Istoria de luni: Mazda RX-7, masina cult care a dus motorul rotativ pe cele mai inalte culmi
- Felix Wankel a obtinut patentul in 1929
- Prima generatie RX-7 a debutat in 1978, in Japonia
- In 2002 a iesit in productie, dupa 811.634 de exemplare asamblate
Mazda RX-7 este, fara indoiala, una dintre cele mai cunoscute masini sport care au parasit vreodata Japonia. Cu o greutate redusa, o manevrabilitate de invidiat si, mai ales, cu un motor rotativ sub capota, RX-7 a avut inca de la inceput tot ce-i trebuia pentru a deveni un asa-numit model cult.
Inginerul german Felix Wankel obtinea in 1929 patentul pentru un motor care avea sa schimbe industria auto pentru totdeauna. Este vorba despre propulsorul Wankel, cunoscut si sub denumirea de motor rotativ.
Wankel a inceput dezvoltarea acestui motor ingenios la inceputul anilor '50, la producatorul german de automobile NSU Motorenwerke AG, iar un prototip functional a fost finalizat in 1957. Ulterior, licenta a fost vanduta mai multor constructori inclusiv Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Citroen, Ford, Nissan, Porsche si, desigur, Mazda.
Patru ani mai tarziu, Mazda si NSU semna un contract de studiu pentru perfectionarea acestui tip de propulsor si, in special, pentru a lansa pe piata o masina de serie care sa fie echipata cu asa ceva.
Nemtii de la NSU au lansat primii pe piata o masina echipata cu motor rotativ, iar aici ne referim la modelul NSU Spider din 1964. Numai ca agregatul avea mai multe probleme, printre cele mai cunoscute fiind ungerea necorespunzatoare si un consum ridicat de combustibil, care i-au adus o reputatie proasta.
Dupa o munca titanica, Mazda a anuntat ca a rezolvat toate aceste neajunsuri ale motorului rotativ si a lansat, in 1967, modelul Cosmo 110S. Constructorul auto a introdus motoare rotative in majoritatea modelelor sale insa criza petrolului din '73- '74, care ameninta inainte de toate propulsoarele puternice si insetate, punea in pericol si acest agregat inovator.
Mazda a decis, la fel ca multi alti producatori de automobile, sa scoata motorul rotativ din oferta insa Kenichi Yamamoto, seful departamentului de cercetare si dezvoltare, s-a opus vehement si a decis, impreuna cu echipa lui, sa revizuiasca motorul existent 12A.
Dupa ce a fost imbunatatita etanseitatea rotoarelor, lubrifierea si economia de combustibil, Yamamoto a continuat si a ajutat la dezvoltarea unui model caruia sa-i vina manusa propulsorul Wankel cu doua rotoare.
Asa s-a nascut RX-7, o sportiva eleganta, cu garda joasa si cu aceasta unitate iubitoare de turatii ridicate sub capota. Prima generatie, denumita FB, a debutat pe piata din Japonia in 1978 si un an mai tarziu in Europa.
Atuurile sale erau greutatea totala de putin peste o tona, distribuirea aproape perfecta a greutatii - motorul fiind pozitionat frontal, in spatele puntii - tractiunea spate si, nu in ultimul rand, motor rotativ 12A de 1.146 cmc.
Initial dezvolta intre 100 si 135 de cai putere, in functie de piata, iar ulterior inginerii au reusit sa stoarca 160 de cai putere cu ajutorul unei turbine. In America de Nord, RX-7 se vindea cu un motor ceva mai mare, 13B, cu injectie de combustibil.
A doua iteratie RX-7 a fost prezentata in 1985 cu un design inspirat de Porsche si o serie de imbunatatiri, inclusiv sistemul Mazda DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) sau supraalimentarea, care se dovedeste foarte potrivita pentru motoarele rotative.
Propulsorul 13B, de 1.3 litri, era standard pe toate pietele, desi clientii europeni au avut la inceput un motor aspirat de 150 CP, mai apoi unul de 180 CP, pentru ca in final sa primeasca si ei versiunea cu turbina cu volanta dubla, de 200 CP.
Mazda RX-7 FD, sau a treia generatie a acestui model legendar, este cea mai cunoscuta si a debutat in 1992. Cu un design inconfundabil, celebrele faruri escamotabile si motorul 13B, care dezvolta acum 239 CP (versiunea europeana) multumita unui nou turbocompresor dublu secvential, RX-7 FD a atras rapid atentia impatimitilor de masini sport.
Performantele erau mai mult decat decente, chiar si pentru ziua de azi: 1.300 de kg masa proprie, 0-100 km/h in 5.3 secunde si o viteza maxima limitata la 250 km/h.
Reglementarile privind emisiile au eliminat, incet incet, acest model din Europa insa Mazda a continuat sa-l produca pentru pietele cu volan pe dreapta. In Japonia, puterea motorului rotativ a crescut, ulterior, pana la 280 CP.
In 2002, RX-7 avea sa paraseasca in glorie linia de asamblare, cu 811.634 de exemplare produse, depasind astfel orice alt model cu propulsor rotativ. In acelasi an, Mazda a lansat un succesor, RX-8, care insa nu s-a ridicat niciodata la nivelul "bunicului" sau.
De-a lungul istoriei, sunetul distinctiv al motorului rotativ s-a auzit si pe cele mai cunoscute circuite ale lumii. RX-7 a facut istorie, printre altele, in cadrul British Saloon Car Championship, IMSA, Australian Endurance Championship, 24 Hours of Spa, 24 de ore de la Daytona sau la Bathhurst 12 Hours.
Totodata, acest motor revolutionar a echipat si modelul Mazda 787B, singura masina fara propulsor conventional care a castigat legendara cursa de 24 de Ore de la Le Mans in 1991.
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €