Istoria de luni: Mazda RX-7, masina cult care a dus motorul rotativ pe cele mai inalte culmi

- Felix Wankel a obtinut patentul in 1929
- Prima generatie RX-7 a debutat in 1978, in Japonia
- In 2002 a iesit in productie, dupa 811.634 de exemplare asamblate
Mazda RX-7 este, fara indoiala, una dintre cele mai cunoscute masini sport care au parasit vreodata Japonia. Cu o greutate redusa, o manevrabilitate de invidiat si, mai ales, cu un motor rotativ sub capota, RX-7 a avut inca de la inceput tot ce-i trebuia pentru a deveni un asa-numit model cult.
Inginerul german Felix Wankel obtinea in 1929 patentul pentru un motor care avea sa schimbe industria auto pentru totdeauna. Este vorba despre propulsorul Wankel, cunoscut si sub denumirea de motor rotativ.
Wankel a inceput dezvoltarea acestui motor ingenios la inceputul anilor '50, la producatorul german de automobile NSU Motorenwerke AG, iar un prototip functional a fost finalizat in 1957. Ulterior, licenta a fost vanduta mai multor constructori inclusiv Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Citroen, Ford, Nissan, Porsche si, desigur, Mazda.
Patru ani mai tarziu, Mazda si NSU semna un contract de studiu pentru perfectionarea acestui tip de propulsor si, in special, pentru a lansa pe piata o masina de serie care sa fie echipata cu asa ceva.
Nemtii de la NSU au lansat primii pe piata o masina echipata cu motor rotativ, iar aici ne referim la modelul NSU Spider din 1964. Numai ca agregatul avea mai multe probleme, printre cele mai cunoscute fiind ungerea necorespunzatoare si un consum ridicat de combustibil, care i-au adus o reputatie proasta.
Dupa o munca titanica, Mazda a anuntat ca a rezolvat toate aceste neajunsuri ale motorului rotativ si a lansat, in 1967, modelul Cosmo 110S. Constructorul auto a introdus motoare rotative in majoritatea modelelor sale insa criza petrolului din '73- '74, care ameninta inainte de toate propulsoarele puternice si insetate, punea in pericol si acest agregat inovator.
Mazda a decis, la fel ca multi alti producatori de automobile, sa scoata motorul rotativ din oferta insa Kenichi Yamamoto, seful departamentului de cercetare si dezvoltare, s-a opus vehement si a decis, impreuna cu echipa lui, sa revizuiasca motorul existent 12A.
Dupa ce a fost imbunatatita etanseitatea rotoarelor, lubrifierea si economia de combustibil, Yamamoto a continuat si a ajutat la dezvoltarea unui model caruia sa-i vina manusa propulsorul Wankel cu doua rotoare.
Asa s-a nascut RX-7, o sportiva eleganta, cu garda joasa si cu aceasta unitate iubitoare de turatii ridicate sub capota. Prima generatie, denumita FB, a debutat pe piata din Japonia in 1978 si un an mai tarziu in Europa.
Atuurile sale erau greutatea totala de putin peste o tona, distribuirea aproape perfecta a greutatii - motorul fiind pozitionat frontal, in spatele puntii - tractiunea spate si, nu in ultimul rand, motor rotativ 12A de 1.146 cmc.
Initial dezvolta intre 100 si 135 de cai putere, in functie de piata, iar ulterior inginerii au reusit sa stoarca 160 de cai putere cu ajutorul unei turbine. In America de Nord, RX-7 se vindea cu un motor ceva mai mare, 13B, cu injectie de combustibil.
A doua iteratie RX-7 a fost prezentata in 1985 cu un design inspirat de Porsche si o serie de imbunatatiri, inclusiv sistemul Mazda DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) sau supraalimentarea, care se dovedeste foarte potrivita pentru motoarele rotative.
Propulsorul 13B, de 1.3 litri, era standard pe toate pietele, desi clientii europeni au avut la inceput un motor aspirat de 150 CP, mai apoi unul de 180 CP, pentru ca in final sa primeasca si ei versiunea cu turbina cu volanta dubla, de 200 CP.
Mazda RX-7 FD, sau a treia generatie a acestui model legendar, este cea mai cunoscuta si a debutat in 1992. Cu un design inconfundabil, celebrele faruri escamotabile si motorul 13B, care dezvolta acum 239 CP (versiunea europeana) multumita unui nou turbocompresor dublu secvential, RX-7 FD a atras rapid atentia impatimitilor de masini sport.
Performantele erau mai mult decat decente, chiar si pentru ziua de azi: 1.300 de kg masa proprie, 0-100 km/h in 5.3 secunde si o viteza maxima limitata la 250 km/h.
Reglementarile privind emisiile au eliminat, incet incet, acest model din Europa insa Mazda a continuat sa-l produca pentru pietele cu volan pe dreapta. In Japonia, puterea motorului rotativ a crescut, ulterior, pana la 280 CP.
In 2002, RX-7 avea sa paraseasca in glorie linia de asamblare, cu 811.634 de exemplare produse, depasind astfel orice alt model cu propulsor rotativ. In acelasi an, Mazda a lansat un succesor, RX-8, care insa nu s-a ridicat niciodata la nivelul "bunicului" sau.
De-a lungul istoriei, sunetul distinctiv al motorului rotativ s-a auzit si pe cele mai cunoscute circuite ale lumii. RX-7 a facut istorie, printre altele, in cadrul British Saloon Car Championship, IMSA, Australian Endurance Championship, 24 Hours of Spa, 24 de ore de la Daytona sau la Bathhurst 12 Hours.
Totodata, acest motor revolutionar a echipat si modelul Mazda 787B, singura masina fara propulsor conventional care a castigat legendara cursa de 24 de Ore de la Le Mans in 1991.
-
Bara fata renault megane 4 facelift model 2020-2024 cod... 500 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 250 Lei
Scrumiera centrala vw sharan (2000-2010), ford galaxy, seat... 60 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
Balast xenon magneti marelli bmw seria 3 e46 1997-2006... 1090 Lei
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
Planetara dreapta - fata renault master ii 2.5 dci 84 kw 114cp... 300 Lei
Instalatie electrica peugeot 407 2004-2011 1.6 hdi 110 9hz... 150 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
Far xenon audi a4 b6 - dr 8e0941004p / 8e0941030t / complet... 350 €
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Dacia duster dci 2022 12750 €
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
Suport maner 820028464 renault megane 2 [2002 - 2006] 72 Lei
-
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Mufa cu cablu injector sencom volvo xc90 1 2002-2015 504029 85 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
Usa dreapta spate renault espace v an... 850 Lei
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
Radar senzor acc distronic audi a6 / a7 4k rs6 rs7 2019 2020... 1750 Lei
-
Vw golf diesel 2000 1000 €
Trusa roata rezerva cric suport cheie 997504622r renault... 400 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Injectoare ford focus 2 1.8 tdci an fabr. 2008 500 Lei
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2900 €
-
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
Actuator / servomotor / motoras grila activa volvo xc40 2018... 250 Lei
Antifurt roti oe renault kadjar 2015→ m12 x 1,5 7711239101 310 Lei
-
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 180 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei


