8 masini romanesti interesante despre care sigur nu stiai nimic

- Primul automobil urban pe aburi, realizat de un roman
- Aurel Persu a realizat prima masina aerodinamica din lume
- MALAXA, producatorul care a realizat masini in serie
Daca ai impresia cumva ca industria auto romaneasca s-a limitat in trecut la Dacia, Oltcit si ARO, ai dreptate. Insa nu despre industrie vorbim, ci de inventivitate si geniu in domeniul auto, demonstrat de atatea exemple de automobile realizate inca din 1880. Din pacate, aceste masini putin cunoscute marii mase, nu au ramas in istorie pentru ca nu au fost produse in numar mare. Insa este pacat sa le dam uitarii.
Primul automobil romanesc - Dumitru Vasescu (1880)
Dumitru Vasescu este un roman care ar fi trebuit sa intre in cartile de istorie. Si asta pentru ca a reusit in 1880 sa construiasca o masina pe aburi cu care a circulat pe strazile din Paris. La acea vreme, nu trebuie sa uitam ca inca nu existau automobile cu motoare termice, dar nici vehicule personale pe aburi. Numai cateva utilaje agricole cu motoare pe aburi erau cunoscute publicului larg, asa ca atunci cand romanul noastru a inceput sa se plimbe printre trasuri cu aceasta masina care mergea singura, a facut o impresie fantastica. Masina avea rotile invelite cu cauciuc rigid si putea transporta pana la 4 persoane. Din pacate, aceasta masinarie a venit o singura data in Romania, la Bucuresti, in 1906, si nu se cunoaste nimic despre ce s-a ales de aceasta masina istorica.
Automobilul aerodinamic Aurel Persu (1922)
Un nume cu rezonanta in industria auto este Aurel Persu. El reuseste in 1921 sa construiasca primul vehicul aerodinamic din lume, cu rotile integrate in caroserie. Cu aceasta masina el merge 120,000 de kilometri pentru a-i dovedi fiabilitatea. Interesant este ca masina lui Persu, ce poate fi admirata si acum in cadrul Muzeului Tehnic Dimitrie Leonida din Bucuresti, are un coeficient aerodinamic de numai 0,22 adica exact cat un Ferrari modern de ultima generatie. Persu a realizat aceasta masina in forma de picatura in Germania, unde a obtinut si brevetul, dar a venit ulterior in Romania si a donat masina muzeului. Din pacate, masina nu este intr-o stare de conservare foarte buna, avand sasiul de lemn putrezit si rupt. Daca acest vehicul nu are parte de o restaurare urgenta, riscam sa dispara unul din cele mai importante elemente ale istoriei noastre auto.
Roadsterul M.R. (1945)
Numele acestei masini realizate in doua exemplare vine de la cel care a realizat-o. E vorba de Radu Manicatide, un inginer cunoscut in anii '40-'50 pentru realizarile sale in domeniul aeronautic. Radu Manicatide s-a nascut la Iasi, la 17 aprilie 1912, fiind fiul reputatului profesor de pediatrie Mihail Manicatide. A urmat Scoala Politehnica din Bucuresti si Scoala de Aeronautica si Constructii Automobile din Paris (a fost sef de promotie), in perioada 1931-1937. Inca din aprilie 1926 era preocupat de aviatie, castigand cu un planor propriu, M-1, locul I la concursul de aeromodele si planoare. In 1931 a facut scoala de pilotaj, luandu-si brevetul. Insa noi il pomenim aici pe dl. Manicatide nu pentru realizarile in domeniul avioanelor, ci pentru ca a reusit sa produca un automobil de conceptie proprie in 1945, exact cand se termina Al Doilea Razboi Mondial. E vorba de un roadster de mici dimensiuni construit la IAR Brasov, dotat cu motor in doi timpi de motocicleta care producea 11,5 cp la o turatie de 4.000 rpm. Masina avea doua locuri, motor pozitionat in spate si atingea o viteza de 70 km/h. Greutatea proprie a masinii era de 270 kg si consuma in jur de 4,5 l/100 km, dar avea o caroserie eleganta inspirata de Jaguar XK120.
In 1947, tot in uzina IAR, Intreprinderea Aeronautica Romana, s-au construit 3 vehicule. Acestea au fost dotate cu motorul IAR002 in doi timpi cu patru cilindri dubli in linie, cu o capacitate de 1000 cmc ce producea 45 cp la 4300 rpm. Viteza maxima a acestor automobile era de 124 km/h. Au existat chiar si variante sport ale acestui motor IAR002 care erau capabile sa produce 100 cp la 5300 rpm, tot proiectul fiind realizat sub indrumarea aceluiasi Manicatide.
Autoturismul Malaxa (1945)
Malaxa a fost un automobil romanesc construit in 1945 la Resita in fabricile industriasului roman Nicolae Malaxa, al carui nume il poarta. Proiectul autoturismului apartine unu grup de ingineri si tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. si Malaxa din Bucuresti, in colaborare cu IAR din Brasov, condusi de ing. Petre Carp. Masina avea un motor cu 3 cilindri in stea, cu racire fortata cu aer, capabil sa dezvolte 30 cp. Propulsorul era pozitionat in spate, acolo unde era si tractiunea. Greutatea motorului era de 80 kg iar ansamblul cu diferentialul si cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura racirea motorului, intre plafon si acoperis era lasat un spatiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din fata, de deasupra parbrizului si era canalizat prin acoperisul cu pereti dubli, cu ajutorul unui ventilator mecanic, care il absorbea, dirijand o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Se pare ca acest design a fost inspirat de VW Beetle.
Malaxa oferea un nivel inalt de confort si putea transporta pana la sase persoane. Caroseria avea o forma aerodinamica, foarte eleganta, cu portbagajul in partea din fata, sub capota, unde se afla si roata de rezerva. Prinderea caroseriei pe sasiu se facea prin tampoane de cauciuc. Viteza maximă era de 120 km/h si un consum de benzina de 10 l/100 km. Caroseria era montata pe sasiu cu tampoane de cauciuc de 10 cm grosime, ceea ce-i dadea un confort in mers neegalat de alti fabricanti. S-au produs cam 800 de automobile pe an, intre 1945 si 1947, dar majoritatea au plecat la export, de unde se explica si lipsa unui astfel de exemplar in zilele noastre. Productia ei a fost oprita cand sovieticii au decis sa mute linia de asamblare in U.R.S.S., dupa ce un oficial de la Moscova aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa si a ramas impresionat de performantele acestuia. (Numele acestui general- maior, era Leonid Brejnev (1906-1982) fiind insotit de colonelul Vladimir Semiciastnii (1924-2001). Generalul Brejnev a fos asa de impresionat de acel automobil incat a chemat Kremlinul la telefon si a cerut mutarea uzinei Malaxa din Resita, la Podgorye, in Urali.
Three-wheeler GAL (1954)
In anii '50 circula pe strazile Bucurestiului un automobil cu trei roti care uimea opinia publica. Masina a fost realizata intr-un atelier modest ce-i apartinea unui automobilist amator numit Gheorghe Gal, fost campion si recordman de motociclism in anii '30. Microautomobilul GAL a fost construit complet manual in cateva exemplare. Are doua locuri si este dotat cu motor Jawa de 250 cmc, avand o greutate totala de 260 kg. Sasiul este tubular, iar caroseria a fost confectionata din tabla de 1.5 mm. Directia este pe fata, ca la orice alt autoturism, schimbatorul de viteze la volan, iar franele actioneaza pe toate cele trei roti. Ecartamentul are 1.35 metri, iar lungimea totala este 2.6 metri. Motorul are 12 cp si consuma 4.3 l/100 km si poate duce masina la o viteza maxima de 75 km/h. "Masina lui GAL", asa cum era cunoscuta aceasta curiozitate pe strazile capitalei, era inspirata de Morganul englezesc si de Velorex-ul cehoslovac. Gal si-a dorit ca ulterior sa faca un astfel de microcar cu 4 locuri, dotat cu motor de 350 cmc si 18 cp.
Automobilul Rodica (1957)
Unul din cele mai putin cunoscute autoturisme romanesti poarta numele de... Rodica. La Brasov a luat nastere in anii '50 un microcar realizat de un inginer numit Nicolae Lucaci ce i-a acordat numele fetitei sale. Automobilul avea doua locuri si motor pozitionat frontal, un motor de conceptie proprie a aceluiasi inginer. Puterea de 13 cp si transmisia manuala cu 3 viteze, aparent luata de la o Skoda Felicia, i-au permis acestui inginer sa parcurga la bordul micului vehicul peste 50.000 de kilometri fara probleme. Din pacate, in afara de o poza gasita online cu acest model, nu se cunosc alte detalii si nici starea actuala a acestui automobil valoros.
Microcar Oszkar Beke (1958)
O masina extrem de interesanta, care, aparent, inca exista in Romania, undeva la Oradea, este automobil homemade din anii '50 construit de un maghiar pe numele sau Oszkar Beke. Evident, pentru realizarea acestei masini s-a inspirat de la microcarul Iso Isetta, care a fost lansata pe piata in 1953. Oszkar Beke a realizat caroseria complet manual si a folosit un motor de la o motocicleta Zundapp, nemteasca. Din pacate, alte detalii nu se cunosc despre aceasta creatie exotica, insa cel mai probabil a fost un proiect unicat realizat numai pentru uz personal, fara gandul de a o produce in masa.
De Karaso Simplon (2000)
In anii 2000, la Resita este realizat un cabrio care se doreste a fi inspirat de roadsterele anilor '50, Morgan si Jaguar. Designul nu este unul foarte urat, aceasta masina atragand ceva priviri, mai ales la expozitiile la care a fost prezenta de-a lungul vremii. Intreaga masina este realizata manual, avand o caroserie monobloc din rasina poliesterica armata cu fibra de sticla montata pe o infrastructura de Dacia Solenza. Sub capota este motorul masinii romanesti, adica un propulsor Renault E7J de 1390 cm3, 75 cp si 114 Nm cuplu. Finisajele interioare sunt destul de saracacioase: tapiterie din piele ecologica, prelata din bumbac, bord din lemn, mocheta, ornamente exterioare nichelate, sigle gravate manual, toate realizate unicat. Insa cei de la De Karaso, care au si website online, spun ca pot realiza aceasta masina si cu dotari premium, precum climatornic sau ABS, dar si cu un motor Renault de 2 litri care produce peste 170 cp.
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
A6510702987 0445117035 0986435248 bosch injectoare mercedes... 500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
Gk2q-9k546-ab gk2q9k546ab a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
5801647158 gt5518r 820803-0004 820803-5004s garrett... 7500 Lei
-
0445110300 bosch injector opel 1.6 cdti / lancia fiat 1.6 d... 300 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A6510900980 53049700086 10009880036 biturbo mercedes sprinter... 2000 Lei
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
0445110075 96386523 96414961 9641496180 bosch injectoare... 150 Lei
0445110569 166000804r 95518001 95523169 6000616680 bosch... 600 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
0445110141 8200146357 93190346 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
-
0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei
0445110083 55192096 0986435078 injector... 150 Lei
A6510702387 28272472 delphi injector mercedes 2.2 cdi a b c... 500 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei


