Cum a fost la Gymkhana GRiD: driftul reinventat si un festival total de motorsport
- Ken Block a castigat la categoria AWD
- In paralele s-a desfasurat si o cursa de drag-racing
- Fordul Escort Mk2 al lui Block, condus de Ryan Tuerck
In octombrie am fost in Anglia pentru a vedea ce se intampla la Gymkhana GRiD. Un eveniment despre care nu stiam mai nimic, desi am mai scris despre el. Credeam ca e un banal eveniment de indemanare la care participa orice pilot doritor si care poarta acelasi nume cu celebra serie de filme pline de viteza si nebunie marca Ken Block. Ei bine, lucrurile stau putin diferit.
Gymkhana GRiD, eveniment inventat de Ken Block
Nu cred sa mai existe roman care sa nu fi auzit de Ken Block. Nu pentru realizarile sale din motorsport, pentru ca ele nu sunt unele stralucitoare. Ci pentru ca si-a facut propriul brand care se "vinde" drept un pilot-entertainer care aduna multimea de oameni. Dar poate cea mai buna carte de vizita a lui Block este seria de filme Gymkhana, pe care le-am postat si noi pe site. Filme realizate in colaborare cu niste sponsori seriosi care au vazut in omul asta un urias potential de publicitate. Si asa si este: numele Block este unul de succes, un brand, un fenomen.
Dar de ce sa se limiteze chestia asta numita Gymkhana la niste filme artistice, pline de artificii, viteza si fum? Block s-a gandit ca nu strica sa faca si un eveniment public cu acelasi nume. Un eveniment propriu, facut dupa "chipul si asemanarea sa", cu regulile lui si cu masini similare cu cele pe are le conduce el. Asa a luat nastere Gymkhana GRiD, un eveniment extins pe 3 zile, care are loc intr-o tara europeana. Anul trecut a fost in Spania, anul acesta in Anglia. Unde ne-am dus si noi ca sa vedem cu ce se mananca.
Driftul reinventat: indemanare in paralel, contratimp
Ce inseamna evenimentul asta? Se inscrie oricine doreste. Sunt doua clase: RWD si AWD. Se pun cate doua masini la linia de start, de unde porneste si cronometrarea. Startul se da in urma unui counter afisat digital care porneste numaratoarea inversa de la 5 secunde. Traseul este unul in oglinda, de indemanare. Adica dupa o linie dreapta abordezi o curba larga in drift, dupa care te invarti in jurul unor butoaie, mai faci niste drifturi, intri intr-o zona stramta unde trebuie sa mai faci niste cerculete, dupa care te invarti in jurul unor anvelope de tractor si ajungi la linia de finish. Dupa o tura, pilotii se schimba intre ei ca sa faca amandoi cele doua trasee in oglinda. Cel mai bun timp castiga, atata timp cat nu exista penalizari: atingerea unor obstacole, lipsa driftului, etc... Exista un juriu care acorda punctajul final.
Mai pe scurt, nu este driftul clasic, devenit deja desuet si la noi in tara, in care o masina sau doua se invart pe un traseu in forma de 8. Este ceva mai mult, fiind contratimp, adica fiecare greseala conteaza, puterea conteaza, anvelopele conteaza. Si faptul ca se intampla in paralel, cu multe obstacole, duce totul la un alt nivel. Poate vom avea si noi in Romania o etapa de genul asta...
Masini de drift si de raliu, chiar si de 1000 cp sub capota
Participantii de la Gymkhana GRiD au venit cu tot felul de masini. Dar toate modificate si puternice. Au fost si masini de strada, fara rollcage, dar si niste masini absolut fantastice. De exemplu, la clasa AWD, au fost multe Subaru si Mitsubishi luate parca direct de pe pista de coasta sau raliu. In schimb, la clasa RWD, asa cum era de asteptat, foarte multe Nissan-uri si BMW-uri special modificate de drift.
Fara indoiala, pilotii Monster Energy au avut cele mai spectaculoase masini. Ken Block a venit cu Hoonicornul lui 4x4, care transforma in fum cate un set de anvelope Pirelli Trofeo noi, in valoare de 2000 de Euro/setul, la fiecare 5 minute. Ryan Tuerck a condus Fordul Escort al lui Block, ultimul automobil produs special pentru Gymkhana. Iar irlandezul Shane Lynch, care are ca masina de strada un Rolls-Royce modificat de drift, conducea un Nissan 370Z cu motor V8 supra-alimentat de 1000 cp care abia reusea sa prinda aderenta... Cu alte cuvinte, o adevarata nebunie totala, ce depaseste orice imaginatie.
Castigatori anticipati
Participantii nu vin la Gymkhana GRiD ca sa castige. Vin pentru distractie, pentru atmosfera, pentru public. Si daca la finalul zilei dedicata finalelor au iesit castigatori doi piloti: Dmitrij Sribnyj cu Subaru la AWD si Luke Woodham cu Nissan la RWD, evenimentul s-a terminat cu alti doi finalisti, destul de asteptati. Pentru ca a fost evenimentul lor, Ken Block si Ryan Tuerck au intrat in duel direct cu cei doi castigatori, unul cu Hoonicornul 4x4 si altul cu Escortul retro. Si ghici ce: Ken Block a castigat impotriva lui Dmitrij Sribnyj si Tuerck impotriva lui Woodham... Doar este evenimentul lor! Alta dovada de nebunie curata la acest eveniment.
Artificii, fum, Monster Girls si mii de fani care au venit sa vada actiune
Dar sa nu credeti vreo secunda ca drifturile de la GRiD sunt ca oricare altele. Ci intregul eveniment este asemanator cu filmele Gymkhana pe care le cunoastem cu totii. Mai precis, cand masinile pleca de la start, trec printr-un nor de aburi sub presiune. Pentru spectacol. Atunci cand ajung la capatul liniei de viteza, sunt declansate niste artificii. Tot pentru spectacol. Si cand se lasa seara, toata pista este plina de lasere, fum si jocuri de lumini. Evident, tot pentru spectacol...
Si poate ca nu strica sa invatam de la englezii astia cum se face un show adevarat: chiar daca vorbim de un drift banal, nu strica sa amesteci fumul de anvelope, zgomotul evacuarilor si viteza nebuneasca cu lumini, artificii, show, fete dezbracate si lasere pe timp de noapte. Pentru ca lumea s-a saturat sa vada aceleasi lucruri mereu, vrea mai mult: vrea un spectacol complet de acum inainte.
Pista de la Santa Pod, gazda pentru drifturi si drag-racing
Gymkhana GRiD s-a desfasurat pe pista de drag-racing de la Santa Pod. De fapt, pe o anexa speciala pentru indemanare a pistei de curse, un platou urias drept, cu tribune, pe care traseul de indemanare a putut fi realizat in functie de dorinta organizatorilor. Bucuria cea mai mare a fost in ziua de duminica, atunci cand, in paralel cu drifturile controlate ale participantilor la Gymkhana, dincolo de un simplu gard, aveau loc curse de drag-racing. Curse adevarate, asa cum in Romania putem doar sa visam sa vedem...
Dupa o cursa de Gymkhana, am fugit si la cursele de drag, sa vedem cum se desfasoara niste liniute in Anglia. Mai ales ca nu in fiecare zi ajungi la Santa Pod, locul in care s-au filmat multe momente Top Gear si care poate este una din cele mai celebre piste din Europa...
La cursele de drag am vazut cateva masini serioase: un Nissan Qashqai de 1500 cp, cateva GT-Ruri de 800 si 1200 cp, masini americane speciale de drag, cu puteri chiar si de 2000 cp, care faceau wheelie cand plecau de pe loc, masini cu tractiune fata speciale de curse sau chiar dragstere in toata regula, cu motoare V8 supraalimentate si parasute pentru oprire.
Dara fara doar si poate, cel mai tare m-a emotionat momentul in care un dragster cu motor de elicopter, cu reactie, a facut o tura pe pista. Nu am fost pregatit sa vad cum are loc o cursa de 5 secunde pe sfertul de mila cu 470 km/h viteza la linia de finish. Pur si simplu nu cred ca exista cuvinte pentru ceea ce am simtit cand monstrul care scotea flacari la start a trecut intr-un zgomot infernal, intr-o fractiune de secunda, prin fata mea. Atat de repede, incat nu am reusit sa fac nicio poza... Oricum, fara indoiala, a fost cel mai interesant si remarcabil moment din tot week-endul. Pun pariu ca asa se simte daca stai pe un portavion de pe care decoleaza avioanele de lupta...
Un week-end plin de motorsport si nebunie: asa cum ar trebui sa regasim si in Romania
E bine ca ocazional se fac si la noi in tara evenimente de drift si liniute, in vreo parcare sau pe cine stie ce aeroport. Dar trebuie sa vezi un astfel de eveniment organizat de straini, ca sa-ti dai seama ca ceea ce se intampla in Romania este o gluma. Din pacate, acesta este nivelul maxim pe care evenimentele din tara noastra il pot avea, din lipsa unor sponsori, din lipsa unui public si, in primul rand, din cauza ca nu exista locuri mai apropiate de Bucuresti in care sa se intample curse in completa siguranta. Chiar si asa, cred ca oricine s-a saturat de aceleasi drifturi anoste si de aceleasi liniute in care majoritatea concurentilor sunt dotati cu TDI-uri...
Nu strica sa tragi o fuga tu, ca organizator de evenimente autohtone, undeva printr-o tara civilizata, ca sa inveti ce inseamna un eveniment de succes. De fapt, ca sa invatam cu totii ce inseamna show-ul adevarat. Noi am organizat in trecut si campionat national de drift, dar si evenimente de tuning sau evenimente mixte, cu "de toate". Si privind ce fac altii, am realizat ca si ce am facut noi pana acum reprezinta o gluma. Dar scopul este sa invatam si sa devenim mai buni. Iar dincolo de adrenalina, de Ken Block, de Hoonicorn si de masinile de drag-racing, prezenta la Gymkhana GRiD a insemnat o buna lectie pe care in viitor sa o folosim cu brio la noi in tara.
- Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz cls c219... 122.79 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz clk c209... 122.79 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei
- Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 € Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei
- Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Set rulment roata bmw 3 e30 bta h2b001bta 92.92 Lei Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei
- Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei
- Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Set rulment roata audi tt roadster 8j9 bta h1w018bta 214.02 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 €
- Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata lancia y 840a bta h2f005bta 190.74 Lei Ford fiesta 1.25i 2007 1600 €
- Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei