Romani ce nu trebuie uitati: Dumitru Vasescu, primul roman constructor de masini

- Primul automobil a fost pe aburi si a aparut in 1770
- Dumitru Vasescu a urmat scoala la Paris si a revenit la Bucuresti
- In 1880, Vasescu iese cu masina pe strada si ii lasa pe locuitori cu gura cascata
Aurel Persu si Dumitru Vasescu sunt doi romani despre care nu se povesteste nimic. Cel dintai a fost inventatorul primului autoturism aerodinamic cu rotile incastrate in caroserie, asa cum sunt toate masinile din ziua de azi. Singura mostenire a acestui mare inginer care a facut istorie este in muzeul Dimitrie Leonida din Bucuresti - autoturismul sau din aluminiu si cadru de lemn. Insa de Dumitru Vasescu, nici sa vrei, nu vei gasi multe informatii. Cu toate astea, el a fost in 1875, cu mult inainte ca Ford si Daimler sa cocheteze cu lumea auto, primul roman care a realizat o masina cu care s-a plimbat pe strazile din Paris.
Despre Dumitru Vasescu nu se cunosc multe amanunte. S-a nascut la Iasi in 1859 si a urmat scoala primara si cursurile Liceului Internat Iasi. Insa pentru ca dorea sa studieze ingineria, a plecat la Paris, in capitala Frantei, unde a inceput cursurile tehnice la "Ecole Centrale". Vasescu se angajeaza si reuseste sa castige primii bani, iar incepand cu 1875 pune bazele unui atelier pe strada Michelet. Aici isi propune sa construiasca un automobil care sa-l poata deplasa pe pamant sau cale ferata prin mijloace proprii.
Locomotive si tramvaie pe aburi existau deja. Nu insa si automobile care sa poata circula pe sosele. Chiar daca primul automobil despre care scrie istoria a fost realizat in 1770 de catre Cugnot. Acesta era insa doar un prototip care nu a circulat pe drumuri publice, ci doar in cadru restrans pe drumuri rurale. Dar odata cu inceputul dezvoltarii liniilor de cale ferata si implementarea locomotivelor pe aburi, pe la finele secolului al 19-lea, tot mai multi ingineri vedeau in motoarele pe aburi un viitor si pentru deplasarile pe asfalt.
Prima masina din toate timpurile: Cugnot, 1770
Dumitru Vasescu insa a fost printre primii care a transpus schita in realitate. In 1880 reuseste sa finalizeze un automobil propulsat de un motor cu aburi. El iese pe strazile din Paris pentru probele de circulatie si reuseste sa capteze toata atentia trecatorilor, presa momentului find in extaz datorita acestei inventii care a trecut de la stadiu de utilaj agricol, asa cum se mai vazusera, la stadiul de masina pentru oras. In plus, spre deosebire de alte vehicule asemantoare care mergeau pe baza de apa sub presiune, iar ca si carburant, carbuni, automobilul lui Vasescu avea cateva trasaturi pe care le intalnim si astazi. Mai exact, jantele metalice cu anvelope de cauciuc. La acea data, in anii 1800, rotile erau din lemn, iar notiunea de anvelopa nu se cunostea deloc. Cu toate astea, el reuseste sa isi doteze agregatul pe puntea spate cu jante care aveau spite din otel si muchia din metal ceva mai moale, pe care statea anvelopa rigida de cauciuc.
Rotile din fata erau si ele metalice, cu anvelope rigide, iar sistemul de franare era compus din doua piese mecanice independente, care actionau rotile spate. Aranjamentul autoturismului era insa unul foarte modern, asa cum urmau sa fie fabricate dupa 1900, cu toate componentele in interiorul sasiului. Rezervorul de apa era localizat sub scaunul conducatorului, volanul de directie se afla pe partea dreapta a masinii, iar tevile si manometrele erau ascunse pentru un aspect cat mai curat.
Automobilul aerodinamic realizat de Aurel Persu in 1923
Nu exista date despre viteza pe care o atinea primul automobil realizat de catre un roman, insa intr-un univers in care toata lumea mergea cu biciclete si carute, cu siguranta era o prezenta spectaculoasa. Din nefericire, nu exista nici poze despre care se poate spune cu certitudine ca arata exact masina lui Vasescu.
Automoblul lui Vasescu a putut fi admirat si in Bucuresti, loc in care s-a intors dupa terminarea studiilor. In 1906 el revine in Romania si ia cu el si automobilul despre care a scris toata Europa. Dupa ce face mai multe plimbari demonstrative, expune automobilul pe aburi la Scoala de Poduri si Sosele din Capitala, unde domnia sa era si profesor. 3 ani mai tarziu insa, pe 29 octombrie 1909, moare la Bucuresti la o varsta destul de timpurie, lasand in urma sa numai amintirea unui inventator pasionat si a unui inginer desavarsit.
Si, la fel cum automobilul sau a disparut in neant, fara sa se stie nimic in prezent de soarta sa, la fel si numele sau este din ce in ce mai rar pe buzele pasionatilor de viteza si autoturisme. Dar acestia nu isi dau seama ca pot aprecia cu desavarsire ce au acum numai privind la trecut si cunoscand istoria romaneasca in domeniu.
-
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei


