acest lucru facandu-se simplu prin apropierea partii dorsale de catre motor, micsorand ampatamentul, au fost necesare cateva modificari si pe partea mecanica. De exemplu, noi amortizoare, mai scurte, pe puntea spate, un traseu refacut al conductelor de carburant si o evacuare regandita.
La Dacia Sport puntea spate este direct sub bancheta pasagerilor, nu in spatele lor cum este in cazul Berlinei. La o Sportiva, traseul este unul ciudat, care ocoleste puntea pe sus, total diferit fata de o Dacie normala. In plus, pentru ca pasagerii stau deasupra rotilor, oalele amortizoarelor sunt langa ei, de unde si inlocuirea banchetei de 3 locuri cu una de numai 2 locuri, pentru a avea spatiu in laterale pentru elementele suspensiei.
Singurul Coupe veritabil produs in Romania
Si Oltcitul a fost o masina cu doua usi laterale, dar caroseria era un hatchback, daca ne luam dupa definitie. Tot daca ne-am luat dupa specialistii care au definit diferitele tipuri de caroserii, un BMW E30 cu 2 usi este de fapt un sedan cu 2 usi, nu un Coupe. Pentru ca nu are inclinata linia plafonului catre spate... Dar noi tot Coupe il numim, pentru ca suna bine si... are doar doua portiere.
In cazul Daciei noastre romanesti, varianta Sport, putem spune cu mana pe inima ca este Coupe. Deoarece respecta toate regulile, avand si plafonul inclinat usor spre spate, iar linia superioara a geamurilor laterale spate coboara si ea usor. Indiferent cum se numeste, un singur lucru e cert: Dacia Sport este cea mai interesanta masina produsa in Romania. De la felul in care a fost construita, pana la raritatea ei din zilele noastre, pana la aspectul ciudat care ori te face sa o iubesti, ori te face sa o urasti, aceasta masina unica in lume, o inventie nebuneasca a inginerilor romani, ramane in istorie drept prima sportiva autohtona. Apropo, are cineva asa ceva de vanzare in stare buna?
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Renault megane 16v 2006 2000 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei