Istoria de luni: Mazda RX-7, masina cult care a dus motorul rotativ pe cele mai inalte culmi

- Felix Wankel a obtinut patentul in 1929
- Prima generatie RX-7 a debutat in 1978, in Japonia
- In 2002 a iesit in productie, dupa 811.634 de exemplare asamblate
Mazda RX-7 este, fara indoiala, una dintre cele mai cunoscute masini sport care au parasit vreodata Japonia. Cu o greutate redusa, o manevrabilitate de invidiat si, mai ales, cu un motor rotativ sub capota, RX-7 a avut inca de la inceput tot ce-i trebuia pentru a deveni un asa-numit model cult.
Inginerul german Felix Wankel obtinea in 1929 patentul pentru un motor care avea sa schimbe industria auto pentru totdeauna. Este vorba despre propulsorul Wankel, cunoscut si sub denumirea de motor rotativ.
Wankel a inceput dezvoltarea acestui motor ingenios la inceputul anilor '50, la producatorul german de automobile NSU Motorenwerke AG, iar un prototip functional a fost finalizat in 1957. Ulterior, licenta a fost vanduta mai multor constructori inclusiv Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Citroen, Ford, Nissan, Porsche si, desigur, Mazda.
Patru ani mai tarziu, Mazda si NSU semna un contract de studiu pentru perfectionarea acestui tip de propulsor si, in special, pentru a lansa pe piata o masina de serie care sa fie echipata cu asa ceva.
Nemtii de la NSU au lansat primii pe piata o masina echipata cu motor rotativ, iar aici ne referim la modelul NSU Spider din 1964. Numai ca agregatul avea mai multe probleme, printre cele mai cunoscute fiind ungerea necorespunzatoare si un consum ridicat de combustibil, care i-au adus o reputatie proasta.
Dupa o munca titanica, Mazda a anuntat ca a rezolvat toate aceste neajunsuri ale motorului rotativ si a lansat, in 1967, modelul Cosmo 110S. Constructorul auto a introdus motoare rotative in majoritatea modelelor sale insa criza petrolului din '73- '74, care ameninta inainte de toate propulsoarele puternice si insetate, punea in pericol si acest agregat inovator.
Mazda a decis, la fel ca multi alti producatori de automobile, sa scoata motorul rotativ din oferta insa Kenichi Yamamoto, seful departamentului de cercetare si dezvoltare, s-a opus vehement si a decis, impreuna cu echipa lui, sa revizuiasca motorul existent 12A.
Dupa ce a fost imbunatatita etanseitatea rotoarelor, lubrifierea si economia de combustibil, Yamamoto a continuat si a ajutat la dezvoltarea unui model caruia sa-i vina manusa propulsorul Wankel cu doua rotoare.
Asa s-a nascut RX-7, o sportiva eleganta, cu garda joasa si cu aceasta unitate iubitoare de turatii ridicate sub capota. Prima generatie, denumita FB, a debutat pe piata din Japonia in 1978 si un an mai tarziu in Europa.
Atuurile sale erau greutatea totala de putin peste o tona, distribuirea aproape perfecta a greutatii - motorul fiind pozitionat frontal, in spatele puntii - tractiunea spate si, nu in ultimul rand, motor rotativ 12A de 1.146 cmc.
Initial dezvolta intre 100 si 135 de cai putere, in functie de piata, iar ulterior inginerii au reusit sa stoarca 160 de cai putere cu ajutorul unei turbine. In America de Nord, RX-7 se vindea cu un motor ceva mai mare, 13B, cu injectie de combustibil.
A doua iteratie RX-7 a fost prezentata in 1985 cu un design inspirat de Porsche si o serie de imbunatatiri, inclusiv sistemul Mazda DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) sau supraalimentarea, care se dovedeste foarte potrivita pentru motoarele rotative.
Propulsorul 13B, de 1.3 litri, era standard pe toate pietele, desi clientii europeni au avut la inceput un motor aspirat de 150 CP, mai apoi unul de 180 CP, pentru ca in final sa primeasca si ei versiunea cu turbina cu volanta dubla, de 200 CP.
Mazda RX-7 FD, sau a treia generatie a acestui model legendar, este cea mai cunoscuta si a debutat in 1992. Cu un design inconfundabil, celebrele faruri escamotabile si motorul 13B, care dezvolta acum 239 CP (versiunea europeana) multumita unui nou turbocompresor dublu secvential, RX-7 FD a atras rapid atentia impatimitilor de masini sport.
Performantele erau mai mult decat decente, chiar si pentru ziua de azi: 1.300 de kg masa proprie, 0-100 km/h in 5.3 secunde si o viteza maxima limitata la 250 km/h.
Reglementarile privind emisiile au eliminat, incet incet, acest model din Europa insa Mazda a continuat sa-l produca pentru pietele cu volan pe dreapta. In Japonia, puterea motorului rotativ a crescut, ulterior, pana la 280 CP.
In 2002, RX-7 avea sa paraseasca in glorie linia de asamblare, cu 811.634 de exemplare produse, depasind astfel orice alt model cu propulsor rotativ. In acelasi an, Mazda a lansat un succesor, RX-8, care insa nu s-a ridicat niciodata la nivelul "bunicului" sau.
De-a lungul istoriei, sunetul distinctiv al motorului rotativ s-a auzit si pe cele mai cunoscute circuite ale lumii. RX-7 a facut istorie, printre altele, in cadrul British Saloon Car Championship, IMSA, Australian Endurance Championship, 24 Hours of Spa, 24 de ore de la Daytona sau la Bathhurst 12 Hours.
Totodata, acest motor revolutionar a echipat si modelul Mazda 787B, singura masina fara propulsor conventional care a castigat legendara cursa de 24 de Ore de la Le Mans in 1991.
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei


