Cum a fost la Gymkhana GRiD: driftul reinventat si un festival total de motorsport

- Ken Block a castigat la categoria AWD
- In paralele s-a desfasurat si o cursa de drag-racing
- Fordul Escort Mk2 al lui Block, condus de Ryan Tuerck
In octombrie am fost in Anglia pentru a vedea ce se intampla la Gymkhana GRiD. Un eveniment despre care nu stiam mai nimic, desi am mai scris despre el. Credeam ca e un banal eveniment de indemanare la care participa orice pilot doritor si care poarta acelasi nume cu celebra serie de filme pline de viteza si nebunie marca Ken Block. Ei bine, lucrurile stau putin diferit.
Gymkhana GRiD, eveniment inventat de Ken Block
Nu cred sa mai existe roman care sa nu fi auzit de Ken Block. Nu pentru realizarile sale din motorsport, pentru ca ele nu sunt unele stralucitoare. Ci pentru ca si-a facut propriul brand care se "vinde" drept un pilot-entertainer care aduna multimea de oameni. Dar poate cea mai buna carte de vizita a lui Block este seria de filme Gymkhana, pe care le-am postat si noi pe site. Filme realizate in colaborare cu niste sponsori seriosi care au vazut in omul asta un urias potential de publicitate. Si asa si este: numele Block este unul de succes, un brand, un fenomen.
Dar de ce sa se limiteze chestia asta numita Gymkhana la niste filme artistice, pline de artificii, viteza si fum? Block s-a gandit ca nu strica sa faca si un eveniment public cu acelasi nume. Un eveniment propriu, facut dupa "chipul si asemanarea sa", cu regulile lui si cu masini similare cu cele pe are le conduce el. Asa a luat nastere Gymkhana GRiD, un eveniment extins pe 3 zile, care are loc intr-o tara europeana. Anul trecut a fost in Spania, anul acesta in Anglia. Unde ne-am dus si noi ca sa vedem cu ce se mananca.
Driftul reinventat: indemanare in paralel, contratimp
Ce inseamna evenimentul asta? Se inscrie oricine doreste. Sunt doua clase: RWD si AWD. Se pun cate doua masini la linia de start, de unde porneste si cronometrarea. Startul se da in urma unui counter afisat digital care porneste numaratoarea inversa de la 5 secunde. Traseul este unul in oglinda, de indemanare. Adica dupa o linie dreapta abordezi o curba larga in drift, dupa care te invarti in jurul unor butoaie, mai faci niste drifturi, intri intr-o zona stramta unde trebuie sa mai faci niste cerculete, dupa care te invarti in jurul unor anvelope de tractor si ajungi la linia de finish. Dupa o tura, pilotii se schimba intre ei ca sa faca amandoi cele doua trasee in oglinda. Cel mai bun timp castiga, atata timp cat nu exista penalizari: atingerea unor obstacole, lipsa driftului, etc... Exista un juriu care acorda punctajul final.
Mai pe scurt, nu este driftul clasic, devenit deja desuet si la noi in tara, in care o masina sau doua se invart pe un traseu in forma de 8. Este ceva mai mult, fiind contratimp, adica fiecare greseala conteaza, puterea conteaza, anvelopele conteaza. Si faptul ca se intampla in paralel, cu multe obstacole, duce totul la un alt nivel. Poate vom avea si noi in Romania o etapa de genul asta...
Masini de drift si de raliu, chiar si de 1000 cp sub capota
Participantii de la Gymkhana GRiD au venit cu tot felul de masini. Dar toate modificate si puternice. Au fost si masini de strada, fara rollcage, dar si niste masini absolut fantastice. De exemplu, la clasa AWD, au fost multe Subaru si Mitsubishi luate parca direct de pe pista de coasta sau raliu. In schimb, la clasa RWD, asa cum era de asteptat, foarte multe Nissan-uri si BMW-uri special modificate de drift.
Fara indoiala, pilotii Monster Energy au avut cele mai spectaculoase masini. Ken Block a venit cu Hoonicornul lui 4x4, care transforma in fum cate un set de anvelope Pirelli Trofeo noi, in valoare de 2000 de Euro/setul, la fiecare 5 minute. Ryan Tuerck a condus Fordul Escort al lui Block, ultimul automobil produs special pentru Gymkhana. Iar irlandezul Shane Lynch, care are ca masina de strada un Rolls-Royce modificat de drift, conducea un Nissan 370Z cu motor V8 supra-alimentat de 1000 cp care abia reusea sa prinda aderenta... Cu alte cuvinte, o adevarata nebunie totala, ce depaseste orice imaginatie.
Interiorul Fordului Mustang Hoonicorn condus de Ken Block
Castigatori anticipati
Participantii nu vin la Gymkhana GRiD ca sa castige. Vin pentru distractie, pentru atmosfera, pentru public. Si daca la finalul zilei dedicata finalelor au iesit castigatori doi piloti: Dmitrij Sribnyj cu Subaru la AWD si Luke Woodham cu Nissan la RWD, evenimentul s-a terminat cu alti doi finalisti, destul de asteptati. Pentru ca a fost evenimentul lor, Ken Block si Ryan Tuerck au intrat in duel direct cu cei doi castigatori, unul cu Hoonicornul 4x4 si altul cu Escortul retro. Si ghici ce: Ken Block a castigat impotriva lui Dmitrij Sribnyj si Tuerck impotriva lui Woodham... Doar este evenimentul lor! Alta dovada de nebunie curata la acest eveniment.
Artificii, fum, Monster Girls si mii de fani care au venit sa vada actiune
Dar sa nu credeti vreo secunda ca drifturile de la GRiD sunt ca oricare altele. Ci intregul eveniment este asemanator cu filmele Gymkhana pe care le cunoastem cu totii. Mai precis, cand masinile pleca de la start, trec printr-un nor de aburi sub presiune. Pentru spectacol. Atunci cand ajung la capatul liniei de viteza, sunt declansate niste artificii. Tot pentru spectacol. Si cand se lasa seara, toata pista este plina de lasere, fum si jocuri de lumini. Evident, tot pentru spectacol...
Si poate ca nu strica sa invatam de la englezii astia cum se face un show adevarat: chiar daca vorbim de un drift banal, nu strica sa amesteci fumul de anvelope, zgomotul evacuarilor si viteza nebuneasca cu lumini, artificii, show, fete dezbracate si lasere pe timp de noapte. Pentru ca lumea s-a saturat sa vada aceleasi lucruri mereu, vrea mai mult: vrea un spectacol complet de acum inainte.
Pista de la Santa Pod, gazda pentru drifturi si drag-racing
Gymkhana GRiD s-a desfasurat pe pista de drag-racing de la Santa Pod. De fapt, pe o anexa speciala pentru indemanare a pistei de curse, un platou urias drept, cu tribune, pe care traseul de indemanare a putut fi realizat in functie de dorinta organizatorilor. Bucuria cea mai mare a fost in ziua de duminica, atunci cand, in paralel cu drifturile controlate ale participantilor la Gymkhana, dincolo de un simplu gard, aveau loc curse de drag-racing. Curse adevarate, asa cum in Romania putem doar sa visam sa vedem...
Dupa o cursa de Gymkhana, am fugit si la cursele de drag, sa vedem cum se desfasoara niste liniute in Anglia. Mai ales ca nu in fiecare zi ajungi la Santa Pod, locul in care s-au filmat multe momente Top Gear si care poate este una din cele mai celebre piste din Europa...
La cursele de drag am vazut cateva masini serioase: un Nissan Qashqai de 1500 cp, cateva GT-Ruri de 800 si 1200 cp, masini americane speciale de drag, cu puteri chiar si de 2000 cp, care faceau wheelie cand plecau de pe loc, masini cu tractiune fata speciale de curse sau chiar dragstere in toata regula, cu motoare V8 supraalimentate si parasute pentru oprire.
Dara fara doar si poate, cel mai tare m-a emotionat momentul in care un dragster cu motor de elicopter, cu reactie, a facut o tura pe pista. Nu am fost pregatit sa vad cum are loc o cursa de 5 secunde pe sfertul de mila cu 470 km/h viteza la linia de finish. Pur si simplu nu cred ca exista cuvinte pentru ceea ce am simtit cand monstrul care scotea flacari la start a trecut intr-un zgomot infernal, intr-o fractiune de secunda, prin fata mea. Atat de repede, incat nu am reusit sa fac nicio poza... Oricum, fara indoiala, a fost cel mai interesant si remarcabil moment din tot week-endul. Pun pariu ca asa se simte daca stai pe un portavion de pe care decoleaza avioanele de lupta...
Un week-end plin de motorsport si nebunie: asa cum ar trebui sa regasim si in Romania
E bine ca ocazional se fac si la noi in tara evenimente de drift si liniute, in vreo parcare sau pe cine stie ce aeroport. Dar trebuie sa vezi un astfel de eveniment organizat de straini, ca sa-ti dai seama ca ceea ce se intampla in Romania este o gluma. Din pacate, acesta este nivelul maxim pe care evenimentele din tara noastra il pot avea, din lipsa unor sponsori, din lipsa unui public si, in primul rand, din cauza ca nu exista locuri mai apropiate de Bucuresti in care sa se intample curse in completa siguranta. Chiar si asa, cred ca oricine s-a saturat de aceleasi drifturi anoste si de aceleasi liniute in care majoritatea concurentilor sunt dotati cu TDI-uri...
Nu strica sa tragi o fuga tu, ca organizator de evenimente autohtone, undeva printr-o tara civilizata, ca sa inveti ce inseamna un eveniment de succes. De fapt, ca sa invatam cu totii ce inseamna show-ul adevarat. Noi am organizat in trecut si campionat national de drift, dar si evenimente de tuning sau evenimente mixte, cu "de toate". Si privind ce fac altii, am realizat ca si ce am facut noi pana acum reprezinta o gluma. Dar scopul este sa invatam si sa devenim mai buni. Iar dincolo de adrenalina, de Ken Block, de Hoonicorn si de masinile de drag-racing, prezenta la Gymkhana GRiD a insemnat o buna lectie pe care in viitor sa o folosim cu brio la noi in tara.
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei


