Scapam de masinile cu volan pe dreapta? Anuntul facut de RAR cu putin timp in urma
- Scapam, in sfarsit, de masinile cu volan pe dreapta?
- Raspunsul la aceasta intrebare il aflam chiar din randurile urmatoare
Scapam, in sfarsit, de masinile cu volan pe dreapta? Raspunsul la aceasta intrebare il aflam chiar din randurile urmatoare.
"Registrul Auto Roman va explica in detaliu tot ce trebuie sa stiti despre statutul legal al autovehiculelor cu volanul pe partea dreapta si cum poate primi un astfel de autovehicul Cartea de Identitate a Autovehiculului (CIV) pentru a fi inmatriculat in Romania. Registrul Auto Roman actioneaza doar in cadrul legal disponibil in acest moment, fara a aplica masuri care nu respecta prevederile interne sau UE in domeniu.
Modul in care autovehiculele cu volan pe partea dreapta introduse individual in Romania pot primi CIV este precizat clar in Reglementarile RNTR 7, aprobate prin OMTCT nr. 2.132/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. In sectiunea “Sistemul de directie” din Capitolul IV, se stipuleaza ca:
<<Postul de conducere trebuie sa fie situat pe partea stanga in raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate in serviciile publice comunitare (curatenie stradala), precum si autovehiculele care au fost inmatriculate ultima data intr-un alt stat membru al UE si care nu au suferit modificari in raport cu configuratia de inmatriculare initiala. Pentru acestea din urma, in cazul autovehiculelor din categoriile M2 si M3, usile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreapta, in raport cu planul median longitudinal al autovehiculului>>.
Pe de alta parte, RNTR 7 impune obligativitatea inlocuirii farurilor originale cu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreapta a drumului.
Asadar, tinand cont de prevederile legale, Registrul Auto Roman este in masura sa acorde CIV unui autovehicul care are volanul pe partea dreapta, dar se incadreaza in aceste exceptii.
O alta prevedere legala a RNTR 7 este cea referitoare la omologarea individuala a autovehiculelor cu volan pe partea dreapta, dar care au suferit modificari constructive:
<<Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreapta in raport cu planul median longitudinal al vehiculului si care au suferit modificari ale caracteristicilor constructive mentionate in CIV se acorda numai daca postul de conducere se schimba pe partea stanga in raport cu planul median longitudinal al vehiculului>>. Concret, daca un autovehicul inmatriculat in Romania cu volanul pe partea dreapta se prezinta la RAR dupa ce i-au fost aduse modificari constructive, acesta va putea fi reomologat doar daca si postul de conducere a fost mutat pe partea stanga.
Pentru clarificarea pozitiei nationale cu privire la acest subiect, trebuie precizat ca legislatia din Romania transpune si pune in aplicare legislatia UE in domeniu, legislatie care nu permite introducerea de interdictii de natura tehnica referitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreapta.
Comisia Europeana considera ca introducerea interdictiei de inmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o bariera pentru libera circulatie a marfurilor, fiind o masura disproportionata in raport cu obiectivul public de asigurare a sigurantei rutiere si protectiei sanatatii si vietii cetatenilor UE.
In acest sens, trebuie avut in vedere faptul ca exista deja doua hotarari ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene, cu privire la cauzele C-639/11 (Comisia Europeana impotriva Poloniei) si C-61/12 (Comisia Europeana impotriva Lituaniei), prin care Curtea de Justitie a constatat ca statele respective, care aveau restrictii nationale privind inmatricularea autovehiculelor cu volan pe partea dreapta, nu si au indeplinit obligatiile ce le revin, prin nerespectarea prevederilor legislatiei UE aplicabile. S-a considerat ca introducerea interdictiei de inmatriculare a unor astfel de autovehicule este contrara regulilor UE privind libera circulatie a marfurilor (art. 34 din Tratatul de Functionare a UE) si reprezinta o incalcare a legislatiei UE de omologare (de exemplu Directiva cadru 2007/46/CE), fiind o masura disproportionata in raport cu obiectivul public de asigurare a sigurantei rutiere si protectiei sanatatii si vietii cetatenilor din UE.
In consecinta, introducerea unei restrictii privind omologarea si/sau eliberarea cartii de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe partea dreapta nu poate fi avuta in vedere, deoarece aceasta ar duce la introducerea unei proceduri de „infringement” din partea Comisiei Europene pe un subiect pe care Curtea de Justitie a UE s-a pronuntat deja in defavoarea statelor membre care aveau astfel de restrictii.
Dat fiind interesul public ridicat pentru situatia autovehiculelor care provin din UK, in contextul Brexit, precizam si cu aceasta ocazie ca pana la data de 31 decembrie 2020 este in vigoare o perioada de tranzitie stabilita ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungita.
In consecinta, pana la 31.12.2020 se accepta, in aceleasi conditii, omologarile UE emise de UK, adica si autovehiculele cu volan pe partea dreapta care provin din UK vor putea primi CIV, daca respecta celelalte conditii aplicabile.
De la 1 ianuarie 2021, dar numai daca perioada de tranzitie dintre UK si Uniunea Europeana nu va fi prelungita, omologarea de tip emisa de Regatul Unit nu va mai fi valabilă in Romania, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricarui alt vehicul care provine dintr-un stat tert din afara UE si nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi inmatriculate in Romania.
In ceea ce priveste autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreapta si care sunt deja inmatriculate in Romania, mentionam ca nu exista in acest moment nicio alta prevedere legislativa care sa oblige la modificarea pozitiei postului de conducere pe partea stanga.", se arata intr-o postare publicate pe pagina de Facebook a RAR.
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw touran diesel 2011 5790 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Renault megane 16v 2006 2000 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €