Povestea unei pasiuni: Dacia 1410 Sport care a primit o a doua sansa la viata

  • Dacia Sport s-a fabricat pana in 1992
  • Sub 1000 de unitati, fabricate cu usa scurta
  • Dacia Sport, singura masina din lume cu parbriz in loc de luneta
Distribuie pe Facebook

Va povesteam acum cateva zile despre secretele Daciei Sport, cea mai fascinanta masina produsa in Romania. Iata ca nu a trecut mult si Vlad Dorobantu, un pasionat din Bucuresti, ne-a contactat ca sa ne prezinte masina lui. E vorba de o Dacia 1410 Sport, poate cea mai frumoasa din Romania, care a ajuns sa fie piesa de expozitie dupa o lunga restaurare facuta ca la carte.

Povestea Daciei 1410 Sport cu serie de sasiu 4227 incepe in 1989, atunci cand a fost construita. Dar, asa cum se intampla cu majoritatea acestor modele, si aceasta a fost ingrijita destul de prost, tabla a inceput sa rugineasca, dar macar a avut norocul sa nu ajunga in falcile concasoarelor de la Remat. Putem insa spune ca adevarata viata a inceput in 2014, atunci cand masina a ajuns pe mana lui Vlad Dorobantu, care a reusit sa o restaureze si sa o readuca pe strazile Romaniei intr-o forma exceptionala, de muzeu. O adevarata Dacie superba, care intoarce mai multe capete decat orice Supercar italienesc. Aceasta este povestea unei pasiuni "sportive".

Dacia 1410 Sport

Dacia 1410 SportDacia 1410 SportDacia 1410 Sport

Date tehnice: Aceasta sportiva provine din a doua faza de constructie a modelului, din anul 1989, fiind un model cu “usa lunga”. Dispune de un motor de 1397 cm³ care dezvolta 65 CP avand o viteza constructiva de 140km/h. Initial, in ciuda zvonurilor ca motoarele de 1397 cm³ dispuneau de o cutie in 5 trepte (spre deosebire de cutia cu 4 trepte ale modelelor cu 1289 cm³) pe aceasta sportiva am gasit tot o cutie in 4 viteze. Culoarea originala este un alb 40 (crem).

Dacia 1410 SportDacia 1410 Sport

Istoric: Am achizitionat Sportiva in toamna anului 2014, dupa lungi cautari. Doream sa gasesc macar un exemplar care, pe langa sa fie functional, sa gasesc si anumite elemente originale si un model care sa nu sufere prea multe modificari (tuning-uri de spatele blocului sau alte inventii). Am avut noroc sa o gasesc, si a fost dragoste la prima vedere. Desi multi cunoscuti nu puteau intelege ce vad asa special la ea, eu am vazut potentialul. In momentul respectiv i-am spus tatalui meu ca “ea e”, si ca soarta restaurarii ei trebuie sa ajunga in mainile lui Danut Crainiciuc la Suceava. Pana sa ajunga la Suceava, pentru cateva sapatamani in acea toamna tarzie din 2014 am iesit pe strazi cu ea, si deja intorcea priviri. Nu conta ca avea tapiteria si capitonajul rupt, murdar, pentru mine era tot ce puteam sa-mi doresc mai mult. Pot spune mandru, ca Sportiva este prima masina detinuta in acte de mine.

Dacia 1410 Sport

Restaurare: A sosit si momentul mult asteptat, plecarea ei la Suceava. Domnul Danut Crainiciuc a venit la inceputul lui Februarie 2015 (09.02) la Bucuresti pentru a face o “expertiza”. La sfarsitul vizitei, ii zice tatalui meu: Hai, da-mi cheile sa plec! Si dusa a fost… Dupa un drum anevoios, cu multe peripetii, in care claxonul nu functiona, cablul de acceleratie s-a rupt, si vasul de expansiune s-a spart fiind inlocuit cu un bidon de apa, Sportiva mea a ajuns si la Suceava, fiind dusa in siguranta si la cald untr-un garaj subteran din centrul Sucevei.

Dacia 1410 SportDacia 1410 Sport

Dacia 1410 SportDacia 1410 Sport

A urmat o perioada foarte dificila: dezechiparea, care a fost sinonima cu primirea unor avalanse de vesti proaste. Bineinteles ca eram constient de ce defecte are, si tocmai de aceea am tinut mortis sa o restaurez la Suceava, unde stiam ca domnul Crainiciuc este un perfectionist caruia nu-I scapa nici un detaliu. Primeam constant poze cu defectele gasite, imi era deja frica sa mai deschid mailul cu poze, de groaza de ce a mai gasit. Punctul culminant a fost cand masina a ajuns la electrician care a spus ca era o bomba cu roti si si-a facut cruce la auzirea drumului parcurs de la Bucuresti la Suceava. De asemenea, odata ce a ajuns la tinichigiu, alte defecte au fost gasite. Pe langa aliniamentul stramb atat al capotelor si al usilor, bine cunoscut la Dacii, au fost gasite gauri si rugina acoperite cu chit si vopsea. Perioada la tinichigiu a fost cea mai lunga, corectand atat defectele de fabrica, cat si cele aparute pe parcurs. Dupa mecanic, motorist, electrician si tininchigiu, masina s-a intors in garajul lui Danut Crainiciuc. Acolo, in “fabrica de vise” masina s-a echipat si au fost facute ultimile retusuri. Masina a revenit in Bucuresti pe 10 Noiembrie 2015.

Dacia 1410 Sport

Modificari principale exterior:
Schimbare culoare din alb 40 in albastru 68
Schimbare jante: intial jante de Canada (standard) schimbate cu jante Fergat mai late, regasite pe mai multe modele de Renault (12, 8, 16) si in special pe modelele Gordini.
Bare fata noi + proiectoare Cibie
Grila fata cromata provenita de la Renault 12 USA
Adaugat pachet crom: inima chedere, oglinzi CIPA, streasina, stergatoare si manere
Refacut aliniamentul capotelor, corectat scobitura portiere/maner si colt portiere.

Dacia 1410 Sport

Modificari principale interior:
Retapitare fete usi, plafon, mocheta si scaune+bancheta. S-a folosit piele alcantara si ecologica pentru fetele de usi si scaune/bancheta, pastranadu-se tighelul cusaturii si nuanta
Refacut structura scaunelor si a banchetei, resudate si umplute
Volan Dacia Sport (la care s-a eliminat sigla Dacia, fiind inlocuita de una cu Vulturul UAP)

Dacia 1410 SportDacia 1410 Sport

Dacia 1410 Sport

Modificari principale motor:
Trecerea la o cutie de viteze in 5 trepte
Inlocuite: amortizoare, ambreiaj; arcuri (cele de pe spate fiind initial de fata taiate de sus si de jos afectand astfel elasticitatea)
Rectificare si inlocuire garnitura chiuloasa (chiuloasa, plan la chiuloasa, supapa refacuta)
Restaurat: electromotor, alternator si carburator (Weber)+ tacheti rectificati

Restaurarea completa a acestei Dacii Sport poate fi urmarita pe pagina de Facebook B 89 UAP

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (62) Poze Dacia 1410 Sport
mai multe