Editorial: supradoza cu terapie de normalitate la volanul noului BMW X6

Editorial: supradoza cu terapie de normalitate la volanul noului BMW X6
  • Am condus versiunea X6 M5.0d de 381 cp
  • Imaginea marcii BMW in Romania nu este una foarte buna
  • Modelul X6, cel mai controversat SUV
Distribuie pe Facebook

Nu sunt deloc putini soferii care conduc un BMW X6 la noi in tara. Dar cei care conduc un X6 in Romania si dau dovada in repetate randuri de omenie si bun-simt sunt incredibil de putini. Ba nu, mint: nu cred sa existe un asemenea paradox de sofer cumsecade cu X6. Si dupa ce am mers si eu cateva zile cu un asemenea automobil, am inteles de ce.

Daca te astepti mai jos sa citesti un test-drive cu BMW X6 M5.0d, iti pierzi timpul si poti sa iesi de acum linistit. Au scris altii teste "profesioniste", echidistante, sa nu supere pe nimeni, ca doar sunt experti, bazate doar pe cifre si detalii din brosura importatorului. Adica nimic interesant. Mai mult, in cazul acestei masini, e greu sa faci un test relevant pentru un client capabil sa plateasca 122.000 de Euro. Da, atat costa masina cu care ne-am plimbat...

Amuzant este ca la banii astia nu primesti perfectiune. Nu primesti nici stergator pentru luneta sau manere de viraj. Si daca esti destul de fraier incat sa alegi HUD-ul, adica head-up displayul si pe timp de vara ai ochelari de soare polarizati, nu o sa vezi nimic. Nu stiu cum de le-a scapat asta super-inginerilor bavarezi... Si nici consumul nu e cel mai redus la mers batraneste, in modul Eco Pro. De fapt, este mai mult decat dublu fata de consumul anuntat oficial.

Noul X6 nu e perfect. Si daca am reusit sa fac o lista cu 5-6 neajunsuri, la polul opus, asa cum e de asteptat de la un produs al marcii BMW, este o lista mai lunga decat 'Luceafarul' cu avantaje tehnologice, inovatii si noutati. Dar nu voi intra in detaliu: cine este interesat, le gaseste peste tot, mai ales in testele video facute de jurnalistii straini. Mai jos voi incerca sa inteleg de ce in Romania, orice BMW X6 care circula pe sosea vine la pachet cu nesimtirea.

Cat ai condus X6-le, banuiesc ca nu te-ai atins de maneta semnalizatoare, nu?

Ba dimpotriva. Eram in ditamai SAC-ul (Sports Activity Coupe), asa ca trebuie sa semnalizez cea mai mica schimbare a directiei din 3 motive lesne de inteles. In primul rand, pentru ca eram intr-o masina scumpa. Si daca simteam ca semnalizarea este doar pentru prosti si ca eu sunt mult prea destept, riscul sa ma trezesc cu o alta masina infipta in bijuteria de 100.000 de Euro crestea considerabil. Adica trebuie sa dai semnal pentru altii, nu pentru tine... Asta daca nu vrei sa te pupe in cur unul cu vreo duba bulgareasca fara asigurare.

In al doilea rand, am dat semnal de fiecare data din timp, regulamentar, indiferent daca venea cineva din spate sau nu, pentru ca asa spune legea. Ma rog, daca esti posesor de X6, te cam doare la banana de lege, nu? Insa al treilea motiv pentru care eu am dat semnal mereu a fost dorinta mea de a fi special. Unde ai mai vazut tu sofer de X6 care sa dea semnal cand trece de pe o banda pe alta? Si ghici ce? Daca dai semnal, lumea chiar te lasa in loc sa te injure ca te bagi ca melteanul...

Bine, ai dat semnal. Dar banuiesc ca la semafor depaseai coloana si eventual treceai si pe rosu, cum face orice sofer de X6, nu?

Nu prea. Nu ma grabeam nicaieri. Si chiar daca ma grabeam, nu vad de ce as fi mai cu mot decat oricare alt sofer fraier blocat in trafic din cauza incompetentei autoritatilor noastre de a face o infrastructura normala. De ce sa ma grabesc si sa vin in fata coloanei de la semafor, ca sa vina vreun bou cu un scuter care se baga printre masini si sa imi zgarie portierele? Nu mai bine stau ca restul soferilor in coloana si ma bucur de incalzirea in scaune si de linistea oferita de sistemul Start/Stop? In plus, daca as fi vreun cocalar de rand, as gandi si mai egoist: daca stau in coloana, am sansa sa fiu admirat de mai multe femei care stau in paralel cu mine...

