Cum a fost la Gymkhana GRiD: driftul reinventat si un festival total de motorsport

Cum a fost la Gymkhana GRiD: driftul reinventat si un festival total de motorsport
  • Ken Block a castigat la categoria AWD
  • In paralele s-a desfasurat si o cursa de drag-racing
  • Fordul Escort Mk2 al lui Block, condus de Ryan Tuerck
Distribuie pe Facebook

In octombrie am fost in Anglia pentru a vedea ce se intampla la Gymkhana GRiD. Un eveniment despre care nu stiam mai nimic, desi am mai scris despre el. Credeam ca e un banal eveniment de indemanare la care participa orice pilot doritor si care poarta acelasi nume cu celebra serie de filme pline de viteza si nebunie marca Ken Block. Ei bine, lucrurile stau putin diferit.

Gymkhana GRiD, eveniment inventat de Ken Block

Nu cred sa mai existe roman care sa nu fi auzit de Ken Block. Nu pentru realizarile sale din motorsport, pentru ca ele nu sunt unele stralucitoare. Ci pentru ca si-a facut propriul brand care se "vinde" drept un pilot-entertainer care aduna multimea de oameni. Dar poate cea mai buna carte de vizita a lui Block este seria de filme Gymkhana, pe care le-am postat si noi pe site. Filme realizate in colaborare cu niste sponsori seriosi care au vazut in omul asta un urias potential de publicitate. Si asa si este: numele Block este unul de succes, un brand, un fenomen.

Gymkhana GRiD

Dar de ce sa se limiteze chestia asta numita Gymkhana la niste filme artistice, pline de artificii, viteza si fum? Block s-a gandit ca nu strica sa faca si un eveniment public cu acelasi nume. Un eveniment propriu, facut dupa "chipul si asemanarea sa", cu regulile lui si cu masini similare cu cele pe are le conduce el. Asa a luat nastere Gymkhana GRiD, un eveniment extins pe 3 zile, care are loc intr-o tara europeana. Anul trecut a fost in Spania, anul acesta in Anglia. Unde ne-am dus si noi ca sa vedem cu ce se mananca.

Gymkhana GRiD

Driftul reinventat: indemanare in paralel, contratimp

Ce inseamna evenimentul asta? Se inscrie oricine doreste. Sunt doua clase: RWD si AWD. Se pun cate doua masini la linia de start, de unde porneste si cronometrarea. Startul se da in urma unui counter afisat digital care porneste numaratoarea inversa de la 5 secunde. Traseul este unul in oglinda, de indemanare. Adica dupa o linie dreapta abordezi o curba larga in drift, dupa care te invarti in jurul unor butoaie, mai faci niste drifturi, intri intr-o zona stramta unde trebuie sa mai faci niste cerculete, dupa care te invarti in jurul unor anvelope de tractor si ajungi la linia de finish. Dupa o tura, pilotii se schimba intre ei ca sa faca amandoi cele doua trasee in oglinda. Cel mai bun timp castiga, atata timp cat nu exista penalizari: atingerea unor obstacole, lipsa driftului, etc... Exista un juriu care acorda punctajul final.

Mai pe scurt, nu este driftul clasic, devenit deja desuet si la noi in tara, in care o masina sau doua se invart pe un traseu in forma de 8. Este ceva mai mult, fiind contratimp, adica fiecare greseala conteaza, puterea conteaza, anvelopele conteaza. Si faptul ca se intampla in paralel, cu multe obstacole, duce totul la un alt nivel. Poate vom avea si noi in Romania o etapa de genul asta...

Gymkhana GRiD

Masini de drift si de raliu, chiar si de 1000 cp sub capota

Participantii de la Gymkhana GRiD au venit cu tot felul de masini. Dar toate modificate si puternice. Au fost si masini de strada, fara rollcage, dar si niste masini absolut fantastice. De exemplu, la clasa AWD, au fost multe Subaru si Mitsubishi luate parca direct de pe pista de coasta sau raliu. In schimb, la clasa RWD, asa cum era de asteptat, foarte multe Nissan-uri si BMW-uri special modificate de drift.

Gymkhana GRiDGymkhana GRiDGymkhana GRiD

Gymkhana GRiDGymkhana GRiDGymkhana GRiD

Gymkhana GRiD

Fara indoiala, pilotii Monster Energy au avut cele mai spectaculoase masini. Ken Block a venit cu Hoonicornul lui 4x4, care transforma in fum cate un set de anvelope Pirelli Trofeo noi, in valoare de 2000 de Euro/setul, la fiecare 5 minute. Ryan Tuerck a condus Fordul Escort al lui Block, ultimul automobil produs special pentru Gymkhana. Iar irlandezul Shane Lynch, care are ca masina de strada un Rolls-Royce modificat de drift, conducea un Nissan 370Z cu motor V8 supra-alimentat de 1000 cp care abia reusea sa prinda aderenta... Cu alte cuvinte, o adevarata nebunie totala, ce depaseste orice imaginatie.

Gymkhana GRiDInteriorul Fordului Mustang Hoonicorn condus de Ken Block

Castigatori anticipati

Participantii nu vin la Gymkhana GRiD ca sa castige. Vin pentru distractie, pentru atmosfera, pentru public. Si daca la finalul zilei dedicata finalelor au iesit castigatori doi piloti: Dmitrij Sribnyj cu Subaru la AWD si Luke Woodham cu Nissan la RWD, evenimentul s-a terminat cu alti doi finalisti, destul de asteptati. Pentru ca a fost evenimentul lor, Ken Block si Ryan Tuerck au intrat in duel direct cu cei doi castigatori, unul cu Hoonicornul 4x4 si altul cu Escortul retro. Si ghici ce: Ken Block a castigat impotriva lui Dmitrij Sribnyj si Tuerck impotriva lui Woodham... Doar este evenimentul lor! Alta dovada de nebunie curata la acest eveniment.

