Istoria de luni: Mazda RX-7, masina cult care a dus motorul rotativ pe cele mai inalte culmi

- Felix Wankel a obtinut patentul in 1929
- Prima generatie RX-7 a debutat in 1978, in Japonia
- In 2002 a iesit in productie, dupa 811.634 de exemplare asamblate
Mazda RX-7 este, fara indoiala, una dintre cele mai cunoscute masini sport care au parasit vreodata Japonia. Cu o greutate redusa, o manevrabilitate de invidiat si, mai ales, cu un motor rotativ sub capota, RX-7 a avut inca de la inceput tot ce-i trebuia pentru a deveni un asa-numit model cult.
Inginerul german Felix Wankel obtinea in 1929 patentul pentru un motor care avea sa schimbe industria auto pentru totdeauna. Este vorba despre propulsorul Wankel, cunoscut si sub denumirea de motor rotativ.
Wankel a inceput dezvoltarea acestui motor ingenios la inceputul anilor '50, la producatorul german de automobile NSU Motorenwerke AG, iar un prototip functional a fost finalizat in 1957. Ulterior, licenta a fost vanduta mai multor constructori inclusiv Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Citroen, Ford, Nissan, Porsche si, desigur, Mazda.
Patru ani mai tarziu, Mazda si NSU semna un contract de studiu pentru perfectionarea acestui tip de propulsor si, in special, pentru a lansa pe piata o masina de serie care sa fie echipata cu asa ceva.
Nemtii de la NSU au lansat primii pe piata o masina echipata cu motor rotativ, iar aici ne referim la modelul NSU Spider din 1964. Numai ca agregatul avea mai multe probleme, printre cele mai cunoscute fiind ungerea necorespunzatoare si un consum ridicat de combustibil, care i-au adus o reputatie proasta.
Dupa o munca titanica, Mazda a anuntat ca a rezolvat toate aceste neajunsuri ale motorului rotativ si a lansat, in 1967, modelul Cosmo 110S. Constructorul auto a introdus motoare rotative in majoritatea modelelor sale insa criza petrolului din '73- '74, care ameninta inainte de toate propulsoarele puternice si insetate, punea in pericol si acest agregat inovator.
Mazda a decis, la fel ca multi alti producatori de automobile, sa scoata motorul rotativ din oferta insa Kenichi Yamamoto, seful departamentului de cercetare si dezvoltare, s-a opus vehement si a decis, impreuna cu echipa lui, sa revizuiasca motorul existent 12A.
Dupa ce a fost imbunatatita etanseitatea rotoarelor, lubrifierea si economia de combustibil, Yamamoto a continuat si a ajutat la dezvoltarea unui model caruia sa-i vina manusa propulsorul Wankel cu doua rotoare.
Asa s-a nascut RX-7, o sportiva eleganta, cu garda joasa si cu aceasta unitate iubitoare de turatii ridicate sub capota. Prima generatie, denumita FB, a debutat pe piata din Japonia in 1978 si un an mai tarziu in Europa.
Atuurile sale erau greutatea totala de putin peste o tona, distribuirea aproape perfecta a greutatii - motorul fiind pozitionat frontal, in spatele puntii - tractiunea spate si, nu in ultimul rand, motor rotativ 12A de 1.146 cmc.
Initial dezvolta intre 100 si 135 de cai putere, in functie de piata, iar ulterior inginerii au reusit sa stoarca 160 de cai putere cu ajutorul unei turbine. In America de Nord, RX-7 se vindea cu un motor ceva mai mare, 13B, cu injectie de combustibil.
A doua iteratie RX-7 a fost prezentata in 1985 cu un design inspirat de Porsche si o serie de imbunatatiri, inclusiv sistemul Mazda DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) sau supraalimentarea, care se dovedeste foarte potrivita pentru motoarele rotative.
Propulsorul 13B, de 1.3 litri, era standard pe toate pietele, desi clientii europeni au avut la inceput un motor aspirat de 150 CP, mai apoi unul de 180 CP, pentru ca in final sa primeasca si ei versiunea cu turbina cu volanta dubla, de 200 CP.
Mazda RX-7 FD, sau a treia generatie a acestui model legendar, este cea mai cunoscuta si a debutat in 1992. Cu un design inconfundabil, celebrele faruri escamotabile si motorul 13B, care dezvolta acum 239 CP (versiunea europeana) multumita unui nou turbocompresor dublu secvential, RX-7 FD a atras rapid atentia impatimitilor de masini sport.
Performantele erau mai mult decat decente, chiar si pentru ziua de azi: 1.300 de kg masa proprie, 0-100 km/h in 5.3 secunde si o viteza maxima limitata la 250 km/h.
Reglementarile privind emisiile au eliminat, incet incet, acest model din Europa insa Mazda a continuat sa-l produca pentru pietele cu volan pe dreapta. In Japonia, puterea motorului rotativ a crescut, ulterior, pana la 280 CP.
In 2002, RX-7 avea sa paraseasca in glorie linia de asamblare, cu 811.634 de exemplare produse, depasind astfel orice alt model cu propulsor rotativ. In acelasi an, Mazda a lansat un succesor, RX-8, care insa nu s-a ridicat niciodata la nivelul "bunicului" sau.
De-a lungul istoriei, sunetul distinctiv al motorului rotativ s-a auzit si pe cele mai cunoscute circuite ale lumii. RX-7 a facut istorie, printre altele, in cadrul British Saloon Car Championship, IMSA, Australian Endurance Championship, 24 Hours of Spa, 24 de ore de la Daytona sau la Bathhurst 12 Hours.
Totodata, acest motor revolutionar a echipat si modelul Mazda 787B, singura masina fara propulsor conventional care a castigat legendara cursa de 24 de Ore de la Le Mans in 1991.
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
-
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 3 cupe (e92) (2006... 506 Lei
-
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
Mazda 6 diesel 2013 6500 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
-
Jante noi 19 inch originale mercedes s-class w222 r19 750 €
Peugeot boxer frigo - refrigerare - in leasing, rate, garantie... 15850 €
Debitmetru volkswagen polo 6r, 6c 2009 - > 1.2 tdi cfwa, skoda... 200 Lei
-
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Prelungire splitter bara fata bmw seria 8 g15 coupe m-pack g16... 1000 Lei
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
-
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Droser,calculator,balast, modul led mercedes cod a2479003403 700 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
-
Kit injectie bmw 640 cod motor n47d30b
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Dezmembrez peugeot boxer 3 maxi frigorific 2.0 hdi ahn euro 6
-
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 3 compact (e46)... 506 Lei
Dezmembrez fiat talento/renault trafic 3/opel vivaro b 1.6 dci...
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
-
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...


