Mit sau realitate? Uleiurile de motor special gandite pentru ca masinile sa consume mai putin

- Se lucreaza la un ulei foarte subtire 0W-8
- Motoarele moderne necesita ulei fluid
- UE impune noxe de CO2 mai reduse
In ultimii ani am vazut ca mai toate piesele de pe masinile noastre au fost astfel dezvoltate incat sa contribuie la economia de carburant. De la anvelope, pana la frane cu regenerare, de la injectoare si pana la turbine, piesele auto se mandresc ca fac economie. Este oare si cazul uleiurilor de motor?
Crezi ca uleiul de motor poate sa contribuie la scaderea consumului de carburant? Ai face bine sa crezi, deoarece este reala treaba. Iar explicatia este simpla. Totul incepe de la impunerea de catre Uniunea Europeana ca masinile care ies de pe usa fabricilor sa aiba emisii de CO2 cat mai reduse. Si pentru asta, fabricantii apeleaza la diverse sisteme mecanice sau electronice, precum utilizarea de AdBlue, filtre de particule sau sisteme SCR (Reductie Catalitica Selectiva).
Dar ca propulsoarele din ziua de azi sa poata functiona totusi cu performante crescute, constructorii au lucrat si la felul in care ele sunt asamblate. Motoarele moderne au marje de fabricatie minime, adica nu mai exista ca pe vremuri distante mari intre pistoane si camasi. Toate piesele interne sunt gandite pentru a reduce frictiunea, cum ar fi segmentii si cuzinetii, realizati din materiale rezistente si cu santuri speciale pentru lubrifiere suplimentara. Cert este ca, luand putin de colo, putin de dincolo, un motor ajunge sa consume cu cativa litri mai putin decat predecesorul sau.
Si cum motoarele noi sunt putin diferite si merg intr-un regim diferit, cu frecari minime si spatii reduse intre elementi, este nevoie si de uleiuri foarte fluide, care sa nu produca rezistenta, dar sa ofere lubrifiere optima.
Iata cateva exemple de norme cerute de principalii constructori si uleiurile YACCO corespunzatoare acestor norme:
- PSA: SAE 0W – 30 – PSA B712314 – YACCO LUBE P 0W30
- FORD: SAE 0W – 30 – Ford WSS-M2C950-A – YACCO LUBE F 0W30 si SAE 5W – 20 Ford WSS-M2C948-B – YACCO LUBE F 5W 20
- Grupul VW: VW SAE 0W-20 - VW 508.00/ VW 509.00 – YACCO LUBE W 0W-20
- Groupul Jaguar/ Land Rover: ST JLR.51.5122 Benzina - YACCO LUBE J 0W-20 et ST JLR.03.5007 Diesel - YACCO LUBE J 0W-30 disponibil in cursul anului
- Volvo: SAE 0W-20 Volvo VCC RBSO-2AE Benzina si Diesel; YACCO LUBE V 0W-20
- Groupul Fiat: SAE 0W-30 ACEA C2 (LUBE P 0W-30 ou LUBE F 0W-30) sau ACEA C2 performanta SAE 0W-20 – YACCO LUBE V 0W-20
- Majoritatea celorlalti constructori merg in aceeasi directie: normele BMW Longlife-12 – YACCO FE SAE 0W-30; BMW Longlife-14 - YACCO FE SAE 0W-20, viitoarea norma Mercedes MB 229.71 SAE 0W-20, etc.
Pentru adaptare la noile cerinte, scara gradelor SAE pentru uleiurile de motor J300 a trebuit schimbata, incepand de acum existand grade pentru uleiuri cu atat mai fluide, cu cat cifra este mai mica: SAE 8, SAE 12, SAE 16. In prezent constructorii de motoare studiaza utilizarea de uleiuri mai fluide decat SAE 0W – 20, respectiv SAE 0W – 16 si nu peste mult timp, SAE 0W – 12 sau SAE 0W – 8.
De asemenea, normele europene ACEA tocmai au fost revizuite prin aparitia unei noi categorii ACEA C5, in care sa fie incadrate uleiurile foarte fluide, in special, 0W – 20.
Legea europeana referitoare la calitatea aerului, directiva NEC (National Emission Ceiling) are ambitia sa fixeze plafoane pentru emisiile poluante pentru fiecare tara membra si pentru fiecare element poluant. Europa a prevazut amenzi foarte grele in cazul depasirii valorilor stabilite: 95 de euro pe gram de CO2 de depasire, multiplicat cu numarul de masini care contribuie la depasire.
Pe aceeasi linie a reducerii noxelor se inscrie si fabricarea de motoare hibride. Aceasta tehnologie impune cerinte suplimentare pentru uleiul de motor. De exemplu, grupul PSA cere ca uleiul sa fie testat si sa-si mentina toti parametrii in conditiile in care este poluat cu bio-carburant (benzina + 10% etanol sau pentru Diesel 7% bio-diesel). Acesti carburanti de origine naturala favorizeaza si accelereaza imbatranirea uleiului in timpul serviciului. In urma cercetarilor realizate in cadrul laboratorului propriu, YACCO a gasit formula care sa corespunda cerintelor PSA si anume o compozitie de aditivi, care sa limiteze la maximum impactul acestor bio-carburanti asupra comportamentului in serviciu al uleiurilor pe toata durata recomandata intre doua schimburi. Produsul YACCO LUBE FR 5W40 corespunde perfect acestor noi cerinte.
De asemenea si YACCO LUBE HY 0W-20, creat pentru caietele de sarcini care cer norma API SN sau ILSAC GF-5 si gradul 0W – 20, specificatii foarte des intalnite la autovehiculele constructorilor asiatici TOYOTA, MAZDA, HONDA.
Deja de multi ani, reglementarile europene impun de asemenea si norme de poluare pentru monoxidul de carbon (CO), dioxidul de sulf (SO2), oxidul de azot (NOx) si faimoasele particule fine (PM).
Pentru ca nivelul normei EURO 6 sa fie atins, constructorii trebuiau sa puna pe piata vehicule cu emisii de NOx la jumatatea celor corespunzatoare normei EURO 5.
Tehnologiile utilizate in acest scop au condus la scumpirea masinilor cu circa 800 – 1000 de euro.
Patronii de parcuri se intreaba cum vor evolua costurile de intretinere a motoarelor pe benzina tot mai sofisticate pentru a corespunde normelor de poluare.
In acest context, alegerea lubrifiantilor nu mai este posibila fara respectarea cerintelor constructorilor. Un anumit ulei este facut pentru un anumit motor. Pentru un singur grad SAE avem un numar mare de uleiuri care trebuie sa satisfaca conditii diferite, cu comportament diferit.
Fabricantul francez de lubrifianti YACCO fabrica uleiuri cu continut redus de cenusi sulfatate si fosfor, sarcina nu tocmai usoara. Elaborarea unui lubrifiant nou este un proces lung si costisitor. Totul porneste de la Caietele de sarcini ale constructorilor de motoare pe care acestia le elaboreaza atunci cand concep o noua motorizare si unde mentioneaza parametrii si cerintele pentru ulei. Aceste cerinte sunt traduse in norme in care parametrii uleiului trebuie sa se incadreze.
Uleiurile YACCO depasesc constant cerintele din caietele de sarcini ale constructorilor de motoare. Testate periodic si omologate de acesti constructori, fabricate in aceeasi uzina inca din anii 1920, prezinta toate garantiile de calitate si de performanta.
Magazin: Soseaua Mihai Bravu, Nr. 473, Bucuresti
Telefon: 0722 320 725; 0723 602 922;
Magazin online pe www.yacco-lub.ro
-
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
-
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
-
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
-
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
-
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
-
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
-
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei


