Cele mai demente vehicule de off-road din galaxie sunt cu siguranta aceste prototipuri rusesti

- Majoritatea au ramas la stadiul de prototip
- Unele au avut motoare turbo-jet
- Din pacate, aceste vehicule au ramas doar in poze
In timpul Razboiului Rece, Rusia a investit miliarde si miliarde de ruble in dezvoltarea industriei militare. Asa au luat nastere zeci de vehicule pentru teren accidentat, capabile sa strabata tundra siberiana, locul prin care aveau impresia ca vor invada americanii.
In timp ce americanii faceau trenuri de off-road capabile sa mearga pe teren accidentat, rusii lucrau la niste vehicule similare, dar ceva mai mobile, unele dintre ele chiar dotate cu motoare de elicopter. Asa au luat nastere intre anii '50 si '80 o sumedenie de prototipuri care trebuiau la un moment dat sa intre in productia de serie.
Scopul acestor proiecte costisitoare era sa gaseasca diverse forme de deplasare pe teren accidentat, vehicule care sa transporte materiale, dar si armament, cum ar fi rachete si chiar focoase nucleare. Rusia credea cu tarie ca Statele Unite ii vor invada si o vor face prin Alaska, de unde vor intra in Siberia. Asa ca a inceput o cursa de inarmare a zonei de nord, dar pentru acest lucru era nevoie de vehicule serioase de teren accidentat.
Majoritatea masinariilor de mai jos nu au trecut de stadiul unui prototip, insa au dus, ulterior, la realizarea mai multor camioane si vehicule de serie. Oricum, nu a fost nevoie de o mare miscare de forte si armament, deoarece Razboiul Rece a ramas foarte rece si nu s-a transformat intr-unul Mondial.
1956 ZIS-E134 cu motor diesel si doua locuri
1956 ZIS-E134 cu motor diesel si doua locuri
Vehicul experimental ZIL-136 in 1957
ZIL-136 cu o caroserie monococa
ZIL-132 de 2,5 tone cu o cabina de ZIL-131, 1960
ZIL-132 cu transmisie automata si roti de 24 inch, 1961
Amfibie de 4 tone ZIL-132P, 1969
Amfibie de 4 tone ZIL-132P, 1969
Turbina cu gaz pe ZIL-132P, 1969
Prototip de 5 tone ZIL-132R in 1974
KrAZ-E260E, camion cu motor de elicopter
KrAZ-2E260 cu motor de elicopter de 360 cp in 1976
Un S-3 pe sasiu de Moskvich-415 cu senile pneumatice
Semi-senilata S-3 in 1962, in pline teste de off-road
C-3MU, bazat pe un GAZ, cu senile rigide
ZIL-132C cu role pneumatice in 1964


