Masini legendare Ep. 18 - Jaguar E-Type
A trecut jumatate de secol de la lansarea lui Jaguar E-Type, un automobil care a ramas in istoria omenirii drept cea mai frumoasa creatie pe patru roti din lume - iar asta nu o spunem noi, ci insusi legendarul Enzo Ferrari.
Lansat in premiera mondiala la data de 15 martie 1961, in cadrul unui eveniment organizat in Geneva, automobilul constructorului britanic a starnit atat de multe ropote de aplauze incat Sir William Lyons (fondatorul Jaguar) s-a vazut nevoit sa-l trimita pe Norman Dewis (pilotul de teste de la acea perioada al constructorului britanic) pana in Coventry pentru a aduce in capitala Elvetiei inca un exemplar al modelului E-Type. Daca este o poveste reala sau nu, doar tu decizi.
Pe langa designul rafinat, un alt element de atractivitate al legendei automobilistice nascute in Marea Britanie a fost pretul de achizitie - 2.256 lire sterline (ceea ce echivaleaza cu suma de 38.000 lire sterline din zilele noastre). Drept urmare, in ciuda nivelului de perfectiune oferit, Jaguar-ul E-Type a reprezentat un adevarat chilipir - de aici si cele peste 70.000 de exemplare vandute.
De-a lungul celor 14 ani de productie, superba creatie a constructorului britanic a fost disponibila in trei generatii diferite:
- Jaguar E-Type Series 1 - produs intre 1961 si 1968;
- Jaguar E-Type Series 2 - produs intre 1969 si 1971;
- Jaguar E-Type Series 3 - produs intre 1971 si 1975.
Jaguar E-Type Series 1:
- produs initial pentru export, modelul Jaguar E-Type Series 1 a fost in cele din urma introdus la vanzare si pe piata din Marea Britanie, in anul 1961.
- primele exemplare se bucurau de serviciile unui propulsor cu sase cilindri in linie, preluat de la XK150S, de 3.8 litri. Ulterior, capacitatea cilindrica a fost crescuta pana la 4.2 litri, modelele echipate cu acest propulsor facandu-si aparitia in anul 1968.
- indiferent de motorizare, Jaguar E-Type Series 1 beneficia de suspensie independenta pe puntea spate si transmisie cu patru trepte. In plus, creatia constructorului britanic a fost unul dintre primele automobile care oferea in pachetul standard sistem de franare cu discuri.
- din punct de vedere estetic, prima generatie a impresionantului Jaguar E-Type se remarca prin farurile acoperite cu sticla (modelele pana la 1967), grila frontala de dimensiuni reduse si evacuarile pozitionate imediat sub placuta de inmatriculare.
- la interior, in timp ce versiunea 3.8 venea cu scaune de tip bucket, varianta 4.2 se bucura de prezenta unor scaune mult mai confortabile.
In anul 1966, familia de modele Jaguar E-Type Series 1 a primit un nou membru, regasit in persoana unui coupe 2+2. Versiunea roadster beneficia in continuare de numai doua locuri.
Tranzitia de la Jaguar E-Type Series 1 la Jaguar E-Type Series 2 s-a facut treptat, printr-o varianta speciala cunoscuta neoficial ca Jaguar E-Type Series 1 1/2. Asa cum o sugereaza si denumirea sa, noul model impletea caracteristicile primei generatii cu numeroase bunatati de la cea de-a doua.
Jaguar E-Type Series 2:
Blocuri optice restilizate, spoilere fata/spate usor redesenate si sistem de franare upgradat. Pe scurt, acestea sunt principalele imbunatatiri pe care le aducea cea de-a doua generatie a modelului Jaguar E-Type. De asemenea, si plansa de bord a primit o noua forma, in timp ce scaunele oferite pana acum au fost inlocuite cu unele mult mai confortabile. Intr-un final, constructorul britanic a oferit clientilor sai si posibilitatea de a opta pentru servodirectie sau aer conditionat.
Disponibil atat intr-o versiune coupe, cat si in variante coupe 2+2 sau convertible, Jaguar E-Type ascundea sub capota un propulsor cu sase cilindri in linie si capacitate cilindrica de 4.2 litri.
Jaguar E-Type Series 3:
Aflat la numai un pas de odihna eterna, modelul constructorului britanic a primit odata cu lansarea celei de-a treia generatii un motor V12 de 5.3 litri. Aceasta versiune poate fi recunoscuta destul de usor, datorita grilei frontale de dimensiuni mai mult decat generoase, extensiilor pentru aripi si logo-ului V12 plasat strategic in partea din spate.
Referitor la versiunile de caroserie, Jaguar E-Type Series 3 a fost disponibil numai intr-o varianta coupe 2+2 sau ca model covertible - platforma utilizata fiind aceeasi in ambele cazuri.
Pe langa modelele de serie, Jaguar a construit si doua versiuni limitate, destinate in special curselor cu motor: varianta LDC (Low Drag Coupe) si evolutia acesteia, E-Type Lightweight.
- Kia carens euro 5b 2015 8350 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Renault megane 16v 2006 2000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €