Secretul japonez: Nissan Autech Zagato Stelvio, o masina ciudata fabricata in serie

Secretul japonez: Nissan Autech Zagato Stelvio, o masina ciudata fabricata in serie
  • Masina are un motor de 3.0 litri si 320 cp
  • Pretul masinii era dublu fata de o Honda NSX-R
  • Numai 204 unitati au fost produse
Distribuie pe Facebook

Imediat dupa ce Alfa Romeo a anuntat ca urmeaza sa lanseze un SUV numit Stelvio, o coincidenta uriasa a facut ca pe Ebay sa se incheie o licitatie pentru un automobil cu acelasi nume. Dar nu este vorba de o Alfa Romeo ci de un Nissan fabricat in serie mica timp de doi ani.

Oricat ar parea de imposibil ca aceasta masina sa fie una de serie, si nu un concept-car produs cu ocazia vreunui salon auto, afla ca acest Nissan Autech-Zagato Stelvio este un automobil de serie. Mai precis, japonezii au realizat 204 masini pe care le-au numit Autech-Zagato 3.0 Stelvio. Ce insemna asta?

In primul rand, in anii '80, Nissan avea o firma secundara specializata exclusiv pe modificarea masinilor proprii. Aceasta se numea Autech, fiind o companie de tuning si performanta din curtea proprie, cu mult inainte de existenta actualului NISMO. Cei de la Autech au luat platforma unui Nissan Leopard, o masina de serie cu tractiune spate si le-au trimis-o italienilor de la Zagato, platindu-i sa le produca o caroserie noua, inedita, complet futurista. Si italienii nu au stat pe ganduri, au realizat 4 prototipuri pe care le-au trimis la Autech, dupa care acestia s-au apucat de treaba.

Autech Zagato Stelvio

Autech Zagato Stelvio

Autech a produs cele 200 de sasiuri, cu suspensii modificate, cu directie modificata, pe care au montat un motor puternic. Sasiurile complet echipate au fost ulterior urcate pe vapor si trimise la Zagato care a realizat manual fiecare caroserie in parte. Sub capota era un motor de 3.0 litri dotat cu un turbocompresor, modificat serios de Autech, ca in final sa rezulte o putere uriasa de 320 cp. De fapt, in 1989-1990 cand a fost vandut acest autoturism extravagant, era cea mai puternica masina japoneza din lume. Dar si cea mai scumpa! La acea vreme, cine voia un Autech Zagato Stelvio trebuia sa plateasca 17,8 milioane de yeni japonezi, adica vreo 130.000 de dolari la acea vreme, de doua ori mai mult decat pretul unei Honda NSX-R.

La aspect, fara indoiala, cele mai radicale elemente sunt oglinzile laterale incorporate in aripile fata. Urmeaza liniile drepte laterale, jantele pline, stopurile spate dintr-o bucata, grila centrala din fata, interiorul extravagant.

Autech Zagato Stelvio

Toate cele 200 de masini s-au vandut repede, cel mai probabil fiind cumparate de colectionari. In ciuda dotarilor premium, a interiorului futurist cu ornamente de lemn, tapiterie piele, scaune electrice, sistem de climatizare si multe alte optiuni de lux, cumparatorii voiau mai mult performanta sporita a masinii. Desi majoritatea au fost vandute cu o transmisie automata, cateva modele comandate de europeni si japonezi au avut si cutii manuale. Aceste modele, cele mai rapide, erau capabile sa atinga o viteza maxima de 280 km/h si sa atinga 100 km/h in doar 4,9 secunde.

Autech Zagato Stelvio

Nu trebuie sa ne mire daca acest Autech Zagato Stelvio seamana destul de mult cu celebra Alfa Romeo SZ, masina construita pe platforma de Alfa Romeo 75, cu o caroserie desenata tot de Zagato. Reteta folosita pentru italieni, care au comandat masina exact in aceeasi perioada ca si Nissan, era aceeasi cu cea aplicata japonezilor: masina cu tractiune spate, modificata, cu un aspect futurist. Insa un Autech Stelvio este mult mai rar, deoarece s-au produs numai 200, in timp ce Alfa Romeo SZ (Sprint Zagato) a fost produsa in 1036 de unitat, plus inca 286 de variante cabrio.

Autech Zagato StelvioAlfa Romeo SZ

Singurul Autech Zagato Stelvio scos la vanzare online a fost pus recent pe Ebay, acolo unde vanzatorul spunea ca masina are numai 41.000 de mile. Si ca este masina cu numarul 40 din toate cele produse. Oricum, pretul obtinut in urma licitatiei, de numai 39.000 de dolari, pare destul de mic, daca ne gandim ca vorbim de cea mai rara, scumpa si performanta masina japoneza a anilor '80-'90. Oricum, ne pare bine ca doar asa, punand masina la vanzare, am reusit si noi sa aflam ceva nou.

Autech Zagato Stelvio

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze Autech Zagato Stelvio
mai multe