Primul ATV 100% romanesc: cum sa faci un ATV din nimic

Totul a inceput acum 4 ani pe vremea cand era in anul 2, student la Universitatea Transilvania din Brasov, sectia Autovehicule Rutiere, de la o idee de a construi un atv din piese de autovehicule. Danut avea in spatele curtii un Oltcit macinat de rugina si un motor de Dacia 1300. Adica ceva de inceput. "A fost de ajuns ca tatal meu sa produca scanteia si mai apoi pasiunea s-a aprins" spune Danut.
Cum a inceput proiectul? Asa cum ii sta bine oricarei fabricari, totul incepe cu documentare. Initial s-a documentat pe internet despre posibile variante de constructie a unui ATV, dar si de anvergura acestora, ulterior s-a pus pe treaba.
Proiectul ATV-ului a fost facut pe parcurs. Initial nu exista o idee despre cum o sa arate, sau ce dimensiuni o sa capete in urma constructiei. Lucrul efectiv a inceput cu reconditionarea motorului de Dacie (set motor nou, carburator nou, pompa de apa, supape, arbore cu came, delcou). Un motor de Dacie este usor de folosit, si, daca este pus la punct, este chiar fiabil. Iar toata reconditionarea motorului a avut ca scop functionarea lui in parametri, dar si siguranta ca nu il va lasa cand ii este lumea mai draga, cine stie prin ce loc uitat de lume.
Dupa multe incercari, motorul de Dacie a fost conectat la o cutie frantuzeasca in 4 trepte, de Oltcit. Motivul pentru care s-a ales adaptarea aceasta la cutia de Oltcit este ca transmisia era noua, dar si ca rezista la solicitari mai mari decat cea de Dacie. Dupa ce motorul si cutia au fost terminate, Dan a montat grupul propulsor pe un piedestal si a inceput sa se gandeasca cum va construi cadrul in jurul sau.
A inceput cu un sasiu din teava rectangulara, pe care a montat suportii pentru prinderea motorului. Ulterior a inceput constructia cadrului propriu-zis, in jurul motorului. Pentru directie, s-a optat la una simpla de ATV, insa cu piese de masina - capete de bara de Dacie. Franele montate au fost cu 4 discuri, pe spate ventilate, actionate hidraulic, pentru a avea siguranta in cazul in care goneste cineva cu ATV-ul prin munti.
In ceea ce priveste suspensia, a fost aleasa o suspensie independenta atat pe fata cat si pe spate. Pe puntea fata a fost montata o suspensie de spate de Audi 80, iar pe puntea spate o suspensie de fata de la Oltcit, pe bare de torsiune, pentru a avea posibilitatea reglarii gardei la sol a ATV-ului.
Un hop mai mare de trecut a fost in ceea ce priveste instalatia electrica, deoarece Dan a vrut s-o faca singur, si a reusit la un moment dat, dar a luat ceva timp. Iar legat de aspectul exterior, s-a vrut a fi cat de cat unic, asa ca din mai multe rebuturi de carene de la alte ATV-uri de diferite marimi, a fost facuta o matrita, din care s-a nascut o carena unica, potrivita noului ATV, facuta din fibra de sticla.
ATV-ul care prindea forma a primit un troliu, numai bun sa scoata utilajul din noroaie, mai ales ca are doar tractiune spate. A urmat apoi testarea pe teren. Dar nu a mers corespunzator de la prima iesire, asa ca a necesitat reconstructia bratelor superioare de pe puntea spate si cateva reglaje la motor si directie. Dupa care a urmat a doua testare in teren. "A fost un succes, nici eu nu ma steptam sa mearga asa de bine" spune Danut.
"Vreau sa mentionez ca, toata constructia a durat fix 13 luni, timp in care am vrut sa renunt de cateva ori la el, dar pasiunea pentru masini, atv-uri si motociclete nu m-a lasat sa renunt, asa ca am luptat cu indarjire pana la capat" ne mai spune mandrul pasionat.
Asadar, iata ca se poate. Pornind de la o idee, urmata de documentare, plan, fabricare si testare, un ATV a luat forma. Si nu arata deloc rau. Un motor de Dacie care produce 54 de cai putere montat pe un cadru usor, nu poate decat sa fie bine. Ar mai fi nevoie de niste anvelope dedicate terenului accidentat, dar cu siguranta vor veni si ele. Echilibrat, bine motorizat si cu un aspect profesional - cam asa arata ATV-ul realizat in curtea unui roman, cu piese majoritar romanesti sau fabricate custom. Si pentru curaj, devotament si pasiunea de care a dat dovada, nu putem decat sa-i spunem: JOS PALARIA!
IMPORTANT: Daca ai cunostinta de o masina in care s-au investit multe ore de munca, pasiune si sacrificii sau chiar masina ta intruneste aceste conditii, nu ezita si trimite un e-mail la office@4tuning.ro cu detalii complete si poze ale masinii tale. Imparte cu restul pasionatilor de tuning povestea din spatele proiectului tau, fa-ti masina vedeta pe 4Tuning!
-
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Oglinda cu rabatare stanga mercedes w212 e-class 600 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
Scut motor/cutie/lateral prag audi a4 b6 b7 stanga dreapta 100 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Macara electrica usa spate stanga mercedes-benz e-class... 200 Lei
-
Macara electrica usa spate stanga audi a6 (2018->) [c8, 4k]... 400 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
-
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
-
Modul led drl far dacia duster 2018 2019 2020 2021 150 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
-
Dacia duster dci 2022 12750 €
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei


