A murit tuningul auto? Istoria tuningului din Romania si ce "se poarta" in 2018?

- In 2004, prima expozitie de tuning romaneasca
- 2006, prima editie de 4TuningDAYS
- In 2012, piata de tuning incepe sa dispara
Vremurile in care cine avea cea mai multa fibra de sticla pe masina era si cel mai tare, au apus. La fel cum au apus si vremurile kiturilor exterioare extravagante, eleroanele cat snowboardul si jantele cu spinnere. Cu toate astea, tuningul auto a mers mai departe si s-a schimbat mereu. Iata cum va arata in 2018.
Se intampla acum 14 ani, in vestul Romaniei. In 2004 aveau loc primele expozitii cu masini modificate la Cluj-Napoca, Arad si Oradea. Nu multa lume isi da seama cat de importante au fost miscarile pasionatilor din vest, deoarece au dat startul unei frenezii in domeniul tuningului la nivel national. O frenezie care a durat, din pacate, destul de putin.
Romanii s-au lovit de fenomenul tuning destul de greu, la finele anilor '90. Cand in tari din vest se organizau saloane auto si evenimente monomarca dedicate masinilor modificate, la noi in tara debuta un altfel de tuning limitat la stickere BOSS, Nike si aripioare de rechin. Au urmat niste jante aduse de afara, tobe sport, o folie pe geam si o maciulie cromata la schimbator.
2001 a fost un alt an important pentru tuningul romanesc. Atunci vedeam la Cinema sau downloadam de pe DC++ Fast and Furious. Filmul care a declansat nebunia masinilor cu adevarat tunate. Acum a fost momentul in care au inceput sa apara firme de tuning care aduceau piese de caroserie, interior si motor. Tot mai multi pasionati voiau sa schimbe aspectul exterior al masinii, asa cum au vazut in film, sa puna kituri exterioare uriase, jante cromate si eleroane mai mari ca o banca din parc. Incepea epoca fibrei de sticla.
Numarul tot mai mare de masini modificate a dus, negresit, si la aparitia unor show-uri de profil. Toate masinile se etalau pe forumul 4Tuning, acolo unde erau si anuntate si organizate evenimentele. Arad, Cluj-Napoca si Oradea au fost primele orase in care s-au organizat evenimente de tuning in spatii exterioare. Au urmat evenimente si in alte orase, inclusiv la Bucuresti, in locatii inchise.
2006 a fost primul an in care s-a organizat 4TuningDAYS, un eveniment auto de anvergura cu participare internationala. Au inceput sa apara publicatii scrise despre tuning si modificari auto, magazinele de tuning s-au inmultit, iar vanzarile mergeau ca pe roate. Toata lumea isi comanda jante, kituri exterioare, eleroane, tobe sport, frane mai mari, amortizoare sport, faruri cu lupa, scaune scoica si asa mai departe.
In 2009 s-a mai intamplat ceva. Tot la evenimentele 4TuningDAYS au inceput sa fie organizate si drifturi. La inceput, doar amatoricesc, participa oricine, facea show, mai mult cerculete si burnout decat drift adevarat. Asa, o joaca a devenit ceva serios si a aparut Campionatul National de Drift. Tuningul luase o intorsatura majora: lumea nu mai dorea frumusete ci dorea performanta. Un an mai tarziu, majoritatea magazinelor de tuning erau in groapa si dispareau din peisaj.
In 2011 a avut loc la Bucuresti un eveniment urias, numit Drift Grand Prix. Un eveniment la care au participat multi piloti profesionisti de drift din strainatate, piloti care le-au dat de inteles romanilor ca acesta este un motorsport in toata regula. A fost momentul in care pilotii romani si-au dat seama ca ce faceau ei pana atunci era o gluma. Asa s-au nascut piloti de drift romani profesionisti care obtin rezultate fenomenale si acum in acest sport.
Cat despre tuning, prin 2012 piata era deja pusa la pamant. Nu mai existau magazine, nu mai existau reviste, nu mai exista cerere. Lumea nu mai dorea kituri exterioare sau jante cu spinnere, nici eleroane sau prize de aer pe capota: acum, toate aceste lucruri erau considerate kitsch-uri.
Datorita accesului la informatie prin intermediul internetului, dar si din cauza crizei financiare, piata de tuning din Romania a murit complet in 2012, dupa ce s-a bucurat de vreo 6 ani de succes urias. De fapt, tuningul invechit murise, in timp ce tuningul modern abia se nascuse.
Romanii pasionati care nu concepeau sa-si lase masina stock au inceput sa abordeze un al stil de modificare a masinilor. Un stil mai curat, mai putin extravagant, mult mai ieftin, dar cu rezultate finale extrem de spectaculoase. Se numeste Stance si inca este prezent printre noi, pana la aparitia unui nou curent. Jante mari, garda la sol cat mai mica, o caroserie cu cat mai putine elemente vizibile, adica manere, embleme, prize, toate ascunse. Un stil minimalist care simplifica automobilul la cote extreme. Cu cat mai joasa masina, cu cat mai mic spatiul dintre anvelopa si aripa, cu atat mai bine.
Daca magazinele de tuning disparusera, nevoile s-au shimbat, asa ca au aparut alte business-uri. Ateliere mici realizau suspensii pneumatice personalizate, altele reconditionau jante, altele modificau caroseriile in metal si altele aduceau de afara tot felul de accesorii si elemente de styling. Acesta este si prezentul domeniului tuning in Romania.
Insa anul 2018 aduce cateva schimbari la acest capitol. Se pare ca tot mai multi pasionati vor sa abordeze stilurile japoneze de tuning. Primul ar fi cel cu un "camber" extrem, adica roti inclinate, de parca fuzetele ar fi rupte. Alt stil este cel al masinilor sport japoneze echipate cu elemente retro, originale JDM. Si altul ar fi modificarea unor automobile cu o caroserie diferita, gen camionete, masini break, SUV-uri si chiar tot felul de autoturisme electrice.
In 2018 vom mai vedea ceva in Romania: multe masini vechi, clasice, modificate. Pentru ca asa fac strainii, iar rezultatele sunt exceptionale si arata superb. Asadar, de la vechiul stil cu airbrush pe capota, pleoape la faruri si toba cvadrupla la un BMW Pisicuta 316i, vom ajunge la tuningul masinilor clasice. Ceea ce nu este rau deloc!
Foto: StanceNation.com
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Set curea transmisie cu caneluri audi a6 avant (4b5, c5) (1997... 128 Lei
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
-
Mercedes c 180 benzina+gpl 2001 1600 €
Ghidon kawasaki ninja zx-6r 1995-2021 0.6i 16-valve dohc... 140 Lei
Motor diesel bug 3.0 tdi fara anexe audi q7 4l 2006 7000 Lei
-
Piese din motor biela pistoane vibrochen bloc motor fiat punto... 2000 Lei
Chiulasa motor audi a4 b6 (8e2) sedan 2002 2.0 i oem... 1500 Lei
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 11500 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Ford fiesta diesel 2011 3199 €
Dezmembrez ford kuga mk3 st-line 2.0 ecoblue 4x4 ymda 190 cai...
-
Mercedes glk 350 amg 2017 26850 €
Set curea transmisie cu caneluri audi a6 (4a, c4) (1994 -... 128 Lei
Toyota aygo x - model nou 2022 16000 €
-
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4700 €
Skoda roomster benzina 2010 3110 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3200 €
-
Pachet exterior compatibil cu mercedes vito / v class w447... 3999 Lei
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3900 €
Motor diesel a20dte 2.0 cdti cu pompa si injectoare opel... 6500 Lei
-
Skoda fabia benzina 2010 2955 €
Dezmembrez opel movano b master nissan interstar nv400 2.3...
Scut rezervor bmw f10 550dx ; 7312831 // 7312832 100 Lei
-
Anvelope all season 185/60/r15 dot 2024 universal universal 600 Lei
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4500 €
Mazda cx-5 skyactive x186 2021 24500 €
-
Vw golf benzina 2010 2950 €
Senzor temperatura gaze volkswagen passat variant (365) [ 2010... 150 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
-
Mercedes 180 benzina 2010 2940 €
Toyota auris hybrid 1.8 2011 4200 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Mercedes a 160 benzina 2010 2950 €
Pompa pneumatica vacuum mercedes s class cls w218 vod a0008004448 700 Lei
Ford c-max 2.0tdci - avans zero 2012 6500 €


