Top 10 masini comuniste conduse de parintii si bunicii nostri

- O dacia 1310 costa 75.000 de lei in anii '80
- Plateai avans de 70.000 de lei
- Erai trecut pe o lista de asteptare care dura si 5 ani
Acum sunt considerate masini clasice, istorice. Pot fi inmatriculate cu brevet de la Retromobil si intorc multe capete daca ies pe strada. Si asta pentru ca au disparut dintre noi, pentru ca sunt rare, duse la Remat sau pur si simplu uitate, ruginite, in vreo curte parasita... Dar sunt masinile care, cel mai probabil, ne-au transportat acasa pe fiecare dintre noi, de la maternitate. Iata principalele 10 masini ale epocii Ceausiste.
Pe vremea cand un salariu de inginer de gradul III, adica cel mai bine platit, era de 4860 de lei, pe vremea cand un inginer normal castiga 2200 de lei, cand un televizor alb-negru Diamant 264 costa 4200 de lei, cand masina de spalat Alba Lux 7 cu storcator era 3200 de lei si un litru de benzina costa 1,2 lei, parintii si bunicii nostri conduceau niste autoturisme putin mai diferite fata de noi. Niste masini pe care astazi rar le vedem pe strada, iar atunci cand le putem admira, in cadrul diverselor evenimente dedicate masinilor clasice, ne uitam la detalii si le apreciem. Pentru ca ne imaginam cum mergeau batranii nostri cu acele vehicule, exact pe unde mergem si noi azi: la mare, la munte, traversau Transfagarasanul si Transalpina, fara sa faca mofturi de aer conditionat si mufe USB.
In Romania anilor '70-'80 existau multe feluri de masini, de toate marcile. Erau chiar si modele scumpe, precum Chevrolet Corvette sau Mercedes-Benz SL, proprietari fiind anumiti doctori din suita raposatului. Insa erau exemplare rare, foarte putine, de masini scumpe, in timp ce tot omul de rand se plimba zi de azi cu un automobil de buget, in general romanesc sau sovietic. Marci precum Dacia, Olcit, Lada, Moskvich, Wartburg, Trabant, Volga, Skoda, Fiat, Volkswagen, Renault sau Opel erau destul de intalnite. Existau chiar si importatori de autoturisme si chiar liste de dotari optionale. Bani trebuia sa ai, la fel ca si in ziua de azi.
Dacia 1300
Atat modelul 1300, cat si "faceliftul" numit 1310, erau automobilele cel mai des intalnite pe strazile romanesti. Pentru ca erau cel mai ieftine. Erau diferite variante de echipare, precum Standard, Super, Super Lux sau editii speciale dedicate elitei din partidul comunist. Dupa anii '80, trebuia sa astepti intre 4 si 5 ani ca sa primesti masina, chiar daca aveai banii. Plateai un avans de vreo 90% si dupa 5 ani erai chemat sa iti ridici masina. Motivul asteptarii era exportul foarte mare de automobile. O Dacie Standard incepea de la 70.000 de lei in 1986.
Oltcit Club
Masina a fost lansata in 1981 dupa o colaborare cu Citroen. Se vindea in varianta Oltcit Special sau Oltcit Club. Era un hatchback coupe, dar dupa 1991 s-a fabricat si in cateva exemplare de pick-up. Masina, avand influenta celor de la Citroen, avea niste inovatii interesante pentru acea perioada: discurile de frana erau langa cutie, nu langa roata, iar interiorul, cu ale sale controale si butoane parea extras dintr-un film SF.
Lada 1200 si 1300
Una dintre cele mai robuste si populare aparitii din anii '80 era Lada, masina solida si spatioasa venita de la rusi. Desi in URSS, se numea VAZ, pe piata de export, a primit numele de Lada. Modelele 1200 si 1300 exprimau motorizarea si se vindeau in versiunea sedan sau break. A existat si motorizarea de 1500 cmc mai tarziu. Era o masina interesanta, cu mult crom, interior de piele artificiala, cu un portbagaj urias. Modelul a fost "inspirat" de Fiat 124.
