Un Renault 5 GT-Turbo
Totul a inceput cand vechiul motor de Renault a inceput sa dea semne de renuntare la viata. La indicatiile proprietarului, am inceput sa cautam altceva. Astfel am gasit un motor de 1721 turbo de pe volvo 440. Masina a fost adusa in tara completa si apoi dezmembrata. A rezultat motorul + electronica, dar in timp un calculator (cel de aprindere) s-a pierdut si s-a mai si taiat de prin instalatia electrica. fiind imposibil sa gasim un calculator de aprindere, proprietarul a decis alegerea unui engine management stand alone SDS cu aprindere inclusa (2 bobine duble in sistem wastedspark). Senzorul MAP este de 3 bari pentru pana in 2 bari supaalimentare. Aveam deja experienta cu el (de la Mitsubishi) si era completarea ideala a motorului.
Pentru sporirea performantelor motorului am renuntat la turbina T2 de origine in favoarea uneia mai mari, un T3,
acceptand lagul acesteia pe motorul nostru. Tot pentru sporirea
performantelor s-a optat pentru construirea unui kit de admisie directa
+ tubulatura + intercooler.
Noua turbina a necesitat confectionarea unui downpipe + traseu de
evacuare pe diametru 63 cu terminare la pragul stanga (ascuns).
Puterea avea sa ajunga la roti prin intermediul unui ambreiaj OMP de
curse. Franarea este asigurata de discuri de 286 mm pe fata cu 2
pistonase / etrier (franele de origine ale Mitsubishiului Galant) iar
spatele era deja dotat cu discuri.
Suspensia a fost modificata si intarita facand acum fata cu brio la noua putere. Alimetarea se realizeaza cu ajutorul unei pompe MSD de 160 litrii / ora, injectoare de 275 cc, regulator de presiune 1:1 si o rampa de benzina modificata. Pompa MSD se alimenta dintr-un "surge tank" alimentat de pompa de origine a masinii. Pentru racirea motorului, mult mai puternic decat cel de serie, am optat pentru construirea de la zero a unui radiator si l-am dotat cu o termocupla 85-80 grade pe partea rece a acestuia (intrarea in motor a apei dupa ce a fost racita).
La interior s-au montat 2 scaune Stand 21 din fibra de sticla (second hand) + centuri Sabelt in 6 puncte.
Dupa cateva luni de montare, potrivire, reglare, etc. a urmat pornirea masinii si reglarea electronicii. De la inceput au fost mici probleme de alimentare, dar au fost rezolvate (sau asa credeam la acel moment). S-a lasat presiunea in jurul valorii de 0,55 bari si s-a pornit la reglare / teste. Dupa mai multe ore de reglaj presiunea a crescut incet catre valoarea de 1 bar, masina fiind extrem de violenta peste 4000 de ture. Benzina folosita este OMV 100+.
Cu acea benzina si un AFR de 12,5 - 13 : 1 in jurul valorii
de 1 bar am pornit pe ceea ce urma a fi o accelerare puternica. Nu am
crezut ca va fi si ultima pentru cateva zile. In timpul accelerarii,
cam la 4500 ture in treapta a 4-a, pompa care alimenta rezervorul
tampon (surge tank-ul) a cedat (lucru nesesizat de catre noi - ea inca
mergea, dar slab). A urmat o schimbare in treapta a 5-a cand rezervorul
s-a golit, masina totusi nedand semne ca ramane fara benzina, chiar
ruland o idee bogat.
A urmat apoi o puternica detonare, masina ramanand saraca in
amestec si .... rezultatul... 2 pistoane sparte (unul pierzand chiar si
o parte din calota), iar cel de al doilea crapand cam pe 80% din
lungime. La scurt timp dupa aceasta am constatat oprirea definitiva a
pompei.
A urmat reconstructia si optimizarea. Am ales realizarea unui nou intrercooler (mai mare si un flow mult mai bun 350 x 380 x 70), turbina incalzind excesiv aerul. Am reproiectat + izolat termic conducta de ulei catre turbo. am reproiectat circuitul de racire si kitul de admisie, am modificat complet alimentarea cu benzina a motorului si am coborat presiunea din turbina la 0,5 bar.
La 0,5 bar si 19 grade avans la 4590 ture masina pune 117 cp la roata.
0-100 km /h cu patinare excesiva in treapta 1 si 2 este in jurul valorii de 7s. Nu sunt probleme cu detonarea si se poate inca urca. Urmeaza o noua incercare la 1 bar (urcat treptat pana la acea valoare) cu un nou circuit de alimentare cu benzina. Masina scoate pentru moment cu noile reglaje 13,96 s / 400 m la 0,55 bar cu 18 grade avans cu doua persoane in masina (eu am 90 kg, pasagerul 78 kg). cu aceste date calculatia este de in jur de 160-165 cp.
Ca planuri de viitor pentru masina sunt (acum fiind STAGE 1):
-chiulasa 16v f7p
-decomprimare
-pistoane forjate
-galerie admisie modificata
-corp acceleratie modificat
-galerie evacuare (serpisori)
-injectoare 450 cc
-cresterea presiunii benzinei
-boost controller electronic - in 1 masina face foarte greu boost, iar in a 2-a loveste criminal deja la 0,5 bari.
Motor
-1721 turbo volvo 440
-turbina t3 trim 54, ar .48, full boost 3500 - 4000 ture/min, presiune maxima la care s-a rulat 1,1 bar.
-downpipe diam. 63
-traseu evacuare cu toba finala pentru cuplu diam. interior 63.
-intercooler 350 x 380 x 70
-bov
-tubulatura diam .63
-pompa de benzina MSD
-engine management SDS 4E-4F aprindere inclusa
-fise siliconate 8 mm
-bujii ngk R "V"
-radiator racire
Transmisie:
-disc + placa OMP de curse
Frane:
-fata discuri 286 mm, 2 pistonase / etrier de mitusbishi galant, placute ferodo
-spate placute mintex
Suspensie:
-custom Dogtuning pp
Interior:
-ceasuri: boost, temp apa, presiune ulei
-shift light programabil
-scaune stand 21
-centuri 6 pct
- Opel corsa 1.2i 2003 499 € Ford s-max 2.0 2011 6200 € Mazda cx-5 2,2 2017 16900 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15890 € 0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei 0445110589 33800-2a610 0445110588 bosch injector hyundai kia... 600 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 307 sw peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica... 11000 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Bara fata completa audi a4 b8 (model cu senzori/spalatori) 300 € Opel corsa s-d 1,3 cdti 95 cp impecabil fara elemente... 4500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Renault scenic diesel 2011 4999 € 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
- Capac janta oe ford focus c-max 2003-2007 16" 1317880 165 Lei Anvelope iarna 16 inch bridgestone 215/65 r16 audi q3 vw... 1600 Lei 0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Jante nissan qashqai, qasqai, juke, leaf, pulsar, 16”,... 2000 Lei Vw polo benzinar 2011 3500 €
- 0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei 33800-2u000 continentl 338002u000 injector kia optima proceed... 600 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € 0445120125 0445120236 0445120029 0986435522 injector case ih... 650 Lei
- Vw passat 2.0diesel,euro5 2009 3900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
- Opel astra 1.4 2010 5700 € Renault laguna 1.9dci 130 cp , xenon navi clima pilot 2007 2190 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Saab 9-3 2.0t 175cp anniversary xenon clima piele euro 4 2006 2490 € 0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei 8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei