Primul ATV 100% romanesc: cum sa faci un ATV din nimic

Totul a inceput acum 4 ani pe vremea cand era in anul 2, student la Universitatea Transilvania din Brasov, sectia Autovehicule Rutiere, de la o idee de a construi un atv din piese de autovehicule. Danut avea in spatele curtii un Oltcit macinat de rugina si un motor de Dacia 1300. Adica ceva de inceput. "A fost de ajuns ca tatal meu sa produca scanteia si mai apoi pasiunea s-a aprins" spune Danut.
Cum a inceput proiectul? Asa cum ii sta bine oricarei fabricari, totul incepe cu documentare. Initial s-a documentat pe internet despre posibile variante de constructie a unui ATV, dar si de anvergura acestora, ulterior s-a pus pe treaba.
Proiectul ATV-ului a fost facut pe parcurs. Initial nu exista o idee despre cum o sa arate, sau ce dimensiuni o sa capete in urma constructiei. Lucrul efectiv a inceput cu reconditionarea motorului de Dacie (set motor nou, carburator nou, pompa de apa, supape, arbore cu came, delcou). Un motor de Dacie este usor de folosit, si, daca este pus la punct, este chiar fiabil. Iar toata reconditionarea motorului a avut ca scop functionarea lui in parametri, dar si siguranta ca nu il va lasa cand ii este lumea mai draga, cine stie prin ce loc uitat de lume.
Dupa multe incercari, motorul de Dacie a fost conectat la o cutie frantuzeasca in 4 trepte, de Oltcit. Motivul pentru care s-a ales adaptarea aceasta la cutia de Oltcit este ca transmisia era noua, dar si ca rezista la solicitari mai mari decat cea de Dacie. Dupa ce motorul si cutia au fost terminate, Dan a montat grupul propulsor pe un piedestal si a inceput sa se gandeasca cum va construi cadrul in jurul sau.
A inceput cu un sasiu din teava rectangulara, pe care a montat suportii pentru prinderea motorului. Ulterior a inceput constructia cadrului propriu-zis, in jurul motorului. Pentru directie, s-a optat la una simpla de ATV, insa cu piese de masina - capete de bara de Dacie. Franele montate au fost cu 4 discuri, pe spate ventilate, actionate hidraulic, pentru a avea siguranta in cazul in care goneste cineva cu ATV-ul prin munti.
In ceea ce priveste suspensia, a fost aleasa o suspensie independenta atat pe fata cat si pe spate. Pe puntea fata a fost montata o suspensie de spate de Audi 80, iar pe puntea spate o suspensie de fata de la Oltcit, pe bare de torsiune, pentru a avea posibilitatea reglarii gardei la sol a ATV-ului.
Un hop mai mare de trecut a fost in ceea ce priveste instalatia electrica, deoarece Dan a vrut s-o faca singur, si a reusit la un moment dat, dar a luat ceva timp. Iar legat de aspectul exterior, s-a vrut a fi cat de cat unic, asa ca din mai multe rebuturi de carene de la alte ATV-uri de diferite marimi, a fost facuta o matrita, din care s-a nascut o carena unica, potrivita noului ATV, facuta din fibra de sticla.
ATV-ul care prindea forma a primit un troliu, numai bun sa scoata utilajul din noroaie, mai ales ca are doar tractiune spate. A urmat apoi testarea pe teren. Dar nu a mers corespunzator de la prima iesire, asa ca a necesitat reconstructia bratelor superioare de pe puntea spate si cateva reglaje la motor si directie. Dupa care a urmat a doua testare in teren. "A fost un succes, nici eu nu ma steptam sa mearga asa de bine" spune Danut.
"Vreau sa mentionez ca, toata constructia a durat fix 13 luni, timp in care am vrut sa renunt de cateva ori la el, dar pasiunea pentru masini, atv-uri si motociclete nu m-a lasat sa renunt, asa ca am luptat cu indarjire pana la capat" ne mai spune mandrul pasionat.
Asadar, iata ca se poate. Pornind de la o idee, urmata de documentare, plan, fabricare si testare, un ATV a luat forma. Si nu arata deloc rau. Un motor de Dacie care produce 54 de cai putere montat pe un cadru usor, nu poate decat sa fie bine. Ar mai fi nevoie de niste anvelope dedicate terenului accidentat, dar cu siguranta vor veni si ele. Echilibrat, bine motorizat si cu un aspect profesional - cam asa arata ATV-ul realizat in curtea unui roman, cu piese majoritar romanesti sau fabricate custom. Si pentru curaj, devotament si pasiunea de care a dat dovada, nu putem decat sa-i spunem: JOS PALARIA!
IMPORTANT: Daca ai cunostinta de o masina in care s-au investit multe ore de munca, pasiune si sacrificii sau chiar masina ta intruneste aceste conditii, nu ezita si trimite un e-mail la office@4tuning.ro cu detalii complete si poze ale masinii tale. Imparte cu restul pasionatilor de tuning povestea din spatele proiectului tau, fa-ti masina vedeta pe 4Tuning!
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
-
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei


