A murit tuningul auto? Istoria tuningului din Romania si ce "se poarta" in 2018?

- In 2004, prima expozitie de tuning romaneasca
- 2006, prima editie de 4TuningDAYS
- In 2012, piata de tuning incepe sa dispara
Vremurile in care cine avea cea mai multa fibra de sticla pe masina era si cel mai tare, au apus. La fel cum au apus si vremurile kiturilor exterioare extravagante, eleroanele cat snowboardul si jantele cu spinnere. Cu toate astea, tuningul auto a mers mai departe si s-a schimbat mereu. Iata cum va arata in 2018.
Se intampla acum 14 ani, in vestul Romaniei. In 2004 aveau loc primele expozitii cu masini modificate la Cluj-Napoca, Arad si Oradea. Nu multa lume isi da seama cat de importante au fost miscarile pasionatilor din vest, deoarece au dat startul unei frenezii in domeniul tuningului la nivel national. O frenezie care a durat, din pacate, destul de putin.
Romanii s-au lovit de fenomenul tuning destul de greu, la finele anilor '90. Cand in tari din vest se organizau saloane auto si evenimente monomarca dedicate masinilor modificate, la noi in tara debuta un altfel de tuning limitat la stickere BOSS, Nike si aripioare de rechin. Au urmat niste jante aduse de afara, tobe sport, o folie pe geam si o maciulie cromata la schimbator.
2001 a fost un alt an important pentru tuningul romanesc. Atunci vedeam la Cinema sau downloadam de pe DC++ Fast and Furious. Filmul care a declansat nebunia masinilor cu adevarat tunate. Acum a fost momentul in care au inceput sa apara firme de tuning care aduceau piese de caroserie, interior si motor. Tot mai multi pasionati voiau sa schimbe aspectul exterior al masinii, asa cum au vazut in film, sa puna kituri exterioare uriase, jante cromate si eleroane mai mari ca o banca din parc. Incepea epoca fibrei de sticla.
Numarul tot mai mare de masini modificate a dus, negresit, si la aparitia unor show-uri de profil. Toate masinile se etalau pe forumul 4Tuning, acolo unde erau si anuntate si organizate evenimentele. Arad, Cluj-Napoca si Oradea au fost primele orase in care s-au organizat evenimente de tuning in spatii exterioare. Au urmat evenimente si in alte orase, inclusiv la Bucuresti, in locatii inchise.
2006 a fost primul an in care s-a organizat 4TuningDAYS, un eveniment auto de anvergura cu participare internationala. Au inceput sa apara publicatii scrise despre tuning si modificari auto, magazinele de tuning s-au inmultit, iar vanzarile mergeau ca pe roate. Toata lumea isi comanda jante, kituri exterioare, eleroane, tobe sport, frane mai mari, amortizoare sport, faruri cu lupa, scaune scoica si asa mai departe.
In 2009 s-a mai intamplat ceva. Tot la evenimentele 4TuningDAYS au inceput sa fie organizate si drifturi. La inceput, doar amatoricesc, participa oricine, facea show, mai mult cerculete si burnout decat drift adevarat. Asa, o joaca a devenit ceva serios si a aparut Campionatul National de Drift. Tuningul luase o intorsatura majora: lumea nu mai dorea frumusete ci dorea performanta. Un an mai tarziu, majoritatea magazinelor de tuning erau in groapa si dispareau din peisaj.
In 2011 a avut loc la Bucuresti un eveniment urias, numit Drift Grand Prix. Un eveniment la care au participat multi piloti profesionisti de drift din strainatate, piloti care le-au dat de inteles romanilor ca acesta este un motorsport in toata regula. A fost momentul in care pilotii romani si-au dat seama ca ce faceau ei pana atunci era o gluma. Asa s-au nascut piloti de drift romani profesionisti care obtin rezultate fenomenale si acum in acest sport.
Cat despre tuning, prin 2012 piata era deja pusa la pamant. Nu mai existau magazine, nu mai existau reviste, nu mai exista cerere. Lumea nu mai dorea kituri exterioare sau jante cu spinnere, nici eleroane sau prize de aer pe capota: acum, toate aceste lucruri erau considerate kitsch-uri.
Datorita accesului la informatie prin intermediul internetului, dar si din cauza crizei financiare, piata de tuning din Romania a murit complet in 2012, dupa ce s-a bucurat de vreo 6 ani de succes urias. De fapt, tuningul invechit murise, in timp ce tuningul modern abia se nascuse.
Romanii pasionati care nu concepeau sa-si lase masina stock au inceput sa abordeze un al stil de modificare a masinilor. Un stil mai curat, mai putin extravagant, mult mai ieftin, dar cu rezultate finale extrem de spectaculoase. Se numeste Stance si inca este prezent printre noi, pana la aparitia unui nou curent. Jante mari, garda la sol cat mai mica, o caroserie cu cat mai putine elemente vizibile, adica manere, embleme, prize, toate ascunse. Un stil minimalist care simplifica automobilul la cote extreme. Cu cat mai joasa masina, cu cat mai mic spatiul dintre anvelopa si aripa, cu atat mai bine.
Daca magazinele de tuning disparusera, nevoile s-au shimbat, asa ca au aparut alte business-uri. Ateliere mici realizau suspensii pneumatice personalizate, altele reconditionau jante, altele modificau caroseriile in metal si altele aduceau de afara tot felul de accesorii si elemente de styling. Acesta este si prezentul domeniului tuning in Romania.
Insa anul 2018 aduce cateva schimbari la acest capitol. Se pare ca tot mai multi pasionati vor sa abordeze stilurile japoneze de tuning. Primul ar fi cel cu un "camber" extrem, adica roti inclinate, de parca fuzetele ar fi rupte. Alt stil este cel al masinilor sport japoneze echipate cu elemente retro, originale JDM. Si altul ar fi modificarea unor automobile cu o caroserie diferita, gen camionete, masini break, SUV-uri si chiar tot felul de autoturisme electrice.
In 2018 vom mai vedea ceva in Romania: multe masini vechi, clasice, modificate. Pentru ca asa fac strainii, iar rezultatele sunt exceptionale si arata superb. Asadar, de la vechiul stil cu airbrush pe capota, pleoape la faruri si toba cvadrupla la un BMW Pisicuta 316i, vom ajunge la tuningul masinilor clasice. Ceea ce nu este rau deloc!
Foto: StanceNation.com
-
Antifurt roti oe renault kadjar 2015→ m12 x 1,5 7711239101 310 Lei
Bara fata renault megane 4 facelift model 2020-2024 cod... 500 Lei
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
-
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
Suport maner 820028464 renault megane 2 [2002 - 2006] 72 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
Instalatie electrica peugeot 407 2004-2011 1.6 hdi 110 9hz... 150 Lei
Dacia duster dci 2022 12750 €
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
-
Actuator / servomotor / motoras grila activa volvo xc40 2018... 250 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
Scrumiera centrala vw sharan (2000-2010), ford galaxy, seat... 60 Lei
Far xenon audi a4 b6 - dr 8e0941004p / 8e0941030t / complet... 350 €
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2900 €
Planetara dreapta - fata renault master ii 2.5 dci 84 kw 114cp... 300 Lei
Vw golf diesel 2000 1000 €
-
Balast xenon magneti marelli bmw seria 3 e46 1997-2006... 1090 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Mufa cu cablu injector sencom volvo xc90 1 2002-2015 504029 85 Lei
-
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 250 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Radar senzor acc distronic audi a6 / a7 4k rs6 rs7 2019 2020... 1750 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Usa dreapta spate renault espace v an... 850 Lei
Trusa roata rezerva cric suport cheie 997504622r renault... 400 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 180 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Injectoare ford focus 2 1.8 tdci an fabr. 2008 500 Lei


