Tatra 87, masina care a omorat mai multi ofiteri nazisti decat Aliatii

- Masina avea numai 85 cp
- Se pare ca peste 30 de ofiteri si-au pierdut viata in accidente auto
- Porsche a platit 3 milioane de marci despagubiri companiei din Cehia
Cum poate un automobil sa ucida mai multe persoane ca razboiul in sine? Prin performanta sa corelata cu un design nu foarte reusit. Cel putin asta spune istoria despre modelul cehoslovac Tatra 87, un autoturism de lux al anilor '30.
Nu este prima oara cand scriem despre Tatra 87, una din cele mai spectaculoase masini europene a anilor '30-'40. Este un autoturism ce face parte din segmentul "Streamline", cu un design aerodinamic si performante destul de bune pentru vremea respectiva. Dar ce este mai important la Tatra 87 este faptul ca a inspirat crearea modelului Volkswagen Beetle de catre Ferdinand Porsche. Cu alte cuvinte, tot ceea ce stim noi azi despre Beetle se datoreaza unor designeri din fosta Cehoslovacie...
Povestea de azi este insa legata mai mult de ceea ce a reusit sa faca, fara sa vrea, modelul 87, in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial. Conform istoricilor, masina asta a reusit sa omoare mai multi ofiteri de rang inalt din cadrul armatei germane decat razboiul in sine. Si asta pentru ca pe cat era de dorita masina multumita elegantei si performantei, pe atat era de dificil de manevrat.
Modelul Tatra 77 a inceput sa fie produs in 1935 si era dotat cu un motor de 3.4 litri V8 care oferea 75 cp. A urmat modelul mai performant, numit Tatra 87, care se bucura de 85 cp, acesta din urma fiind si cel adorat de oficialii nazisti. In primul rand, pentru ca masina aerodinamica, chiar daca nu avea putere uriasa, era foarte confortabila la drum intins pe proaspat-realizatele Autobahn-uri, chiar si la 150 km/h cat prindea masina ceheasca.
Cele doua masini au fost realizate de Hans Ledwinka si Erich Ubelacker si se bazau pe o caroserie in forma de picatura de apa, ce reusea sa taie aerul cu succes, design asemanator cu cel al francezilor de la Voisin. O aripa ce continua linia plafonului se duce pana in spate, avand scopul de a echilibra presiunea in cele doua parti ale masinii. Mai mult, pe langa elementele aerodinamice, Tatra T87 mai avea in plus un far oscilant in mijlocul grilei frontale, portiere "suicide" in fata si motor pozitionat in spate.
Dar aceeasi performanta i-a adus si titlul de "Arma secreta a Aliatilor". Pentru ca in momentul in care germanii au invadat Cehoslovacia, in anii '30, au devenit imediat fani ai acestui model. Chiar si Hitler credea ca Tatra este masina viitorului. Asa ca nu a mirat pe nimeni ca foarte multi ofiteri si lideri nazisti si-au cumparat astfel de limuzine cu care mergeau foarte repede, inclusiv pe autostrazile germane. Problema era insa una singura: pe cat de frumoasa era masina si pe cat de bine mergea la drum intins, pe atat de prost se conducea in viraje. Drept urmare, din cauza ca nu au stiut sa controleze limuzina cu motor in spate si directie defectuoasa, la volanul sau si-au gasit sfarsitul peste 30 de lideri germani.
Pe langa faptul ca a contribuit intr-o oarecare masura la victoria aliatilor, Tatra a mai facut ceva. Este masina care l-a inspirat pe Ferndinand Porsche sa realizeze celebrul Beetle, la ordinul lui Hitler. Fuhrerul voia un automobil pentru productia in masa ce putea fi cumparat de oricine, asa ca in 1934 i-a spus lui Porsche sa vina cu un design fezabil. Acesta i-a prezentat abia in 1938 celebra "Broasca" ce avea elemente evident inspirate din masina ceheasca. Mai exact partea din fata, pozitia motorului si toate elementele aerodinamice.
Drept dovada pentru importanta modelului T87 in dezvoltarea Broscutei sta si celebrul proces de la inceputul anilor '60 prin care Porsche a platit despagubiri de 3 milioane de marci germane catre compania Tatra, pentru ca s-a folosit de patentele sale in timpul Razboiului fara sa aiba dreptul. Dar chiar si asa, din pacate, in zilele noastre marca Tatra ramane doar o amintire, ce se remarca prin acest model care in zilele noastre este foarte cautat de colectionar si care ne demonstreaza ca un automobil poate sa intre in istorie prin fapte bune cauzate de defectele sale de fabricatie.
-
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Dezmembrez bmw f30 2012 sedan 2.0 d
-
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
-
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
Ford focus diesel 2012 3950 €
-
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
-
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
-
Vw golf benzina 2010 2901 €
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
-
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €


