Tatra 87, masina care a omorat mai multi ofiteri nazisti decat Aliatii

Tatra 87, masina care a omorat mai multi ofiteri nazisti decat Aliatii
  • Masina avea numai 85 cp
  • Se pare ca peste 30 de ofiteri si-au pierdut viata in accidente auto
  • Porsche a platit 3 milioane de marci despagubiri companiei din Cehia
Distribuie pe Facebook

Cum poate un automobil sa ucida mai multe persoane ca razboiul in sine? Prin performanta sa corelata cu un design nu foarte reusit. Cel putin asta spune istoria despre modelul cehoslovac Tatra 87, un autoturism de lux al anilor '30.

Nu este prima oara cand scriem despre Tatra 87, una din cele mai spectaculoase masini europene a anilor '30-'40. Este un autoturism ce face parte din segmentul "Streamline", cu un design aerodinamic si performante destul de bune pentru vremea respectiva. Dar ce este mai important la Tatra 87 este faptul ca a inspirat crearea modelului Volkswagen Beetle de catre Ferdinand Porsche. Cu alte cuvinte, tot ceea ce stim noi azi despre Beetle se datoreaza unor designeri din fosta Cehoslovacie...

Povestea de azi este insa legata mai mult de ceea ce a reusit sa faca, fara sa vrea, modelul 87, in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial. Conform istoricilor, masina asta a reusit sa omoare mai multi ofiteri de rang inalt din cadrul armatei germane decat razboiul in sine. Si asta pentru ca pe cat era de dorita masina multumita elegantei si performantei, pe atat era de dificil de manevrat.

Modelul Tatra 77 a inceput sa fie produs in 1935 si era dotat cu un motor de 3.4 litri V8 care oferea 75 cp. A urmat modelul mai performant, numit Tatra 87, care se bucura de 85 cp, acesta din urma fiind si cel adorat de oficialii nazisti. In primul rand, pentru ca masina aerodinamica, chiar daca nu avea putere uriasa, era foarte confortabila la drum intins pe proaspat-realizatele Autobahn-uri, chiar si la 150 km/h cat prindea masina ceheasca.

Cele doua masini au fost realizate de Hans Ledwinka si Erich Ubelacker si se bazau pe o caroserie in forma de picatura de apa, ce reusea sa taie aerul cu succes, design asemanator cu cel al francezilor de la Voisin. O aripa ce continua linia plafonului se duce pana in spate, avand scopul de a echilibra presiunea in cele doua parti ale masinii. Mai mult, pe langa elementele aerodinamice, Tatra T87 mai avea in plus un far oscilant in mijlocul grilei frontale, portiere "suicide" in fata si motor pozitionat in spate.

Tatra 87

Dar aceeasi performanta i-a adus si titlul de "Arma secreta a Aliatilor". Pentru ca in momentul in care germanii au invadat Cehoslovacia, in anii '30, au devenit imediat fani ai acestui model. Chiar si Hitler credea ca Tatra este masina viitorului. Asa ca nu a mirat pe nimeni ca foarte multi ofiteri si lideri nazisti si-au cumparat astfel de limuzine cu care mergeau foarte repede, inclusiv pe autostrazile germane. Problema era insa una singura: pe cat de frumoasa era masina si pe cat de bine mergea la drum intins, pe atat de prost se conducea in viraje. Drept urmare, din cauza ca nu au stiut sa controleze limuzina cu motor in spate si directie defectuoasa, la volanul sau si-au gasit sfarsitul peste 30 de lideri germani.

Pe langa faptul ca a contribuit intr-o oarecare masura la victoria aliatilor, Tatra a mai facut ceva. Este masina care l-a inspirat pe Ferndinand Porsche sa realizeze celebrul Beetle, la ordinul lui Hitler. Fuhrerul voia un automobil pentru productia in masa ce putea fi cumparat de oricine, asa ca in 1934 i-a spus lui Porsche sa vina cu un design fezabil. Acesta i-a prezentat abia in 1938 celebra "Broasca" ce avea elemente evident inspirate din masina ceheasca. Mai exact partea din fata, pozitia motorului si toate elementele aerodinamice.

Drept dovada pentru importanta modelului T87 in dezvoltarea Broscutei sta si celebrul proces de la inceputul anilor '60 prin care Porsche a platit despagubiri de 3 milioane de marci germane catre compania Tatra, pentru ca s-a folosit de patentele sale in timpul Razboiului fara sa aiba dreptul. Dar chiar si asa, din pacate, in zilele noastre marca Tatra ramane doar o amintire, ce se remarca prin acest model care in zilele noastre este foarte cautat de colectionar si care ne demonstreaza ca un automobil poate sa intre in istorie prin fapte bune cauzate de defectele sale de fabricatie.

Distribuie pe Facebook
mai multe