Suzuki Samurai - 4(X4) Tuning
De adevarata dimensiune a masinii iti dai seama doar cand vrei sa urci inauntri s-ti dai seama ca ai nevoie fie de o scara fie de elasticitate suplimentara si cel putin doua puncte bune de sprijin. Odata ajuns la bord, vezi lumea de sus dintr-un Suzuki Samurai, indiferent ca lumea asta e formata din rampe, bolovani, rauri sau borduri.
Nici macar un canal fara capac nu-l pune in dificultate, iar viteza se mentine, motorul toarce rotund si nimic nu te anunta ca urmeaza sa ramai intins in scaun la unghi de 40 de grade pe spate. Asta a fost doar una din ciudatele senzatii pe care le-am experimentat la sedinta foto cu Samuraiul lui Lucian. Dupa ce reusesti sa cobori si observi pozitia masinii, iti dai seama ca a ajuns acolo atat de usor incat e greu sa-ti imaginezi ce poate face de fapt.
Iti cad ochii pe ansamble, pe articulatii, pe telescoapele pregatite sa mai duca, pe cauciucurile care sunt in largul lor pe bolovani si dintr-o data iti pica fisa. Masina asta e cu adevarat 4X4 tuning! Daca mai punem si faptul ca are 130 de cap si totul este omologat la RAR nu putem decat sa ne imaginam eforturile depuse.
Stiti banalul Samurai, care nu spune mare lucru de serie. Poate stiti si motorul stock de 1,3litri, 4 cilindri in linie si 70 de cap care face minuni cu ajutorul tractiunii integrale. Insa e posibil sa nu stiti ca aceste masini sunt inca scumpe din cauza faptului ca, asa simple cum sunt, rezista mult in timp, sunt foarte modificabile si pot capata diverse forme in functie de dorintele proprietaruui, trecerea de la hard-top la decapotabil durand un minut daca treaba e facuta de doi oameni hotarati.
Prin prisma acestor lucruri, Samuraiul prezentat aici este deosebit, fiind atat de diferit de modelul de serie. Lista de modificari e lunga rau si e meritul lui Lucian, doar e proiectul lui. Ajutat de cativa oameni pasionati, de mult timp, de mult mai multe fonduri si de foarte multa rabdare Suzuki-ul acesta nu are cum sa treaca neobservat. Am consuma foarte multa hartie ca sa aratam pe larg complexitatea lucrarii, dar cel mai simplu este sa lasam proprietarul sa spuna cateva cuvinte si mai apoi sa va dam o lista cu majoritatea pieselor aftermarket de pe aceasta masina pana in punctul in care va vom convinge ca exista fara doar si poate tuning de performanta in domeniul 4 X 4.
4T: De ce Suzuki Samurai?
Lucian: In vara anului 1999 am intalnit un vechi si bun prieten, Gruia Cristian, care locuieste in Austria si care a construit ceva similar, dar la un nivel mai mic si am hotarat sa TREBUIE sa am si eu asa ceva.
4T: E prima ta tentativa de acest gen?Lucian: A 3-a pana in prezent, cea mai completa si as spune si cea mai reusita.
4T: Cat de bine crezi ca se incadreaza masina ta in domeniul tuningului auto?Lucian: Poate e mai bine sa va las pe voi sa decideti. Cei ce cunosc domeniul isi vor da seama cu siguranta, iar cei ce nu, pot sa analizeze lista de modificari, sa o vizualizeze pe masina si sa realizeze volumul de munca depus pentru a aduce masina in acest punct. Pe scurt, este foarte departe de varianta stock, din multe puncte de vedere.
4T: A fost usor sa aduci masina in stadiul acesta? Care au fost piesele pe care le-ai obtinut cel mai greu?Lucian: A fost destul de greu, deoarece piesele, in marea lor majoritate, le procur din USA si exista o serie de probleme referitoare la transport, perceperea corecta a comenzii, transport si asa mai departe. Cu atentie si multa rabdare se poate, dar in majoritatea cazurilor nu ai alte variante sau nu ai variante mai bune, asa ca daca vrei ceva cu adevarat bun trebuie sa te descurci cum poti. Cel mai greu am procurat kitul de supercharger care este ceva extrem de rar. Ca idee, am cautat carburatorul cam 2 ani in toata lumea si l-am gasit intr-un magazin din Finlanda, iar cei de acolo mi-au zis ca il au pe stock de aproximativ 6 ani si nu s-ar fi asteptat sa-l mai cumpere cineva vreodata. Uneori ai nevoie si de noroc.
4T: Ai mai face inca o data acelasi lucru daca ar fi nevoie?Lucian: Nu cred ca as mai avea rabdare. Poate alt proiect, nu stiu.
4T: Care a reactia oamenilor de pe strada? Dar a prietenilor?Lucian: De exceptie. Dupa parerea mea este ceva inca unicat, asa ca reactiile sunt pe masura. Prietenii o iubesc, pur si simplu.
4T: Cat de mult iti place masina ta si cat de mult subiectul 4X4 in general?Lucian: Faptul ca am reusit sa fac ceea ce am facut spune totul. Subiectele nu pot fi separate, asa ca ma declar fan infocat in ambele cazuri.
4T: Daca ar fi sa schimi Suzuki-ul pe alta masina, care ar fi acesta?Lucian: Nu l-as schimba pe alta masina si nu se va vinde niciodata chiar daca nu o sa-l mai folosesc. Are greutate prea mare si la propriu si la figurat. De valoare nu mai zic.
4T: Care sunt piesele cele mai deosebite de pe aceasta masina?Lucian: Este cea mai grea intrebare. Toate sunt deosebite in felul lor, dar exista intr-adevar cateva piese de rezistenta, cum ar fi kitul supercharger, hard topul care este de asemenea destul de rar, kitul de inaltare si lista poate continua. Cred ca mai rar e rezultatul final, dincolo de piesele individuale.
4T: Mai exista ceva asemanator in Romania?Lucian: Asemanator, da. Dar fara rautate, este foarte departe de Samuraiul meu.
4T: Ce nu-ti place la masina si ce vrei sa mai schimbi la ea pe viitor?Lucian: Vreau sa lucrez si mai mult la finisaje fiindca am pretentii mai mare si stiu ca se poate mai mult. Sunt lucruri care inca trebuie puse la punct si cosmetizate. Posibil sa intervina si o schimbare de culoare, alt sistem de sunet ... Cam asta ma doare in momentul asta.
4T: Care e sfatul tau pentru cineva care vrea sa se apuce de un proiect ca acesta?Lucian: Sa aiba fonduri suficiente, timp liber berechet, rabdare cu carul si, nu in ultimul rand, pasiune si daruire la nesfarsit!
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12600 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Kia carens euro 5b 2015 7950 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 €
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €