Secretele Daciei Sport: unica masina din lume cu parbriz si in spate

- Primul concept de Dacia Sport, prezentat in 1979
- 5141 de exemplare fabricate la IATSA Stefanesti
- Luneta este de fapt un parbriz identic cu cel din fata
Daca a existat o masina romaneasca de serie extrem de ciudata si interesanta in acelasi timp, cu siguranta aceasta este Dacia Sport. Pentru ca a fost realizata pe baza Daciei 1300, dar cu o multime de elemente modificate pe care inginerii le-au construit intr-un mod hilar, dar interesant. Iata secretele primului si singurului Coupe veritabil romanesc, Dacia 1310 Sport.
Multa lume nu stie ca primul "Concept" de Dacia Sport s-a lansat in 1979, la EREN, adica Expozitia Realizarilor Economice Nationale, in Bucuresti, sub forma unui autoturism denumit Dacia 1300 Sport - Brasovia. Era un concept realizat intr-un exemplar unic de catre Dacia Service Brasov, nu de Uzina de la Mioveni, dar la TIB 1981 a fost prezentata si varianta de serie numita Dacia 1310 Sport. Primele modele, fabricate intre 1981 si 1985, denumite "cu usa scurta", pentru ca utilizau o portiera standard de Dacia 1310, au fost in numar de sub 1000 de bucati, fiind si azi cele mai cautate. Modelul urmator de Dacia Sport, "cu usa lunga", s-a fabricat intre 1985 si 1992 in peste 4000 de unitati. In total, numai 5141 de Dacii Coupe Sport au fost construite in Romania, majoritatea fiind pastrate pentru vanzarea interna, numai 200 ajungand la export, in Grecia, dotate cu motor de 1.2 Economic. Inca de la lansare, Dacia Sport s-a vandut in cele doua variante 1310 sau 1410, cu motoare diferite. De fabricare s-a ocupat platforma IATSA Stefanesti, nu uzina de la Mioveni, unde era asamblata masina in ritm de 4 bucati/zi.
Conceptul Dacia Brasovia pozeaza pe barajul de la Vidraru
Transformarea unei Dacii 1310 in Dacia Sport
Pentru inginerii de la Brasov, cat si pentru cei de la Mioveni, a fost o adevarata provocare construirea unui autoturism coupe. Mai ales ca voiau sa utilizeze cat mai multe elemente de la masina deja aflata in productie, Dacia 1310, urmasa modelului 1300, practic, aceeasi caroserie. Insa principalul scop era construirea unui automobil sportiv, dupa cum ii spunea si numele, mai usor si mai dinamic decat limuzina cu 4 portiere care nu era decat un Renault 12 "mioritizat". Insa Dacia Sport a fost o creatie complet noua, romaneasca, deoarece francezii nu au avut niciodata un R12 Sport, asa ca inginerii romani au calcat pe un teren nescunosct. Dar in final, au reusit.
Dacia Sport cu usa scurta fabricata intre 1981 - 1985
Dacia Sport cu usa lunga, fabricata intre 1985 - 1992
Dacia Sport este cu 24 de centimetri mai scurta decat o Dacia Berlina. Asta pentru ca ampatamentul sportivei este cu 20 de centimetri mai mic decat al masinii cu 4 usi, adica are puntile mai apropiate, ceea ce ii confera si un comportament mai bun pe viraje. Ecartamentul, adica distanta dintre rotile laterale, era aproape la fel, dar inaltimea unui Sport era cu 8 centimetri mai mica. De unde si un centru de greutate mai aproape de asfalt...
Caroseria unei Berline era modificata manual, inainte de intrarea pe linia de asamblare. Partea din fata era neschimbata, aripa spate prelungita cu un panou care venea sub geamul spate lateral si stalpii plafonului din mijloc si din spate erau scurtati, ca sa-i dea o cadere acoperisului. In rest, elementele care urmau sa fie montate ulterior pe linia de asamblare pe caroserie erau ceva mai speciale...
Portiere fabricate din usi de Dacia 1310... taiate si sudate
Cel mai probabil, Ceausescu a ordonat conducerii Dacia sa pastreze cheltuielile scazute si sa nu faca o linie de productie proprie pentru Dacia Sport. Numai asa se poate explica de ce majoritatea pieselor de Sportiva au fost construite manual, din piesele de Berlina transformate destul de grosolan.
Primele modele de Dacia Sport cu usa scurta foloseau portiera standard de Dacia 1310. Insa accesul spre bancheta din spate se facea extrem de greu, motiv pentru care designerii au ales sa lungeasca portierele cu 15 centimetri. Asta a insemnat ca trebuiau construite o multime de piese noi. De exemplu, usile laterale obisnuite au fost taiate si "prelungite" cu niste bucati de tabla pana au ajuns la lungimea necesara. In plus, pentru ca noua dimensiune era o premiera, au trebuit fabricate geamuri laterale noi, atat pentru usi, cat si pentru spate, dar si fete de usi noi, mai lungi, chedere, etc. In pozele de mai jos se vede clar transformarea unei usi normale intr-o portiera de Dacia Sport.
Singura masina din lume cu parbriz in loc de luneta
Pe langa provocarea adusa de portierele atipice, inginerii s-au mai confruntat cu cateva dileme. Pentru ca plafonul era coborat, luneta originala de Dacia 1310 nu mai putea fi utilizata. Si nici o usa de portbagaj standard. Asa ca ce era de facut? Ei bine, in cazul usii de portbagaj, s-a ales solutia cea mai banala: au taiat dintr-o usa standard, au scurtat-o pana s-a potrivit, au construit o intaritura noua si asta a fost tot. Adica Dacia Sport are tot un portbagaj de Berlina, dar scurtat.
Rezolvarea problemei lunetei a fost si mai simpla. Au taiat din tabla stalpilor si a plafonului pana cand s-a potrivit parbrizul. Adica un parbriz stadard de Dacia 1310, acelasi care era montat si in fata, a fost montat si pe post de luneta. Asta a facut din Dacia Sport sa fie prima si singura masina de serie din lume care utiliza acelasi geam, parbrizul, atat in fata, cat si in spate. Ce-i drept, parbrizul din spate fiind ceva mai inclinat ca cel din fata...
Initial, pentru luneta primelor modele de Dacia Sport, s-au folosit parbrize obisnuite, clare, dar ulterior au inceput sa fie modificate cu sistem de dezaburire, forma si chederul ramanand aceleasi. Asta da inventivitate pentru ingineria romaneasca, nu?
Luneta de Dacia Sport este de fapt identica cu parbrizul
Evacuare, amortizoare si banchete noi pentru Dacia Sport
Diferentele fata de o Dacie Berlina nu se opresc insa la exterior. Si la interior inginerii au fost nevoiti sa vina cu idei noi. Pentru ca masina coupe era mai scurta decat limuzina, acest lucru facandu-se simplu prin apropierea partii dorsale de catre motor, micsorand ampatamentul, au fost necesare cateva modificari si pe partea mecanica. De exemplu, noi amortizoare, mai scurte, pe puntea spate, un traseu refacut al conductelor de carburant si o evacuare regandita.
Chiar si cu scaunul rabatat, nu prea era loc sa intri in spate...
Bancheta permitea accesul doar pentru doi pasageri...
La Dacia Sport puntea spate este direct sub bancheta pasagerilor, nu in spatele lor cum este in cazul Berlinei. La o Sportiva, traseul este unul ciudat, care ocoleste puntea pe sus, total diferit fata de o Dacie normala. In plus, pentru ca pasagerii stau deasupra rotilor, oalele amortizoarelor sunt langa ei, de unde si inlocuirea banchetei de 3 locuri cu una de numai 2 locuri, pentru a avea spatiu in laterale pentru elementele suspensiei.
Interior reconditionat de Dacia Sport
Singurul Coupe veritabil produs in Romania
Si Oltcitul a fost o masina cu doua usi laterale, dar caroseria era un hatchback, daca ne luam dupa definitie. Tot daca ne-am luat dupa specialistii care au definit diferitele tipuri de caroserii, un BMW E30 cu 2 usi este de fapt un sedan cu 2 usi, nu un Coupe. Pentru ca nu are inclinata linia plafonului catre spate... Dar noi tot Coupe il numim, pentru ca suna bine si... are doar doua portiere.
In cazul Daciei noastre romanesti, varianta Sport, putem spune cu mana pe inima ca este Coupe. Deoarece respecta toate regulile, avand si plafonul inclinat usor spre spate, iar linia superioara a geamurilor laterale spate coboara si ea usor. Indiferent cum se numeste, un singur lucru e cert: Dacia Sport este cea mai interesanta masina produsa in Romania. De la felul in care a fost construita, pana la raritatea ei din zilele noastre, pana la aspectul ciudat care ori te face sa o iubesti, ori te face sa o urasti, aceasta masina unica in lume, o inventie nebuneasca a inginerilor romani, ramane in istorie drept prima sportiva autohtona. Apropo, are cineva asa ceva de vanzare in stare buna?
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Vw golf benzina 2010 3350 €
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €


