Acestea sunt cele mai extreme vehicule de off-road din lume

- Dupa Al Doilea Razboi Mondial, Rusia a dezvoltat multe camioane menite sa ajunga la Polul Nord si in extremele Siberiei
- VITYAZ este numele unui camion cu senile articulat care nu avea egal
- Scopul rusilor era de a transporta armament si sisteme de monitorizare in zone indepartate
ZIL, Kamaz si Ural sunt 3 nume care au facut istorie de-a lungul timpului. Indiferent de model, aceste camioane rusesti au eclipsat tot ce insemna in anii din vremea Razboiului Rece off-road si tehnica militara mobila. Iata in cateva clipuri cele mai extreme vehicule de teren accidentat din toate timpurile.
Anii '70-'80 au reprezentat apogeul dezvoltarii in domeniul militar. Mai ales ca cele doua forte mondiale, SUA si Rusia, duceau un razboi rece cu amenintari nucleare. Rusii insa au decis sa-si concentreze dezvoltarea si investitiile intr-un domeniu la care americanii nu se gandeau. E vorba de creare de vehicule militare de teren accidentat capabile sa transporte echipament de bombardament, chiar si nuclear, sisteme de monitorizare si radar, sau trupe, in cele mai indepartate colturi ale planetei.
MKZT - centru mobil de rachete balistice, un camion cu tractiune 16x16
Pentru ca partea nordica a Rusiei era un teritoriu necunoscut, fara sosele amenajate si populatie, armata a contractat companiile de camioane ZIL, Ural si Kamaz pentru a dezvolta diferite tipuri de camioane capabile sa mearga oriunde. Prin urmare, au luat nastere o serie de vehicule cu 4, 6, 8 sau 12 roti, cu tractiune integrala, capabile sa mearga in orice mlastina, prin apa, sa doboare arbori si sa cladeasca singure carari.
Insa au existat si proiecte ceva mai ambitioase care au vazut lumina zilei doar in putine exemplare. Cum este cazul ZIL-29061, un vehicul care functiona pe baza a doi tamburi de tip tirbuson, special pentru zonele mlastinoase in care anvelopele s-ar fi putut impotmoli. Un alt exemplu interesant a fost VITYAZ L7, un vehicul articulat cu senile care folosea niste pistoane hidraulice pentru ca cele doua parti componente sa se ajute una pe alta in cazul unei blocari in teren.
Pentru ca mapamondul trecea printr-o criza de pace si inarmarea cu toate mijloacele era prioritara, Rusia a facut multe experimente in domeniul transporturilor militare. A reusit sa faca, pe langa proiectele de mai sus, niste platforme uriase de transport rachete nucleare inter-continentale, tocmai pentru intimidarea Statelor Unite. Astfel, au luat nastere niste monstri de off-road care puteau transporta oriunde rachete colosale de zeci de tone in greutate, cu ajutorul tractiunii 16x16 sau chiar 24x24. Da, ai citit bine: un camion cu 24 de roti, toate angrenate de un motor.
Si armata romana a avut in dotare multe vehicule militare, inclusiv rusesti. Majoritatea erau marca ROMAN sau DAC, insa au existat si camioane de transport trupe, marfa sau cisterne marca ZIL sau Ural. Acum insa, aceste vehicule sunt considerate surplus militar, iar sansele ca ele sa mai functioneze sunt minime. Motiv pentru care diverse unitati militare au scos de-a lungul vremii aceste utilaje masive la vanzare pe bani de nimic.
Urmareste mai jos cateva clipuri cu acesti monstri ai off-roadului in actiune si gandeste-te ca un astfel de utilaj consuma minimum 50% in teren accidentat, in timp ce acele camioane cu foarte multe roti sau senile pot ajunge la un consum de 150%. Asa ca nu trebuie sa ne mire ca astfel de vehicule mergeau cu o caravana de cisterne dupa ele, cand traversau Siberia ca sa pozitioneze armele nucleare cat mai aproape de tarmurile Statelor Unite. Din fericire, aceste vehicule au ramas doar in istorie si muzee, dar ne amintesc acum de ce a insemnat candva armata si puterea unor tari uriase precum Rusia in domeniul productiei fara compromisuri.
ZIL 29061, un camion cu sistem de propulsie ingenios, special pentru zona mlastinoasa
-
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
-
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Dezmembrez fiat talento/renault trafic 3/opel vivaro b 1.6 dci...
-
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Mazda 6 diesel 2013 6500 €
Dezmembrez peugeot boxer 3 maxi frigorific 2.0 hdi ahn euro 6
-
Dezmembrez skoda octavia iv 1.0 tsi 110 cai cutie manuala 6...
Dezmembrez mercedes-benz w167 gle 350 de 4matic hybrid...
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
-
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
Vw golf benzina 2010 2901 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
-
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10200 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
-
Droser,calculator,balast, modul led mercedes cod a2479003403 700 Lei
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
-
Pachet exterior compatibil cu mercedes vito / v class w447... 3999 Lei
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Droser calculator modul far led mercedes w247,glc w253,gle... 500 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €


