Un Renault 5 GT-Turbo

Totul a inceput cand vechiul motor de Renault a inceput sa dea semne de renuntare la viata. La indicatiile proprietarului, am inceput sa cautam altceva. Astfel am gasit un motor de 1721 turbo de pe volvo 440. Masina a fost adusa in tara completa si apoi dezmembrata. A rezultat motorul + electronica, dar in timp un calculator (cel de aprindere) s-a pierdut si s-a mai si taiat de prin instalatia electrica. fiind imposibil sa gasim un calculator de aprindere, proprietarul a decis alegerea unui engine management stand alone SDS cu aprindere inclusa (2 bobine duble in sistem wastedspark). Senzorul MAP este de 3 bari pentru pana in 2 bari supaalimentare. Aveam deja experienta cu el (de la Mitsubishi) si era completarea ideala a motorului.
Pentru sporirea performantelor motorului am renuntat la turbina T2 de origine in favoarea uneia mai mari, un T3,
acceptand lagul acesteia pe motorul nostru. Tot pentru sporirea
performantelor s-a optat pentru construirea unui kit de admisie directa
+ tubulatura + intercooler.
Noua turbina a necesitat confectionarea unui downpipe + traseu de
evacuare pe diametru 63 cu terminare la pragul stanga (ascuns).
Puterea avea sa ajunga la roti prin intermediul unui ambreiaj OMP de
curse. Franarea este asigurata de discuri de 286 mm pe fata cu 2
pistonase / etrier (franele de origine ale Mitsubishiului Galant) iar
spatele era deja dotat cu discuri.
Suspensia a fost modificata si intarita facand acum fata cu brio la noua putere. Alimetarea se realizeaza cu ajutorul unei pompe MSD de 160 litrii / ora, injectoare de 275 cc, regulator de presiune 1:1 si o rampa de benzina modificata. Pompa MSD se alimenta dintr-un "surge tank" alimentat de pompa de origine a masinii. Pentru racirea motorului, mult mai puternic decat cel de serie, am optat pentru construirea de la zero a unui radiator si l-am dotat cu o termocupla 85-80 grade pe partea rece a acestuia (intrarea in motor a apei dupa ce a fost racita).
La interior s-au montat 2 scaune Stand 21 din fibra de sticla (second hand) + centuri Sabelt in 6 puncte.
Dupa cateva luni de montare, potrivire, reglare, etc. a urmat pornirea masinii si reglarea electronicii. De la inceput au fost mici probleme de alimentare, dar au fost rezolvate (sau asa credeam la acel moment). S-a lasat presiunea in jurul valorii de 0,55 bari si s-a pornit la reglare / teste. Dupa mai multe ore de reglaj presiunea a crescut incet catre valoarea de 1 bar, masina fiind extrem de violenta peste 4000 de ture. Benzina folosita este OMV 100+.
Cu acea benzina si un AFR de 12,5 - 13 : 1 in jurul valorii
de 1 bar am pornit pe ceea ce urma a fi o accelerare puternica. Nu am
crezut ca va fi si ultima pentru cateva zile. In timpul accelerarii,
cam la 4500 ture in treapta a 4-a, pompa care alimenta rezervorul
tampon (surge tank-ul) a cedat (lucru nesesizat de catre noi - ea inca
mergea, dar slab). A urmat o schimbare in treapta a 5-a cand rezervorul
s-a golit, masina totusi nedand semne ca ramane fara benzina, chiar
ruland o idee bogat.
A urmat apoi o puternica detonare, masina ramanand saraca in
amestec si .... rezultatul... 2 pistoane sparte (unul pierzand chiar si
o parte din calota), iar cel de al doilea crapand cam pe 80% din
lungime. La scurt timp dupa aceasta am constatat oprirea definitiva a
pompei.
A urmat reconstructia si optimizarea. Am ales realizarea unui nou intrercooler (mai mare si un flow mult mai bun 350 x 380 x 70), turbina incalzind excesiv aerul. Am reproiectat + izolat termic conducta de ulei catre turbo. am reproiectat circuitul de racire si kitul de admisie, am modificat complet alimentarea cu benzina a motorului si am coborat presiunea din turbina la 0,5 bar.
La 0,5 bar si 19 grade avans la 4590 ture masina pune 117 cp la roata.
0-100 km /h cu patinare excesiva in treapta 1 si 2 este in jurul valorii de 7s. Nu sunt probleme cu detonarea si se poate inca urca. Urmeaza o noua incercare la 1 bar (urcat treptat pana la acea valoare) cu un nou circuit de alimentare cu benzina. Masina scoate pentru moment cu noile reglaje 13,96 s / 400 m la 0,55 bar cu 18 grade avans cu doua persoane in masina (eu am 90 kg, pasagerul 78 kg). cu aceste date calculatia este de in jur de 160-165 cp.
Ca planuri de viitor pentru masina sunt (acum fiind STAGE 1):
-chiulasa 16v f7p
-decomprimare
-pistoane forjate
-galerie admisie modificata
-corp acceleratie modificat
-galerie evacuare (serpisori)
-injectoare 450 cc
-cresterea presiunii benzinei
-boost controller electronic - in 1 masina face foarte greu boost, iar in a 2-a loveste criminal deja la 0,5 bari.
Motor
-1721 turbo volvo 440
-turbina t3 trim 54, ar .48, full boost 3500 - 4000 ture/min, presiune maxima la care s-a rulat 1,1 bar.
-downpipe diam. 63
-traseu evacuare cu toba finala pentru cuplu diam. interior 63.
-intercooler 350 x 380 x 70
-bov
-tubulatura diam .63
-pompa de benzina MSD
-engine management SDS 4E-4F aprindere inclusa
-fise siliconate 8 mm
-bujii ngk R "V"
-radiator racire
Transmisie:
-disc + placa OMP de curse
Frane:
-fata discuri 286 mm, 2 pistonase / etrier de mitusbishi galant, placute ferodo
-spate placute mintex
Suspensie:
-custom Dogtuning pp
Interior:
-ceasuri: boost, temp apa, presiune ulei
-shift light programabil
-scaune stand 21
-centuri 6 pct
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei


