Top 20 masini Bugatti clasice nepretuite, ramase in istorie

Top 20 masini Bugatti clasice nepretuite, ramase in istorie
  • Compania Automobiles E. Bugatti a fost infiintata in 1909
  • Numele Bugatti a fost cumparat de un italian in 1987 care a lansat modelul EB110
  • Volkswagen cumpara Bugatti in 1998 si realizeaza un singur model: Veyron
Distribuie pe Facebook

In ziua de azi, marca Bugatti este asociata numai cu numele de Veyron, cea mai rapida si mai scumpa masina de serie din lume. Nu sunt multi insa cei care stiu ca aceasta companie de automobile din Italia a inceput sa produca automobile inca din 1898, realizate de fondatorul sau, Ettore Bugatti. Dar pentru a ne intoarce putin in timp, am selectat pentru tine 20 de modele clasice de Bugatti care vor ramane pentru totdeauna in istorie.

Marca Bugatti este una speciala. E atat de speciala, incat de-a lungul vietii sale tumultoase a realizat numai si numai automobile incredibil de frumoase si de performante. Motiv pentru care nu vom numerota de la 1 la 20 aceste masini, ci le vom pune intr-o ordine aleatorie. Pentru ca toate sunt unice si spectaculoase in felul lor si ar fi o nedreptate sa o consideram pe una mai presus ca cealalta. Asadar, iata cele mai spectaculoase modele ce au purtat sigla Bugatti.

Bugatti Type 1 - Type 2 - 1898-1901

Masini Bugatti clasiceBugatti Type 1 realizat in 1898 de Prinetti & Stucchi, din MilanoMasini Bugatti clasiceBugatti Type 2 realizat in italia de E. Bugatti

In ciuda faptului ca in ziua de azi marca Bugatti este considerata o marca franceza, trebuie sa ne amintim ca primele doua automobile realizate de Ettore Bugatti, de altfel un italian nascut la Milano, in 1881, au fost realizate in Italia. Ettore, in varsta de numai 17 ani, realizeaza prima sa creatie numita Type 1, care a fost insa produsa in cateva exemplare de catre Prinetti & Stucchi, o mica fabrica de masini pentru cusut si biciclete. Ulterior, fara ajutor venit din partea unei uzine, Ettore Bugatti a realizat singur in 1901, cand avea 20 de ani, modelul numit Type 2, o masina in toata recula, cu volan si frane, care a castigat si un premiu la Salonul Auto de la Milano un an mai tarziu.

Bugatti Type 10 - 1908-1909

Masini Bugatti clasiceIstoria ne spune ca primul automobil realizat cu o sigla Bugatti a fost modelul numit Type 10, lansat in 1909. Inainte insa, dupa ce a vazut masina Type 2 la expozitia de la Milano, baronul Eugene De Dietrich, il angajeaza pe Ettore la uzina lui de automobile din Alzacia, in Germania (ulterior i-a fost inapoiata Frantei). Aici a lansat modelele Type 3/4 si Type 5/6/7 sub numele de De Dietrich-Bugatti, dupa care, in 1907, cand lucra la Deutz Gasmotoren Fabrik, a lansat modelul Type 8/9. Modelul exclusiv Bugatti a fost dezvoltat de Ettore in propria casa si avea un motor cu 4 pistoane ce oferea 20 cp.

Bugatti Type 45/47 - 1929–1930

Masini Bugatti clasiceDupa ce si-a facut propria fabrica de automobile in 1909, Bugatti a inceput sa faca diverse modele de masini de curse. Modelul Type 45 avea un motor cu 16 pistoane si era destinat curselor. Motorul era de tip SOHC cu 3 valve pe cilindru si avea o capacitate de 3 litri sau de 3.8 litri ce oferea intre 200 si 250 cp cu ajutorul unui compresor mecanic Roots.