Moskvich 408
Un brand rusesc cu traditie, ce-si poarta numele inspirat de capitala Rusiei, Moskvich a luat nastere in 1945, imediat dupa razboi. In Romania insa, generatia cu numarul 3 de autoturisme a fost cea mai populara. E vorba de modelele 408 sau 2140, vandute atat in varianta sedan, cat si break. Nu erau la fel de populare ca si modelele Lada, insa aveau un design ceva mai modern pentru acea perioada.
Volga GAZ 21
O marca ceva mai exclusivista, la care aveau acces doar membrii securitatii si membrii de partid, pentru ca era o masina scumpa, Volga era o limuzina mare, considerata de lux. Masina ruseasca purta numele celebrului fluviu, fiind de fapt o rebranduire a marcii GAZ. Modelele 21 si 24 au fost cele mai populare pe vremea lui Ceausescu, insa erau folosite de militie si de escorta presedintelui. Erau construite ca un tanc si aveau motoare in 4 cilindri pe carburator.
Skoda 110 si 120
Masinile din fosta Cehoslovacie aveau si ele succes in Romania. Dar erau ceva mai diferite fata de tot ce am prezentat pana acum. Aveau motorul in spate, racit cu aer, tractiunea era pe spate, asa ca nu erau foarte practice. Erau considerate masini pentru tineret, ceva mai scumpe si exclusiviste. Chiar si asa, pe vremea comunismului au existat multi posesori de Skoda 110 sau 120. Sunt niste modele pe care in ziua de azi nu prea le vezi pe strada, nici macar la ocazii rare, pentru ca tabla folosita la fabricarea lor nu era deloc una groasa si rezistenta.
Wartburg 353
Masinile din Germania de Est puteau si ele fi cumparate in Romania. Wartburg, o marca destul de tanara, care s-a nascut in anul 1956, propunea un sedan cu motor simplu, in 3 cilindri, care avea numai 7 piese in miscare. Modelul 353 se vindea atat cu caroserie sedan, cat si break, dar era vazuta ca o masina extrem de moderna. Unele versiuni de top aveau in anii '80 cutie cu 5 viteze, stopuri de ceata, alarma si chiar aprindere electronica. In ziua de azi nu s-au pastrat asa de multe modele de Wartburg pentru ca era folosita la fabricare tabla foarte subtire, din cauza crizei de materie prima.
Fiat 850
Ca si in ziua de azi, pe vremuri existau si optiuni de masini urbane. Puteai cumpara MINI, Fiat 500, 600 sau 850. Cel mai popular era insa modelul 850, care avea un motor exact cu capacitatea exprimata in numele modelului. Masina avea 4 locuri, motor pozitionat in spate, dar se vindea si in alte versiuni de caroserie, ceva mai rare in Romania: Spyder si Coupe. Oricum, Fiat 850 a fost una din cele mai intalnite prezente din tara noastra, fiind si un automobil destul de ieftin.
Volkswagen 1200
Broscuta, asa cum se numea Volkswagen-ul Beetle cu diferite motorizari, a fost si ea o prezenta des intalnita in Romania. Majoritatea erau insa masini cumparate la mana a doua, ramase pe teritoriul tarii noastre de multi ani. Un importator de Volkswagen a aparut in anii '80, lumea putand cumpara autoturismul cu 2 usi nou. Motorul racit cu aer si fiabilitatea germana venea insa cu un pret piperat, cu mult peste costul unei Dacii noi. Motiv pentru care, in anul 1982 erau inmatriculate in Romania numai 265 de modele Volkswagen 1200.
Trabant 601
O marca auto special dedicata majoritatii fara bani. A luat nastere in 1957 si a fabricat masini pana in 1991. Cel mai cunoscut model s-a numit 601 si a fost vandut in milioane de exemplare. Motorul era in 2 timpi, fiind necesar utilizarea unui carburant bazat pe amestec de ulei, iar panourile caroseriei erau fabricate din carton presat si lemn. Micul Trabant avea 26 de cp si atingea 112 km/h. Insa era un automobil cu strictul necesar, cu schimbator la volan, care te ducea din punctul A, in punctul B, fara mult confort. Sunetul clasic al motorului si zumzaitul in turatii au consacrat acest model.
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei


