Tuning motor - Supraalimentarea, partea 1

SUPRAALIMENTAREA este un termen folosit in general pentru orice forma de a introduce aer fortat in motor, fie prin intermediul unei curele (compresor mecanic), fie cu ajutorul gazelor de evacuare (turbina). Versiunea compresorului cu turbina de gaze este cunoscuta sub numele de TURBOCOMPRESOR si este recunoscuta ca fiind cea mai eficienta metoda de crestere a puterii pentru motoarele cu combustie interna. Motoarele cu combustie interna sunt cunoscute ca fiind foarte ineficiente, folosiind doar o treime din energia rezultata in urma combustiei pentru a roti arborele cotit. Cele doua treimi ramase sunt folosite pentru sistemul de racire, o treime pierzandu-se pe evacuare. Spre exemplu, un motor aspirat de 200 cp arunca echivalentul a 70 cp putere sub forma de caldura, direct pe teava de evacuare. In orice caz, un turbocompresor foloseste gazele de evacuare la iesirea lor din motor, asa ca o parte din caldura si gazele de evacuare sunt folosite pentru a forta mai mult aer in motor.
Daca turbinele sunt asa de bune, de ce nu le vedem pe toate masinile de serie si pe toate variantele de motorizare ? Simplu, deoarece fabricantii de automobile sunt destul de complexati de dificultatea instalarii. Iar un motor turbo este mai complex, cu fiabilitate ceva mai scazuta, cu un pret de productie mai ridicat.
A: palele turbinei de gaze
B: rulment si garnitura
C: axul turbinei
D: carcasa turbinei de gaze
E: placa separatoare
F: palele compresorului de aer
G: carcasa compresorului de aer
H: carcasa rulmentului
I: gura de admisie
J: gura de evacuare
Fratele mai mic al T04 (dreapta) este T3 (stanga). Carcasa T3 este cu 25% mai mica, ceea ce o face mai usor de folosit in spatii mici. Turbonetics spune ca foarte multe V8-uri de strada folosesc T3 sau T3/T04 hybrid datorita dimensiunilor reduse si spatiului restrans din compartimentul motor.
Despre palele T4
Pe randul din spate observam 4 tipuri de pale pentru turbina de gaze : N , O , P si Q. Palele Q reduc presiunea gazelor de evacuare ( backpressure ) dar, fiind mult mai grele decat restul, se actioneaza mai greu. Fiecare ansamblu este disponibil in doua variante de dimensiuni ale axului si cu optiunea alegerii intre doua tipuri de rulmenti: cu bile sau plani.
Racire
Rulmentii turbocompresoarelor sunt supusi unor temperaturi foarte ridicate asa ca racirea corespunzatoare joaca un rol esential in durata de viata a acestora. Carcasa cu racire pe apa (stanga) este foarte buna pentru masinile folosite la drumuri lungi sau in regim de mers normal. Masinile de curse in general folosesc turbocompresoare cu racire pe aer (drepata).
Presiune
Graficul reprezinta volumul de aer pe care motorul il foloseste la o presiune de 10 psi (0.68 bar) si 15 psi (1.03 bar).
Palele compresor
Tehnicile moderne de prelucrare au facut ca palele compresorului de aer sa aiba unghiuri mult mai eficiente in a induce un mai mare debit de aer.
Raspunsul a/r
Orice model de turbocompresor are inscriptionat pe carcasa compresorului de aer simbolul A/R (air / radius). Cu cat valoarea este mai mare, cu atat performantele maxime ale turbinei vor fi la o turatie inalta. Cu cat valoare este mai mica, cu atat performantele maxime vor fi la o turatie mica.
Ce este A/R?
Este zona de admisie a gazelor in turbina, impartita de distanta de la marginea palelor la ax. Pentru orice carcasa de turbine, A si R variaza in aceeasi proportie. Deci toti ,,A” impartiti la ,,R”-ul corespunzator rezulta acelasi dividend. Acesta este raportul A/R.Melc
Carcasa tangentiala (stanga) ofera cu 4 procente mai mult debit de aer, dar nu ofera o atat de mare flexibilitate de montare fata de cea centrala (dreapta). In gama T04, oricare dintre cele doua modele se gaseste in 4 variante, pentru diferite ansambluri cu pale.
Carcasa compressorCarcasa compresorului este primul factor in determinarea volumului de presiune (putere) pe care turbocompresorul o poate dezvolta. Sunt cel putin 9 tipuri de carcase pentru ax standard T04. In poza sunt doar 3 exemple.
Ansamblul cu pale
Turbonetics a creat un nou ansamblu cu pale pentru gama Super T. Acesta are doar 10 pale de inalta eficienta, fata de modelul anterior ce avea 11.
Acest prim articol referitor la turbine are ca scop o mai buna informare asupra sistemului de inductie a aerului in motoarele noastre. Atunci cand vrem sa cumparam o masina, ne uitam la specificatiile motorului, daca este turbo sau aspirat. Sau, daca vrem din masina pe care o detinem sa scoatem mai multa putere, la fel, ne gandim ce metoda este mai buna. De aceea, am descris componentele sistemului turbo, pentru a facilita alegerea voastra in modificarea sau achizitionarea masinii. Pe viitor, vom specifica detalii mai exacte despre avantajele si dezavantajele unui sistem turbo, dar vom si detalia "rivalul" turbinei, compresorul mecanic.
-
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
-
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
-
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
-
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
-
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
-
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
-
Eleron luneta audi a6 c6 typ 4f hsb042 400 Lei
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
-
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei


