Romania, singura tara din Europa care nu are radare fixe. Care este explicatia?

Romania, singura tara din Europa care nu are radare fixe. Care este explicatia?
  • Nepasarea Politiei Rutiere
  • Cat de greu este sa fie repuse in functiune?
  • De ce nu vrea Politia Rutiera radare fixe?

Mai tineti minte, acum vreo 15 ani, cand au fost instalate pe DN1 aparate de radar fixe? Si acum sunt acele aparate, insa au rol de popas pentru ciori si vrabiute, deoarece nu mai functioneaza din 2013. De fapt, aparate de radar fixe au fost candva active in toata tara. Dar acum, conform Politiei Rutiere, nu mai exista niciun aparat de radar fix. O performanta la care Romania este campioana.

Cand au fost amplasate pe DN1 vreo 40 de aparate radar fixe, a urmat o perioada in care numarul accidentelor scazuse. Soferii le stiau de frica si incetineau, pastrand o viteza redusa pe cel mai periculos drum din sud-estul Europei, adica DN1. Dar in 2009, ca orice lucru ce functioneaza bine in Romania, proiectul radarelor fixe a fost oprit. De fapt, in 2009, contractul pe care il avea Politia Rutiera cu primariile a incetat si, usor-usor, pana in 2013, toate radarele de pe DN1 au incetat sa mai functioneze. Iar doi ani mai tarziu, aceasta molima s-a raspandit in toata Romania si deja, la inceputul lui 2015 tara noastra a devenit unica din Europa fara niciun radar fix functional.

Nepasarea Politiei Rutiere

Nu, nu mai exista in nicio tara din Europa un dezinteres mai mare fata de siguranta rutiera ca in Romania. Punct. Aberatie mai mare ca asta nu exista: cum sa se faca un contract in Politia Rutiera si Primarii, ca sa se incaseze amenda? Expira contractul si gata, aruncam la gunoi investitia de cateva milioane de Euro in aparatura, o lasam sa rugineasca deoarece nu o mai foloseste nimeni? Da, exact asa s-a intamplat.

Normal ar fi fost ca din bugetul MAI sa fie achizitionate, montate si operate aparatele radar. Insa daca nu ne complicam si facem birocratie ca sa strangem 3 tone de dosare-sina la un aparat de radar, nu facem nimic. De ce sa treaca amenzile prin primaria de judet in care a fost amplasat aparatul radar? De ce sa nu plece banii, asa cum e normal, direct la MAI? Nu mai vorbim de contractele frauduloase de mentenanta si de combinatiile facute cu vechiul CNADNR. Nu, noua nu ne plac lucrurile simple si normale. Ci vrem ca un sofer care plateste amenda sa o primeasca eventual dupa 6 luni si sa fie obligat sa o trimita prin Vaslui, cu Posta Romana, sa lipeasca un timbru lins dupa ce a stat la coada 2 ore si a completat cateva avize de mana, ca acum 40 de ani.

Vina este in totalitate a Politiei Romana. Aparatele de radar ii apartin. Pur si simplu a abandonat proiectul radarelor fixe si uite asa, milioane de Euro din bani publici au ajuns sa rugineasca pe marginea drumului.

Cat de greu este sa fie repuse in functiune?

Poate ca acum 15 ani Romania nu beneficia de multa tehnologie wi-fi si nici trafic de date performant. Acum insa are toate aceste avantaje. Si aparatele radar ar putea fi extrem de usor digitalizate iar datele transmise online, LIVE, direct intr-un centru care sa centralizeze amenzile. De fapt, tot ce inseamna amenzi de viteza de la radarele fixe ar putea fi usor directionate catre unitatea financiara de care apartine soferul identificat in functie de numarul de inmatriculare.

Intr-o tara normala, te-a prins radarul pe strada ca ai incalcat viteza, informatia cu poza, data, viteza, locatie pleaca imediat in doua directiia, spre Politia Rutiera si spre circa financiara de care apartii. Dupa care politia iti trimite in cateva zile amenda si circa financiara are grija ca tu sa o platesti. Evident, totul se face online, fara sa te duci la posta si sa trimiti 10 scrisori pline de birocratie si comunism.

Si in Romania s-ar putea face acelasi lucru, extrem de usor. Nu avem dubii ca un operator de telefonie s-ar baga partener intr-un asemenea proiect menit sa contribuie la siguranta rutiera. Ce costuri crezi ca are un operator gigant care activeaza la nivel mondial? Sa digitalizeze si sa conecteze 500 de aparate radar este o nimica toata. Nici nu este nevoie sa faca vreun soft care sa controleze toate aparatele, deoarece acesta exista. Trebuie doar un operator, unul singur, care sa trieze manual erorile facute de camera radarului si, eventual, sa trimita mai departe amenda in cazul masinilor cu numere straine. Practic, repunerea in functiune a radarelor fixe nu ar costa mai nimic.

Cat de eficiente sunt radarele fixe?

Din moment ce absolut toate tarile civilizate au radare fixe, cu zecile de mii, pe toate strazile si in toate intersectiile, noi credem ca sunt foarte eficiente. De ce crezi ca in tarile din vest numarul de accidente fatale este infim in comparatie cu ce se intampla in Romania care nu are nici macar un radar fix functional? Poate ar trebui sa ne puna pe ganduri aceasta situatie.

Pe langa asta, trebuie sa iei in considerare si faptul ca radarele fixe nu necesita implicare umana. Ele functioneaza 24/24, fara oprire, indiferent de conditiile meteo. Romania acum are exlusiv radare mobile montate pe autospeciale sau radare de tip pistol. In ambele cazuri este nevoie de o masina care consuma carburant ca sa fie pus intr-o anumita locatie si minimum 2 agenti de politie. De cele mai multe ori e nevoie de doua masini, una cu radar, alta care ii opreste pe soferi. De ce sa blochezi 2 masini si 4 agenti doar pentru un singur radar, cand poti avea in acel loc un radar fix? Dar cand ne-au placut noua, romanilor, lucrurile normale?

De ce nu vrea Politia Rutiera radare fixe?

In prezent, pe sosele din Romania activeaza in jur de 650 de aparate radar mobile, in autospeciale sau de tip pistol. Acestea sunt unicele mijloace legale prin care soferii sunt sanctionati pentru depasirea vitezei. Evident, nu toate aparatele radar sunt in acelasi timp la treaba pe sosele. Iar cele care sunt depind de agenti de la rutiera si de masini. Haideti sa fim optimisti si sa spunem ca toate aparatele radar ar fi pe strazi. Insa aceste 650 de aparate radar palesc in fata unui numar de sosele si strazi de peste 2 milioane la nivel national. Sa zicem ca doar jumatate ar fi asfaltate. Din acestea, sa zicem ca doar un sfert ar fi de viteza. Oricum, daca ne gandim ca exista doar 14 radare pentru fiecare judet, ajungem sa ne dam seama ca sansele sa prinzi un vitezoman sunt extrem de mici. De fapt, la fiecare vitezoman amendat de echipajele cu radare mobile, alti 5000 scapa basma curata.

De ce nu vrea Politia Rutiera radare fixe? Pentru ca este o legislatie absolut penibila. Cel putin, era pana acum. Deoarece banii se duceau la Primarie in loc sa ajunga la MAI. Dar daca aparatele de radar s-ar centraliza digital, toti banii ar ajunge la MAI. E ca si cum i-ai achita amenda pe loc unui politist rutier. De ce agentii de circulatie care se plang de dimineata pana seara ca nu exista suficienti oameni in sistem accepta sa mearga la vanatoare cu radarul in loc sa sustina repunerea in functiune a aparatelor fixe, ramane un mister. Este exact ca la Posta Romana: de ce sa faci totul online, cand e mai frumos si elegant sa completezi 5 hartii ambigue, sa astepti doar la un anumit ghiseu, sa te trezesti ca nu ai completat bine si sa platesti sume hilare de genul 2 lei si 46 de bani?

Exact asa este si in cazul Politiei Rutiere cu radarele fixe. De ce sa lasi niste roboti care pot lucra non-stop, care nu cer salariu, nu cer concediu si nici de mancare, sa dea amenzi 24 de ore din 24, cand poti trimite pe teren cate o masina cu 2 agenti care stau 3 ore sa dea amenzi, dupa care la prima picatura de ploaie se duc la caldurica? Eficienta maxima romaneasca se numeste.

mai multe