Gymkhana GRiD

Artificii, fum, Monster Girls si mii de fani care au venit sa vada actiune

Dar sa nu credeti vreo secunda ca drifturile de la GRiD sunt ca oricare altele. Ci intregul eveniment este asemanator cu filmele Gymkhana pe care le cunoastem cu totii. Mai precis, cand masinile pleca de la start, trec printr-un nor de aburi sub presiune. Pentru spectacol. Atunci cand ajung la capatul liniei de viteza, sunt declansate niste artificii. Tot pentru spectacol. Si cand se lasa seara, toata pista este plina de lasere, fum si jocuri de lumini. Evident, tot pentru spectacol...

Gymkhana GRiD

Si poate ca nu strica sa invatam de la englezii astia cum se face un show adevarat: chiar daca vorbim de un drift banal, nu strica sa amesteci fumul de anvelope, zgomotul evacuarilor si viteza nebuneasca cu lumini, artificii, show, fete dezbracate si lasere pe timp de noapte. Pentru ca lumea s-a saturat sa vada aceleasi lucruri mereu, vrea mai mult: vrea un spectacol complet de acum inainte.

Gymkhana GRiD

Pista de la Santa Pod, gazda pentru drifturi si drag-racing

Gymkhana GRiD s-a desfasurat pe pista de drag-racing de la Santa Pod. De fapt, pe o anexa speciala pentru indemanare a pistei de curse, un platou urias drept, cu tribune, pe care traseul de indemanare a putut fi realizat in functie de dorinta organizatorilor. Bucuria cea mai mare a fost in ziua de duminica, atunci cand, in paralel cu drifturile controlate ale participantilor la Gymkhana, dincolo de un simplu gard, aveau loc curse de drag-racing. Curse adevarate, asa cum in Romania putem doar sa visam sa vedem...

Gymkhana GRiD

Dupa o cursa de Gymkhana, am fugit si la cursele de drag, sa vedem cum se desfasoara niste liniute in Anglia. Mai ales ca nu in fiecare zi ajungi la Santa Pod, locul in care s-au filmat multe momente Top Gear si care poate este una din cele mai celebre piste din Europa...

La cursele de drag am vazut cateva masini serioase: un Nissan Qashqai de 1500 cp, cateva GT-Ruri de 800 si 1200 cp, masini americane speciale de drag, cu puteri chiar si de 2000 cp, care faceau wheelie cand plecau de pe loc, masini cu tractiune fata speciale de curse sau chiar dragstere in toata regula, cu motoare V8 supraalimentate si parasute pentru oprire.

Dara fara doar si poate, cel mai tare m-a emotionat momentul in care un dragster cu motor de elicopter, cu reactie, a facut o tura pe pista. Nu am fost pregatit sa vad cum are loc o cursa de 5 secunde pe sfertul de mila cu 470 km/h viteza la linia de finish. Pur si simplu nu cred ca exista cuvinte pentru ceea ce am simtit cand monstrul care scotea flacari la start a trecut intr-un zgomot infernal, intr-o fractiune de secunda, prin fata mea. Atat de repede, incat nu am reusit sa fac nicio poza... Oricum, fara indoiala, a fost cel mai interesant si remarcabil moment din tot week-endul. Pun pariu ca asa se simte daca stai pe un portavion de pe care decoleaza avioanele de lupta...

Gymkhana GRiDGymkhana GRiD

Gymkhana GRiD

Gymkhana GRiDGymkhana GRiDGymkhana GRiD

Gymkhana GRiD

Un week-end plin de motorsport si nebunie: asa cum ar trebui sa regasim si in Romania

E bine ca ocazional se fac si la noi in tara evenimente de drift si liniute, in vreo parcare sau pe cine stie ce aeroport. Dar trebuie sa vezi un astfel de eveniment organizat de straini, ca sa-ti dai seama ca ceea ce se intampla in Romania este o gluma. Din pacate, acesta este nivelul maxim pe care evenimentele din tara noastra il pot avea, din lipsa unor sponsori, din lipsa unui public si, in primul rand, din cauza ca nu exista locuri mai apropiate de Bucuresti in care sa se intample curse in completa siguranta. Chiar si asa, cred ca oricine s-a saturat de aceleasi drifturi anoste si de aceleasi liniute in care majoritatea concurentilor sunt dotati cu TDI-uri...

Gymkhana GRiD

Nu strica sa tragi o fuga tu, ca organizator de evenimente autohtone, undeva printr-o tara civilizata, ca sa inveti ce inseamna un eveniment de succes. De fapt, ca sa invatam cu totii ce inseamna show-ul adevarat. Noi am organizat in trecut si campionat national de drift, dar si evenimente de tuning sau evenimente mixte, cu "de toate". Si privind ce fac altii, am realizat ca si ce am facut noi pana acum reprezinta o gluma. Dar scopul este sa invatam si sa devenim mai buni. Iar dincolo de adrenalina, de Ken Block, de Hoonicorn si de masinile de drag-racing, prezenta la Gymkhana GRiD a insemnat o buna lectie pe care in viitor sa o folosim cu brio la noi in tara.

Gymkhana GRiD

Gymkhana GRiD

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (167) Poze Gymkhana GRiD
mai multe