Istoria de luni: Mazda RX-7, masina cult care a dus motorul rotativ pe cele mai inalte culmi

- Felix Wankel a obtinut patentul in 1929
- Prima generatie RX-7 a debutat in 1978, in Japonia
- In 2002 a iesit in productie, dupa 811.634 de exemplare asamblate
Mazda RX-7 este, fara indoiala, una dintre cele mai cunoscute masini sport care au parasit vreodata Japonia. Cu o greutate redusa, o manevrabilitate de invidiat si, mai ales, cu un motor rotativ sub capota, RX-7 a avut inca de la inceput tot ce-i trebuia pentru a deveni un asa-numit model cult.
Inginerul german Felix Wankel obtinea in 1929 patentul pentru un motor care avea sa schimbe industria auto pentru totdeauna. Este vorba despre propulsorul Wankel, cunoscut si sub denumirea de motor rotativ.
Wankel a inceput dezvoltarea acestui motor ingenios la inceputul anilor '50, la producatorul german de automobile NSU Motorenwerke AG, iar un prototip functional a fost finalizat in 1957. Ulterior, licenta a fost vanduta mai multor constructori inclusiv Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Citroen, Ford, Nissan, Porsche si, desigur, Mazda.
Patru ani mai tarziu, Mazda si NSU semna un contract de studiu pentru perfectionarea acestui tip de propulsor si, in special, pentru a lansa pe piata o masina de serie care sa fie echipata cu asa ceva.
Nemtii de la NSU au lansat primii pe piata o masina echipata cu motor rotativ, iar aici ne referim la modelul NSU Spider din 1964. Numai ca agregatul avea mai multe probleme, printre cele mai cunoscute fiind ungerea necorespunzatoare si un consum ridicat de combustibil, care i-au adus o reputatie proasta.
Dupa o munca titanica, Mazda a anuntat ca a rezolvat toate aceste neajunsuri ale motorului rotativ si a lansat, in 1967, modelul Cosmo 110S. Constructorul auto a introdus motoare rotative in majoritatea modelelor sale insa criza petrolului din '73- '74, care ameninta inainte de toate propulsoarele puternice si insetate, punea in pericol si acest agregat inovator.
Mazda a decis, la fel ca multi alti producatori de automobile, sa scoata motorul rotativ din oferta insa Kenichi Yamamoto, seful departamentului de cercetare si dezvoltare, s-a opus vehement si a decis, impreuna cu echipa lui, sa revizuiasca motorul existent 12A.
Dupa ce a fost imbunatatita etanseitatea rotoarelor, lubrifierea si economia de combustibil, Yamamoto a continuat si a ajutat la dezvoltarea unui model caruia sa-i vina manusa propulsorul Wankel cu doua rotoare.
Asa s-a nascut RX-7, o sportiva eleganta, cu garda joasa si cu aceasta unitate iubitoare de turatii ridicate sub capota. Prima generatie, denumita FB, a debutat pe piata din Japonia in 1978 si un an mai tarziu in Europa.
Atuurile sale erau greutatea totala de putin peste o tona, distribuirea aproape perfecta a greutatii - motorul fiind pozitionat frontal, in spatele puntii - tractiunea spate si, nu in ultimul rand, motor rotativ 12A de 1.146 cmc.
Initial dezvolta intre 100 si 135 de cai putere, in functie de piata, iar ulterior inginerii au reusit sa stoarca 160 de cai putere cu ajutorul unei turbine. In America de Nord, RX-7 se vindea cu un motor ceva mai mare, 13B, cu injectie de combustibil.
A doua iteratie RX-7 a fost prezentata in 1985 cu un design inspirat de Porsche si o serie de imbunatatiri, inclusiv sistemul Mazda DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) sau supraalimentarea, care se dovedeste foarte potrivita pentru motoarele rotative.
Propulsorul 13B, de 1.3 litri, era standard pe toate pietele, desi clientii europeni au avut la inceput un motor aspirat de 150 CP, mai apoi unul de 180 CP, pentru ca in final sa primeasca si ei versiunea cu turbina cu volanta dubla, de 200 CP.
Mazda RX-7 FD, sau a treia generatie a acestui model legendar, este cea mai cunoscuta si a debutat in 1992. Cu un design inconfundabil, celebrele faruri escamotabile si motorul 13B, care dezvolta acum 239 CP (versiunea europeana) multumita unui nou turbocompresor dublu secvential, RX-7 FD a atras rapid atentia impatimitilor de masini sport.
Performantele erau mai mult decat decente, chiar si pentru ziua de azi: 1.300 de kg masa proprie, 0-100 km/h in 5.3 secunde si o viteza maxima limitata la 250 km/h.
Reglementarile privind emisiile au eliminat, incet incet, acest model din Europa insa Mazda a continuat sa-l produca pentru pietele cu volan pe dreapta. In Japonia, puterea motorului rotativ a crescut, ulterior, pana la 280 CP.
In 2002, RX-7 avea sa paraseasca in glorie linia de asamblare, cu 811.634 de exemplare produse, depasind astfel orice alt model cu propulsor rotativ. In acelasi an, Mazda a lansat un succesor, RX-8, care insa nu s-a ridicat niciodata la nivelul "bunicului" sau.
De-a lungul istoriei, sunetul distinctiv al motorului rotativ s-a auzit si pe cele mai cunoscute circuite ale lumii. RX-7 a facut istorie, printre altele, in cadrul British Saloon Car Championship, IMSA, Australian Endurance Championship, 24 Hours of Spa, 24 de ore de la Daytona sau la Bathhurst 12 Hours.
Totodata, acest motor revolutionar a echipat si modelul Mazda 787B, singura masina fara propulsor conventional care a castigat legendara cursa de 24 de Ore de la Le Mans in 1991.
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Vw golf benzina 2010 3350 €
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei


