Un Renault 5 GT-Turbo

Totul a inceput cand vechiul motor de Renault a inceput sa dea semne de renuntare la viata. La indicatiile proprietarului, am inceput sa cautam altceva. Astfel am gasit un motor de 1721 turbo de pe volvo 440. Masina a fost adusa in tara completa si apoi dezmembrata. A rezultat motorul + electronica, dar in timp un calculator (cel de aprindere) s-a pierdut si s-a mai si taiat de prin instalatia electrica. fiind imposibil sa gasim un calculator de aprindere, proprietarul a decis alegerea unui engine management stand alone SDS cu aprindere inclusa (2 bobine duble in sistem wastedspark). Senzorul MAP este de 3 bari pentru pana in 2 bari supaalimentare. Aveam deja experienta cu el (de la Mitsubishi) si era completarea ideala a motorului.
Pentru sporirea performantelor motorului am renuntat la turbina T2 de origine in favoarea uneia mai mari, un T3,
acceptand lagul acesteia pe motorul nostru. Tot pentru sporirea
performantelor s-a optat pentru construirea unui kit de admisie directa
+ tubulatura + intercooler.
Noua turbina a necesitat confectionarea unui downpipe + traseu de
evacuare pe diametru 63 cu terminare la pragul stanga (ascuns).
Puterea avea sa ajunga la roti prin intermediul unui ambreiaj OMP de
curse. Franarea este asigurata de discuri de 286 mm pe fata cu 2
pistonase / etrier (franele de origine ale Mitsubishiului Galant) iar
spatele era deja dotat cu discuri.
Suspensia a fost modificata si intarita facand acum fata cu brio la noua putere. Alimetarea se realizeaza cu ajutorul unei pompe MSD de 160 litrii / ora, injectoare de 275 cc, regulator de presiune 1:1 si o rampa de benzina modificata. Pompa MSD se alimenta dintr-un "surge tank" alimentat de pompa de origine a masinii. Pentru racirea motorului, mult mai puternic decat cel de serie, am optat pentru construirea de la zero a unui radiator si l-am dotat cu o termocupla 85-80 grade pe partea rece a acestuia (intrarea in motor a apei dupa ce a fost racita).
La interior s-au montat 2 scaune Stand 21 din fibra de sticla (second hand) + centuri Sabelt in 6 puncte.
Dupa cateva luni de montare, potrivire, reglare, etc. a urmat pornirea masinii si reglarea electronicii. De la inceput au fost mici probleme de alimentare, dar au fost rezolvate (sau asa credeam la acel moment). S-a lasat presiunea in jurul valorii de 0,55 bari si s-a pornit la reglare / teste. Dupa mai multe ore de reglaj presiunea a crescut incet catre valoarea de 1 bar, masina fiind extrem de violenta peste 4000 de ture. Benzina folosita este OMV 100+.
Cu acea benzina si un AFR de 12,5 - 13 : 1 in jurul valorii
de 1 bar am pornit pe ceea ce urma a fi o accelerare puternica. Nu am
crezut ca va fi si ultima pentru cateva zile. In timpul accelerarii,
cam la 4500 ture in treapta a 4-a, pompa care alimenta rezervorul
tampon (surge tank-ul) a cedat (lucru nesesizat de catre noi - ea inca
mergea, dar slab). A urmat o schimbare in treapta a 5-a cand rezervorul
s-a golit, masina totusi nedand semne ca ramane fara benzina, chiar
ruland o idee bogat.
A urmat apoi o puternica detonare, masina ramanand saraca in
amestec si .... rezultatul... 2 pistoane sparte (unul pierzand chiar si
o parte din calota), iar cel de al doilea crapand cam pe 80% din
lungime. La scurt timp dupa aceasta am constatat oprirea definitiva a
pompei.
A urmat reconstructia si optimizarea. Am ales realizarea unui nou intrercooler (mai mare si un flow mult mai bun 350 x 380 x 70), turbina incalzind excesiv aerul. Am reproiectat + izolat termic conducta de ulei catre turbo. am reproiectat circuitul de racire si kitul de admisie, am modificat complet alimentarea cu benzina a motorului si am coborat presiunea din turbina la 0,5 bar.
La 0,5 bar si 19 grade avans la 4590 ture masina pune 117 cp la roata.
0-100 km /h cu patinare excesiva in treapta 1 si 2 este in jurul valorii de 7s. Nu sunt probleme cu detonarea si se poate inca urca. Urmeaza o noua incercare la 1 bar (urcat treptat pana la acea valoare) cu un nou circuit de alimentare cu benzina. Masina scoate pentru moment cu noile reglaje 13,96 s / 400 m la 0,55 bar cu 18 grade avans cu doua persoane in masina (eu am 90 kg, pasagerul 78 kg). cu aceste date calculatia este de in jur de 160-165 cp.
Ca planuri de viitor pentru masina sunt (acum fiind STAGE 1):
-chiulasa 16v f7p
-decomprimare
-pistoane forjate
-galerie admisie modificata
-corp acceleratie modificat
-galerie evacuare (serpisori)
-injectoare 450 cc
-cresterea presiunii benzinei
-boost controller electronic - in 1 masina face foarte greu boost, iar in a 2-a loveste criminal deja la 0,5 bari.
Motor
-1721 turbo volvo 440
-turbina t3 trim 54, ar .48, full boost 3500 - 4000 ture/min, presiune maxima la care s-a rulat 1,1 bar.
-downpipe diam. 63
-traseu evacuare cu toba finala pentru cuplu diam. interior 63.
-intercooler 350 x 380 x 70
-bov
-tubulatura diam .63
-pompa de benzina MSD
-engine management SDS 4E-4F aprindere inclusa
-fise siliconate 8 mm
-bujii ngk R "V"
-radiator racire
Transmisie:
-disc + placa OMP de curse
Frane:
-fata discuri 286 mm, 2 pistonase / etrier de mitusbishi galant, placute ferodo
-spate placute mintex
Suspensie:
-custom Dogtuning pp
Interior:
-ceasuri: boost, temp apa, presiune ulei
-shift light programabil
-scaune stand 21
-centuri 6 pct
-
Radiator turbo intercooler toyota rav 4 ii 2000 2001 2002 2003... 250 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
-
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
Grila fata dacia duster 2010-2017 [v1] 595 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
-
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
-
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
Opel zafira 1.9 cdti 2008 999 €
-
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
-
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
Vand piese yamaha r6 99-02 50 €
-
Set discuri frana față-spate 380 lei 380 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
-
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Skoda octavia i 2014 6950 €
-
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
-
Eleron luneta audi a6 c6 typ 4f hsb042 400 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €


