Povestea unei pasiuni: Dacia 1410 Sport care a primit o a doua sansa la viata

- Dacia Sport s-a fabricat pana in 1992
- Sub 1000 de unitati, fabricate cu usa scurta
- Dacia Sport, singura masina din lume cu parbriz in loc de luneta
Va povesteam acum cateva zile despre secretele Daciei Sport, cea mai fascinanta masina produsa in Romania. Iata ca nu a trecut mult si Vlad Dorobantu, un pasionat din Bucuresti, ne-a contactat ca sa ne prezinte masina lui. E vorba de o Dacia 1410 Sport, poate cea mai frumoasa din Romania, care a ajuns sa fie piesa de expozitie dupa o lunga restaurare facuta ca la carte.
Povestea Daciei 1410 Sport cu serie de sasiu 4227 incepe in 1989, atunci cand a fost construita. Dar, asa cum se intampla cu majoritatea acestor modele, si aceasta a fost ingrijita destul de prost, tabla a inceput sa rugineasca, dar macar a avut norocul sa nu ajunga in falcile concasoarelor de la Remat. Putem insa spune ca adevarata viata a inceput in 2014, atunci cand masina a ajuns pe mana lui Vlad Dorobantu, care a reusit sa o restaureze si sa o readuca pe strazile Romaniei intr-o forma exceptionala, de muzeu. O adevarata Dacie superba, care intoarce mai multe capete decat orice Supercar italienesc. Aceasta este povestea unei pasiuni "sportive".
Date tehnice: Aceasta sportiva provine din a doua faza de constructie a modelului, din anul 1989, fiind un model cu “usa lunga”. Dispune de un motor de 1397 cm³ care dezvolta 65 CP avand o viteza constructiva de 140km/h. Initial, in ciuda zvonurilor ca motoarele de 1397 cm³ dispuneau de o cutie in 5 trepte (spre deosebire de cutia cu 4 trepte ale modelelor cu 1289 cm³) pe aceasta sportiva am gasit tot o cutie in 4 viteze. Culoarea originala este un alb 40 (crem).
Istoric: Am achizitionat Sportiva in toamna anului 2014, dupa lungi cautari. Doream sa gasesc macar un exemplar care, pe langa sa fie functional, sa gasesc si anumite elemente originale si un model care sa nu sufere prea multe modificari (tuning-uri de spatele blocului sau alte inventii). Am avut noroc sa o gasesc, si a fost dragoste la prima vedere. Desi multi cunoscuti nu puteau intelege ce vad asa special la ea, eu am vazut potentialul. In momentul respectiv i-am spus tatalui meu ca “ea e”, si ca soarta restaurarii ei trebuie sa ajunga in mainile lui Danut Crainiciuc la Suceava. Pana sa ajunga la Suceava, pentru cateva sapatamani in acea toamna tarzie din 2014 am iesit pe strazi cu ea, si deja intorcea priviri. Nu conta ca avea tapiteria si capitonajul rupt, murdar, pentru mine era tot ce puteam sa-mi doresc mai mult. Pot spune mandru, ca Sportiva este prima masina detinuta in acte de mine.
Restaurare: A sosit si momentul mult asteptat, plecarea ei la Suceava. Domnul Danut Crainiciuc a venit la inceputul lui Februarie 2015 (09.02) la Bucuresti pentru a face o “expertiza”. La sfarsitul vizitei, ii zice tatalui meu: Hai, da-mi cheile sa plec! Si dusa a fost… Dupa un drum anevoios, cu multe peripetii, in care claxonul nu functiona, cablul de acceleratie s-a rupt, si vasul de expansiune s-a spart fiind inlocuit cu un bidon de apa, Sportiva mea a ajuns si la Suceava, fiind dusa in siguranta si la cald untr-un garaj subteran din centrul Sucevei.
A urmat o perioada foarte dificila: dezechiparea, care a fost sinonima cu primirea unor avalanse de vesti proaste. Bineinteles ca eram constient de ce defecte are, si tocmai de aceea am tinut mortis sa o restaurez la Suceava, unde stiam ca domnul Crainiciuc este un perfectionist caruia nu-I scapa nici un detaliu. Primeam constant poze cu defectele gasite, imi era deja frica sa mai deschid mailul cu poze, de groaza de ce a mai gasit. Punctul culminant a fost cand masina a ajuns la electrician care a spus ca era o bomba cu roti si si-a facut cruce la auzirea drumului parcurs de la Bucuresti la Suceava. De asemenea, odata ce a ajuns la tinichigiu, alte defecte au fost gasite. Pe langa aliniamentul stramb atat al capotelor si al usilor, bine cunoscut la Dacii, au fost gasite gauri si rugina acoperite cu chit si vopsea. Perioada la tinichigiu a fost cea mai lunga, corectand atat defectele de fabrica, cat si cele aparute pe parcurs. Dupa mecanic, motorist, electrician si tininchigiu, masina s-a intors in garajul lui Danut Crainiciuc. Acolo, in “fabrica de vise” masina s-a echipat si au fost facute ultimile retusuri. Masina a revenit in Bucuresti pe 10 Noiembrie 2015.
Modificari principale exterior:
Schimbare culoare din alb 40 in albastru 68
Schimbare jante: intial jante de Canada (standard) schimbate cu jante Fergat mai late, regasite pe mai multe modele de Renault (12, 8, 16) si in special pe modelele Gordini.
Bare fata noi + proiectoare Cibie
Grila fata cromata provenita de la Renault 12 USA
Adaugat pachet crom: inima chedere, oglinzi CIPA, streasina, stergatoare si manere
Refacut aliniamentul capotelor, corectat scobitura portiere/maner si colt portiere.
Modificari principale interior:
Retapitare fete usi, plafon, mocheta si scaune+bancheta. S-a folosit piele alcantara si ecologica pentru fetele de usi si scaune/bancheta, pastranadu-se tighelul cusaturii si nuanta
Refacut structura scaunelor si a banchetei, resudate si umplute
Volan Dacia Sport (la care s-a eliminat sigla Dacia, fiind inlocuita de una cu Vulturul UAP)
Modificari principale motor:
Trecerea la o cutie de viteze in 5 trepte
Inlocuite: amortizoare, ambreiaj; arcuri (cele de pe spate fiind initial de fata taiate de sus si de jos afectand astfel elasticitatea)
Rectificare si inlocuire garnitura chiuloasa (chiuloasa, plan la chiuloasa, supapa refacuta)
Restaurat: electromotor, alternator si carburator (Weber)+ tacheti rectificati
Restaurarea completa a acestei Dacii Sport poate fi urmarita pe pagina de Facebook B 89 UAP
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei


