A murit tuningul auto? Istoria tuningului din Romania si ce "se poarta" in 2018?

- In 2004, prima expozitie de tuning romaneasca
- 2006, prima editie de 4TuningDAYS
- In 2012, piata de tuning incepe sa dispara
Vremurile in care cine avea cea mai multa fibra de sticla pe masina era si cel mai tare, au apus. La fel cum au apus si vremurile kiturilor exterioare extravagante, eleroanele cat snowboardul si jantele cu spinnere. Cu toate astea, tuningul auto a mers mai departe si s-a schimbat mereu. Iata cum va arata in 2018.
Se intampla acum 14 ani, in vestul Romaniei. In 2004 aveau loc primele expozitii cu masini modificate la Cluj-Napoca, Arad si Oradea. Nu multa lume isi da seama cat de importante au fost miscarile pasionatilor din vest, deoarece au dat startul unei frenezii in domeniul tuningului la nivel national. O frenezie care a durat, din pacate, destul de putin.
Romanii s-au lovit de fenomenul tuning destul de greu, la finele anilor '90. Cand in tari din vest se organizau saloane auto si evenimente monomarca dedicate masinilor modificate, la noi in tara debuta un altfel de tuning limitat la stickere BOSS, Nike si aripioare de rechin. Au urmat niste jante aduse de afara, tobe sport, o folie pe geam si o maciulie cromata la schimbator.
2001 a fost un alt an important pentru tuningul romanesc. Atunci vedeam la Cinema sau downloadam de pe DC++ Fast and Furious. Filmul care a declansat nebunia masinilor cu adevarat tunate. Acum a fost momentul in care au inceput sa apara firme de tuning care aduceau piese de caroserie, interior si motor. Tot mai multi pasionati voiau sa schimbe aspectul exterior al masinii, asa cum au vazut in film, sa puna kituri exterioare uriase, jante cromate si eleroane mai mari ca o banca din parc. Incepea epoca fibrei de sticla.
Numarul tot mai mare de masini modificate a dus, negresit, si la aparitia unor show-uri de profil. Toate masinile se etalau pe forumul 4Tuning, acolo unde erau si anuntate si organizate evenimentele. Arad, Cluj-Napoca si Oradea au fost primele orase in care s-au organizat evenimente de tuning in spatii exterioare. Au urmat evenimente si in alte orase, inclusiv la Bucuresti, in locatii inchise.
2006 a fost primul an in care s-a organizat 4TuningDAYS, un eveniment auto de anvergura cu participare internationala. Au inceput sa apara publicatii scrise despre tuning si modificari auto, magazinele de tuning s-au inmultit, iar vanzarile mergeau ca pe roate. Toata lumea isi comanda jante, kituri exterioare, eleroane, tobe sport, frane mai mari, amortizoare sport, faruri cu lupa, scaune scoica si asa mai departe.
In 2009 s-a mai intamplat ceva. Tot la evenimentele 4TuningDAYS au inceput sa fie organizate si drifturi. La inceput, doar amatoricesc, participa oricine, facea show, mai mult cerculete si burnout decat drift adevarat. Asa, o joaca a devenit ceva serios si a aparut Campionatul National de Drift. Tuningul luase o intorsatura majora: lumea nu mai dorea frumusete ci dorea performanta. Un an mai tarziu, majoritatea magazinelor de tuning erau in groapa si dispareau din peisaj.
In 2011 a avut loc la Bucuresti un eveniment urias, numit Drift Grand Prix. Un eveniment la care au participat multi piloti profesionisti de drift din strainatate, piloti care le-au dat de inteles romanilor ca acesta este un motorsport in toata regula. A fost momentul in care pilotii romani si-au dat seama ca ce faceau ei pana atunci era o gluma. Asa s-au nascut piloti de drift romani profesionisti care obtin rezultate fenomenale si acum in acest sport.
Cat despre tuning, prin 2012 piata era deja pusa la pamant. Nu mai existau magazine, nu mai existau reviste, nu mai exista cerere. Lumea nu mai dorea kituri exterioare sau jante cu spinnere, nici eleroane sau prize de aer pe capota: acum, toate aceste lucruri erau considerate kitsch-uri.
Datorita accesului la informatie prin intermediul internetului, dar si din cauza crizei financiare, piata de tuning din Romania a murit complet in 2012, dupa ce s-a bucurat de vreo 6 ani de succes urias. De fapt, tuningul invechit murise, in timp ce tuningul modern abia se nascuse.
Romanii pasionati care nu concepeau sa-si lase masina stock au inceput sa abordeze un al stil de modificare a masinilor. Un stil mai curat, mai putin extravagant, mult mai ieftin, dar cu rezultate finale extrem de spectaculoase. Se numeste Stance si inca este prezent printre noi, pana la aparitia unui nou curent. Jante mari, garda la sol cat mai mica, o caroserie cu cat mai putine elemente vizibile, adica manere, embleme, prize, toate ascunse. Un stil minimalist care simplifica automobilul la cote extreme. Cu cat mai joasa masina, cu cat mai mic spatiul dintre anvelopa si aripa, cu atat mai bine.
Daca magazinele de tuning disparusera, nevoile s-au shimbat, asa ca au aparut alte business-uri. Ateliere mici realizau suspensii pneumatice personalizate, altele reconditionau jante, altele modificau caroseriile in metal si altele aduceau de afara tot felul de accesorii si elemente de styling. Acesta este si prezentul domeniului tuning in Romania.
Insa anul 2018 aduce cateva schimbari la acest capitol. Se pare ca tot mai multi pasionati vor sa abordeze stilurile japoneze de tuning. Primul ar fi cel cu un "camber" extrem, adica roti inclinate, de parca fuzetele ar fi rupte. Alt stil este cel al masinilor sport japoneze echipate cu elemente retro, originale JDM. Si altul ar fi modificarea unor automobile cu o caroserie diferita, gen camionete, masini break, SUV-uri si chiar tot felul de autoturisme electrice.
In 2018 vom mai vedea ceva in Romania: multe masini vechi, clasice, modificate. Pentru ca asa fac strainii, iar rezultatele sunt exceptionale si arata superb. Asadar, de la vechiul stil cu airbrush pe capota, pleoape la faruri si toba cvadrupla la un BMW Pisicuta 316i, vom ajunge la tuningul masinilor clasice. Ceea ce nu este rau deloc!
Foto: StanceNation.com
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Timonerie, opel zafira a (f75), 1.8 benz, z18xe, 5 vit man... 243 Lei
-
Oglinda usa stanga fata mercedes c-klass w204 1.8 benzina ,... 357 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Scut motor mercedes sl 500 amg r129 sedan 1990 (1295240830) 600 Lei
-
Volan piele cu comenzi + airbag dacia duster nou 1000 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Difuzor amg mercedes benz w205 s205 c-class (14-20) 1289 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Supapa reglare presiune, mitsubishi galant 2.0 1996-,l200... 43.91 Lei
-
Bara fata skoda octavia 2 rosie model cu proiectoare 500 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Far stanga vw passat b7 uk 250 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Radiator intercooler suzuki suzuki sx4 s-cross 1.4 t 2019... 450 Lei
-
Furtun intercooler bmw seria 3 e90 e91 e92 e93 2.0 n47 cod :... 357 Lei
Praguri volkswagen passat cc 2008-2012 v2 - maxton design 1000 Lei
Ventilator clima ac 3 fire seat toledo ii 1m2 1998-2006 50 Lei