Bugatti Type 51A - 1931-1936

Masini Bugatti clasiceLansat in 1931, modelul Type 51 avea o putere de 160 cp si era o masina de curse. Motorul de 2.3 litri cu 8 pistoane in linie era luat de la Type 35B si i-a oferit acestui model victoria in Marele Premiu al Frantei in anul lansarii. Au fost fabricate in jur de 40 de exemplare din Type 51 si 51A, fiind un model extrem de rar si de scump de Bugatti. In aceasta imagine este un model Roadster de Type 51A la Goodwood Festival of Speed 2013.

Bugatti Type 56 Electric - 1931-1935

Masini Bugatti clasiceType 56 a fost o masina electrica realizata de Ettore Bugatti cu gandul de a o folosi la fabrica sa din Molsheim. Clientii au vazut insa masina si i-au cerut sa o fabrice in serie, producandu-se in final 6 exemplare. Masina avea 2 locuri si semana cu masinile numite "trasuri fara cai" de la granita dintre secole. Era impinsa de un singur motor electric de 28 de amperi care producea un cal putere (0.8 kW) care isi tragea curent din 6 acumulatori de 6 volti pusi in serie, oferind un total de 36 de volti. La motor era cuplata o cutie cu 4 viteze ce permitea atingerea unei viteze maxime de 28 km/h. In prezent, masina personala Type 56 a lui Ettore Bugatti se afla in colectia Muzeului National al Automobilului din Mulhouse.

Bugatti Type 73C - 1943-1947

Masini Bugatti clasiceUn prototip extrem de interesant poarta numele de 73C. Dezvoltarea lui a inceput in 1943 si s-a terminat dupa razboi, in 1947. Creatorul sau, Ettore Bugatti, a murit insa in luna august din anul 1947, ceea ce a dus la oprirea proiectului. Un exemplar de Type 73 a fost aratat lumii la Salonul Auto de la Paris doua luni dupa moartea lui Ettore, dar acesta nu avea motor. In total, au fost realizate 5 sasiuri de 73C, dar numai o masina a fost terminata in totalitate, a fost o caroserie gata si 3 motoare. Toate masinile insa au fost dezmembrate si trimise inapoi la uzina din Molsheim. Chiar si asa, un Type 73C avea un motor de 1.5 litri cu cate 4 valve pe cilindru, fiind o adevarata inovatie a momentului. Dupa ce compania si-a incetat productia de automobile, reprezentantii au vandut sasiurile care ulterior au fost asamblate, numai una cu seria de caroserie 2 fiind conform originalului. Initial, au existat mai multe prototipuri de Type 73C: Touring Two, Grand Prix, cu 2 sau 4 locuri, numite Type 73, 73A, 73C si 73B.

Bugatti Type 101 - 1951-1956

Masini Bugatti clasiceIn incercarea de a relua productia de automobile dupa sfarsitul razboiului si dupa cele doua decese din familia Bugatti, Ettore si fiul sau, Jean, compania a lansat modelul Type 101. Acesta era produs pe sasiuri de Type 57 si in total s-au realizat numai 9 exemplare in diferite forme de caroserie: coupe, cabriolet sau limuzina. Motorul era unul cu 8 pistoane in linie de 3.3 litri care producea 190 de litri in versiunea supra-alimentata de compresor.

Bugatti Type 252 - 1957-1962

Masini Bugatti clasiceUltimul produs clasic al marcii Bugatti a venit intr-un singur exemplar prototip. Modelul, numit Type 252, era un roadster cu linii italienesti, despre care multa lume spune ca are anumite trasaturi ale modelelor Alfa Romeo. Productia acesti exemplar a durat multi ani, dar niciodata nu a fost realizat in serie. Unicul exemplar, cel din imagine, se afla la Muzeul Automobilistic din Mulhouse, in Franta.

Bugatti Type 251 - 1955-1956

Masini Bugatti clasiceO masina exclusiv realizata pentru cursele de Formula 1 ale vremii a fost numita Type 251. Masina a avut un design realizat de Gioacchino Colombo de la Ferrari si avea un motor de 2.5 litri cu 8 cilindri pozitionat in spatele pilotului. O alta noutate pentru numele Bugatti era suspensia spate de tip De Dion care oferea o stabilitate mai buna in viraje. In total s-au fabricat 3 exemplare de Bugatti Type 251, dintre care doua au luat startul in 1956 in cursa de Formula 1 din Franta, dar au abandonat dupa doar 18 tururi de circuit, fiind necompetitive.

Bugatti Type 13 - 1910-1920

Masini Bugatti clasiceDupa ce a inceput productia la uzina din Molsheim, Ettore Bugatti a dezvoltat modelul propulsat prin cardan si asa s-a nascut modelul Type 13. Aceasta masina s-a produs in serie intr-un numar destul de mare, de peste 2000 de exemplare, toate produse in Brescia, Italia. Insa varianta de curse avea un motor de 1.4 litri cu 4 valve pe cilindru, o inovatie marca Bugatti, care producea 30 cp cu ajutorul a doua carburatoare Zenith si s-a produs intr-un numar de numai 5 exemplare. Si daca ne gandim ca masina cantarea numai 300 de kilograme, puterea era suficienta. De altfel, masina a iesit pe locul 2 in cursa de Grand Prix din 1911, in Franta, la Le Mans. A urmat insa Primul Razboi Mondial care l-a obligat pe Ettore sa ia 2 masini complete cu el in Milano si a ingropat componentele pentru inca 3 masini, langa uzina. Dupa razboi, Ettore s-a intors si a pregatit 5 masini Type 13 speciale de curse, unicele fabricate.

Bugatti Type 32 Tank - 1923

Masini Bugatti clasiceO masina cu adevarat impresionanta, gandita special pentru curse, purta numele de Type 32, numita popular "Tancul". A fost realizata in doar 4 exemplare in 1923 si avea un motor cu 8 pistoane in linie de 90 cp si o capacitate de doar 2 litri. Masina avea o serie de inovatii, precum rotile incastrate in caroserie, rulmenti la roti si cutie montata in spate, intre roti. Acest model arata foarte futurist la data lansarii, insa nu a inregistrat performante remarcabile niciodata.

Bugatti Type 35 - 1924-1931

Masini Bugatti clasiceUn model istoric ce defineste marca Bugatti este fara indoiala modelul Type 35. Poate si pentru ca, in 1929, romanul George Bourianu a reusit sa obtina locul 2 in Marele Premiu de la Monte Carlo la bordul unei asemenea masini. Dar si pentru ca este modelul cu cel mai urias palmares al companiei: peste 1000 de curse castigate, inclusiv castigarea campionatului mondial de Formula 1 (Grand Prix, la acea vreme) in 1926. Bugatti Type 35 avea un motor de 2 litri care producea 90 cp, dar si cateva inovatii pentru acea vreme, cum ar fi jantele din aliaj usor, suspensie cu foi de arc, frane cu tamburi pe spate si in unele variante, supra-alimentare.

Bugatti Type 57G Tank - 1936

Masini Bugatti clasiceIn total, Bugatti a realizat numai 3 exemplare numite 57G, speciale pentru curse. Masina avea un motor cu 8 pistoane ce producea 200 cp si a reusit sa castige chiar in 1937 cursa de 24h de la Le Mans cu echipajul format din Jean-Pierre Wimille si Robert Benoist. Un an mai tarziu, Bugatti a pregatit un exemplar special numit 57S 45, cu un motor similar cu cel de Type 50B care producea 470 cp. Insa masina nu a ajuns la linia de start in acel an, ci abia in 1939. Jean, fiul lui Ettore, l-a convins pe acesta sa intre in cursa de anduranta de la Le Mans cu o singura masina, care a si castigat, dupa ce s-a retras un Delage aflat pe prima pozitie. Din nefericire, Jean Bugatti a decedat la bordul acestei masini in timp ce o testa, pe 11 august 1939.

Bugatti Type 23 Brescia Tourer - 1920-1926

Masini Bugatti clasiceBugatti a inceput productia modelului Type 13 in 1910 si, dupa Primul Razboi Mondial, a refacut masina si a denumit-o Type 23. Aceasta s-a realizat in 2000 de exemplare care au fost vandute publicului larg, avand o caroserie decapotabila, numite Brescia Tourer. Asta si pentru ca locul in care erau fabricate era orasul Brescia, din Italia, iar motorul de 1.3 care litri oferea 30 cp avea acelasi nume. Acest model a fost primul produs in serie mare, dotat cu un motor cu mai multe valve.

Bugatti Type 44 - 1927-1930

Masini Bugatti clasiceUn alt model produs in serie mare a fost cel numit Type 30, care ulterior s-a produs si sub alte numere: Type /38/40/43/44/49. Cel mai popular model era cel numit Type 44 din care exista azi 1095 de exemplare, dotate cu un motor de 3 litri ce-i permitea masinii sa atinga peste 160 km/h. Acest model Type 44 s-a produs intre 1927 si 1930.

Bugatti Type 41 Royale - 1926-1933

Masini Bugatti clasice

Masini Bugatti clasiceBugatty Royale este o masina uriasa, cu o lungime de 6.4 metri, produsa in mai multe variante. Ettore planuia sa fabrice 25 de astfel de masini pe care sa le vanda capetelor incoronate din toata lumea, dar a vandut numai 3 masini din cele 6 produse. Acest urias pe 4 roti era dotat cu un motor de 12,7 litri cu 8 pistoane care impingea cu greu masina grea de 3,1 tone. In ziua de azi, toate cele 6 masini sunt automobile care face parte din colectii private sau sunt folosite la promovarea brandului. De exemplu, masina cu numarul de sasiu 41.111 a fost cumparata in 1999 de catre noul proprietar al brandului Bugatti, Volkswagen AG, cu suma de 20 de milioane de dolari. Ironic este faptul ca aceasta masina ar fi trebuit sa-i fie livrata in 1937 Regelui Romaniei, Carol al II-lea. In prezent, unul din cele 6 modele Type 41 are o valoare aproximativa de peste 40 de milioane de Euro, insa nu a mai fost vandut niciunul de ani buni.

Bugatti Type 46 - 1929-1933

Masini Bugatti clasiceModelul Bugatti Type 46 si cel realizat mai tarziu, numit Type 50 au fost limuzine de mari dimensiuni, cu doua portiere. Masina a fost poreclita Molsheim Buick, din cauza unor asemanari cu masina americana. Sub capota se ascundea un motor de 5.4 litri cu 8 pistoane in linie, cu cate 3 valve pe cilindru, care producea 140 cp. Acest monstru avea o greutate de 1134 kg, fiind aleasa de cei mai bogati afaceristi ai vremii. In total s-au fabricat 400 de exemplare, fiind unul din cele mai iubite modele de catre Ettore Bugatti, motiv pentru care a fost produsa mai mult timp decat a fost necesar, in ciuda greutatii mari si a performantelor scazute. A existat si o varianta numita Type 46S dotata cu un compresor mecanic ce oferea 160 cp, fabricata in 18 exemplare.

Bugatti Type 57SC Atalante - 1934-1940

Masini Bugatti clasice

Masini Bugatti clasiceModelul Atalante a fost o masina extrem de scumpa, produsa in numai 17 exemplare, dupa modelul Atlantic. Aceasta era diferita fata de Atlantic prin luneta dintr-o singura bucata si lipsa aripioarei de-a lungul caroseriei. 4 din cele 17 exemplare sunt si acum in Muzeul Automobilistic din Mulhouse, in Franta. Masina a fost realizata pe platforma de Type 57, dotata cu un motor de 3.3 litri cu 8 pistoane. In 2008, a fost descoperit un Bugatti Atalanta cu numarul de sasiu 57502 realizat in 1937, undeva in Newcastle. Masina a fost lasata acolo neatinsa vreme de 48 de ani si a fost scoasa la licitatie in 2009 unde a fost cumparata pentru suma de 3,4 milioane de Euro.

Bugatti Type 57SC Atlantic - 1936-1940

Masini Bugatti clasice

Masini Bugatti clasiceMasini Bugatti clasice

Masini Bugatti clasice

Masini Bugatti clasiceCel mai scump model de Bugatti din toate timpurile este fara indoiala modelul Type 57SC Atlantic. Masina are la baza conceptul Aerolithe, din 1935, si este o masina construita din aluminiu, cu panourile exterioare nituite. In total au fost produse numai 4 exemplare de Atlantic, dintre care doar 2 au ramas in stare 100% originala. Unul este detinut de Ralph Lauren si altul este detinut de Dr. Peter Williamson, care a castigat titlul "Best of Show" la Concursul de Eleganta Pebble Beach din 2003. Aceasta masina a fost vanduta cu aproximativ 30 de milioane de dolari in 2010 unui muzeu din California. Celelalte doua masini, una este de negasit si cealalta a fost restaurata in urma unui accident. E vorba de Type 57S Atlantic cu numarul de sasiu 57473, numita si Masina Holzschuch. In 1955 a fost implicata intr-un accident feroviar care i-a ucis pe ambii pasageri. Masina a fost ulterior refacuta si in 2010 si-a facut aparitia la Pebble Beach.

Bugatti Aerolithe Concept - 1935

Masini Bugatti clasiceMasina-replica construita recent in Statele Unite

Masini Bugatti clasiceIn 1935, Jean Bugatti prezenta lumii la Salonul Auto de la Paris un concept numit Aerolithe. Masina initiala, Aerolithe, era construita dintr-un aliaj usor dar inflamabil numit Elektron, cu panouri nituite, caroseria stand pe un sasiu de Type 57. Insa masina nu a fost primita cu bratele deschise de opinia publica, drept pentru care Ettore a fost dezamagit si a ascuns masina de ochii lumii. Si in ziua de azi ramane un mister legat de disparitia masinii: unii spun ca a fost dezmembrata, altii spun ca inca asteapta sa fie descoperita ingropata undeva. Cert este ca recent, o companie din Statele Unite a recreat un Aerolithe construit de pe urma unor schite, pe o platforma originala de Type 57.

Bugatti Type 57SC Van Vooren - 1939

Masini Bugatti clasice

Masini Bugatti clasiceMasina produsa special pentru Sahul Persiei este fara indoiala una dintre cele mai frumoase masini din toate timpurile. Mohamma Pahlavi a luat puterea in Iran incepand cu 1941, inclusiv industria petrolului, iar banii si luxul in care traia i-au permis de-a lungul vremii sa aiba cateva exemplare de masini superbe. Cand Mohammad s-a casatorit in 1939 cu cea de-a 3-a sotie, Guvernul Francez i-a trimis un cadou special. Asa cum era obiceiul, statele trimiteau cadouri, iar Sahul a primit avioane si mai multe masini, dar nimic nu se putea compara cu acest superb Bugatti trimit de francezi. Guvernul a apelat la Bugatti si la carosierul Van Vooren pentru a face o masina unica. Inspirat de catre liniile caroseriilor construite de Figoni et Falaschi, Van Vooren a lucrat pe sasiul cu numarul 57808 de Bugatti Type 57C si asa s-a nascut un automobil cabriolet cu doua locuri. Aceasta masina avea un parbriz care se lasa in jos si un plafon care se ascundea dupa un panou de la interior. Motorul de pe aceasta masina era Bugatti supra-alimentat ce producea 175 cp. Pana in 1979, masina a ramas in curtea regala din Iran, dupa care, Ayatullahs, cei care preluasera puterea, aproape au distrus masina, dupa care au vandut-o pe nimic. Insa noul proprietar a trimis-o in Statele Unite, salvand-o. Dar intre timp, masina a fost batjocorita primind un motor V8 american, dupa care a fost trimisa in Anglia, la carosierii Rod Jolly si Louis Giron, care i-au dat forma originala. Ultima vanzare a masinii s-a realizat pentru suma de 1,76 milioane de dolari, insa in prezent este protejata in interiorul Muzeului Peteresen din California.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (35) Poze Masini Bugatti clasice
mai multe