Cu asta te prind: cand ai venit pe autostrada, ai rupt in doua faza lunga dandu-le flash-uri celor care mergeau ca fraierii cu 140 km/h, nu?

Chiar deloc. Ba la un moment dat am fost flashuit de un Logan pentru ca aveam pornit sistemul Active Cruise Control si pastram distanta maxima fata de masina din fata, cand depaseam o coloana de TIR-uri. Loganistul era nedumerit de ce pastrez o distanta asa de mare fata de masina din fata, el fiind obisnuit sa-i sufle in toba curului la doua palme... Dar de dat flash-uri celor care mergeau prea incet pentru gustul meu, nu se pune problema. Si asta pentru ca am ales sa pastrez o distanta sigura pana cand isi dadeau singuri seama ca prima banda e libera si se dadeau la o parte.

Dar banuiesc ca dupa aia te duceai dupa ei, ii claxonai, le aratai degetul din mijloc si faceai eschive ca te urci pe ei, nu?

Hmmm... Nu. De ce sa ma supar pe unul care merge mai incet ca mine? De ce sa ma supar pe unul care nu e atent si se uita in oglinda retrovizoare din an in paste? De ce sa vin in curul lui cu mana lipita de faza lunga si sa-l claxonez pana cand are un atac de panica si dispare din fata mea? As fi ultimul dobitoc sa alerg dupa unul sau altul cu semne obscene sau de amenintare... In BMW, chiar si la 200 km/h e liniste si in habitaclu este o armonie perfecta. Nu se aude nici musca in afara de sunetul muzicii cantat de sistemul Bang & Olufsen. De ce sa-mi stric eu karma si flow-ul, vorba hipsterilor, pentru nimic?

Apropo de muzica, in BMW X6 sper ca le-ai rupt pe manele in doua. Apropo, iti place noul album al lui Mr. Juve?

Daca asculti manele intr-un BMW X6, o masina cu un sistem audio performant, atunci esti pur si simplu retardat. De ce sa irosesti calitatea auditiei si fidelitatea sistemului cu 12 difuzoare cu o melodie facuta in vreun subsol de bloc ale carei versuri cu 'valuare', bagaboante si sistem turbo le anticipezi inca din titlu? Ce sa mai zic de situatia in care dai cateva mii de Euro in plus pe sistemul Bang & Olufsen, asa cum avea si masina noastra. Zice si la manual: a se evita auditia manelelor! In caz contrar, sistemul se auto-distruge. Lasand gluma la o parte, daca o auzeam pe Beyonce de Romania in boxele din X6 M5.0d era ca si cum m-as fi dus la curve cu un buchet de flori si o cutie de bomboane Rafaello. Nu se pupa. In schimb, am preferat sa ascult, printre altele, si Tango-ul lui Mike Figgis. Pentru asta a fost facut sistemul audio din masina asta...

Daca tot ai SUV mare, normal ca parchezi unde ti se scoala, mai ales pe doua locuri de handicapat, nu?

M-a mancat undeva sa ma duc vineri seara la Mall, la AFI. Zici ca toate magazinele aveau 90% reducere, zici ca la film era intrarea gratis si ca fast-foodurile aveau toate sistem 'all you can eat' cu 10 lei. Asa de plina era parcarea. Ba chiar am intrat pe niste alei ale parcarii infundate, blocate de masinile lasate in mijlocul drumului. La un moment dat, printr-o minune, am gasit un loc liber. Pe jos avea desenat scaunul cu rotile. Imi pare rau, dar aici nu pun masina. M-am mai plimbat vreo 15 minute ca sa gasesc un loc, dar nu mi-a parut rau. Am parcat foarte usor datorita camerelor video care acopera 360 de grade in jurul masinii. Cand sa intru in Mall, locul rezervat persoanelor cu dizabilitati era luat. Da, de un BMW... De soferul unui BMW care, daca nu avea probleme fizice, sigur era handicapat la cap. Eu unul nu as ocupa in viata mea locurile rezervate acestor persoane pentru ca nu as vrea sa ma gandesc daca la un moment dat va trebui sa parchez acolo de nevoie si toate locurile sunt ocupate de nesimtiti comozi carora le este lene sa faca 3 pasi in plus...

Ok, dar sigur ai facut ceva cand ai condus X6-le: te-ai pisat pe toti ceilalti soferi, nu?

Bai, daca vorbesti de sensul propriu, mie imi place sa ma duc la toaleta. Daca vorbesti de sensul figurat, am facut exact opusul. De fiecare data cand voia sa iasa de pe o strada secundara o masina, opream si ii faceam semn sa treaca. De doua ori, soferul s-a uitat cu gura cascata la mine, s-a sters la ochi de parca abia se trezise: nu-i venea sa creada ca unul cu X6 ii face semn sa treaca desi nu are prioritate! Altii, dupa ce i-am lasat sa intre in fata mea sau sa ma depaseasca de pe banda speciala de facut la stanga, mi-au multumit minute in sir cu avariile... Nici lor nu le venea sa creada ca exista soferi de BMW cu asemenea omenie.

Pai stai asa, ca nu mai inteleg nimic. Chiar poti fi un sofer normal, de bun-simt, la bordul unui BMW X6???

Stii ce este amuzant? Ca la bordul unui BMW X6 nu poti fi decat bun, nu poti fi decat calm, elegant, diplomat si suprasaturat de bun-simt... De ce? Pentru ca masina asta iti ofera tot ce ai nevoie ca sa te comporti exemplar in trafic. Este bine izolata fonic, nu trebuie sa te supere cand te claxoneaza cineva si sa iesi la bataie cu sabia priponita langa prag. Scaunele sunt confortabile si nu poti da vina pe un drum lung ca te-au chinuit si esti nervos pe tot ce-ti iese in cale, pentru ca te incetineste si nu merge asa de repede cum vrei tu. Centura de siguranta pusa pare invizibila, nici nu se simte. Si dincolo de faptul ca iti poate salva viata, nu exista vreun motiv in galaxia asta pentru care sa nu o porti. Directia raspunde imediat la manevrele volanului, asa ca nu trebuie sa faci slalom printre masini sau sa treci de pe o banda sau alta in zig-zag, confundand un SUV cu o masina de WRC... Si nu ai motive care sa-ti manjeasca orgoliul de macho-man in trafic, intimidandu-i pe altii mai mici si mai amarati ca tine, aratandu-le ca tu esti miezul din dodoasca cu masina nemteasca: puterea adevarata inseamna sa ai cu ce sa intimidezi, dar sa nu o faci - vorba lui Oskar Schindler. Cat despre muzica... de ce ai vrea sa iti chinui urechile cu versuri puerile despre pitzipoance, dolari si 'valuare', cand tu oricum ai trecut de acest pas, din moment ce conduci o masina de 100.000 de Euro? Mai bine asculta coloana sonora de la Leaving Las Vegas si bucura-te de fiecare octava soptita de Olufsen...

Dupa ce am mers prin Romania cu BMW X6 mi-am dat seama ca masina asta nu iti da nici cel mai mic prilej ca sa fii badaran. Dimpotriva: este atat de performanta si eficienta incat te imbie sa fii un exemplu pentru toti ceilalti soferi. Atunci, de ce toata lumea asociaza soferul de X6 cu nesimtitul veritabil cu aroma de cocalar cu maximum de durere in cur fata de ceilalti oameni?

Se numeste Sindromul BMW. Si este prezent exclusiv in tarile ex-comuniste cu o rata uriasa a coruptiei. Se manifesta de cele mai multe ori in randul persoanelor fara educatie, cu anumite frustrari legate de etnie sau persecutie, care vor sa mascheze inferioritatea intelectuala in spatele unei opulente superficiale date de bijuterii din aur, haine de firma cu brandul cat mai vizibil, melodii despre valoare si femei, dar si de masini scumpe. Adica daca in alte tari, masinile ce poarta sigla BMW sunt gandite sa transforme un sofer normal in bine, la noi, au de cele mai multe ori un scop terapeutic, de mascare a unor frustrari, de unde si generalizarea asta si asocierea cu cea mai joasa speta de personaje dubioase.

Deci data viitoare cand il vei vedea pe un cefos in X6 cu ochelari de soare la ora 11 noaptea, fara centura de siguranta, cum se baga in fata ta fara sa dea semnal, in timp ce duduie maneau din boxe, nu trebuie sa te simti prost: omul face tratament si pentru asta a ales cel mai bun medicament! Pacat ca il foloseste gresit, ca si cum ar lua supozitoare pe cale orala.

Distribuie pe Facebook
mai multe