Primul automobil inmatriculat in Bucuresti
- Prima masina inmatriculata in Bucuresti a avut numarul 1B
- A doua masina inmatriculata a avut numarul 0B
- Masina apartine acum Muzeul de Istorie a Romaniei
Povestea primului automobil inmatriculat in Bucuresti se leaga de o intamplare anecdotica si ii are ca personaje principale pe Bazil G. Assan si pe printul George-Valentin Bibescu, cel care din orgoliul de a avea prima masina din Capitala a primit numarul de inmatriculare 0.
Masina cu numarul 1B
Modelul care a primit numarul de inmatriculare 1 in Bucuresti a fost un FN Herstal, in 1900. In acel an s-au fabricat 47 de astfel de masini, iar doua dintre ele au ajuns la noi in tara, la George Bazil Assan si George Valentin Bibescu.
Autoturismul a fost construit la Fabrique Nationale d’Armes de Guerre din Belgia - specializata in productia de armament, dar care la inceputul secolului XX a produs si automobile, motociclete, camioane sau troleibuze. Masinile care au ajuns in Romania au fost, de altfel, printre primele fabricate de aceasta uzina.
FN Herstal avea o caroserie decapotabila de tip faeton, considerata de lux in acea perioada, si doua locuri. Masina masura 2.15 metri in lungime si 2 metri in latime, respectiv inaltime. Materialele folosite la constructia ei erau metalul, lemnul, textilele si pielea.
Motorul biciclic, dispus transversal in partea frontala, era pus in functiune cu ajutorul unei manivele care se introducea prin spitele rotii din stanga fata si se cupla la arborele cotit.
Doua magnetouri de tensiune joasa furnizau aprinderea, pe post de combustibil fiind folosita gazolina. Rezervorul de carburant era amplasat sub bancheta pasagerilor langa cel de apa, racirea fiind asigurata de un radiator serpentina.
Frana principala era cu banda si actiona asupra unui tambur fixat pe centrul arborelui de transmisie. Odata cu apasarea acestei pedale se realiza si decuplarea motorului de cutie. Frana de mana actiona cei doi tamburi ai puntii spate.
Transmisia avea doua trepte, iar ambreiajul era progresiv cu banda. Schimbarea vitezei se facea cu ajutorul unui levier - treapta I in stanga, treapta a II-a in dreapta. In ceea ce priveste acceleratia, aceasta era actionata printr-o rozeta amplasata pe coloana de directie si un sistem cu scripeti.
O inovatie pentru vremea respectiva era si faptul ca acest model dispunea de doua faruri care luminau cu gaz pentru ca soferul sa poata circula si pe timp de noapte.
Cine este Bazil G. Assan, detinatorul automobilului cu nr. 1 din Bucuresti
Nascut in 1860, la Bucuresti, intr-o familie instarita, Bazil G. Assan a fost inginer si explorator, fiul industriasului care a construit in 1853, la Bucuresti, prima moara actionata de un motor cu aburi.
In 1897 a mers in regiunile polare nordice, in Insula Ursilor si arhipelagul Svalbard, iar in 1899 a facut o calatorie Constantinopol - Alexandria - Ceylon - Nagasaki - Tokyo - Yokohama - San Francisco - New York - Londra, devenind astfel primul roman care a facut inconjurul lumii.
Un an mai tarziu, in 1900, Assan si-a comandat un FN Herstal care a primit numarul de inmatriculare 1B.
Numar de inmatriculare 0
Printul George Valentin Bibescu a avut o mare pasiune pentru masini si este considerat un pionier al automobilismului romanesc, dar si al turismului automobilistic european.
In 1900, in acelasi an cu Assan, George Valentin Bibescu isi comanda acelasi model, un FN Herstal. Acesta dorea ca autoturismul sau sa fie primul, insa numarul 1 era dat deja, asa ca Prefectura Capitalei a facut un compromis si a inregistrat vehiculul respectiv cu numarul 0B.
Desi nu a avut chiar prima masina inmatriculata in Bucuresti, mostenirea printului nu trebuie subestimata. In 1901, George Valentin Bibescu face una dintre primele curse europene de la Geneva la Bucuresti in 73 de ore la volanul unui Buick.
Printul este fondatorul Automobil Clubului Roman (1904), al carui vicepresedinte a fost inca de la infiintare Bazil Assan, precum si a Clubului Aviatic Roman (1909) si a Ligii Nationala Aeriene (1912).
In prezent, in lume mai exista doar cateva exemplare de FN Herstal. Automobilul care i-a apartinut lui Assan a fost oferit spre vizionare publicului timp de o luna, in 2011, la Muzeul National de Istorie a Romaniei.
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei