Top 10 masini comuniste conduse de parintii si bunicii nostri

- O dacia 1310 costa 75.000 de lei in anii '80
- Plateai avans de 70.000 de lei
- Erai trecut pe o lista de asteptare care dura si 5 ani
Acum sunt considerate masini clasice, istorice. Pot fi inmatriculate cu brevet de la Retromobil si intorc multe capete daca ies pe strada. Si asta pentru ca au disparut dintre noi, pentru ca sunt rare, duse la Remat sau pur si simplu uitate, ruginite, in vreo curte parasita... Dar sunt masinile care, cel mai probabil, ne-au transportat acasa pe fiecare dintre noi, de la maternitate. Iata principalele 10 masini ale epocii Ceausiste.
Pe vremea cand un salariu de inginer de gradul III, adica cel mai bine platit, era de 4860 de lei, pe vremea cand un inginer normal castiga 2200 de lei, cand un televizor alb-negru Diamant 264 costa 4200 de lei, cand masina de spalat Alba Lux 7 cu storcator era 3200 de lei si un litru de benzina costa 1,2 lei, parintii si bunicii nostri conduceau niste autoturisme putin mai diferite fata de noi. Niste masini pe care astazi rar le vedem pe strada, iar atunci cand le putem admira, in cadrul diverselor evenimente dedicate masinilor clasice, ne uitam la detalii si le apreciem. Pentru ca ne imaginam cum mergeau batranii nostri cu acele vehicule, exact pe unde mergem si noi azi: la mare, la munte, traversau Transfagarasanul si Transalpina, fara sa faca mofturi de aer conditionat si mufe USB.
In Romania anilor '70-'80 existau multe feluri de masini, de toate marcile. Erau chiar si modele scumpe, precum Chevrolet Corvette sau Mercedes-Benz SL, proprietari fiind anumiti doctori din suita raposatului. Insa erau exemplare rare, foarte putine, de masini scumpe, in timp ce tot omul de rand se plimba zi de azi cu un automobil de buget, in general romanesc sau sovietic. Marci precum Dacia, Olcit, Lada, Moskvich, Wartburg, Trabant, Volga, Skoda, Fiat, Volkswagen, Renault sau Opel erau destul de intalnite. Existau chiar si importatori de autoturisme si chiar liste de dotari optionale. Bani trebuia sa ai, la fel ca si in ziua de azi.
Dacia 1300
Atat modelul 1300, cat si "faceliftul" numit 1310, erau automobilele cel mai des intalnite pe strazile romanesti. Pentru ca erau cel mai ieftine. Erau diferite variante de echipare, precum Standard, Super, Super Lux sau editii speciale dedicate elitei din partidul comunist. Dupa anii '80, trebuia sa astepti intre 4 si 5 ani ca sa primesti masina, chiar daca aveai banii. Plateai un avans de vreo 90% si dupa 5 ani erai chemat sa iti ridici masina. Motivul asteptarii era exportul foarte mare de automobile. O Dacie Standard incepea de la 70.000 de lei in 1986.
Oltcit Club
Masina a fost lansata in 1981 dupa o colaborare cu Citroen. Se vindea in varianta Oltcit Special sau Oltcit Club. Era un hatchback coupe, dar dupa 1991 s-a fabricat si in cateva exemplare de pick-up. Masina, avand influenta celor de la Citroen, avea niste inovatii interesante pentru acea perioada: discurile de frana erau langa cutie, nu langa roata, iar interiorul, cu ale sale controale si butoane parea extras dintr-un film SF.
Lada 1200 si 1300
Una dintre cele mai robuste si populare aparitii din anii '80 era Lada, masina solida si spatioasa venita de la rusi. Desi in URSS, se numea VAZ, pe piata de export, a primit numele de Lada. Modelele 1200 si 1300 exprimau motorizarea si se vindeau in versiunea sedan sau break. A existat si motorizarea de 1500 cmc mai tarziu. Era o masina interesanta, cu mult crom, interior de piele artificiala, cu un portbagaj urias. Modelul a fost "inspirat" de Fiat 124.
Moskvich 408
Un brand rusesc cu traditie, ce-si poarta numele inspirat de capitala Rusiei, Moskvich a luat nastere in 1945, imediat dupa razboi. In Romania insa, generatia cu numarul 3 de autoturisme a fost cea mai populara. E vorba de modelele 408 sau 2140, vandute atat in varianta sedan, cat si break. Nu erau la fel de populare ca si modelele Lada, insa aveau un design ceva mai modern pentru acea perioada.
Volga GAZ 21
O marca ceva mai exclusivista, la care aveau acces doar membrii securitatii si membrii de partid, pentru ca era o masina scumpa, Volga era o limuzina mare, considerata de lux. Masina ruseasca purta numele celebrului fluviu, fiind de fapt o rebranduire a marcii GAZ. Modelele 21 si 24 au fost cele mai populare pe vremea lui Ceausescu, insa erau folosite de militie si de escorta presedintelui. Erau construite ca un tanc si aveau motoare in 4 cilindri pe carburator.
Skoda 110 si 120
Masinile din fosta Cehoslovacie aveau si ele succes in Romania. Dar erau ceva mai diferite fata de tot ce am prezentat pana acum. Aveau motorul in spate, racit cu aer, tractiunea era pe spate, asa ca nu erau foarte practice. Erau considerate masini pentru tineret, ceva mai scumpe si exclusiviste. Chiar si asa, pe vremea comunismului au existat multi posesori de Skoda 110 sau 120. Sunt niste modele pe care in ziua de azi nu prea le vezi pe strada, nici macar la ocazii rare, pentru ca tabla folosita la fabricarea lor nu era deloc una groasa si rezistenta.
Wartburg 353
Masinile din Germania de Est puteau si ele fi cumparate in Romania. Wartburg, o marca destul de tanara, care s-a nascut in anul 1956, propunea un sedan cu motor simplu, in 3 cilindri, care avea numai 7 piese in miscare. Modelul 353 se vindea atat cu caroserie sedan, cat si break, dar era vazuta ca o masina extrem de moderna. Unele versiuni de top aveau in anii '80 cutie cu 5 viteze, stopuri de ceata, alarma si chiar aprindere electronica. In ziua de azi nu s-au pastrat asa de multe modele de Wartburg pentru ca era folosita la fabricare tabla foarte subtire, din cauza crizei de materie prima.
Fiat 850
Ca si in ziua de azi, pe vremuri existau si optiuni de masini urbane. Puteai cumpara MINI, Fiat 500, 600 sau 850. Cel mai popular era insa modelul 850, care avea un motor exact cu capacitatea exprimata in numele modelului. Masina avea 4 locuri, motor pozitionat in spate, dar se vindea si in alte versiuni de caroserie, ceva mai rare in Romania: Spyder si Coupe. Oricum, Fiat 850 a fost una din cele mai intalnite prezente din tara noastra, fiind si un automobil destul de ieftin.
Volkswagen 1200
Broscuta, asa cum se numea Volkswagen-ul Beetle cu diferite motorizari, a fost si ea o prezenta des intalnita in Romania. Majoritatea erau insa masini cumparate la mana a doua, ramase pe teritoriul tarii noastre de multi ani. Un importator de Volkswagen a aparut in anii '80, lumea putand cumpara autoturismul cu 2 usi nou. Motorul racit cu aer si fiabilitatea germana venea insa cu un pret piperat, cu mult peste costul unei Dacii noi. Motiv pentru care, in anul 1982 erau inmatriculate in Romania numai 265 de modele Volkswagen 1200.
Trabant 601
O marca auto special dedicata majoritatii fara bani. A luat nastere in 1957 si a fabricat masini pana in 1991. Cel mai cunoscut model s-a numit 601 si a fost vandut in milioane de exemplare. Motorul era in 2 timpi, fiind necesar utilizarea unui carburant bazat pe amestec de ulei, iar panourile caroseriei erau fabricate din carton presat si lemn. Micul Trabant avea 26 de cp si atingea 112 km/h. Insa era un automobil cu strictul necesar, cu schimbator la volan, care te ducea din punctul A, in punctul B, fara mult confort. Sunetul clasic al motorului si zumzaitul in turatii au consacrat acest model.
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €


