Mit sau realitate? Uleiurile de motor special gandite pentru ca masinile sa consume mai putin

  • Se lucreaza la un ulei foarte subtire 0W-8
  • Motoarele moderne necesita ulei fluid
  • UE impune noxe de CO2 mai reduse
Distribuie pe Facebook

In ultimii ani am vazut ca mai toate piesele de pe masinile noastre au fost astfel dezvoltate incat sa contribuie la economia de carburant. De la anvelope, pana la frane cu regenerare, de la injectoare si pana la turbine, piesele auto se mandresc ca fac economie. Este oare si cazul uleiurilor de motor?

Crezi ca uleiul de motor poate sa contribuie la scaderea consumului de carburant? Ai face bine sa crezi, deoarece este reala treaba. Iar explicatia este simpla. Totul incepe de la impunerea de catre Uniunea Europeana ca masinile care ies de pe usa fabricilor sa aiba emisii de CO2 cat mai reduse. Si pentru asta, fabricantii apeleaza la diverse sisteme mecanice sau electronice, precum utilizarea de AdBlue, filtre de particule sau sisteme SCR (Reductie Catalitica Selectiva).

Dar ca propulsoarele din ziua de azi sa poata functiona totusi cu performante crescute, constructorii au lucrat si la felul in care ele sunt asamblate. Motoarele moderne au marje de fabricatie minime, adica nu mai exista ca pe vremuri distante mari intre pistoane si camasi. Toate piesele interne sunt gandite pentru a reduce frictiunea, cum ar fi segmentii si cuzinetii, realizati din materiale rezistente si cu santuri speciale pentru lubrifiere suplimentara. Cert este ca, luand putin de colo, putin de dincolo, un motor ajunge sa consume cu cativa litri mai putin decat predecesorul sau.

Ulei pentru economia de carburant

Si cum motoarele noi sunt putin diferite si merg intr-un regim diferit, cu frecari minime si spatii reduse intre elementi, este nevoie si de uleiuri foarte fluide, care sa nu produca rezistenta, dar sa ofere lubrifiere optima.

Iata cateva exemple de norme cerute de principalii constructori si uleiurile YACCO corespunzatoare acestor norme:

  • PSA: SAE 0W – 30 – PSA B712314 – YACCO LUBE P 0W30
  • FORD: SAE 0W – 30 – Ford WSS-M2C950-A – YACCO LUBE F 0W30 si SAE 5W – 20 Ford WSS-M2C948-B – YACCO LUBE F 5W 20
  • Grupul VW: VW SAE 0W-20 - VW 508.00/ VW 509.00 – YACCO LUBE W 0W-20
  • Groupul Jaguar/ Land Rover: ST JLR.51.5122 Benzina - YACCO LUBE J 0W-20 et ST JLR.03.5007 Diesel - YACCO LUBE J 0W-30 disponibil in cursul anului
  • Volvo: SAE 0W-20 Volvo VCC RBSO-2AE Benzina si Diesel; YACCO LUBE V 0W-20
  • Groupul Fiat: SAE 0W-30 ACEA C2 (LUBE P 0W-30 ou LUBE F 0W-30) sau ACEA C2 performanta SAE 0W-20 – YACCO LUBE V 0W-20
  • Majoritatea celorlalti constructori merg in aceeasi directie: normele BMW Longlife-12 – YACCO FE SAE 0W-30; BMW Longlife-14 - YACCO FE SAE 0W-20, viitoarea norma Mercedes MB 229.71 SAE 0W-20, etc.

Ulei pentru economia de carburant

Pentru adaptare la noile cerinte, scara gradelor SAE pentru uleiurile de motor J300 a trebuit schimbata, incepand de acum existand grade pentru uleiuri cu atat mai fluide, cu cat cifra este mai mica: SAE 8, SAE 12, SAE 16. In prezent constructorii de motoare studiaza utilizarea de uleiuri mai fluide decat SAE 0W – 20, respectiv SAE 0W – 16 si nu peste mult timp, SAE 0W – 12 sau SAE 0W – 8.

De asemenea, normele europene ACEA tocmai au fost revizuite prin aparitia unei noi categorii ACEA C5, in care sa fie incadrate uleiurile foarte fluide, in special, 0W – 20.

Legea europeana referitoare la calitatea aerului, directiva NEC (National Emission Ceiling) are ambitia sa fixeze plafoane pentru emisiile poluante pentru fiecare tara membra si pentru fiecare element poluant. Europa a prevazut amenzi foarte grele in cazul depasirii valorilor stabilite: 95 de euro pe gram de CO2 de depasire, multiplicat cu numarul de masini care contribuie la depasire.

Ulei pentru economia de carburant

Pe aceeasi linie a reducerii noxelor se inscrie si fabricarea de motoare hibride. Aceasta tehnologie impune cerinte suplimentare pentru uleiul de motor. De exemplu, grupul PSA cere ca uleiul sa fie testat si sa-si mentina toti parametrii in conditiile in care este poluat cu bio-carburant (benzina + 10% etanol sau pentru Diesel 7% bio-diesel). Acesti carburanti de origine naturala favorizeaza si accelereaza imbatranirea uleiului in timpul serviciului. In urma cercetarilor realizate in cadrul laboratorului propriu, YACCO a gasit formula care sa corespunda cerintelor PSA si anume o compozitie de aditivi, care sa limiteze la maximum impactul acestor bio-carburanti asupra comportamentului in serviciu al uleiurilor pe toata durata recomandata intre doua schimburi. Produsul YACCO LUBE FR 5W40 corespunde perfect acestor noi cerinte.

De asemenea si YACCO LUBE HY 0W-20, creat pentru caietele de sarcini care cer norma API SN sau ILSAC GF-5 si gradul 0W – 20, specificatii foarte des intalnite la autovehiculele constructorilor asiatici TOYOTA, MAZDA, HONDA.

Deja de multi ani, reglementarile europene impun de asemenea si norme de poluare pentru monoxidul de carbon (CO), dioxidul de sulf (SO2), oxidul de azot (NOx) si faimoasele particule fine (PM).

Pentru ca nivelul normei EURO 6 sa fie atins, constructorii trebuiau sa puna pe piata vehicule cu emisii de NOx la jumatatea celor corespunzatoare normei EURO 5.

Ulei pentru economia de carburant

Tehnologiile utilizate in acest scop au condus la scumpirea masinilor cu circa 800 – 1000 de euro.

Patronii de parcuri se intreaba cum vor evolua costurile de intretinere a motoarelor pe benzina tot mai sofisticate pentru a corespunde normelor de poluare.

In acest context, alegerea lubrifiantilor nu mai este posibila fara respectarea cerintelor constructorilor. Un anumit ulei este facut pentru un anumit motor. Pentru un singur grad SAE avem un numar mare de uleiuri care trebuie sa satisfaca conditii diferite, cu comportament diferit.

Fabricantul francez de lubrifianti YACCO fabrica uleiuri cu continut redus de cenusi sulfatate si fosfor, sarcina nu tocmai usoara. Elaborarea unui lubrifiant nou este un proces lung si costisitor. Totul porneste de la Caietele de sarcini ale constructorilor de motoare pe care acestia le elaboreaza atunci cand concep o noua motorizare si unde mentioneaza parametrii si cerintele pentru ulei. Aceste cerinte sunt traduse in norme in care parametrii uleiului trebuie sa se incadreze.

Uleiurile YACCO depasesc constant cerintele din caietele de sarcini ale constructorilor de motoare. Testate periodic si omologate de acesti constructori, fabricate in aceeasi uzina inca din anii 1920, prezinta toate garantiile de calitate si de performanta.

Magazin: Soseaua Mihai Bravu, Nr. 473, Bucuresti
Telefon: 0722 320 725; 0723 602 922;
Magazin online pe www.yacco-lub.ro

Ulei pentru economia de carburant

Ulei pentru economia de carburant

Ulei pentru economia de carburant

Ulei pentru economia de carburant

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (8) Poze Ulei pentru economia de carburant
mai multe