Top 10 consumabile pe care cheltuim bani multi

  • Consumabilele la o masina insumeaza de 2x costul masinii de-a lungul vietii
  • Consumabilele reprezinta 35% din piata pieselor auto
  • Intervalul reviziilor s-a marit cu 30% in Romania
Distribuie pe Facebook

Masinile noastre au in jur de 4 feluri de piese, pe care le putem cataloga in functie de uzura. Si pe primul loc in ceea ce priveste uzura se incadreaza consumabilele. Adica niste piese si lichide pe care dam incredibil de multi bani de-a lungul unei vieti. Asta fara sa includem aici carburantul si lichidul de parbriz, cele mai uzuale elemente care fac masina sa functioneze corespunzator.

Piesele auto pot fi incadrate in mai multe cetegorii, in functie de uzura. Consumabilele de gradul 1, cele mai uzuale, sunt cele de tip ulei motor, filtru ulei, filtru carburant, lichid de parbriz, filtru polen si filtru aer. Urmeaza consumabilele de gradul 2, categorie in care intra placutele de frana, discurile de frana, kitul ambreiaj, acumulatorul, lichidele de servo (directie si frana), becurile si anvelopele. Consumabilele de gradul 3 sunt cele mai putin afectate de trecerea timpului si de uzura, motiv pentru care se schimba mai rar. Aici intra bucsele, planetarele, pivotii si tot ceea ce tine de articulatii si directie. Mai departe sunt doar piese auto care, teoretic, ar putea tine toata viata masinii: faruri, cutie, motor, elemente de caroserie, radiator, etc.

Iata topul celor mai uzuale consumabile pe care noi le schimbam la masina personala, astfel incat sa functioneze ca la carte. Pentru 100.000 de kilometri parcursi, in medie, un posesor de masina plateste circa 4.000 de Euro pentru inlocuirea pieselor consumabile. Daca discutam chiar de cineva care circula mult, cum sunt taximetristii sau masinile de flote comerciale, am putea avea un cost suplimentar pe fiecare masina de aproximativ 1500 Euro/an numai pe consumabile.

Ulei motor si filtru - 15.000 - 20.000 km

Top 10 consumabileFiltrul de ulei se schimba intotdeauna odata cu uleiul motorului. Cei mai grijulii sau cei care conduc masini performante, schimba uleiul la 10.000 de kilometri, insa din fabrica ti se recomanda sa inlocuiesti uleiui de la motor la fiecare 25.000-30.000 kilometri. Insa ca sa fii sigur ca ai grija de masina ta, asigura-te ca faci schimbul de ulei la maximum 20.000 de kilometri cu lubrifiant de calitate. Cost schimbu ulei: 200-300 lei.

Filtru aer si polen - 15.000 - 20.000 km

Top 10 consumabileFiltrul de aer si cel de polen fac cam acelasi lucru. Ambele curata aerul inainte sa intre in motor, respectiv in habitaclu. Filtrele se inlocuiesc de obicei odata cu revizia generala la care se mai schimba si uleiul motorului si filtrul de carburant. Un filtru de polen bun poate avea si un strat cu carbune activ ce va purifica aerul si va limita mirosurile din interior. Iar un filtru de aer de calitate va lasa destul aer sa treaca in motor, incat sa nu scada puterea, dar va retine si cele mai mici particule de praf. Cost inlocuire filtru aer si polen: 150-300 lei.

Filtru carburant - 15.000 - 20.000 km

Top 10 consumabileLa masinile pe benzina, filtrul se inlocuieste destul de usor, fiind amplasat mereu la vedere. In cazul vehiculelor diesel, filtrele sunt mai ascunse si mai scumpe. Nu degeaba se zice ca intretinerea unei masini pe motorina este mai costisitoare. De exemplu, un filtru de Logan dCi pe motorina costa chiar si 180 de lei pentru ca vine cu tot cu carcasa. Aceste filtre se schimba simultan cu cele de mai sus, la revizia generala pe care este bine sa o faci la fiecare 20.000 de kilometri sau la fiecare doi ani, cam ca ITP-ul. Pretul filtrului de carburant: 15-200 lei.

Acumulatorul - 25.000 - 40.000 km

Top 10 consumabileBateria masinii este si ea o consumabila. Din fabrica, fiecare masina vine cu un acumulator de prima echipare care are o calitate in general slaba. Motiv pentru care sunt masini la care bateria din fabrica nu tine mai mult de 40.000 de kilometri. Moment in care proprietarul trebuie sa-si cumpere imediat un acumulator cerut de fabricant. Este indicat ca noua baterie sa fie montata intr-un service autorizat care face si testarea instalatiei de incarcare. Cost acumulator: 250-500 lei.

Ulei transmisie - 40.000 - 50.000 km

Top 10 consumabileDesi este trecut cu vederea de multa lume, uleiul transmisiei trebuie si el inlocuit destul de des. Indiferent daca ai cutie manuala sau automata, uleiul trebuie inlocuit la fiecare 40.000 de kilometri, desi in unele cazuri fabricantul recomanda sa se faca schimbul la 60.000 de kilometri sau mai mult. Nu trebuie sa uitam insa ca in traficul romanesc lucrurile se schimba si, desi uleiul nu se arde la temperaturi inalte ca in motor, acesta isi pierde din proprietati din timp. La cutia automata este recomandat sa se schimbe uleiul cutiei la fiecare 40.000 de kilometri iar la cea manuala la fiecare 60.000 de kilometri. Nu trebuie sa uiti ca la cutiile automata exista unele modele si cu filtru ce trebuie si el schimbat. Cost schimb ulei cutie: 150-250 lei.

Freon - 45.000 - 55.000 km

Top 10 consumabileFreonul este pentru instalatia de climatizare ceea ce este uleiul de servo pentru servo-directie sau lichidul de frana pentru sistemul de franare. Nu are doar proprietati de racire a aerului ci si de ungere a instalatiei. Asa ca acest freon trebuie si el schimbat la intervale regulate, de obicei cand instalatia de climatizare nu mai este eficienta. Inlocuirea freonului se face cu ajutorul unui sistem computerizat care testeaza circuitul pentru etanseizare, il unge si il presurizeaza pentru a fi eficient. Cost incarcare freon: 70-100 lei.

Placute de frana si discuri - 50.000 - 60.000 km

Top 10 consumabilePlacutele de frana de pe o masina sunt gandite sa se uzeze in timp. Dar, in functie de felul in care conduce fiecare si de calitatea pieselor, placutele se inlocuiesc la fiecare 50.000 de kilometri sau chiar si mai des. Daca auzim zgomote la franare, trebuie sa mergem la o verificare in service specializat. Cat despre discurile de frana, de obicei se spune ca acestea trebuie inlocuite la fiecare doua schimburi de placute. Adica daca schimbam placutele la 30.000, de exemplu, discurile le inlocuim la 60.000. Insa problema este ca discul de frana va avea un profil format pe placutele vechi, uzate, iar cand vom avea placute noi, acestea nu se vor etanseiza perfect pe suprafata de frecare. Si, in timp, pot strica discurile noi de frana. De aceea, noi recomandam ca, in limita posibilitatilor financiare, sa inlocuiesti simultan si discurile, si placutele. Cost schimb placute si discuri fata-spate: 500-800 lei.

Lichid de servo - 50.000 - 60.000 km

Top 10 consumabileMasinile noastre au doua lichide de servo: cel de servo-directie si cel de servo-frana. Chiar daca acestea nu sunt identice, ambele au un rol hidraulic, adica sub presiune. Lumea nu pune mare accent pe aceste doua lichide si are impresia ca poate functiona cu acelasi lichid o vesnicie. Nu este chiar asa. In primul rand, lichidul de frana are o caracteristica aparte: atrage apa. Si daca nivelul de umezeala creste in lichidul de frana, acesta va fierbe mai usor cand discurile se incalzesc si scade eficienta la franare. Lichidul de servodirectie este pus in miscare de o pompa care il incalzeste si, in timp, isi pierde din proprietatile hidraulice. Asadar, aceste doua lichide se inlocuiesc simultan, cam la fiecare 50.000 de kilometri parcursi. Cost schimb lichide servo: 100-150 lei.

Becuri - 50.000 - 70.000 km

Top 10 consumabileRadem sau nu, si becurile sunt consumabile. Chiar daca am vazut masini vechi de zeci de ani care inca aveau in faruri becurile de fabrica, in ziua de azi, calitatea acestora lasa de dorit si se ard mult mai repede. Fie ca din cauza gropilor, filamentul cedeaza, fie ca din cauza ca alternatorul face uneori varfuri de tensiune, cert este ca multe masini din ziua de azi circula noaptea ori chioare, ori doar cu pozitiile puse. Becurile nu sunt scumpe, dar ca sa ne bucuram de lumina buna pe timp de noapte, nu strica sa investim in niste becuri de marca, mai calitative. Cost becuri far: 60-180 lei perechea.

Kit ambreiaj - 60.000 km - 100.000 km

Top 10 consumabileSi ambreiajul este o consumabila. Insa pentru ca inseamna o lucrare mai complexa, schimbul discului se face impreuna cu alte piese. Tocmai de aceea, ambreiajele se gasesc de cumparat la kit format din disc, placa si rulment. Chiar daca rulmentul masinii este bun, nu strica sa-l inlocuim odata cu discul. Inlocuirea unui kit de ambreiaj presupune insa ceva manopera specializata, spre deosebire de ce am mentionat mai sus, care sunt operatiuni ce pot fi facute de oricine in curtea proprie. Si vorbim de o manopera destul de costisitoare, care poate ajunge si la 800-1000 de lei, in functie de complexitatea lucrarii. Cost kit ambreiaj: 700-1500 lei.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (11) Poze Top 10 consumabile
mai multe