A murit tuningul auto? Istoria tuningului din Romania si ce "se poarta" in 2018?

- In 2004, prima expozitie de tuning romaneasca
- 2006, prima editie de 4TuningDAYS
- In 2012, piata de tuning incepe sa dispara
Vremurile in care cine avea cea mai multa fibra de sticla pe masina era si cel mai tare, au apus. La fel cum au apus si vremurile kiturilor exterioare extravagante, eleroanele cat snowboardul si jantele cu spinnere. Cu toate astea, tuningul auto a mers mai departe si s-a schimbat mereu. Iata cum va arata in 2018.
Se intampla acum 14 ani, in vestul Romaniei. In 2004 aveau loc primele expozitii cu masini modificate la Cluj-Napoca, Arad si Oradea. Nu multa lume isi da seama cat de importante au fost miscarile pasionatilor din vest, deoarece au dat startul unei frenezii in domeniul tuningului la nivel national. O frenezie care a durat, din pacate, destul de putin.
Romanii s-au lovit de fenomenul tuning destul de greu, la finele anilor '90. Cand in tari din vest se organizau saloane auto si evenimente monomarca dedicate masinilor modificate, la noi in tara debuta un altfel de tuning limitat la stickere BOSS, Nike si aripioare de rechin. Au urmat niste jante aduse de afara, tobe sport, o folie pe geam si o maciulie cromata la schimbator.
2001 a fost un alt an important pentru tuningul romanesc. Atunci vedeam la Cinema sau downloadam de pe DC++ Fast and Furious. Filmul care a declansat nebunia masinilor cu adevarat tunate. Acum a fost momentul in care au inceput sa apara firme de tuning care aduceau piese de caroserie, interior si motor. Tot mai multi pasionati voiau sa schimbe aspectul exterior al masinii, asa cum au vazut in film, sa puna kituri exterioare uriase, jante cromate si eleroane mai mari ca o banca din parc. Incepea epoca fibrei de sticla.
Numarul tot mai mare de masini modificate a dus, negresit, si la aparitia unor show-uri de profil. Toate masinile se etalau pe forumul 4Tuning, acolo unde erau si anuntate si organizate evenimentele. Arad, Cluj-Napoca si Oradea au fost primele orase in care s-au organizat evenimente de tuning in spatii exterioare. Au urmat evenimente si in alte orase, inclusiv la Bucuresti, in locatii inchise.
2006 a fost primul an in care s-a organizat 4TuningDAYS, un eveniment auto de anvergura cu participare internationala. Au inceput sa apara publicatii scrise despre tuning si modificari auto, magazinele de tuning s-au inmultit, iar vanzarile mergeau ca pe roate. Toata lumea isi comanda jante, kituri exterioare, eleroane, tobe sport, frane mai mari, amortizoare sport, faruri cu lupa, scaune scoica si asa mai departe.
In 2009 s-a mai intamplat ceva. Tot la evenimentele 4TuningDAYS au inceput sa fie organizate si drifturi. La inceput, doar amatoricesc, participa oricine, facea show, mai mult cerculete si burnout decat drift adevarat. Asa, o joaca a devenit ceva serios si a aparut Campionatul National de Drift. Tuningul luase o intorsatura majora: lumea nu mai dorea frumusete ci dorea performanta. Un an mai tarziu, majoritatea magazinelor de tuning erau in groapa si dispareau din peisaj.
In 2011 a avut loc la Bucuresti un eveniment urias, numit Drift Grand Prix. Un eveniment la care au participat multi piloti profesionisti de drift din strainatate, piloti care le-au dat de inteles romanilor ca acesta este un motorsport in toata regula. A fost momentul in care pilotii romani si-au dat seama ca ce faceau ei pana atunci era o gluma. Asa s-au nascut piloti de drift romani profesionisti care obtin rezultate fenomenale si acum in acest sport.
Cat despre tuning, prin 2012 piata era deja pusa la pamant. Nu mai existau magazine, nu mai existau reviste, nu mai exista cerere. Lumea nu mai dorea kituri exterioare sau jante cu spinnere, nici eleroane sau prize de aer pe capota: acum, toate aceste lucruri erau considerate kitsch-uri.
Datorita accesului la informatie prin intermediul internetului, dar si din cauza crizei financiare, piata de tuning din Romania a murit complet in 2012, dupa ce s-a bucurat de vreo 6 ani de succes urias. De fapt, tuningul invechit murise, in timp ce tuningul modern abia se nascuse.
Romanii pasionati care nu concepeau sa-si lase masina stock au inceput sa abordeze un al stil de modificare a masinilor. Un stil mai curat, mai putin extravagant, mult mai ieftin, dar cu rezultate finale extrem de spectaculoase. Se numeste Stance si inca este prezent printre noi, pana la aparitia unui nou curent. Jante mari, garda la sol cat mai mica, o caroserie cu cat mai putine elemente vizibile, adica manere, embleme, prize, toate ascunse. Un stil minimalist care simplifica automobilul la cote extreme. Cu cat mai joasa masina, cu cat mai mic spatiul dintre anvelopa si aripa, cu atat mai bine.
Daca magazinele de tuning disparusera, nevoile s-au shimbat, asa ca au aparut alte business-uri. Ateliere mici realizau suspensii pneumatice personalizate, altele reconditionau jante, altele modificau caroseriile in metal si altele aduceau de afara tot felul de accesorii si elemente de styling. Acesta este si prezentul domeniului tuning in Romania.
Insa anul 2018 aduce cateva schimbari la acest capitol. Se pare ca tot mai multi pasionati vor sa abordeze stilurile japoneze de tuning. Primul ar fi cel cu un "camber" extrem, adica roti inclinate, de parca fuzetele ar fi rupte. Alt stil este cel al masinilor sport japoneze echipate cu elemente retro, originale JDM. Si altul ar fi modificarea unor automobile cu o caroserie diferita, gen camionete, masini break, SUV-uri si chiar tot felul de autoturisme electrice.
In 2018 vom mai vedea ceva in Romania: multe masini vechi, clasice, modificate. Pentru ca asa fac strainii, iar rezultatele sunt exceptionale si arata superb. Asadar, de la vechiul stil cu airbrush pe capota, pleoape la faruri si toba cvadrupla la un BMW Pisicuta 316i, vom ajunge la tuningul masinilor clasice. Ceea ce nu este rau deloc!
Foto: StanceNation.com
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 702 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei


