Guvernul a adoptat, la sfarsitul anului 2023, o lege care obliga utilizatorii de trotinete si biciclete eletrice sa aiba RCA

Guvernul a adoptat, la sfarsitul anului 2023, o lege care obliga utilizatorii de trotinete si biciclete eletrice sa aiba RCA
O alta modificare consta in faptul ca nu va mai exista obligativitatea asigurarii RCA pentru vehiculele retrase temporar sau permanent din circulatie.
Distribuie pe Facebook

Guvernul a adoptat, la finele anului trecut, un proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 132 / 2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie.

Acesta transpune in normele nationale legislatia europeana revizuita in domeniul raspunderii civile auto.

Un aspect important reglementat pentru a acoperi problematica despagubirilor victimelor accidentelor de circulatie are in vedere modificarea definitiei notiunii de ”vehicul” pentru care este impusa obligativitatea de asigurare RCA in UE si, implicit, in Romania.

Potrivit noii legislatii, vor intra sub obligatia de asigurare si vehicule care, conform legislatiei nationale, nu sunt supuse inmatricularii / inregistrarii (trotinete electrice, biciclete electrice si alte vehicule).

O alta modificare consta in faptul ca nu va mai exista obligativitatea asigurarii RCA pentru vehiculele retrase temporar sau permanent din circulatie si a caror utilizare este interzisa, cu conditia sa existe o procedura administrativa sau o alta masura verificabila in conformitate cu dreptul intern si cu conditia ca daunele provocate de acestea sa fie acoperite la acelasi nivel cu cel pe care il garanteaza incheierea unui contract RCA. Nu vor fi insa supuse obligativitatii asigurarii RCA nici fotoliile rulante sau vehiculele similare cu propulsie proprie destinate a fi utilizate in mod exclusiv de catre o persoana cu dizabilitate fizica locomotorie.

O alta exceptie de la obligativitatea de asigurare RCA este cazul utilizarii vehiculelor in cadrul evenimentelor si activitatilor sportive cu motor, inclusiv al curselor si al competitiilor, precum si al antrenamentelor, testarilor si demonstratiilor. Aceasta exceptare se aplica doar in cazul in care organizatorul sau orice alta parte implicata in eveniment / activitate sportiva are incheiată o asigurare sau pune la dispozitie o garantie alternativa care acopera prejudiciile produse oricarei parti terte la nivelul minim prevazut de legislatia RCA.

Proiectul de lege stabileste, printre altele, si limite minime de raspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementarilor europene, respectiv:

- de 6.434.740 de lei pentru prejudicii materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate;

- de 31.926.210 de lei pentru vatamari corporale / decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse de unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate.

In ceea ce priveste modalitatea de control a asigurarii RCA, se va permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurarii RCA in trafic, in masura in care legislatia GDPR este respectata, fara oprirea vehiculelor.

In noua legislatie mai este prevazuta si introducerea unui tipizat standard la nivel european in ceea ce priveste atestarea istoricului daunelor intamplate acoperite de RCA ale asiguratului.

Proiectul de lege adoptat de Guvern la finalul lui 2023 va fi transmis spre dezbatere si aprobare Parlamentului Romaniei.

Distribuie pe Facebook
mai multe