Tuning motor - Supraalimentarea, partea 1

SUPRAALIMENTAREA este un termen folosit in general pentru orice forma de a introduce aer fortat in motor, fie prin intermediul unei curele (compresor mecanic), fie cu ajutorul gazelor de evacuare (turbina). Versiunea compresorului cu turbina de gaze este cunoscuta sub numele de TURBOCOMPRESOR si este recunoscuta ca fiind cea mai eficienta metoda de crestere a puterii pentru motoarele cu combustie interna. Motoarele cu combustie interna sunt cunoscute ca fiind foarte ineficiente, folosiind doar o treime din energia rezultata in urma combustiei pentru a roti arborele cotit. Cele doua treimi ramase sunt folosite pentru sistemul de racire, o treime pierzandu-se pe evacuare. Spre exemplu, un motor aspirat de 200 cp arunca echivalentul a 70 cp putere sub forma de caldura, direct pe teava de evacuare. In orice caz, un turbocompresor foloseste gazele de evacuare la iesirea lor din motor, asa ca o parte din caldura si gazele de evacuare sunt folosite pentru a forta mai mult aer in motor.
Daca turbinele sunt asa de bune, de ce nu le vedem pe toate masinile de serie si pe toate variantele de motorizare ? Simplu, deoarece fabricantii de automobile sunt destul de complexati de dificultatea instalarii. Iar un motor turbo este mai complex, cu fiabilitate ceva mai scazuta, cu un pret de productie mai ridicat.
A: palele turbinei de gaze
B: rulment si garnitura
C: axul turbinei
D: carcasa turbinei de gaze
E: placa separatoare
F: palele compresorului de aer
G: carcasa compresorului de aer
H: carcasa rulmentului
I: gura de admisie
J: gura de evacuare
Fratele mai mic al T04 (dreapta) este T3 (stanga). Carcasa T3 este cu 25% mai mica, ceea ce o face mai usor de folosit in spatii mici. Turbonetics spune ca foarte multe V8-uri de strada folosesc T3 sau T3/T04 hybrid datorita dimensiunilor reduse si spatiului restrans din compartimentul motor.
Despre palele T4
Pe randul din spate observam 4 tipuri de pale pentru turbina de gaze : N , O , P si Q. Palele Q reduc presiunea gazelor de evacuare ( backpressure ) dar, fiind mult mai grele decat restul, se actioneaza mai greu. Fiecare ansamblu este disponibil in doua variante de dimensiuni ale axului si cu optiunea alegerii intre doua tipuri de rulmenti: cu bile sau plani.
Racire
Rulmentii turbocompresoarelor sunt supusi unor temperaturi foarte ridicate asa ca racirea corespunzatoare joaca un rol esential in durata de viata a acestora. Carcasa cu racire pe apa (stanga) este foarte buna pentru masinile folosite la drumuri lungi sau in regim de mers normal. Masinile de curse in general folosesc turbocompresoare cu racire pe aer (drepata).
Presiune
Graficul reprezinta volumul de aer pe care motorul il foloseste la o presiune de 10 psi (0.68 bar) si 15 psi (1.03 bar).
Palele compresor
Tehnicile moderne de prelucrare au facut ca palele compresorului de aer sa aiba unghiuri mult mai eficiente in a induce un mai mare debit de aer.
Raspunsul a/r
Orice model de turbocompresor are inscriptionat pe carcasa compresorului de aer simbolul A/R (air / radius). Cu cat valoarea este mai mare, cu atat performantele maxime ale turbinei vor fi la o turatie inalta. Cu cat valoare este mai mica, cu atat performantele maxime vor fi la o turatie mica.
Ce este A/R?
Este zona de admisie a gazelor in turbina, impartita de distanta de la marginea palelor la ax. Pentru orice carcasa de turbine, A si R variaza in aceeasi proportie. Deci toti ,,A” impartiti la ,,R”-ul corespunzator rezulta acelasi dividend. Acesta este raportul A/R.Melc
Carcasa tangentiala (stanga) ofera cu 4 procente mai mult debit de aer, dar nu ofera o atat de mare flexibilitate de montare fata de cea centrala (dreapta). In gama T04, oricare dintre cele doua modele se gaseste in 4 variante, pentru diferite ansambluri cu pale.
Carcasa compressorCarcasa compresorului este primul factor in determinarea volumului de presiune (putere) pe care turbocompresorul o poate dezvolta. Sunt cel putin 9 tipuri de carcase pentru ax standard T04. In poza sunt doar 3 exemple.
Ansamblul cu pale
Turbonetics a creat un nou ansamblu cu pale pentru gama Super T. Acesta are doar 10 pale de inalta eficienta, fata de modelul anterior ce avea 11.
Acest prim articol referitor la turbine are ca scop o mai buna informare asupra sistemului de inductie a aerului in motoarele noastre. Atunci cand vrem sa cumparam o masina, ne uitam la specificatiile motorului, daca este turbo sau aspirat. Sau, daca vrem din masina pe care o detinem sa scoatem mai multa putere, la fel, ne gandim ce metoda este mai buna. De aceea, am descris componentele sistemului turbo, pentru a facilita alegerea voastra in modificarea sau achizitionarea masinii. Pe viitor, vom specifica detalii mai exacte despre avantajele si dezavantajele unui sistem turbo, dar vom si detalia "rivalul" turbinei, compresorul mecanic.
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
-
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
-
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Jante aliaj 17 zoll originale audi q5 / mercedes / vw/ seat /... 2000 Lei
-
0445010414 55253490 55243307 bosch pompa inalta presiune... 1000 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
42609705 3110100000000x compressor a/c chevrolet bolt ev opel... 2500 Lei
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei


