Editorial: Spaga la examenul de conducere, pro sau contra?

Editorial: Spaga la examenul de conducere, pro sau contra?
  • Si in ziua de azi se da spaga pentru obtinerea permisului
  • Spaga se poate da numai la proba de traseu, nu si la sala
  • Azi spaga este de 300 de Euro, in 2003 era de 100 de Euro
Distribuie pe Facebook

Tineri, batrani, femei sau barbati, cu totii dam la un moment dat examenul dupa ce am facut scoala de soferi, daca vrem sa ne vedem la volan. Si daca pe vremea lui Ceausescu spaga ca sa treci fara probleme consta dintr-un cartus de Kent si o sticla de whiskey, acum lucrurile sunt putin diferite.

Romania este universal cunoscuta si pentru un lucru negativ: suntem in topul celor mai corupte tari din Europa si din lume. Se fac bani din politele de la Omniasig neinregistrate, din imobiliare la Constanta cu avizul lui Mazare, se ia spaga cu milioane in Prahova si vinovatii sunt aparati de colegii din PSD ca sa nu fie cercetati de DNA, se da spaga la doctor, la politie, la medicul de familie si la cel mai inalt nivel, judecatorul care pentru suma potrivita te lasa in libertate. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca spaga la examenul de conducere este inca la putere.

Spaga e mai mare, dar e mai greu de dat

Acum 10-15 ani, lucrurile erau foarte simple. Unii politisti care se ocupau de examene dusesera spaga la nivel de arta. Asa cum se intampla in Arges, judetul cu cei mai prosti soferi, si pe buna dreptate. Pentru ca acolo se lua permisul fara sa te urci in masina de scoala: dadeai banul, nu calcai pe la proba practica, nu te duceai la proba teoretica. Asa au fost ulterior gasiti soferi analfabeti, care nu stiau sa citeasca si nu stiau sa scrie. Dar judetul Arges este un caz special.

Pentru ca in rest, spaga se practica peste tot, la nivel urias, la vedere, dar numai pentru proba practica. Instructorul stia una si buna: "Macar sa inveti, ca de traseu ne ocupam cu spaga!". Si asa si era. Lumea dadea spaga in stanga si in dreapta, odata ce lua proba teoretica. Dadeai banul instructorului si el se ocupa de tot. Adica el vorbea cu omul de legatura, stia ce agent va fi in masina cu tine in ziua examenului si treceai fara mari emotii.

Exemplu concret avem noi: avem caz concret de dat spaga in 2003 de 100 de Euro, dupa ce picase omul la proba practica de 3 ori. Agentul de politie din masina l-a pus sa mearga 100 de metri, dupa care i-a dat liber. Toate bune si frumoase, treaba rezolvata cu 100 de Euro.

Acum, spaga este de 300 de Euro daca vrei sa termini cu bine si fara emotii proba de traseu. E mai mare, se da mai greu si nu oricine o primeste acum. Pentru ca legislatia s-a schimbat si in masina de examen trebuie sa fie un martor iar probele sunt pre-stabilite si obligatorii.

Spaga o ia politistul sau instructorul?

O metoda des folosita de instructori este sa te minta ca dai spaga. Adica daca esti de acord sa dai spaga, ei iti vor spune ca se ocupa de tot. Tu le dai lor banul si mai departe se "ocupa Varul", ca sa citez reclama. Insa aici apar doua probleme: instructorul da spaga mai departe, asa cum ti-a promis, sau si-o baga in buzunar.

De cele mai multe ori, spaga ajunge in buzunarul instructorului. Adica nu vorbeste cu nimeni, nu trage nicio sfoara, nimic. Daca iei examenul, la sfarsit iti va zice: "Bravo, ai vazut ca a functionat spaga, nu?". Dar daca nu iei examenul, la sfarsit iti va da banii inapoi: "Ai facut greseli prea mari, nu a vrut sa primeasca spaga!".

De obicei instructorii fac manevra cu spaga la candidatii mai experimentati. Despre care au increderea ca vor lua traseul fara probleme, fara spaga. De la ei iau banii si ii baga la buzunar. Cand un candidat este neindemanatic, sa zicem, atunci spaga se da pe bune sau daca instructorul nu are blat, ii spune ca nu se poate cu spaga si ca trebuie sa faca ore suplimentare de condus. Oricum, instructorul este un mafiot mai mare ca politistii.

Tot mai putini politisti de la examen iau spaga

Din vorba in vorba, instructorul iti poate gasi fara problema o metoda sa dai spaga. Chiar zilele trecute auzeam o fata care a sustinut proba de traseu ca a dat spaga ca sa fie sigura ca va obtine carnetul. Si cica a gresit destul de mult, insa punctajul primit a fost de trecere. Dar trebuie sa te interesezi din timp daca vrei sa apelezi la aceasta metoda nu foarte ortodoxa.

Riscurile care apar atunci cand un agent ia spaga sunt destul de mari. Si nu merita bataia de cap. Dar agentii de politie sunt printre cei mai hulpavi spagari din lume, asadar nu se vor da niciodata in laturi complet. Mereu vei gasi o metoda prin care sa iei permisul de conducere ilegal, oferind bani nemunciti unei persoane din sistem.

Spaga e pentru soferii buni. Soferii slabi dau degeaba spaga

Banii pe care ii dai tu ca sa iei examenul nu se mai incaseaza inainte de proba, de catre politist. In ziua de azi, spaga este mai ascunsa, e mai delicata, nu este la vedere ca acum 10 ani cand dadeai banul si politistul te punea sa mergi 5 metri. Acum, spaga este verbala, este o intelegere intre politist si un om de legatura prin care se stabilesc instructorii. Politistului i se dau numai numele celor pe care trebuie sa-i treaca, nu si banii. Ulterior, la o iesire de o bere, agentul primeste dreptul pentru cei trecuti, evident banii fiind impartiti in 3 parti: politist, om de legatura, instructor.

Spaga din ziua de azi nu iti mai asigura trecerea examenului fara probleme. Ci spaga din ziua de azi iti da examenul daca esti un sofer mediocru. Daca esti un sofer excelent, foarte bun, ai aproape toate sansele sa iei examenul fara spaga. Dar cu spaga, le ai pe absolut toate si permisul e garantat.

Daca esti un sofer prost, care face greseli banale, nicio spaga nu iti va putea da permisul. Adica agentul nu se va risca sa masluiasca punctajul daca tu faci greseli majore in trafic. De aceea ar trebui sa fii macar un sofer mediocru, adica sa faci greseli daca e cazul, dar nimic grav. Niste greseli pe care agentul sa le poata trece cu un punctaj mai mare decat cel pe care l-ai fi meritat.

Permis de conducere nu mai este pentru oricine

Inainte, in cel mai extrem caz, plateai si luai permisul fara sa treci pe la scoala sau vreun examen. Sau, in cel mai rau caz, dadeai spaga doar pentru traseu. Si indiferent de ce prostii faceai, tot luai permisul. Chiar daca nu te asigurai, chiar daca ciupeai culoarea rosie, agentul era sef in masina de scoala si daca marcasei banul din timp iti dadea permisul.

Acum totul s-a schimbat. Inclusiv examenul teoretic. Trebuie sa inveti pe bune ca sa-l iei. Iar la traseu, trebuie sa fii destul de bun ca sa faci toate probele practice. Daca esti mediocru si ai dat spaga, greselile marunte iti vor fi adjustate astfel incat sa iei punctaj de trecere. Daca esti un sofer prost, care face greseli prostesti care pot duce la accidente, nicio spaga nu este destul de mare incat sa ii faca pe agentii tot mai prudenti ca sa iti dea permisul.

Concluzia? Spaga nu va iesi prea curand din sistem. Cu atat mai putin din cel rutier. Insa este clar ca lucrurile sunt indreptate intr-o directie buna. Degeaba ai bani de dat, ca examenul e facut astfel incat trebuie sa fii macar un sofer mediu ca sa iei permisul. Soferii analfabeti, cei care nu stiu sa se asigure si care nu dau prioritate nu mai iau permisul. Adica tot e bine cand un lucru gresit si prost nu devine perfect, ci doar se imbunatateste. Daca toate lucrurile din tara asta ar merge asa de bine ca examenul de permis, ar fi bine...

Tu ce parere ai despre spaga la examen?

Esti de acord sau nu cu lumea ca da bani ca sa ia permisul?

Distribuie pe Facebook
mai multe