Programul Rabla 2014 nu are deloc succes

Programul Rabla 2014 nu are deloc succes
  • 3000 de tichete au fost acordate persoanelor juridice
  • 20.000 de tichete sunt disponibile pentru persoane fizice
  • Acum, voucherul este electronic
Distribuie pe Facebook

Daca acum 4 ani se casau aproape 187.000 de automobile, in 2014 este asteptat ca la Remat sa ajunga numai 10.000 de autoturisme. Insa chiar si asa, numarul masinilor noi care vor fi cumparate in 2014 prin programul Remat se estimeaza sa fie de sub 7.000 de exemplare. De ce nu mai are succes programul Rabla?

Daca in 2010, romanii duceau la fier vechi 186.854 de masini si isi cumparau 60.000 de automobile noi, in 2013 au fost duse la Remat numai 23.000 de rable, de pe urma carora s-au cumparat numai 13.385 de masini noi. Iar cifrele pentru anul curent nu arata deloc bine...

Chiar daca Administratia Fondului pentru Mediu a pus la bataie in acest an 20.000 de tichete plus alte 3000 dedicate persoanelor fizice si institutiilor publice, este asteptat ca sa fie aduse la casat sub 10.000 de masini. Si asta pentru ca sistemul actual este unul electronic, iar voucherul in valoare de 6500 de lei este sub forma de reducere, direct la dealerul auto. Iar acest lucru vine cu alte probleme.

Masina se caseaza doar daca proprietarul are client la voucher

In trecut, proprietarii de rable duceau fierul la Remat, luau tichetul si ori isi cumparau masina noua, ori vindeau tichetul. Acum insa, posesorii de masini care se incadreaza in a fi casate au alta strategie: pun anunturi online cu masina pentru programul rabla, iar atunci cand au un client, caseaza masina. Valoarea masinii vechi este de 6500 de lei sub forma tichetului care are acum valoare de discount direct la dealer, insa dreptul de a beneficia de aceasta reducere se vinde cu mult mai putin.

Voucherul Rabla costa chiar si 800 de lei, desi el valoreaza 6500 de lei

Pe internet este plin de anunturi cu posesori de rable care isi pun la dispozitie masina celor care vor sa beneficieze de reducerea de 6500 de lei de la un dealer. Si lucrurile sunt simple: omul care vrea masina noua apeleaza la un musteriu care are o rabla, vorbeste cu el, ii plateste un avans cash, acesta face procedura de casare si radiere, dupa care merg impreuna la dealer ca sa beneficieze omul de reducere cand isi ia masina noua.

Si lumea care are rable, dar nu isi permite achizitionarea unui model nou, este dispusa sa vanda masina veche si reducerea obtinuta pe ea chiar si cu 800 de lei. Adica, daca si-ar cumpara masina noua, ar avea parte de reducerea intreaga, de 6500 de lei, dar daca ii ofera altcuiva voucherul, primesc numai 800 de lei. Dar chiar si asa, lumea nu se inghesuie sa cumpere rable chiar si la aceste sume derizorii. Iar cei care spera sa obtina pe un voucher chiar si 2500 de lei, nu sunt bagati in seama de nimeni.

Chiar si la 800 de lei, nu se inghesuie nimeni la reduceri

Inainte, cand voucherul era transmisibil, erau multi samsari care le cumparau si le dadeau mai scump. Acum insa, la cumpararea masinii trebuie sa fie prezent posesorul rablei. Motiv pentru care voucherele sunt cumparate numai de cei care vor o masina noua. Iar acestia nu sunt deloc multi... din pacate. Mai exact, puterea de cumparare a romanilor nu este in crestere, asa cum se spune in presa televizata. Iar Programul Rabla sta marturie: e plin de tichete scoase la vanzare cu 800-1000 de lei, dar nu le cumpara nimeni, adica nu cauta nimeni o masina noua la care sa aiba reducere.

Institutiile publice si persoanele juridice au luat numai 238 de tichete din cele 3000 disponibile

In Programul Remat 2014, institutiile statului pot cumpara masini noi ducandu-le pe cele vechi la Remat. Problema este ca nu se inghesuie nimeni sa-si duca rablele, desi in unitatile militare, in subsolul Casei Poporului, in curtea DRPCIV Bucuresti, in multe curti ale sectiilor de politie, zac sute de rable, masini Dacia 1310, ARO sau Renault, folosite candva la transportul demnitarilor sau ca autospeciale de interventie. Insa aici este o smecherie: masinile ruginite, ingropate in pamant, apar in actele fiecarei institutii, apar si in buget, asadar se primeste carburant si pentru ele. Masinile ruginite si nefolosite sunt cel mai de pret bun al institutiilor publice, pentru ca se incaseaza bani de pe urma loc. Asadar, de ce sa fie duse la Remat?

In acest an, numai 238 de tichete au fost folosite de persoane juridice si institutii publice. Un numar de 94 de vouchere au fost luate o unitate militară din Capitală, iar 51, de Secretariatul General al Guvernului (SGG). Probabil, pana la sfarsitul programului Remat 2014, vor mai fi acordate maximum 100 de tichete, din cele 3000 disponibile, folosindu-se astfel numai 10% din totalul tichetelor puse la dispozitie de AFM.

Rabla 2015 are sanse sa nu mai existe

Logistica complexa, numarul mic de masini casate si numarul in scadere al celor care cauta o masina noua sunt motivele pentru care la anul am putea sa-i simtim lipsa programului Rabla. Desi, la prima vedere, este un lucru bun pentru Ministerul Mediului, pentru ca nu trebuie sa investeasca asa de multi bani ca in 2010, cand a acoperit reducerea pentru multe rable casate, trebuie sa fie un minimum de automobile casate ca un program de mediu sa fie eficient. Daca se estimeaza ca la anul vor fi casate doar 5000 de masini vechi, atunci programul nu mai are rost. Si tot mai multe zvonuri spun ca 2014 este ultimul an in care vom avea programul Remat.

Distribuie pe Facebook
mai multe